Gå til innhold

Har du sluttet med stoffskiftemedisin?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fikk høyt stoffskifte i 2010 (f3 på 38), men med høyt anti-TPO. F Kroppen fiksa  stoffskiftet, men jeg fikk beskjed om at jeg kunne forvente lavt stoffskifte pga antistoffene (hashimotos) i løpet av 2-3 år. Har fortsatt ikke fått det, selvom jeg har hatt skyhøye antistoffer hele veien!

Har tidvis vært mye sliten, og gikk til Balderklinikken rundt 2017, da jeg følte jeg ikke ble tatt  alvorlig av fastlege. De satte meg på Levaxin. Stoffskiftet ble høyt og formen ble dårlig. Kutta det tverr og har ikke tatt noe etter det. Men sjekker fortsatt stoffskiftet 1-2 ganger per år.

Anonymkode: be9b8...fc7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min lege sa til meg: du bruker jo bare 25mg, så du kan prøve å kutte ut medisinen. Hun skjønte ikke hvorfor jeg var så utmattet.

Det gikk ikke bra. Altså, jeg dør ikke, men jeg ble SÅ DÅRLIG. Det kjentes nesten ut som om jeg var på Kiel ferga med høye bølger. Kvalm og svimmel.

Jeg sa til ho at ho pent skulle øke dosen Levaxin.

Jeg startet opp på medisin, og det viste seg at jeg kunne ta 50mg. 

Ergo, det er bedre å ligge litt over grensen . Nå føler jeg meg mye bedre, og at allmennleger jevnt over ikke kan stoffskifte.

Anonymkode: 9b585...243

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ergo, det er bedre å ligge litt over grensen

Hvilken grense? Så lenge du ikke føler at stoffskiftet plutselig er høyt, med uro, puls, og varme, så er du jo antagelig ikke overmedisinert.

Anonymkode: 687ff...549

Skrevet

Nå ble jeg nysgjerrig...

Har struma (ultralyd viser en knute), og fikk disse resultatene rett før jul.

Kan dette forklare ekstrem trøtthet?

Screenshot_20251226_183938_Samsung Internet.jpg

Anonymkode: 982d3...a59

Skrevet

Kan jeg spør dere hvordan påvirker stoffskifte sykdommen huden og håret deres?

Anonymkode: 3cd92...5eb

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Nå ble jeg nysgjerrig...

Nå var ikke dette ment som en generell stoffskiftetråd, men du kan få såkalt T3-toksikose ved knutestruma. Stoffskiftet blir høyt, og du kan føle deg dårlig. Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.12.2025 den 7.56):

Hensikten er å slippe å administrere en livsvarig medisin, hvis jeg fungerer like godt uten. 

Dette gjelder selvsagt ikke dem som har en klar diagnose, kreft, mangler kjertel etc. 

Jeg var trøtt, og hadde lavt energinivå, men fastlegen foreslo å prøve Levaxin, selv om TSH bare lå litt høyt i området. Det ble ikke gjort noen anbefaling av f.eks B12, D, jern, kosthold.

Nå, 7000 tabletter senere, kjennes ikke kroppen bedre ut enn den var før, og det er kanskje på tide å sjekke egenproduksjon igjen. En vikarlege prøvde å seponere meg veldig raskt, for fem år siden, men da ble jeg helt slått ut. Vil nå prøve å ta det sakte.

Testet du om jordmangel kunne være årsak? Var de andre stoffskifteprøvene fine?

Anonymkode: 1935a...d0d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Testet du om jordmangel kunne være årsak? Var de andre stoffskifteprøvene fine?

Anonymkode: 1935a...d0d

Dette skjedde tilbake i 07-08, det ble garantert ikke målt annet enn TSH,  og jeg har ikke funnet prøvesvarene.

Skrevet

Det er feil at mange settes på slik medisin på grunnlag av symptomer. Stoffskiftesykdom avdekkes med blodprøver, der høy Tsh er første indikator. Har man høy Tsh, måles fritt T4 og anti-tpo. På Tsh-avvik alene blir man vanligvis ikke medisinert før Tsh er over 10. Ved lav fritt t4 blir man fort virkelig dårlig. Hos de fleste med lavt stoffskifte har skjoldkjertel redusert eller dårlig funksjon der medisinen er livsnødvendig. De som kan slutte er typisk personer som er feilmedisinert i utgangspunktet, kvinner som har forbigående stoffskifteproblemer ved/etter graviditet og ved mangelsykdom som påvirker stoffskiftet mens det fremdeles er reversibelt. Jeg har lavt stoffskifte og kunne slutte på medisin igjen første gang jeg ble satt på Levaxin. Jeg hadde da utelukkende en høy Tsh. Da jeg på ny måtte starte medisin var alle verdier dårlige. Det eneste som skjer når jeg kutter i medisiner nå er at Tsh går raskt oppover. Ville fulgt legens råd, og sett hva som skjer om du tror det kan hjelpe å redusere. Men det er ikke lurt å forsøke slikt uten at lege er involvert. Trenger man medisinene blir man langsomt veldig dårlig og det tar tid å regulere opp igjen medisinene også. 

Anonymkode: 6600a...22b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.12.2025 den 18.39):

Nå ble jeg nysgjerrig...

Prøvene dine viser høyt stoffskifte, men ikke så ekstremt at det burde gi utmattelse kanskje. Men du har kanskje ekstra hjertebank/høy puls, urolig i kroppen, skjelvinger, muskelsvakhet? Det hadde jeg med disse verdiene, da jeg hadde høyt stoffskifte. 
Er du medisinert?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.12.2025 den 1.35):

Min lege sa til meg: du bruker jo bare 25mg, så du kan prøve å kutte ut medisinen. Hun skjønte ikke hvorfor jeg var så utmattet.

Det gikk ikke bra. Altså, jeg dør ikke, men jeg ble SÅ DÅRLIG. Det kjentes nesten ut som om jeg var på Kiel ferga med høye bølger. Kvalm og svimmel.

Ergo, det er bedre å ligge litt over grensen . Nå føler jeg meg mye bedre, og at allmennleger jevnt over ikke kan stoffskifte.

Mg? Det er svært mye, jeg går utifra at du mener ug? 

Jeg tar 75-100ug daglig. I perioder hvor jeg har sunt kosthold (rene råvarer, lite til ingen sukker/bakst og ingen kunstige søtstoffer), da har jeg svært lite symptomer på lavt stoffskifte selv uten medisin. Når jeg spiser "alt", så må jeg ligge på 75-100ug per dag. 

Anonymkode: 69e52...2eb

Skrevet

Spør her da tråden handlet om stoffskifte. Tok prøve hos legen som viste TSH på 0,08 og normal fritt T4 på 15. fikk da beskjed av legen at denne kunne være falsk positiv pga normal T4. Tok nye prøver i ettertid som var bedre og de reagerte ikke mer på det og kalte det falsk positiv. Nå har jeg nettopp tatt nye prøver igjen for å sjekke men ikke fått svar enda. Kan det være normalt selv om jeg plutselig fikk et sånt utslag på TSH? 

Anonymkode: 01658...ede

Skrevet

Hadde lavt stoffskifte under IVF, ble satt på levaxin og lio. Etter svangerskapet sluttet jeg og det gikk fint, normale verdier siden (barnet er 2,5). 

Anonymkode: 4cd2c...2c1

Skrevet
Isola_2 skrev (13 timer siden):

Prøvene dine viser høyt stoffskifte, men ikke så ekstremt at det burde gi utmattelse kanskje. Men du har kanskje ekstra hjertebank/høy puls, urolig i kroppen, skjelvinger, muskelsvakhet? Det hadde jeg med disse verdiene, da jeg hadde høyt stoffskifte. 
Er du medisinert?

Det kan stemme ja. Jeg er ikke medisinert ( enda hvert fall).

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Spør her da tråden handlet om stoffskifte. Tok prøve hos legen som viste TSH på 0,08 og normal fritt T4 på 15. fikk da beskjed av legen at denne kunne være falsk positiv pga normal T4. Tok nye prøver i ettertid som var bedre og de reagerte ikke mer på det og kalte det falsk positiv. Nå har jeg nettopp tatt nye prøver igjen for å sjekke men ikke fått svar enda. Kan det være normalt selv om jeg plutselig fikk et sånt utslag på TSH? 

Anonymkode: 01658...ede

Hvis du ikke har symptomer eller mistanke om høyt stoffskifte, så er det neppe et problem. Variasjoner finnes.

Skrevet

Jeg fikk påvist lavt stoffskifte for snart 20 år siden og ble satt på Levaxin. Gikk på samme dose i mange år og følte meg ganske fin. Så plutselig etter 17 år så fikk jeg så hjertebank, tok meg litt tid før jeg tenkte på stoffskiftet som årsak. Trappet så ned på Levaxin og hjertebanken ga seg ganske så raskt. Har vært helt uten Levaxin i over to år og prøvene mine er helt normale. Legen hadde ingen forklaring.

Anonymkode: 22491...913

• 3 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.12.2025 den 20.01):

Høyt stoffskifte er ikke kronisk, slik lavt er, så det kan ikke sammenlignes. 

Anonymkode: d5da5...726

Hvordan vet du dette sikkert, når selv ikke endokrinologer er sikre? Mange Gravespasienter blir "friskmeldte" men får varig nedsatt helse og funksjonsevne fordi symptomene aldri går helt bort. 
Høyt og lavt stoffskifte har mange likheter, og det finnes mange rare komboer med stoffskifteproblemer, så jeg synes de to kan sammenlignes på mange måter selv om mange symptomer er ulike. 

Anonymkode: dfe30...69a

AnonymBruker
Skrevet

Har dere håravfall også?

Anonymkode: 5f984...f58

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har dere håravfall også?

Anonymkode: 5f984...f58

Ja. Jeg merker fort når dosen blir lav, mister jeg mye hår, mer utslett og trøtt

Anonymkode: 87e1c...53b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.12.2025 den 1.35):

Jeg har Graves og er radiojodbehandlet, og jeg må og ha lett forhøyet stoffskifte i følge prøvene for å fungere normalt. Min opplevelse er at Levaxin dessverre ikke er optimalt, men når jeg er litt over grensene fungerer jeg bedre. 

Anonymkode: cd504...6d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...