Gå til innhold

Antall gaver på julaften.

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ungen min som får det han trenger er ikke kravstor i det hele tatt, faktisk slet han med å komme på ønsker til jul. Fordi han er fornøyd med det han har, og bryr seg lite om klær og andre ting enda. Og nei, han er ikke bortskjemt. Har verken PC eller iPad, for å nevne noe.

Anonymkode: 95c7b...56f

Det er jo kjempeflott, men nå har ikke jeg skrevet spesifikt om ditt barn. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
SPOCA skrev (6 minutter siden):

Nettopp, helt enig. Når jeg leser her så forundrer det meg jo ikke at en del barn blir kravstore og ikke evner å sette pris på ting. 

For en merkelig generalisering 

Anonymkode: 0cfbd...3cc

• Liker 1
Skrevet

For en merkelig generalisering 

Nei, ikke spesielt. Jeg jobber med barn, så det er basert på erfaring først og fremst.

• Liker 1
Skrevet
SPOCA skrev (1 minutt siden):

Nei, ikke spesielt. Jeg jobber med barn, så det er basert på erfaring først og fremst.

Jo faktisk , selv om du er lærer så er det merkelig å generalisere på den måten 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

2 grunnar.

1: gjennomsnittleg til dårleg økonomi. Kunne kjøpt mykje gåver dersom vi sparar inn på andre ting, men

2: ynskjer ikkje bortskjemte ungar. Her lærer dei seg at ting kostar pengar og vi kan ikkje få alt vi ynskjer oss heile tida. Dei øver seg på å spare sjølv, og får då bruke dei pengane på akkurat det dei vil. Men eg kjenner ingen som er vant med å få og få og få som er super trivelege personar, så det ynskjer eg ikkje for borna mine.

Anonymkode: 84245...ad9

Men «få alt de ønsker seg hele tiden»? Det er jo ikke hele tiden, men en kveld i året? Den logikken henger jo ikke på greip. Bare fordi et barn får mange ønsker oppfylt på julaften betyr jo ikke det at de får alt de ønsker seg hele tiden. 

Anonymkode: d8231...64d

• Liker 2
Skrevet

Men her er jo fasiten. Dere gir fortløpende det mange andre får under juletreet.

Anonymkode: 17acc...25f

Jeg tror ikke det er hele fasiten. Jenta vår får alt hun trenger fortløpende gjennom året. Men hun får fortsatt mye gaver til jul fordi vi liker å glede henne med leker og ting hun ønsker seg. Julaften er ikke kvelden for «nye vintersko du trenger» liksom. Det blir for kjipt synes jeg. Ting barnet trenger kjøper man utenom jul og bursdag altså. 

Anonymkode: d8231...64d

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jo faktisk , selv om du er lærer så er det merkelig å generalisere på den måten 

Nei, det er det ikke. Du må gjerne være uenig, men jeg står for det jeg skriver.

En del barn i dag får alt de peker på, og da er det veldig lite igjen å glede seg over. Når dyre ting blir regnet som hverdagligste ting du bare får, lærer de ikke å glede seg over ting, eller å ta vare på dem. Barna blir skjødesløse og setter ikke pris på noe som helst. Alt er bare et jag etter det nye og fineste. Alt blir kjedelig, man lærer seg ikke å spare til noe som helst. Jeg har sett det selv, hvordan de sitter i lekekassa med Armani-boblejakka og legger den fra seg, for verken penger eller gaver har noen som helst verdi. Barna får PS5, iPhone og dyre klær bare de sier de har lyst på dem, og da skjønner jeg godt de ikke finner glede i "hverdagslige" gaver heller.

Heldigvis er ikke alle barn sånn, selvfølgelig ikke, men en del barn er sånn.

Endret av SPOCA
  • Liker 2
Skrevet

Jeg er nok en av de som synes det er alt for mye gaver, kjenner jeg blir uvel av mengdene som tyter frem under (og rundt) juletreet på julaften. Folk har det vanskelig økonomisk om dager og jeg skjønner det sinnsyke presset når jeg ser hva andre gir barna sine. Mine får en gave av oss foreldre hver (relativ høy sum, så er ikke noe skinnhellig jeg heller altså).

Har feiret jul hos forskjellige familiemedlemmer hvert år og ser de sinnsyke mengdene foreldrene kjøper til barna sine. Ungene får kanskje 15 gaver kun av foreldre og blir drittlei før de i det hele tatt er ferdig med alle gavene - er det vanlig? Har sett det hos mine søsken og svigers, så åpenbart noe en del gjør. 

Hvordan gjør dere det? Kjenner jeg vil av denne karusellen..

Anonymkode: d1578...389

Vi koser oss med gaver. Alle for gjøre som de selv vil vel?

Anonymkode: 60cf4...9c3

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men ser du da problemet med mitt barn som ikke liker å stå på ski? Men som likevel trenger det fra tid til annen? Syns du det er riktig at det skal gis i julegave fremfor noe annet han mye heller ville hatt?

Jeg gir ikke gaver til ditt barn, og regner med at hver av oss foreldre vurderer diverse opp mot egen situasjon og egne barn. For oss var det riktig. Både fordi barna ønsket seg dette, og fordi det å gjøre det på denne måten medførte at mine barn fikk omtrentlig samme antall julegaver som søskenbarn med større nær familie på farssiden. Det var nemlig viktigere for mine barn enn at hver julegaver var det de ønsket seg aller mest. De opplevde det sårt at søskenbarn hadde så mange gaver å åpne i forhold til dem, så da løste vi det ved å gi dem flere gaver, men da ting de trengte. Så var de knusefornøyd og ikke sår angående mye mindre antall gaver. 

• Liker 3
Skrevet
SPOCA skrev (3 minutter siden):

Nei, det er det ikke. Du må gjerne være uenig, men jeg står for det jeg skriver.

En del barn i dag får alt de peker på, og da er det veldig lite igjen å glede seg over. Når dyre ting blir regnet som hverdagligste ting du bare får, lærer de ikke å glede seg over ting, eller å ta vare på dem. Barna blir skjødesløse og setter ikke pris på noe som helst. Alt er bare et jag etter det nye og fineste. Alt blir kjedelig, man lærer seg ikke å spare til noe som helst. Jeg har sett det selv, hvordan de sitter i lekekassa med Armani-boblejakka og legger den fra seg, for verken penger eller gaver har noen som helst verdi. Barna får PS5, iPhone og dyre klær bare de sier de har lyst på dem, og da skjønner jeg godt de ikke finner glede i "hverdagslige" gaver heller.

Men altså, barn skjønner ikke nødvendigvis verdien av penger før de blir litt eldre. Uavhengig av om de har en Armani-jakke eller en fra HM. Min har ikke begrep om hva sånne ting koster, og har null peiling på merkeklær. Derfor kjøper jeg forøvrig heller ikke det, jeg handler kvalitet som er god nok (som regel på salg), aldri noe snobberi. Poenget er at barn, spesielt gutter, kan være umodne og uforsiktige, uten at det betyr at de ikke bryr seg om tingene sine. 

• Liker 2
Skrevet
Trolltunge skrev (1 minutt siden):

Jeg gir ikke gaver til ditt barn, og regner med at hver av oss foreldre vurderer diverse opp mot egen situasjon og egne barn. For oss var det riktig. Både fordi barna ønsket seg dette, og fordi det å gjøre det på denne måten medførte at mine barn fikk omtrentlig samme antall julegaver som søskenbarn med større nær familie på farssiden. Det var nemlig viktigere for mine barn enn at hver julegaver var det de ønsket seg aller mest. De opplevde det sårt at søskenbarn hadde så mange gaver å åpne i forhold til dem, så da løste vi det ved å gi dem flere gaver, men da ting de trengte. Så var de knusefornøyd og ikke sår angående mye mindre antall gaver. 

Dette argumentet forstår jeg godt, ingen problem med det. Men når det blir presentert som en slags fasit og det eneste riktige å gjøre, så steiler jeg litt. Og at det å få ski utenom jul og bursdag liksom skal bety at man er kravstor og ikke evner å sette pris på ting. 

• Liker 2
Skrevet

Men altså, barn skjønner ikke nødvendigvis verdien av penger før de blir litt eldre. Uavhengig av om de har en Armani-jakke eller en fra HM. Min har ikke begrep om hva sånne ting koster, og har null peiling på merkeklær. Derfor kjøper jeg forøvrig heller ikke det, jeg handler kvalitet som er god nok (som regel på salg), aldri noe snobberi. Poenget er at barn, spesielt gutter, kan være umodne og uforsiktige, uten at det betyr at de ikke bryr seg om tingene sine. 

Ja, barn generelt kan være uforsiktige, selvfølgelig. Men, er man vant til å få noe hele tida merkes det veldig godt. Det er gjerne utsagn som "ja, men da kan mappa/pappa kjøpe ny". Det er ikke nødvendigvis merket som poenget her, men heller forvetningen om at man bare får nytt hvis man mister det. Da jeg var liten fikk jeg ikke bare ny hvis jeg mistet noe (med mindre det var helt kritisk, men det kan jeg faktisk ikke huske at jeg turte). Det er holdningen man reagerer på her, ikke at man får nye vintersko fordi de plutselig har blitt for små. Skjønn, og alt det der. 

Jeg tenker vi får være enige om å være uenige, for enige blir vi nok aldri. ;) 

• Liker 1
Skrevet

Vi har det ikke sånn. Vi har ikke gaver til voksne, det er jo bare tull uansett.

Barna får en eller to gaver fra hver giver. Hvert besteforeldrepar, onkel og tante osv. Så det blir ikke et berg. Kanskje 20 gaver tilsammen, hvis så mange.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette argumentet forstår jeg godt, ingen problem med det. Men når det blir presentert som en slags fasit og det eneste riktige å gjøre, så steiler jeg litt. Og at det å få ski utenom jul og bursdag liksom skal bety at man er kravstor og ikke evner å sette pris på ting. 

Jeg har ikke presentert det som en fasit, men som vår fasit. Av gitte årsaker, som jeg har skrevet. 

Om det var du som skrev at foreldre har plikt til å gi det barna trenger når de trenger det var vel du mye mer påståelig (og litt ufin egentlig). Det er ikke alle som har råd til det, men mange som må planlegge i forhold til at man ikke kan ta slikt plutselig på strak arm. 

• Liker 1
Skrevet
SPOCA skrev (1 minutt siden):

Ja, barn generelt kan være uforsiktige, selvfølgelig. Men, er man vant til å få noe hele tida merkes det veldig godt. Det er gjerne utsagn som "ja, men da kan mappa/pappa kjøpe ny". Det er ikke nødvendigvis merket som poenget her, men heller forvetningen om at man bare får nytt hvis man mister det. Da jeg var liten fikk jeg ikke bare ny hvis jeg mistet noe (med mindre det var helt kritisk, men det kan jeg faktisk ikke huske at jeg turte). Det er holdningen man reagerer på her, ikke at man får nye vintersko fordi de plutselig har blitt for små. Skjønn, og alt det der. 

Jeg tenker vi får være enige om å være uenige, for enige blir vi nok aldri. ;) 

Jeg skjønner hva du skal frem til her, jeg gjør det altså. Men det blir litt fremmed for meg i og med at mine barn ikke er sånn. De mister aldri noe med vond vilje eller at de ikke bryr seg. Men likevel er vi jo der at skulle de plutselig stå uten jakke, luer, votter etc så må vi jo bare kjøpe nytt, har liksom ikke noe valg. Har de vært uforsiktige med andre ting som ikke er prekært ja da får de føle på konsekvensene. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner hva du skal frem til her, jeg gjør det altså. Men det blir litt fremmed for meg i og med at mine barn ikke er sånn. De mister aldri noe med vond vilje eller at de ikke bryr seg. Men likevel er vi jo der at skulle de plutselig stå uten jakke, luer, votter etc så må vi jo bare kjøpe nytt, har liksom ikke noe valg. Har de vært uforsiktige med andre ting som ikke er prekært ja da får de føle på konsekvensene. 

Og da tenker jeg jo at dette ikke gjelder deg eller dine barn. Ergo er ikke denne diskusjonen om deg og dine barn.

Man får gjøre som man selv vil, og gjøre det som passer best for sine familier. Vi fortsetter nok å gjøre som vi har gjort i alle år. 

• Liker 1
Skrevet
Trolltunge skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke presentert det som en fasit, men som vår fasit. Av gitte årsaker, som jeg har skrevet. 

Om det var du som skrev at foreldre har plikt til å gi det barna trenger når de trenger det var vel du mye mer påståelig (og litt ufin egentlig). Det er ikke alle som har råd til det, men mange som må planlegge i forhold til at man ikke kan ta slikt plutselig på strak arm. 

Ja men jeg står for det jeg skrev. Det var ikke meningen å være ufin. Om folk faktisk sliter økonomisk og ikke har muligheten på den måten, så skjønner jeg jo absolutt det. Men poenget står seg, for dette fattige barnet skal da potensielt få ski i julegave, når det sikkert er mye annet dette barnet mangler og har lyst på mye mer enn ski som er i bruk 2 mnd av året. 

• Liker 1
Skrevet
SPOCA skrev (19 minutter siden):

Jo det er det virkelig .

Skrevet

Jo det er det virkelig .

Javel. Da får du gjerne mene det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja men jeg står for det jeg skrev. Det var ikke meningen å være ufin. Om folk faktisk sliter økonomisk og ikke har muligheten på den måten, så skjønner jeg jo absolutt det. Men poenget står seg, for dette fattige barnet skal da potensielt få ski i julegave, når det sikkert er mye annet dette barnet mangler og har lyst på mye mer enn ski som er i bruk 2 mnd av året. 

Hvilket antagelig har en verdi for det fattige barnet, i forhold til å måtte vedkjenne at det ikke har ski når det er behov for det. 

Uansett, jeg tror de fleste foreldre prøver å gjøre det som er riktig for sin situasjon og ovenfor sine barn.

Jeg hadde svært dårlig økonomi da barna var små, men det å gi dem en gave de virkelig ønsket seg var en økonomisk prioritet for meg. Nå var heller ikke det de virkelig ønsket seg nødvendigvis så dyrt, og gjerne ikke det jeg måtte legge mest penger i heller, men de har ikke hatt en eneste julaften der de ikke fikk minst en ting de virkelig hadde ønsket seg en stund. Selv om de altså fikk nødvendige ting også. 

Jeg tror oppriktig at de fleste foreldre er opptatt av å glede sine barn på julaften, og fattige barn er kanskje de mest takknemlige barn også. Mine barn sier faktisk at de er glade for at de har opplevd at vi hadde trang økonomi, fordi det medfører at de vedvarende ikke tar ting som en selvfølge. 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...