Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg er i fasen når hvor jeg ønsker å starte opp med Wegovy grunnet mye vektoppgang i forbindelse med fødsler.

Har tre barn, og har lagt på meg rundt 30 kilo hver gang. Veldig tungt, og kjenner at jeg må gjøre noen grep for egen helse. Jeg er mye alene, det er mye sykdom.. og jeg kjenner at jeg sliter veldig med å snu denne kabalen helt selv, og ønsker hjelp til å klare snu denne dårlige trenden. Selvfølgelig i kombinasjon med å endre kosthold også. Men, jeg ammer litt enda; minste barnet er 1 1/2 år, så det er jo mest for kosen sin del. Så her må jeg bare bryte ammingen om jeg skal få starte opp med Wegovy. 

flere med små barn her som går på Wegovy? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har to barn (3 og 1 år). Har brukt wegovy siden i sommer og har gått ned 22 kg. Magen min reagerer veldig negativt på høy dose, så jeg går på nest laveste dose. Krever mer av hodet, men det hjelper meg med å holde blodsukkeret mer stabilt, blir ikke like fort sulten. Men jeg merker god forskjell på nå og når jeg brukte høyere dose, da var det snakk om at jeg orket en halv potet og en kjøttkake før jeg var stappmett. Utenom dårlig mage har jeg ingen bivirkninger. 

Anonymkode: 9e367...5ac

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har to barn (3 og 1 år). Har brukt wegovy siden i sommer og har gått ned 22 kg. Magen min reagerer veldig negativt på høy dose, så jeg går på nest laveste dose. Krever mer av hodet, men det hjelper meg med å holde blodsukkeret mer stabilt, blir ikke like fort sulten. Men jeg merker god forskjell på nå og når jeg brukte høyere dose, da var det snakk om at jeg orket en halv potet og en kjøttkake før jeg var stappmett. Utenom dårlig mage har jeg ingen bivirkninger. 

Anonymkode: 9e367...5ac

Tusen takk for svar! Kan jeg spørre deg om hva BMIen din var før du startet? Ganske rått å gå ned 22 kilo ! 🫶 Ifht amming, du nevner du har en ettåring. Sluttet du å amme i forbindelse med at du skulle starte opp med Wegovy? 

Er veldig spent på bivirkninger, skal bestille meg legetime å få satt i gang prosessen. Har fått ny fastlege, så litt spent på hvordan han stiller seg til oppstart. Men, har bmi på 30,4 nå, og jeg må ha hjelp. Jeg mister så fort motivasjon når barna bli syke, jeg ikke får vært aktiv.. før barna har jeg alltid vært veldig aktiv, relativt slank. Vet at jeg kan om jeg vil. Men vanskeligere etter barna kom. 

Skrevet

Jeg startet 1.sept og har gått ned 12 kg. Fulgte opptrappingsplanen og det gikk greit inntil for 2  uker siden. Har nå masse angst/uro, sliter med søvn og kvalme. Trapper meg ned igjen. Får heller bruke lengre tid på de siste 15 kg. Har lest og lært mye på FB sider. 

For meg har det at matstøyen ble nesten borte hvert det viktigste, men jeg tar heller litt matstøy enn angst og søvnmangel. 

Siden jeg spiser mye mindre er jeg veldig bevist på hva jeg spiser. Energi mettet mat må prioriteres. 

Anonymkode: c56f1...87a

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg startet 1.sept og har gått ned 12 kg. Fulgte opptrappingsplanen og det gikk greit inntil for 2  uker siden. Har nå masse angst/uro, sliter med søvn og kvalme. Trapper meg ned igjen. Får heller bruke lengre tid på de siste 15 kg. Har lest og lært mye på FB sider. 

For meg har det at matstøyen ble nesten borte hvert det viktigste, men jeg tar heller litt matstøy enn angst og søvnmangel. 

Siden jeg spiser mye mindre er jeg veldig bevist på hva jeg spiser. Energi mettet mat må prioriteres. 

Hvilken dose står du på nå? Ja, er veldig spent selv på hvilken bivirkninger man vil få. For noe vil det jo sikkert bli. Håper bare de blir overkommelig og ikke blir for slitsom å preger hverdagen i stor grad. Matstøy er jo noe jeg sliter med også, veldig slitsomt. Det som irriterer meg er jo at jeg vet at de valgene jeg tar er dårlig, likevel gjør jeg de. Jeg vet jo hva som er bra for meg, men med lite søvn, sliten osv, syns jeg det er EKSTREMT vanskelig 😵‍💫

Skrevet

Jeg har gått på Wegovy siden august, og har gått ned 12 kg. Jeg har egentlig super erfaring med det. Merker godt at apetitten har minket og har mye mindre "matstøy"; tenker ikke på snacks hele tiden. Må nesten minne meg selv på å spise.

Min "verste" bieffekt har vært diare, som skjer ca 1 gang i uka, så ikke helt lammende. Men flaut når det skjer andre steder enn hjemme. Ellers har jeg ikke merket noe negativt.

Har holdt meg til lav dose hele veien.

Anonymkode: e8d86...dff

Skrevet (endret)

Jeg brukte Wegovy før. Hadde bra effekt i starten, men den gikk raskt over (jeg gikk ned i vekt i noen måneder).

Sluttet med den, og begynte med Mounjaro i stedet. Jeg synes den fungerer langt bedre. Skal ned noen kilo til, og satser på å få det til med litt bedre livsstil etter julefeiringen med mye usunnheter.

Endret av isw
  • Liker 1
Skrevet
isw skrev (37 minutter siden):

Jeg brukte Wegovy før. Hadde bra effekt i starten, men den gikk raskt over (jeg gikk ned i vekt i noen måneder).

Sluttet med den, og begynte med Mounjaro i stedet. Jeg synes den fungerer langt bedre. Skal ned noen kilo til, og satser på å få det til med litt bedre livsstil etter julefeiringen med mye usunnheter.

Så fint å lese om erfaringene dine. Takk for at du deler 🥰

Jeg har forstått det slik at man ofte kan ha god effekt av Mounjaro på lavere dose enn Wegovy, og at effekten ikke avtar på samme måte over tid. Håper det stemmer.

Jeg har selv brukt Wegovy siden mai, og hatt veldig god effekt, men merker nå at den begynner å avta. Har derfor fått resept på Mounjaro. I samråd med lege skal jeg starte helt fra bunnen av og følge anbefalt opptrapping i pakningsvedlegget.
(Forhåpentligvis vil da den største pennen vare i rundt 14 uker, som gir en ukentlig kostnad på ca. 350 kr. I dag betaler jeg rundt 800 kr per uke.).

Lykke til videre. Håper det gir deg den effekten du ønsker 🥰

Anonymkode: b3303...fc4

Skrevet
deprim skrev (På 30.12.2025 den 23.46):

Hvilken dose står du på nå? Ja, er veldig spent selv på hvilken bivirkninger man vil få. For noe vil det jo sikkert bli. Håper bare de blir overkommelig og ikke blir for slitsom å preger hverdagen i stor grad. Matstøy er jo noe jeg sliter med også, veldig slitsomt. Det som irriterer meg er jo at jeg vet at de valgene jeg tar er dårlig, likevel gjør jeg de. Jeg vet jo hva som er bra for meg, men med lite søvn, sliten osv, syns jeg det er EKSTREMT vanskelig 😵‍💫

Kom opp i 1,7 mg. Fant i dag ut kanskje grunnen til uro/angst. Har brukt metformin i tillegg, tror det ble for mye tilsammen   Seponerte den i går og gikk ned til 1 mg, formen er mye bedre. skal til legen i neste uke. Deler også dosen I to, håper det er bedre for kroppen .

Skrevet

Les/skriv gjerne i denne erfaringstråden når det gjelder wegovy 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ned 30 kg siden juni. Fra bmi 34 til 21. Legen vil ta meg av medisinen nå. Bivirkningene har vært løs mage etter spesielt fettrike måltider, og små-kvalme innimellom. Har absolutt vært verdt det. 

Anonymkode: 04ee8...e09

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har gått ned 30 kg siden juni. Fra bmi 34 til 21. Legen vil ta meg av medisinen nå. Bivirkningene har vært løs mage etter spesielt fettrike måltider, og små-kvalme innimellom. Har absolutt vært verdt det. 

Det at legen din vil ta deg av Wegovy synes jeh er rart. Hva med nedtrapping og stabilisering? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det at legen din vil ta deg av Wegovy synes jeh er rart. Hva med nedtrapping og stabilisering? 

Han synes jeg går for raskt ned i vekt og at ikke har mye igjen før jeg blir for mager. Spent på neste legetime hva utfallet blir. Kanskje han trapper ned i første omgang. 

AnonymBruker
Skrevet

kosthold er jo like viktig som trening. er du ikke aktiv med barna?

det har også vært mange tråder her før om wegovy så er veldig unødvendig å starte enda en

Anonymkode: 69afa...1ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han synes jeg går for raskt ned i vekt og at ikke har mye igjen før jeg blir for mager. Spent på neste legetime hva utfallet blir. Kanskje han trapper ned i første omgang. 

Har du trappet ned?

Anonymkode: f039b...d1d

Skrevet

Ifølge Fedon Lindberg er det avgjørende at man endrer kosthold og livsstil når man går på slankemedisiner. Hvis ikke, blir helsa enda mye verre etter at man har gått ned i vekt. Man har altså fått en forverring.

Hans oppfatning er at i veldig mange tilfeller hvor personer har en usunn vekt, er det på grunn av et dårlig kosthold med mangel på protein og viktige næringsstoffer, og med mye sukker og andre raske karbohydrater. I tillegg til for lite protein, inneholder slike fetende kosthold nemlig ofte altfor lite vitaminer, mineraler, og andre viktige næringsstoffer.

Men så: Når "slankesprøyter" gjør at man spiser mindre av dette dårlige og utilstrekkelige kostholdet, blir resultatet enda verre for kroppen, i og med at man naturlig nok får i seg enda mindre av de gode stoffene kroppen trenger.

Dette går ut over både muskler og bentetthet, blant mye annet. Muskeltap fører dessuten til at forbrenningen går ned.

Hans budskap er altså at det er viktig at slankesprøyter skal brukes som et nyttig verktøy for å klare å etablere nye og gode livsstilsvaner for fremtiden, og ikke som en slags "quick fix". For hvis man samtidig ikke går over til å ha et bedre kosthold, er de bent ut skadelige.

Og jeg synes det han sier, gir full mening.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
isw skrev (På 31.12.2025 den 12.21):

Hvor lenge stod du på Wegovy før du byttet? Å hva er prisforskjellen? 🧐Jeg har ikke lest så mye om sistnevnte egentlig. Er det de to som liksom er "bra"? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.12.2025 den 13.41):

Så fint å lese om erfaringene dine. Takk for at du deler 🥰

Jeg har forstått det slik at man ofte kan ha god effekt av Mounjaro på lavere dose enn Wegovy, og at effekten ikke avtar på samme måte over tid. Håper det stemmer.

Jeg har selv brukt Wegovy siden mai, og hatt veldig god effekt, men merker nå at den begynner å avta. Har derfor fått resept på Mounjaro. I samråd med lege skal jeg starte helt fra bunnen av og følge anbefalt opptrapping i pakningsvedlegget.
(Forhåpentligvis vil da den største pennen vare i rundt 14 uker, som gir en ukentlig kostnad på ca. 350 kr. I dag betaler jeg rundt 800 kr per uke.).

Lykke til videre. Håper det gir deg den effekten du ønsker 🥰

Anonymkode: b3303...fc4

Er monjaro så mye billigere enn Wegovy? 🧐

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Oi, da har du gått ned raskt😳  hvilken dose har du gått på? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

kosthold er jo like viktig som trening. er du ikke aktiv med barna?

det har også vært mange tråder her før om wegovy så er veldig unødvendig å starte enda en

Anonymkode: 69afa...1ea

Jo, jeg er selvfølgelig aktiv med barna. Jobber med barn også, så har ikke en stillesittende jobb. Skjønner selvfølgelig at kosthold er viktig, men det er ganske mange andre faktorer som spiller inn her. Om jeg ønsker å starte en ny tråd om Wegovy er vel opp til meg tenker jeg 🙂 Å kaste seg inn på en ny tråd med allerede 2000 kommentarer orker jeg faktisk ikke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...