Gå til innhold

Antall gaver på julaften.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mine tenåringer har selvsagt en basisgarderobe med noe antall av hvert plagg.

Handler klær ca en gang i året. Klær utover basis må de betale selv, eller ønske seg til jul/bursdag. Det være seg en ny jakke hvis de allerede har en, en spesiell bukse om de allerede har nok, mobil/teknikk/tv, sminke, sportsutstyr utover basis osv. De er med andre ord ikke vant til å få ting utenom bursdag/jul. Dette har resultert i fire ungdommer/unge voksne med gode holdninger, nøkternt forbruk og små gleder☺

Selv om jeg er voksen og kan kjøpe det jeg har lyst til, så kjøper jeg det sjelden ikke hvis jeg ikke trenger det. Nettopp derfor fikk jeg killinger i magen og lykkefølelse i kroppen da jeg fikk en spesiell visp til jul som jeg har ønsket meg. Jeg har råd til den selv, men jeg har jo en visp som fungerer og har derfor ikke kjøpt meg den. 

Når det gjelder jul så tar vi nok litt av i følge mange. Det er jo da vi kan unne oss selv og andre litt ekstra. Ikke når det gjelder pris, men i antall.  Alt blir pakket inn i forskjellige gaver for at det skal bli flest mulig. Eks datter fikk mascara, vippetang, foundation og 2 neglelakker av oss. Det ble 5 ulike gaver, med verdi på ca 1500 Kr. I vår familie er gaver en like stor selvfølge til de voksne som barna og vi storkoser oss med å både få og å gi. 

På julaften var vi 9 stk. Startet å åpne gaver kl 20 og var ferdig kl 2 på natten. Akkurat som vi liker det ❤

Anonymkode: 87fbc...b46

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Trolltunge skrev (2 minutter siden):

Hvilket antagelig har en verdi for det fattige barnet, i forhold til å måtte vedkjenne at det ikke har ski når det er behov for det. 

Uansett, jeg tror de fleste foreldre prøver å gjøre det som er riktig for sin situasjon og ovenfor sine barn.

Jeg hadde svært dårlig økonomi da barna var små, men det å gi dem en gave de virkelig ønsket seg var en økonomisk prioritet for meg. Nå var heller ikke det de virkelig ønsket seg nødvendigvis så dyrt, og gjerne ikke det jeg måtte legge mest penger i heller, men de har ikke hatt en eneste julaften der de ikke fikk minst en ting de virkelig hadde ønsket seg en stund. Selv om de altså fikk nødvendige ting også. 

Jeg tror oppriktig at de fleste foreldre er opptatt av å glede sine barn på julaften, og fattige barn er kanskje de mest takknemlige barn også. Mine barn sier faktisk at de er glade for at de har opplevd at vi hadde trang økonomi, fordi det medfører at de vedvarende ikke tar ting som en selvfølge. 

Det er klart at alt har en verdi for den som ikke har noe, men jeg kan komme på ganske mange ting som trumfer ski om en er fattig altså. Jeg er nok veldig farget av min egen barndoms jul, og jeg kan love deg at jeg er mer bitter enn takknemlig for alle de (i mine øyne) kjipe julegaver som barn. 

Anonymkode: 95c7b...56f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er klart at alt har en verdi for den som ikke har noe, men jeg kan komme på ganske mange ting som trumfer ski om en er fattig altså. Jeg er nok veldig farget av min egen barndoms jul, og jeg kan love deg at jeg er mer bitter enn takknemlig for alle de (i mine øyne) kjipe julegaver som barn. 

Noe jeg for øvrig aldri sa høyt, så den gang i dag vet ikke min mor dette. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er så enig. Jeg kan ikke tenke meg noe verre enn å få ski man ikke ønsker seg. Kan hende skidagen på skolen er den eneste dagen skiene vil bli brukt noensinne fordi kommer man fra en fattig familie så er man ikke veldig ofte på skiturer tror jeg. Skiutstyr til skidag kan man låne på skolen eller av foreninger nå til dags. Ingen grunn til å gjemme seg bak det for å gi «ting man trenger» til julaften altså. 

La barna få det de ønsker seg til jul! Ikke det mor og far mener de trenger 🙄

Anonymkode: d8231...64d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Her får barna 5 gaver hver. 

De får av  oss foreldre, søsken, hunden (ja, jeg syns synd på de, siden de får få gaver..) mormor og besteforeldre. Og det er ikke sånn at gavene er spesielt dyre. Ofte ting de trenger. Feks fikk eldste brukte slalomski ifjor.. 

Vi er en liten familie, og vi har tidvis slitt økonomisk, så da blir det sånn.  Den dårlige samvittigheten er der, og jeg har vondt av barna. Skulle gjerne gitt de mange gaver og ting. Og jeg tenker at mange kjøper mye pga dårlig samvittighet, press utenifra etc.. 

Anonymkode: 87d49...7dd

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Vi koser oss med gaver. Alle for gjøre som de selv vil vel?

Anonymkode: 60cf4...9c3

Vi koser oss også med gaver og ungene setter pris på at ting de kunne fått hele året kommer pakket inn i julegave. Hele greia om hvordan det er pakket inn. Det noen synes er kvalmt er for oss bare oppsamling av ting ungene likevel får som jakker, sko, undertøy, litt sminke, nye fotballsko, nye klær, og innimellom nye langrennsski/slalomski. De KUNNE fått det før, men de velger å vente og få tingene til jul.    Vi kjøper jo ikke masse plastdrit og unødvendige ting.   

Jeg har to tenåringer som er aktive, de trenger 3-4 fotballsko i året med mengden trening, trenger jo mye nytt treningtøy og de går på vinteren mye langrenn og alpin og trenger klær til det.  Det vet jo ofte en del de får, men igjen de synes gaver er gøy. De elsker også å gi gaver, de begynner i november å planlegge årets gaver til søsken, oss foreldre, besteforeldre og venner.  Jeg ser ikke noen grunn til at det er så forkastelig.  Besteforeldrene satt veldig pris på gavene og har allerede tatt de i bruk.  

Igjen, vi er familie som liker å gi gaver, dvs gjennomtenkte gaver og mottakerne er ikke prektige og tror de er bedre enn andre.  Ga jeg dyr gave til min mann eller våre foreldre? Nei, tanken som telte. 

Anonymkode: 4718f...447

• Nyttig 1
Skrevet

15 gaver til barna har jeg aldri gitt. Da de var små fikk de noe de trengte og noe de ønsket seg. Så det ble kanskje 3-4 gaver til jul. 

Anonymkode: 56b59...0ad

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Så hvis et barn  fra et hjem med trang økonomi virkelig ønsket seg eks ski eller akebrett helt nytt, ikke brukt av andre så skulle ikke det være noe som barnet skikkelig strålte over?

Lurer da hva vi da har gjort. Har fortsatt ei som prater om skia ho fikk da ho var 10 år, som ho hadde ønsket seg fordi flere av vennene hadde det, og ho hadde arve ski. Vi gikk faktisk da det året å kjøpte rosa ski ,selv om det gjorde at prisen var høyere en tenkt i julegave.

Er noe med ofte at barn fra familier med trang økonomi setter pris på ting på en annen måtte. I hvertfall virker det slik for oss

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
moomino skrev (Akkurat nå):

Så hvis et barn  fra et hjem med trang økonomi virkelig ønsket seg eks ski eller akebrett helt nytt, ikke brukt av andre så skulle ikke det være noe som barnet skikkelig strålte over?

Lurer da hva vi da har gjort. Har fortsatt ei som prater om skia ho fikk da ho var 10 år, som ho hadde ønsket seg fordi flere av vennene hadde det, og ho hadde arve ski. Vi gikk faktisk da det året å kjøpte rosa ski ,selv om det gjorde at prisen var høyere en tenkt i julegave.

Er noe med ofte at barn fra familier med trang økonomi setter pris på ting på en annen måtte. I hvertfall virker det slik for oss

Jo selvsagt, hvis det er noe barnet virkelig ønsker seg! Det er jo hele cluet her. Men for mange kommer nok ski ganske langt ned på en ønskeliste til jul, ihvertfall hvis det betyr å velge bort noe annet. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er vokst opp med det samme som mine barn, for mine foreldre hadde også veldig trang økonomi deler av min barndom. Er det en ting jeg virkelig ikke er bitter over er det at de sørget bestandig for at jeg hadde det nødvendige. Det betydde myyye å ha langrennski, sykkel og slalomski når vi skulle bruke slikt, enten med venner eller skole, og jeg var veldig glad når jeg fikk nytt til jul. Da kunne jeg glad og stolt bli med når slikt var nødvendig. 

Om du er bitter over julegaver må du enten ha vært bortskjemt, eller noe annet var ikke greit. Det er regelrett rart og galt å være bitter over å ha fått gaver, uansett hva det er, så lenge det ikke var nedverdigende gaver (som eggeskall en fortalte om). 

Samme har mine barn vært glade for, og er det fremdeles, selv når vi har fått bedre økonomi og antagelig skjemmer dem litt bort. I og med at de har opplevd trang økonomi tar de ikke det som selvfølgelig, men setter pris på også fornuftige gaver. Ønsker seg gjerne det selv. Også ting de vet vil bli lagt bort til fremtiden. De vet at økonomi gjerne er stram når man etablerer seg, så det er deres skatter. En trygghet i å vite at de har det og det, når de flytter for seg selv. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mine tenåringer har selvsagt en basisgarderobe med noe antall av hvert plagg.

Handler klær ca en gang i året. Klær utover basis må de betale selv, eller ønske seg til jul/bursdag. Det være seg en ny jakke hvis de allerede har en, en spesiell bukse om de allerede har nok, mobil/teknikk/tv, sminke, sportsutstyr utover basis osv. De er med andre ord ikke vant til å få ting utenom bursdag/jul. Dette har resultert i fire ungdommer/unge voksne med gode holdninger, nøkternt forbruk og små gleder☺

Selv om jeg er voksen og kan kjøpe det jeg har lyst til, så kjøper jeg det sjelden ikke hvis jeg ikke trenger det. Nettopp derfor fikk jeg killinger i magen og lykkefølelse i kroppen da jeg fikk en spesiell visp til jul som jeg har ønsket meg. Jeg har råd til den selv, men jeg har jo en visp som fungerer og har derfor ikke kjøpt meg den. 

Når det gjelder jul så tar vi nok litt av i følge mange. Det er jo da vi kan unne oss selv og andre litt ekstra. Ikke når det gjelder pris, men i antall.  Alt blir pakket inn i forskjellige gaver for at det skal bli flest mulig. Eks datter fikk mascara, vippetang, foundation og 2 neglelakker av oss. Det ble 5 ulike gaver, med verdi på ca 1500 Kr. I vår familie er gaver en like stor selvfølge til de voksne som barna og vi storkoser oss med å både få og å gi. 

På julaften var vi 9 stk. Startet å åpne gaver kl 20 og var ferdig kl 2 på natten. Akkurat som vi liker det ❤

Anonymkode: 87fbc...b46

Det er noe veldig trist og usjarmerende med nåværende så sykt gjerrig. Og hvorfor ikke kjøpe noe skikkelig til datteren, i stedet for 5 gaver til 1500kr?

Anonymkode: c2e89...4c6

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så bra! Har sett litt på sosiale medier i dag og folk elsker å vise frem juletrærne med stappfullt av gaver under. Synes ikke noe om det, blir så ekstrem forskjell på barn. Mine tre ble skuffet i går når de så mengden fetterene og kusinene fikk leeenge etter de selv var ferdig. Og mesteparten er det foreldrene som har kjøpt. Helt håpløst. Får vondt av familier med dårlig råd som får det presset opp i ansiktet enten av andre i familien eller på sosiale medier.. ts

Anonymkode: d1578...389

De som har god økonomi må få lov å kose seg med sin feiring og sine bilder. Er så jævlig lei holdningen om at andre må skånes og hensyntas hele tiden. Hva med å lære seg å tåle at alle ikke er i samme livssituasjon uten å bli så jævlig btthurt?

Anonymkode: 2c26c...e11

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

De som har god økonomi må få lov å kose seg med sin feiring og sine bilder. Er så jævlig lei holdningen om at andre må skånes og hensyntas hele tiden. Hva med å lære seg å tåle at alle ikke er i samme livssituasjon uten å bli så jævlig btthurt?

Anonymkode: 2c26c...e11

Ts her. Det handler ikke om økonomi for min del, mer prinsippet. Å kjøpe masse plastleker som «fyll» for å fylle opp under juletreet og la griske unger sitte å pakke opp til de blir dritt lei er ikke det julen - burde - handle om. Nevøene og niesene mine gadd ikke til slutt i år, de satt der i hver sin haug med gaver som ble pakket opp, tittet på i 10 sekunder før neste ble revet opp. Haugevis at billig leker som lå strødd, hadde det enda vært ting barna trengte og ønsket seg, hadde det vært noe annet. Mine barn får nok gave til høyere sum enn alt «drittet» som bare er fyll for kult bilde på sosiale medier. Og de får nok «billige plastleker» i julekalender og nissegave.

Og spesielt for andre som sliter om dagen er det umusikalsk å poste bilder av sinnsyke gavehauger kreert for bilder. 

Skrevet

Nå får min unge ca 20 gaver, men det er inkludert gaver hun bytter med sine venner. Og hun er 19 år. Da hun var yngre så fikk hun bortimot 60 gaver pluss.. dette var way over the top syntes jeg. Men, når man har besteforeldre, oldeforeldre, tanter og onkler. Grandtanter og grandonkler, steforeldre, stesøsken og alle andre dine, mine, våre scenarioer, og alle vil gi en gave så blir det jo sånn. Heldigvis var mange av gavene konvolutter med penger som ble satt på sparing, om mange gikk sammen og spleiset på noe større. Etter at hun passerte 16 var det en del av de som ikke var nærmest som kuttet ut pga alderen. Endel av de eldre har også falt bort med tiden. Så nå er det et litt mer normalt gaveantall.

Anonymkode: ade42...5ed

Skrevet

Jeg fikk 3 gaver denne julen. Det var litt kjipt å sitte på julaften og se at alle andre hadde fått mer enn meg.

Anonymkode: ecd75...f09

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ts her. Det handler ikke om økonomi for min del, mer prinsippet. Å kjøpe masse plastleker som «fyll» for å fylle opp under juletreet og la griske unger sitte å pakke opp til de blir dritt lei er ikke det julen - burde - handle om. Nevøene og niesene mine gadd ikke til slutt i år, de satt der i hver sin haug med gaver som ble pakket opp, tittet på i 10 sekunder før neste ble revet opp. Haugevis at billig leker som lå strødd, hadde det enda vært ting barna trengte og ønsket seg, hadde det vært noe annet. Mine barn får nok gave til høyere sum enn alt «drittet» som bare er fyll for kult bilde på sosiale medier. Og de får nok «billige plastleker» i julekalender og nissegave.

Og spesielt for andre som sliter om dagen er det umusikalsk å poste bilder av sinnsyke gavehauger kreert for bilder. 

Ungene dine får 24 billige gaver før jul, pluss nissegave (hva nå det er). Andre familier gjør det annerledes og gir alle gavene på en gang. 

Jeg har vokst opp med prinsippet at julegaver og bursdagsgaver skal være en god blanding av morsomt og nyttig, og forventet og overraskende. Barna får derfor både leker de ønsker seg og klær (pysj, votter) eller sportsutstyr. I tillegg prøver vi å få med noe artig og uventet. Det er ikke så lett alltid, men min bakeglade tiåring fikk bakeutstyr for eksempel.

Vi har liten familie, så barna får ikke mange gaver fra andre enn oss, og vi har ikke gavekalender. 

Anonymkode: fa8dd...b28

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Så sjarmerende du er i omtalene av hva de får 

Anonymkode: 0cfbd...3cc

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Til TS, synes du viser lite toleranse for andre livssituasjoner enn din egen og den moralske prekenen sett fra ditt ståsted faller litt dødt for den stemmer ikke nødvendigvis. Mye gaver betyr ikke nødvendigvis plastræl.   Mye gaver behøver ikke engang bety bortskjemt. Det kan f.eks bety noe så enkelt at noen familier samler opp ting barna trenger og gir det til jul  istedet for å fordele det utover.  Synes også det blir feil moralisering å kritisere andre for hvordan de bruker penger. Har man penger så er vel barna noe man står fritt til å bruke penger på ikke bli tvunget av noen moralister at når det er jul, nei da får man ikke bruke penger man har for noen kan jo se det som ikke har råd. Vel det synes hele året på hvor dyre bukser, jakker, vesker man har og reiser man drar på. Skal ikke det være lov.  Nå er ikke vi i den kategorien som drar på dyr ferie, vi var ikke engang på utenlandsferie med familien i sommer, og ungene får ikke 5000kr+ jakker osv.  

Det som i liten grad skilles på i tråden er om barna er tenåringer, barneskolebarn eller småbarn og om familien er stor og nær eller liten, Hvordan barn i ulike aldre håndterer mengden gaver er også ulik og hvordan man blir opplært til å se på gaver er jo også opptil foreldre å lære bort. Barn kan være like ufordragelige om de får 3 gaver som 20 gaver eller like ydmyke for få eller mye for barn kan bli lært hvorfor de får mye og hvordan de skal være takknemlige. Noen kan jo så klart  lært at julaften ikke er noe spesielt, de kan jo få fa de vil resten av året også, men den typen barn har jeg i luren grad sett. Det kommer nok av at jeg ikke bor i 10-12+ millioners strøk og oppvokst i vanlig husbankhus. 

• Nyttig 2
Skrevet

før så var det vanelig å gi en gave, det har endret seg med tiden nå er det mange dyre gaver som er viktig 

Anonymkode: 7d502...d86

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Til TS, synes du viser lite toleranse for andre livssituasjoner enn din egen og den moralske prekenen sett fra ditt ståsted faller litt dødt for den stemmer ikke nødvendigvis. Mye gaver betyr ikke nødvendigvis plastræl.   Mye gaver behøver ikke engang bety bortskjemt. Det kan f.eks bety noe så enkelt at noen familier samler opp ting barna trenger og gir det til jul  istedet for å fordele det utover.  Synes også det blir feil moralisering å kritisere andre for hvordan de bruker penger. Har man penger så er vel barna noe man står fritt til å bruke penger på ikke bli tvunget av noen moralister at når det er jul, nei da får man ikke bruke penger man har for noen kan jo se det som ikke har råd. Vel det synes hele året på hvor dyre bukser, jakker, vesker man har og reiser man drar på. Skal ikke det være lov.  Nå er ikke vi i den kategorien som drar på dyr ferie, vi var ikke engang på utenlandsferie med familien i sommer, og ungene får ikke 5000kr+ jakker osv.  

Det som i liten grad skilles på i tråden er om barna er tenåringer, barneskolebarn eller småbarn og om familien er stor og nær eller liten, Hvordan barn i ulike aldre håndterer mengden gaver er også ulik og hvordan man blir opplært til å se på gaver er jo også opptil foreldre å lære bort. Barn kan være like ufordragelige om de får 3 gaver som 20 gaver eller like ydmyke for få eller mye for barn kan bli lært hvorfor de får mye og hvordan de skal være takknemlige. Noen kan jo så klart  lært at julaften ikke er noe spesielt, de kan jo få fa de vil resten av året også, men den typen barn har jeg i luren grad sett. Det kommer nok av at jeg ikke bor i 10-12+ millioners strøk og oppvokst i vanlig husbankhus. 

Det er helt rett at alle må se an egne ungen og familiekonstellasjoner etc. Men å gi votter, truser og sokker på luftaften og kalle det GAVE, det er for meg helt helt fjernt. Det er nødvendigheter man forplikter seg å gi barna i det man velger å få dem, og er således ikke en GAVE i det hele tatt. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...