Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg jobber i et privat firma via et rekrutteringsbyrå. Daglig leder har vært veldig tydelig på at han ønsker å ansette meg. Rekrutterer og ham har blitt enige om dato jeg går over til kontrakt for firma og viker fra rekrutteringsbyråets kontrakt. Daglig leder har snakket med sin sjef om dette og har diskutert hvilken lønn de ønsker å gi meg. 

Jeg er blitt gravid (uke 13) og fortalte dette for å være transparent. Det er et lite firma så det vil jo på et punkt og syntes, så jeg ønsket å være ærlig. Også mtp kommende jordmortimer/ultralyder. 

Dagen etter jeg fortalte min sjef kunne han fortelle at han ble usikker og hans sjef igjen kunne velge å ikke ansette hvis Daglig leder fortalte om graviditeten til ham igjen.  Prøvde å påpeke at det i så fall er ulovlig, men blir avbrutt av en lang monolog om at jeg bare er vikar. Dette fikk meg til å føle meg veldig liten.

Har dessverre ikke noe skriftlig, så kan ikke gå videre med det, som ikke er målet. Ønsker bare å høre deres mening. 

Anonymkode: ae63e...600

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er diskriminering. Forstår det slik at dette ikke bare har vært et muntlig tilbud fra ny arbeidsgiver til deg (som naturligvis ville være like juridisk bindende, men vanskeligå bevise), men skjedd via rekrutterer. Da har du mer kjøtt på beinet om du vil holde dem bundet til tilbudet. 

Nå fikk du dessverre erfare hvorfor man aldri skal nevne graviditet eller familieforøkningsplaner til arbeidsgiver, hvert fall ikke før kontrakt er signert. Jeg skjønner at du tenker det er lojalt å være transparent, men om du holder den tanken bittelitt lenger: hvorfor tenkte du at du bør være transparent? Det er jo gjerne fordi vi tenker at informasjonen har en betydning for arbeidsgiver. Og det er jo også nettopp det den har - og også derfor enkelte arbeidsgivere ser sitt snitt til å diskriminere. Hvert fall de korttenkte. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Stjertmeis skrev (18 minutter siden):

Ja, det er diskriminering. Forstår det slik at dette ikke bare har vært et muntlig tilbud fra ny arbeidsgiver til deg (som naturligvis ville være like juridisk bindende, men vanskeligå bevise), men skjedd via rekrutterer. Da har du mer kjøtt på beinet om du vil holde dem bundet til tilbudet. 

Nå fikk du dessverre erfare hvorfor man aldri skal nevne graviditet eller familieforøkningsplaner til arbeidsgiver, hvert fall ikke før kontrakt er signert. Jeg skjønner at du tenker det er lojalt å være transparent, men om du holder den tanken bittelitt lenger: hvorfor tenkte du at du bør være transparent? Det er jo gjerne fordi vi tenker at informasjonen har en betydning for arbeidsgiver. Og det er jo også nettopp det den har - og også derfor enkelte arbeidsgivere ser sitt snitt til å diskriminere. Hvert fall de korttenkte. 

Tak for validering. Blir spennende hvordan januar utarter seg. Vet sjefens sjef skal komme til oss i januar en gang, så får nok høre mer.

Ja nå fikk jeg dessverre erfare det. Kommer fra et inkluderende og ærlig arbeidsmiljø (ble konkurs), så er kanskje "farget" av at alle arbeidsplasser også er det, men neeeeida. Jaja erfaring rikere i det minste.

Anonymkode: ae63e...600

• Hjerte 1
Skrevet

Diskriminering eller ikke - her har du tråkket i salaten og sabotert deg selv. Aldri informer om slikt før du har signert kontrakt. 

Anonymkode: 8789d...ae3

AnonymBruker
Skrevet

Ja dette er diskriminering og brudd på arbeidsmiljølovens § 13-1, 4. ledd og § 13-2, 1.ledd.

At du ikke har noe skriftlig er i utgangspunktet ikke avgjørende, dersom du på andre måter klarer å sannsynliggjøre at dere faktisk hadde en inngått avtale om ansettelse. 

Det vil også være brudd på likestiling- og diskrimineringsloven, jf § 1. Men arbeidsmiljøloven dekker egentlig det du trenger i denne saken. 

Anonymkode: 4dab9...482

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...