Gå til innhold

Svigerforeldre forskjellsbehandler mannen min og meg


Fremhevede innlegg

Skrevet

Forstå meg rett - jeg skjønner at jeg ikke er barnet deres. Men dette er saken og jeg syns det er snålt:

de påberoper seg at de er veldig rettferdige når det kommer til gaver etc. mannen min og våre barn er derimot alltid nr 2 og får smuler sammenlignet med søsteren og hennes familie. De bor i samme bygd, vi bor i nabobygda. De får mat, barnepass, middagsinvitasjoner og ekstremt rause gaver. 
så kommer jeg da! Og våre felles barn. Mannen min får fine gaver til jul og bursdag. De ligger gjerne på 2000,-. Jeg får ute unntak en flaske eplemost, et glass med syltetøy etc. Og det samme gjør barna våre. De får gjerne en pakke med sjokolade fra apoteket, eller en julekule i julegave etc. 

jeg vil ikke at dette skal handle om at jeg er grådig eller veldig opptatt av verdier. Jeg deler akkurat dette for det er et godt eksempel på forskjellsbehandling. 
 

vi er veldig oppmerksomme mot foreldre hans, og jeg har alltid med en liten blomst eller en oppmerksomhet når vi treffes, og raus med gaver og gode ord osv. vi hjelper dem når de trenger, vi kjører opp og måker snø eller klipper hekk osv. skulle søsteren hans eller barna deres hjelpe dem med noe, får de betalt. Det hadde aldri vært aktuelt å eventuelt takke ja til penger for å hjelpe dem. Men forskjellene er så enorme og jeg syns det er snålt. 

Hvorfor gjør foreldre sånn forskjell? 

Anonymkode: f46e2...ccc

  • Liker 1
  • Hjerte 20
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det synes jeg er gjerrig og forskjellsbehandling. Det er så gnient og det synes så godt! Det kommer så godt fram hvor smålige folk er! Jeg forstår at du ikke er grisk, men at du synes det er ubehagelig at det er så forskjellsbehandling. 

En historie som er beslekta med din. Jeg og min nåværende eks var hos mine daværende svigerforeldre en gang før jul. Hun overøste sønnen sin med førjulsgaver, flax-kalendere og smågodt. Sukkertøy i spisspose som hun hadde kjøpt på marked. Jeg fikk ingenting. Og hun gjorde et nr av at dette var noe «Per» skulle kose seg med. Det var helt i orden, men jeg kjente jeg ble brydd og forlegen av at hun ikke hadde noe til meg. Og vi hadde et kjempe-godt forhold! 

Det pinlige var at min mor hadde kjøpt flax-kalendere til oss begge og gitt oss et par dager før. Eksen min sa det han og, riktignok etterpå at moren hans burde enten kjøpt det samme til oss, eller droppa det. 

Anonymkode: 82622...3b1

  • Liker 5
Skrevet

Veldig merkelig å ta med slike smågaver i nære relasjoner. Og å være så "på" når det gjelder gaver og tjenester. Samtidig - gjennom å ikke takke ja til betaling signaliserer dere jo egentlig at dere har rikelig, og ikke ønsker noe fra dem. 

Kan være at de forsøker å symbolisere at lavere skuldre er ønsket. 

Anonymkode: da735...c3f

  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Veldig merkelig å ta med slike smågaver i nære relasjoner. Og å være så "på" når det gjelder gaver og tjenester. Samtidig - gjennom å ikke takke ja til betaling signaliserer dere jo egentlig at dere har rikelig, og ikke ønsker noe fra dem. 

Kan være at de forsøker å symbolisere at lavere skuldre er ønsket. 

Anonymkode: da735...c3f

Vi har aldri fått tilbud om betaling for tjenester, ordla meg nok litt uklart.

jeg liker å ta med småting eller en kvastfra hagen eller noe annet når vi kommer til dem, liker å glede svigermor. Forventer ikke noe igjen, men det gjør godt for meg å glede. 

Anonymkode: f46e2...ccc

  • Nyttig 3
Skrevet

Her gjør nok ikke svigerforeldrene dine forskjell på deg og din mann, de gjør forskjell på sine egne barn. Din mann er nok ikke øverst på favorittlisten, og det går også ut over deres barn (og deg) 

Det er mange foreldre som er slik, dessverre, og det behøver ikke bunne i at mannen din har gjort noe galt. Mine besteforeldre var helt like. Min far var ikke favoritten (på tross av at vi bodde rett ved besteforeldrene i oppveksten og hjalp de med absolutt ALT) og da var heller ikke jeg og søskenet mitt på topplisten. De av deres barn og barnebarn som kom på korte besøk to ganger i året, derimot, de var helt topp. Forstå det de som kan. 🤷‍♀️ Mine bestemforeldre passet min fars søsters barn hver ettermiddag/kveld i en periode over et par år. Min bror og meg ga de klar beskjed om at de ikke ville passe. De forskjellsbehandlet også når det gjaldt gaver og penger. Jeg husker godt en gang jeg fikk lov til å være med min bestemor ut å shoppe med min tantes barn. Bestemor kjøpte klær, TV-spill, leker og alt annet mine fettere pekte på. Jeg fikk ingenting. 

Min manns søster er også favorittbarnet til foreldrene, og forskjellsbehandlingen er stor. Søsteren fikk hjelp til å kjøpe bolig i Oslo som student og de forsørget henne gjennom studiet. Søsteren får julegaver av typen MacBook og IPad, min mann får kanskje en stekepanne eller en bok.

Mitt tips er å bare se igjennom fingrene med dette. Du får ikke endret svigerfamilien uansett, og dette er din manns sak, ikke din. Å ta opp forskjellsbehandlingen fører sjelden til endring, det fører kun til splid.

Anonymkode: a6630...0ba

  • Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det synes jeg er gjerrig og forskjellsbehandling. Det er så gnient og det synes så godt! Det kommer så godt fram hvor smålige folk er! Jeg forstår at du ikke er grisk, men at du synes det er ubehagelig at det er så forskjellsbehandling. 

En historie som er beslekta med din. Jeg og min nåværende eks var hos mine daværende svigerforeldre en gang før jul. Hun overøste sønnen sin med førjulsgaver, flax-kalendere og smågodt. Sukkertøy i spisspose som hun hadde kjøpt på marked. Jeg fikk ingenting. Og hun gjorde et nr av at dette var noe «Per» skulle kose seg med. Det var helt i orden, men jeg kjente jeg ble brydd og forlegen av at hun ikke hadde noe til meg. Og vi hadde et kjempe-godt forhold! 

Det pinlige var at min mor hadde kjøpt flax-kalendere til oss begge og gitt oss et par dager før. Eksen min sa det han og, riktignok etterpå at moren hans burde enten kjøpt det samme til oss, eller droppa det. 

Anonymkode: 82622...3b1

Din historie passer veldig godt inn i min! Så lik adferd.

Anonymkode: f46e2...ccc

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her gjør nok ikke svigerforeldrene dine forskjell på deg og din mann, de gjør forskjell på sine egne barn. Din mann er nok ikke øverst på favorittlisten, og det går også ut over deres barn (og deg) 

Det er mange foreldre som er slik, dessverre, og det behøver ikke bunne i at mannen din har gjort noe galt. Mine besteforeldre var helt like. Min far var ikke favoritten (på tross av at vi bodde rett ved besteforeldrene i oppveksten og hjalp de med absolutt ALT) og da var heller ikke jeg og søskenet mitt på topplisten. De av deres barn og barnebarn som kom på korte besøk to ganger i året, derimot, de var helt topp. Forstå det de som kan. 🤷‍♀️ Mine bestemforeldre passet min fars søsters barn hver ettermiddag/kveld i en periode over et par år. Min bror og meg ga de klar beskjed om at de ikke ville passe. De forskjellsbehandlet også når det gjaldt gaver og penger. Jeg husker godt en gang jeg fikk lov til å være med min bestemor ut å shoppe med min tantes barn. Bestemor kjøpte klær, TV-spill, leker og alt annet mine fettere pekte på. Jeg fikk ingenting. 

Min manns søster er også favorittbarnet til foreldrene, og forskjellsbehandlingen er stor. Søsteren fikk hjelp til å kjøpe bolig i Oslo som student og de forsørget henne gjennom studiet. Søsteren får julegaver av typen MacBook og IPad, min mann får kanskje en stekepanne eller en bok.

Mitt tips er å bare se igjennom fingrene med dette. Du får ikke endret svigerfamilien uansett, og dette er din manns sak, ikke din. Å ta opp forskjellsbehandlingen fører sjelden til endring, det fører kun til splid.

Anonymkode: a6630...0ba

Alt du deler her, kunne vært historier fra min manns liv. Og han har hjulpet dem og søsteren masse hele livet, skikkelig godhjerta og hjelpsom mann.

Anonymkode: f46e2...ccc

Skrevet

Kanskje du er min svigerdatter? Mens vi kjøper store og kostbare julegaver til egne barn, går svigerbarn en liten symbolsk gave. Våre barn får bursdagsgaver, mens svigerbarn bare får gave hvis vi er invitert i selskap, noe som skjer sjelden. 

Barnebarna får nokså like gaver, men det varierer år for år.

Barn som bor nærme, blir oftere bedt på middag eller noe annet, vanligvis fordi deg er invitasjoner på kort varsel. 

Vi er av og til barnevakt for barnebarn so bor nærme. Mest fordi de er de eneste hvor det praktisk lar seg gjøre.

Anonymkode: be618...d10

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kanskje du er min svigerdatter? Mens vi kjøper store og kostbare julegaver til egne barn, går svigerbarn en liten symbolsk gave. Våre barn får bursdagsgaver, mens svigerbarn bare får gave hvis vi er invitert i selskap, noe som skjer sjelden. 

Barnebarna får nokså like gaver, men det varierer år for år.

Barn som bor nærme, blir oftere bedt på middag eller noe annet, vanligvis fordi deg er invitasjoner på kort varsel. 

Vi er av og til barnevakt for barnebarn so bor nærme. Mest fordi de er de eneste hvor det praktisk lar seg gjøre.

Anonymkode: be618...d10

Oi! Ja, det kan hende…men like gaver til barnebarn høres ut som et avvik for svigermor gjør alltid forskjell.

Anonymkode: f46e2...ccc

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kanskje du er min svigerdatter? Mens vi kjøper store og kostbare julegaver til egne barn, går svigerbarn en liten symbolsk gave. Våre barn får bursdagsgaver, mens svigerbarn bare får gave hvis vi er invitert i selskap, noe som skjer sjelden. 

Barnebarna får nokså like gaver, men det varierer år for år.

Barn som bor nærme, blir oftere bedt på middag eller noe annet, vanligvis fordi deg er invitasjoner på kort varsel. 

Vi er av og til barnevakt for barnebarn so bor nærme. Mest fordi de er de eneste hvor det praktisk lar seg gjøre.

Anonymkode: be618...d10

Så hvorfor er du så kjip med svigerdatter?

Anonymkode: f46e2...ccc

  • Liker 21
  • Nyttig 10
Skrevet

Jeg hadde ikke tatt det opp, men jeg hadde sluttet å være på tilbudssiden med tjenester og gaver til dem. Ikke på grunn av at du er grisk, men fordi svigerforeldrene dine forskjellsbehandler såpass. 

Anonymkode: 695fc...6ac

  • Liker 16
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Så hvorfor er du så kjip med svigerdatter?

Anonymkode: f46e2...ccc

Jeg synes ikke jeg er kjip. Svigerbarna får presanger, men ikke i samme kategori som våre barn. Svigerbarn vil aldri bli like nærd og kjære som mine egne barn. Jeg kjenner dd heller ikke så godt at det er lett å finne gode presanger. Jeg ser heller ikke noen grunn til å behandle dem likt som egne barn.

Anonymkode: be618...d10

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg hadde ikke tatt det opp, men jeg hadde sluttet å være på tilbudssiden med tjenester og gaver til dem. Ikke på grunn av at du er grisk, men fordi svigerforeldrene dine forskjellsbehandler såpass. 

Anonymkode: 695fc...6ac

Hadde gjort det samme som du foreslår. 

Fatter ikke hvordan enkelte er. Har selv svigerforeldre som gir det samme til meg som egne barn. Det samme gjør mine foreldre. Og barnebarn får gaver av lik verdi.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Slik var det med min mor og mine besteforeldre også. De var flere søsken. Noen var gullungene, andre ikke. Min mor var ikke, til tross for at vi var der MYE og hun hjalp til med ALT. Kjøpte inn råvarer, lagde middager, spiste kvelds med de, vasket hele huset flere ganger i måneden osv. 

Dette gikk utover oss ungene også. Mitt søskenbarn fikk flere tusen i gave + en skje da hun ble konfirmert. Jeg fikk bare skjea. Da vi spiste kvelds med mormor spurte hun oss om skolen. Jeg tok ordet først, men da avbrøt hun meg og spurte søskenbarnet mitt direkte. Søskenbarna mine fikk sjokolade, kjeks og drops. Jeg måtte «passe linjene»(var ganske så slank). 

Til jul fikk barna til gullungene penger og fine ting. Jeg fikk truser. Min mor fikk blomster. De andre fikk penger. Slik er det dessverre i mange familier. Noe min mor aldri lærte var å slutte å være sånn på tilbudssiden. Slutt å vaske. Slutt å handle inn alt mulig. La gullungene gjøre det. Av og til må man sette hardt mot hardt. 

Anonymkode: 296c7...ef1

  • Liker 2
  • Hjerte 8
Skrevet

Oh, lord, jeg elsker svigermoren min. Vi behandles nokså likt på alle plan. Mannen får litt mer til jul, men jeg er så inkludert og hun er så raus med oss begge i utgangspunktdt at jeg aldri har tenkt over det.

Det er veldig viktig for meg at vi er sånn ovenfor våre sønner og deres fremtidige kjærester også.

Anonymkode: 92ea2...995

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Forstå meg rett - jeg skjønner at jeg ikke er barnet deres. Men dette er saken og jeg syns det er snålt:

de påberoper seg at de er veldig rettferdige når det kommer til gaver etc. mannen min og våre barn er derimot alltid nr 2 og får smuler sammenlignet med søsteren og hennes familie. De bor i samme bygd, vi bor i nabobygda. De får mat, barnepass, middagsinvitasjoner og ekstremt rause gaver. 
så kommer jeg da! Og våre felles barn. Mannen min får fine gaver til jul og bursdag. De ligger gjerne på 2000,-. Jeg får ute unntak en flaske eplemost, et glass med syltetøy etc. Og det samme gjør barna våre. De får gjerne en pakke med sjokolade fra apoteket, eller en julekule i julegave etc. 

jeg vil ikke at dette skal handle om at jeg er grådig eller veldig opptatt av verdier. Jeg deler akkurat dette for det er et godt eksempel på forskjellsbehandling. 
 

vi er veldig oppmerksomme mot foreldre hans, og jeg har alltid med en liten blomst eller en oppmerksomhet når vi treffes, og raus med gaver og gode ord osv. vi hjelper dem når de trenger, vi kjører opp og måker snø eller klipper hekk osv. skulle søsteren hans eller barna deres hjelpe dem med noe, får de betalt. Det hadde aldri vært aktuelt å eventuelt takke ja til penger for å hjelpe dem. Men forskjellene er så enorme og jeg syns det er snålt. 

Hvorfor gjør foreldre sånn forskjell? 

Anonymkode: f46e2...ccc

Slutt med en gang og vær søt og hyggelig gi tilbake med samme mynt gjerne sukkersøt falsk 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg hadde ikke tatt det opp, men jeg hadde sluttet å være på tilbudssiden med tjenester og gaver til dem. Ikke på grunn av at du er grisk, men fordi svigerforeldrene dine forskjellsbehandler såpass. 

Anonymkode: 695fc...6ac

Det er det vi har landa på nå. Ikke noe ondsinnet men heller for å skjerme oss

Anonymkode: f46e2...ccc

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
Kaneel skrev (3 minutter siden):

Slutt med en gang og vær søt og hyggelig gi tilbake med samme mynt gjerne sukkersøt falsk 

Det er det jeg har landa på nå. Jeg vil ikke mer. Tror jeg skal få det til uten å kjenne meg stygg

Anonymkode: f46e2...ccc

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Kanskje du er min svigerdatter? Mens vi kjøper store og kostbare julegaver til egne barn, går svigerbarn en liten symbolsk gave. Våre barn får bursdagsgaver, mens svigerbarn bare får gave hvis vi er invitert i selskap, noe som skjer sjelden. 

Barnebarna får nokså like gaver, men det varierer år for år.

Barn som bor nærme, blir oftere bedt på middag eller noe annet, vanligvis fordi deg er invitasjoner på kort varsel. 

Vi er av og til barnevakt for barnebarn so bor nærme. Mest fordi de er de eneste hvor det praktisk lar seg gjøre.

Anonymkode: be618...d10

Men gir dere da en kostbar gave som kun er ment for deres barn? Feks en dyr jakke, sko, utstyr til en hobby? Eller kostbar i form av vinglass, servise, utemøbler, tv? Altså gaver som egentlig blir til begge selv om det bare er deres barn som står på? 
Om det er førstnevnte synes jeg det er sært å gi noe stort og flott til egne barn, og bare en liten oppmerksomhet til svigerbarn. Og om det er sistnevnte så er det rart det er vanskelig å skrive «til Per og Trine» istedenfor bare til deres barn.

  • Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Slik var det med min mor og mine besteforeldre også. De var flere søsken. Noen var gullungene, andre ikke. Min mor var ikke, til tross for at vi var der MYE og hun hjalp til med ALT. Kjøpte inn råvarer, lagde middager, spiste kvelds med de, vasket hele huset flere ganger i måneden osv. 

Dette gikk utover oss ungene også. Mitt søskenbarn fikk flere tusen i gave + en skje da hun ble konfirmert. Jeg fikk bare skjea. Da vi spiste kvelds med mormor spurte hun oss om skolen. Jeg tok ordet først, men da avbrøt hun meg og spurte søskenbarnet mitt direkte. Søskenbarna mine fikk sjokolade, kjeks og drops. Jeg måtte «passe linjene»(var ganske så slank). 

Til jul fikk barna til gullungene penger og fine ting. Jeg fikk truser. Min mor fikk blomster. De andre fikk penger. Slik er det dessverre i mange familier. Noe min mor aldri lærte var å slutte å være sånn på tilbudssiden. Slutt å vaske. Slutt å handle inn alt mulig. La gullungene gjøre det. Av og til må man sette hardt mot hardt. 

Anonymkode: 296c7...ef1

Skjønner din mor. Det er flere lag her. Behovet for å please, omsorg, samvittighet. Følelsen av å være ego om man ikke stiller opp…

Anonymkode: f46e2...ccc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...