AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #1 Skrevet 25. desember 2025 Lederen på et fly eller en båt omtales som kaptein og har stor autoritet og ansvar. Hvorfor gjelder ikke dette også for lokførere? Anonymkode: b66b0...be7
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #2 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Lederen på et fly eller en båt omtales som kaptein og har stor autoritet og ansvar. Hvorfor gjelder ikke dette også for lokførere? Anonymkode: b66b0...be7 Man snakker om fly og flyflåter og. Lokfører er vel kort for lokomotivfører. Fører du en trikk eller et tog så ligger skinnene på plass. Du regulerer hastighet og varsler ved usikrede overganger. Fly og båter følger ikke et spor fra A til B. Det kreves helt annen kunnskap for å lette og lande et fly, samt å lese kart. Lokførere har nok krevende dager med signalfeil, påkjørsler av vilt og folk, har risiko for å oppleve ulykker som følge av slyng. Men det kreves nok ikke helt det samme som å føre store skip eller fly. Anonymkode: 80fb4...4f9 3 2
Knirke Skrevet 25. desember 2025 #3 Skrevet 25. desember 2025 Fordi et tog går på skinner og det kreves et lite kurs for å kjøre det? For å bli kaptein må du gå gradene fra styrmann (tredje, andre, førstestyrmann samt overstyrmann), i tillegg til at du må ha enten 3-årig bachelor fra høyskole, eller fagbrev+2 års fagskole i bunnen. 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #4 Skrevet 25. desember 2025 Fordi leder på et fly eller et skip er leder for noen, mens en lokfører fører vel stort sett toget alene? I et fly vil kapteinen ha ansvaret, med en styrmann som nestkommanderende. Anonymkode: bf0cb...bf6 1
GrønnNellik68 Skrevet 25. desember 2025 #5 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Lederen på et fly eller en båt omtales som kaptein og har stor autoritet og ansvar. Hvorfor gjelder ikke dette også for lokførere? Anonymkode: b66b0...be7 Det går vel litt for mye på skinner kanskje?? Men enig burde vært kaptein.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #6 Skrevet 25. desember 2025 Fordi det er mye mer krevende (og langvarig) å bli kaptein på båt eller fly? Anonymkode: fd80d...de9 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #7 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fordi det er mye mer krevende (og langvarig) å bli kaptein på båt eller fly? Anonymkode: fd80d...de9 Men man blir jo kaptein på et 6. divisjonslag i fotball ?.... Langt mindre krevende enn å kjøre tog. Anonymkode: 50b6b...3f0
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #8 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Fordi leder på et fly eller et skip er leder for noen, mens en lokfører fører vel stort sett toget alene? I et fly vil kapteinen ha ansvaret, med en styrmann som nestkommanderende. Anonymkode: bf0cb...bf6 Et av de få kommentarene som gir mening her. Slike gradsbetegnelser har ingenting med at noen yrker er vanskeligere enn andre å gjøre. Det er rett og slett bare det at det ikke er et gradssystem på jernbanen, slik det er på sjøen, i lufta, i forsvaret, på fotballaget, osv. Lokførere er stort sett de eneste på et tog med teknisk kompetanse, de jobber alene og det er flat lønnsstruktur blant lokførerne. Derfor er det ikke noe behov for ulike grader for å skille dem i et eller annet slags hierarki. Det må man på skip for eksempel, fordi der er det et stort arbeidslag med ulike roller og lederfunksjoner som må jobbe sammen for å kjøre skipet. Dette betyr ikke at det er per definisjon vanskeligere å kjøre skip, men det er flere mennesker som må på jobb for å gjøre dette og derav krever et rollesystem (men joda, det er nok flere faktorer å ta hensyn til som kaptein på skip enn en lokfører, så det skal jeg ikke underkjenne). Knirke skrev (16 timer siden): Fordi et tog går på skinner og det kreves et lite kurs for å kjøre det? For å bli kaptein må du gå gradene fra styrmann (tredje, andre, førstestyrmann samt overstyrmann), i tillegg til at du må ha enten 3-årig bachelor fra høyskole, eller fagbrev+2 års fagskole i bunnen. Til info, før flere slike kommentarer dukker opp: Lokomotivførere har veldig mye ansvar og høy kompetanse i sitt fagfelt. Det er vanskelig å komme inn på utdanningen. Enkelte år har det vært 5,6 i snitt for å komme inn og omtrent halvparten av søkerne faller av på yrkespsykologiske, kognitive og helsemessige tester, det er for tiden rundt 1500 søkere hvert år på 120 studieplasser, og så er det faktisk et helt år på høyere utdanning, fagskole, som skal til, med 60 studiepoeng, kun for å bli lokomotivførerkandidat. Etter lokførerskolen må man i tillegg sertifiseres på ulike typer lokomotiv og strekninger i flere måneder for å faktisk bli selvstendig lokomotivfører. Det er veldig mye å følge med på og som man må kunne grundig på et høyt nivå hva gjelder signaler, prosedyrer, og teknisk innsikt i hele jernbaneinfrastrukturen og selve kjøretøyene, når man er lokomotivfører. Selv om utdanningen er relativt kort, er den intens og inneholder vanvittige mengder med trening og øving for å ha full kontroll på alt som kan skje på jernbanen og gjøre riktige tekniske og sikkerhetsmessige vurderinger i jobbhverdagen. Kort utdanning er det også for å bli flygeleder (to år på kursing uten studiepoeng), men vi er vel alle enige om at det sannsynligvis ikke er kjempelett og en ren lek å være flygeleder? Kanskje @Knirke her tenker på T-baneførere eller trikkeførere? For da stemmer det at det krever "bare" tre måneders fulltidskursing, selv om jeg har hørt at disse også er intense og jeg har stor respekt for de som kjører kollektivtransporten. Anonymkode: adf8f...028 3 2
Knirke Skrevet 25. desember 2025 #9 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Et av de få kommentarene som gir mening her. Slike gradsbetegnelser har ingenting med at noen yrker er vanskeligere enn andre å gjøre. Det er rett og slett bare det at det ikke er et gradssystem på jernbanen, slik det er på sjøen, i lufta, i forsvaret, på fotballaget, osv. Lokførere er stort sett de eneste på et tog med teknisk kompetanse, de jobber alene og det er flat lønnsstruktur blant lokførerne. Derfor er det ikke noe behov for ulike grader for å skille dem i et eller annet slags hierarki. Det må man på skip for eksempel, fordi der er det et stort arbeidslag med ulike roller og lederfunksjoner som må jobbe sammen for å kjøre skipet. Dette betyr ikke at det er per definisjon vanskeligere å kjøre skip, men det er flere mennesker som må på jobb for å gjøre dette og derav krever et rollesystem (men joda, det er nok flere faktorer å ta hensyn til som kaptein på skip enn en lokfører, så det skal jeg ikke underkjenne). Til info, før flere slike kommentarer dukker opp: Lokomotivførere har veldig mye ansvar og høy kompetanse i sitt fagfelt. Det er vanskelig å komme inn på utdanningen. Enkelte år har det vært 5,6 i snitt for å komme inn og omtrent halvparten av søkerne faller av på yrkespsykologiske, kognitive og helsemessige tester, det er for tiden rundt 1500 søkere hvert år på 120 studieplasser, og så er det faktisk et helt år på høyere utdanning, fagskole, som skal til, med 60 studiepoeng, kun for å bli lokomotivførerkandidat. Etter lokførerskolen må man i tillegg sertifiseres på ulike typer lokomotiv og strekninger i flere måneder for å faktisk bli selvstendig lokomotivfører. Det er veldig mye å følge med på og som man må kunne grundig på et høyt nivå hva gjelder signaler, prosedyrer, og teknisk innsikt i hele jernbaneinfrastrukturen og selve kjøretøyene, når man er lokomotivfører. Selv om utdanningen er relativt kort, er den intens og inneholder vanvittige mengder med trening og øving for å ha full kontroll på alt som kan skje på jernbanen og gjøre riktige tekniske og sikkerhetsmessige vurderinger i jobbhverdagen. Kort utdanning er det også for å bli flygeleder (to år på kursing uten studiepoeng), men vi er vel alle enige om at det sannsynligvis ikke er kjempelett og en ren lek å være flygeleder? Kanskje @Knirke her tenker på T-baneførere eller trikkeførere? For da stemmer det at det krever "bare" tre måneders fulltidskursing, selv om jeg har hørt at disse også er intense og jeg har stor respekt for de som kjører kollektivtransporten. Anonymkode: adf8f...028 60 studiepoeng? Det er fortsatt det jeg vil kalle et kurs, ikke en full utdannelse. Greit nok, for all del, men for å kalle deg kaptein må du gå tre år på høyskole, ett års kadettid, omfattende sikkerhetskursing, pluss mange år med fartstid. 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #10 Skrevet 25. desember 2025 Knirke skrev (2 minutter siden): 60 studiepoeng? Det er fortsatt det jeg vil kalle et kurs, ikke en full utdannelse. Greit nok, for all del, men for å kalle deg kaptein må du gå tre år på høyskole, ett års kadettid, omfattende sikkerhetskursing, pluss mange år med fartstid. Joda, når det er studiepoeng involvert i utdanningsløpet er det å anse som en offisielt godkjent utdannelse. Kursing ville det vært om det var intern opplæring i en bedrift for eksempel. Men ja, veien for å bli kaptein på et skip er mye lengre og mer omfattende enn en lokførerutdannelse, så det skal jeg ikke kverulere på! Jeg ville bare gjøre et poeng av at det ofte kan være overraskende høy kompetanse som kreves for enkelte yrker. Anonymkode: adf8f...028 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #11 Skrevet 25. desember 2025 Lok-kaptein klinger vakkert i mine ører 😁 Jeg pendler til ukentlig og lokførere, bussjåfører og t-baneførere er virkelig limet i samfunnet 🌟 Anonymkode: 7aaa8...90e 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #12 Skrevet 25. desember 2025 Lokfører kjører på signal fra konduktør, så hvis hvis noen på tog skal være kaptein, er det det så fall konduktøren! Anonymkode: 2459c...c39
Knirke Skrevet 25. desember 2025 #13 Skrevet 25. desember 2025 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Lok-kaptein klinger vakkert i mine ører 😁 Jeg pendler til ukentlig og lokførere, bussjåfører og t-baneførere er virkelig limet i samfunnet 🌟 Anonymkode: 7aaa8...90e Da skal jeg kalle meg bilkaptein når jeg setter meg bak rattet i min Nissan Micra 🚗 Kaptein er ikke en beskyttet tittel. Sjøkaptein er det. Endret 25. desember 2025 av Knirke 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2025 #14 Skrevet 26. desember 2025 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Lokfører kjører på signal fra konduktør, så hvis hvis noen på tog skal være kaptein, er det det så fall konduktøren! Anonymkode: 2459c...c39 Lokfører er føreren og den som har ansvaret for fremføring av toget. Konduktøren er som regel ombordansvarlig, og har ansvaret for av og på stigning og reisene i og på plattform. En lokfører kan ikke kjøre uten signal fra konduktøren, en konduktør kan ikke gi klart før lokføreren er klar. Før var det nsb som stod for utdanningen av all kompentanse på jernbanen, for å bli lokfører tok det mange, mange år. Først var de assistenter før de fikk kjøre alene. Min bestefar tror jeg hadde 3-4 år med utdanning. Disse kunne tog I dag har lokfører blitt fagskole, de har også kuttet enormt i utdanningen dessverre. Pensumet tilsvarer nok mye mer enn det 1 året. Konduktøren hadde også lang utdanning før det var 2-3 år for å bli 2 stripet konduktør, i dag har de redusert dette til 4-5 måneder med internopplæring. Synd utdanning spares på, både førere og konduktører har behov for lenger utdanning enn de får i dag. Selv med teknologi. Derfor er ikke lokfører kaptein, hen har ansvar for toget og ikke personalet eller de reisene. Den som er ansvarlig ombord er konduktøren. Anonymkode: 9220a...94a 1
endo Skrevet 26. desember 2025 #15 Skrevet 26. desember 2025 Om jeg ikke husker feil. Før nsb ble til vy, så hadde lokfører 4 striper(kaptein) og ombordansvarlig 3 striper(løytnant) Men ta dette med en klype salt.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2025 #16 Skrevet 26. desember 2025 Hva med busskaptein? Eller trikkekaptein? Maxitaxi-kaptein? (Jeg gjetter på at det er sammenheng med luftskip og luftflåte. Båt = kaptein. Luftskip = kaptein). Anonymkode: 7bfbd...32d
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2025 #17 Skrevet 26. desember 2025 endo skrev (2 timer siden): Om jeg ikke husker feil. Før nsb ble til vy, så hadde lokfører 4 striper(kaptein) og ombordansvarlig 3 striper(løytnant) Men ta dette med en klype salt. Nei, fører hadde 2 og over konduktør 2, konduktør 1 stripe. I dag eller egentlig alle 2 striper sånn i forhold til lønnsystemet. De som hadde 2,5 var høyere opp i systemene. Anonymkode: 9220a...94a
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2025 #18 Skrevet 26. desember 2025 Knirke skrev (På 25.12.2025 den 2.29): Fordi et tog går på skinner og det kreves et lite kurs for å kjøre det? For å bli kaptein må du gå gradene fra styrmann (tredje, andre, førstestyrmann samt overstyrmann), i tillegg til at du må ha enten 3-årig bachelor fra høyskole, eller fagbrev+2 års fagskole i bunnen. Men en drosjeeier kalles jo en reder.. Anonymkode: f0d7f...6cb
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2025 #19 Skrevet 26. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, fører hadde 2 striper og overkonduktør 2 striper, konduktør 1 stripe. I dag har egentlig alle 2 striper sånn i forhold til lønnsystemet. De som hadde 2,5 var høyere opp i systemene. Anonymkode: 9220a...94a Her måtte det rettes litt mye skrivefeil Anonymkode: 9220a...94a
Knirke Skrevet 27. desember 2025 #20 Skrevet 27. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men en drosjeeier kalles jo en reder.. Anonymkode: f0d7f...6cb Han kan vel kalle seg akkurat hva han vil? Jeg kan kalle meg kaptein i min 13 fots robåt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå