Gå til innhold

Lut lei feilkasting av søppel!

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vi har ei dame som leier hos oss. Hun kaster stadig feil! Dette får store konsekvenser for oss. Hun kan kaste makrell i tomat boks i avfall for eks, og annet. Det blir ekstra kostnader for oss dette. Nå i jula helt krise, hva kan vi gjøre? Jeg er nøye ved sortering og litt i overkant 

Anonymkode: 99f1d...163

Vi hadde det samme problemet. Når feilsortering stadig skjer i kommunen skrur renovasjonsselskapet opp prisen på tømming av dunkene. I vår kommune ble straffen at én tømming av liten restavfallsdunk som før kostet 25 kroner, nå koster 100 kroner. Og folk flest tømmer denne dunken hver uke, sannsynligvis fordi de ikke er klar over prisstigningen.

Vår leieboer kastet alt i restavfallet, selv og jeg stadig minnet henne om å sortere bedre. Ga henne brosjyre fra renovasjonsfirmaet og presiserte hvor dyrt det kostet oss å sette ut dunken hver uke. Hun ble ikke bedre på det, så da endte vi opp med å justere opp leieprisen hennes. Rett og rimelig når det var hun som var grunnen til at dunken vår var full hver uke.

Etter at hun (endelig) flyttet ut har dunken vår brukt flere uker på å bli full. Sier litt om hvor nøysomme vi selv er.

Anonymkode: ba3ec...331

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min svoger kastet en pose gamle sko i matavfallsboksen, han fikk sms fra kommunen om at de ikke tømte søpla denne uka og at han måtte sortere søppel riktig. Ingen bot. 

Anonymkode: ac3b3...dc3

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Men i en blokk kan de ikke spore opp hvem

som sorterer feil. 

Anonymkode: e09cd...dd5

Helt riktig. Derfor jeg kaster alt mulig der. 

Anonymkode: f87b0...330

Skrevet

Hvordan i huleste kan dette bli en ekstra kostnad for deg? Renovasjonsanlegget vet vell ikke hvem som kaster feil! Det er uetisk og en belastning for anlegget, men ikke tale om at det koster deg noe! Bank på hos leietaker og ta med deg et eksempel på feilsortering og demonstrer for henne, kan også printe ut et ark som står listet opp hva slags type søppel som skal kastes hvor.

Anonymkode: cab86...b92

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har du OCD på dette? 

Anonymkode: 0f86d...0cf

Jeg er stadig oppi med hodet å sjekker dunken, dette er noe jeg selv mener voksne burde kunne ta rede for. Rydder bort poser med usortert søppel. Ingen ocd 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvordan i huleste kan dette bli en ekstra kostnad for deg? Renovasjonsanlegget vet vell ikke hvem som kaster feil! Det er uetisk og en belastning for anlegget, men ikke tale om at det koster deg noe! Bank på hos leietaker og ta med deg et eksempel på feilsortering og demonstrer for henne, kan også printe ut et ark som står listet opp hva slags type søppel som skal kastes hvor.

Anonymkode: cab86...b92

Hun er i 30årene å burde kunne ta rede for dette selv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Vi har ei dame som leier hos oss. Hun kaster stadig feil! Dette får store konsekvenser for oss. Hun kan kaste makrell i tomat boks i avfall for eks, og annet. Det blir ekstra kostnader for oss dette. Nå i jula helt krise, hva kan vi gjøre? Jeg er nøye ved sortering og litt i overkant 

Hva slags konsekvenser har dette for deg? 

Anonymkode: 2564d...ba2

Skrevet

Man blir sliten av å sortere hver minste ting. Hos meg går både plast og mat i rest når jeg har det travelt. Sånn er livet! 

Anonymkode: 46e5a...e94

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor skriver noen her da at søppelfolk sorterer ikke selv? Alr går i samme kvern. 

Anonymkode: e09cd...dd5

Hvis du har sett at de tømmer 2 forskjellige beholdere samtidig, så er det 2 kammere i bilen. Restavfall på fekshlyre side og papp på venstre. Det blandet ikke sammen. Jeg så dette selv og spurte renovatøren om hva poenget med sortering var. Han ga meg den forklaringen.

Det renovatørene er nazi på her er om lokket ikke ligger nede 100%, så tar de ut øverste posen og kaster på bakken. Nekter å ta den med seg selv om det skjer kanskje toppen 2 ganger i året.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg er stadig oppi med hodet å sjekker dunken, dette er noe jeg selv mener voksne burde kunne ta rede for. Rydder bort poser med usortert søppel. Ingen ocd 

Åpenbart en mani. 

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hun er i 30årene å burde kunne ta rede for dette selv. 

Det er ikke noe som heter å "ta rede" for noe. 

Har dere tvungen sortering, eller er det du som bare er helt manisk slik at du kan ha god samvittighet når du kjøper ukens femte fast fashionplagg og setter deg på flyet til Granca i vinterferien? 

Jeg sorterer ikke en damn shit, og elsker det. Men hadde så klart gjort det om det var tvungen sortering og jeg leide hos noen slik at vi hadde nok plass i søppelbøttene. Men kun akkurat så mye som var nødvendig. Og forutsatt at utleier faktisk hadde dimensjonert for to husholdninger og ikke bare én, for det er mange utleiere som selvfølgelig ikke skal betale en krone ekstra som følge av at de leier ut. Nei, da skal pengene kun inn, ikke snakk om å tilrettelegge slik at det blir ordentlig for alle. 

Sørg for at søppelbøttene er dimensjonert til to husholdninger og si til henne at hun må sortere slik at det ikke blir for fullt i resten. Og så lenge hun bidrar til å skape plass nok så gir du ellers faen i hva hun vurderer som rest. 

Anonymkode: e5164...63d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Lenge leve restavfall

Anonymkode: ace56...308

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvorfor i alle dager gjør du det?
Og hvorfor starter du tråd etter tråd over flere måneder om det samme?

Anonymkode: 5637d...847

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvorfor har hun ikke egne spann?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Sorry men det du beskriver her er ikke normal oppførsel. Fiks spann til dama

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (3 minutter siden):

Hvorfor har hun ikke egne spann?

Fru Uperfekt skrev (2 minutter siden):

Sorry men det du beskriver her er ikke normal oppførsel. Fiks spann til dama

Renovatøren oppfordrer til flest mulig fellesanlegg, siden det sparer tid på tømmeruta. Det hjelper heller ikke å fikse egne spann til dama siden det fortsatt er utleier/eier av eiendommen som får bot uavhengig av antall anlegg tilknyttet eiendommen. 

Anonymkode: fd877...2ce

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi hadde det samme problemet. Når feilsortering stadig skjer i kommunen skrur renovasjonsselskapet opp prisen på tømming av dunkene. I vår kommune ble straffen at én tømming av liten restavfallsdunk som før kostet 25 kroner, nå koster 100 kroner. Og folk flest tømmer denne dunken hver uke, sannsynligvis fordi de ikke er klar over prisstigningen.

Vår leieboer kastet alt i restavfallet, selv og jeg stadig minnet henne om å sortere bedre. Ga henne brosjyre fra renovasjonsfirmaet og presiserte hvor dyrt det kostet oss å sette ut dunken hver uke. Hun ble ikke bedre på det, så da endte vi opp med å justere opp leieprisen hennes. Rett og rimelig når det var hun som var grunnen til at dunken vår var full hver uke.

Etter at hun (endelig) flyttet ut har dunken vår brukt flere uker på å bli full. Sier litt om hvor nøysomme vi selv er.

Anonymkode: ba3ec...331

Folk lever forskjellige liv. Har ikke noe med nøysomhet å gjøre. En person som spiser fisk og mye grønnsaker og frukt fyller én matavfallspose oftere enn en som lever på øl og pizza. 

En barnefamilie fyller en restavfallspose raskere enn en gammel mann uten hobbyer. 

osv.

Anonymkode: 7b2f8...252

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Renovatøren oppfordrer til flest mulig fellesanlegg, siden det sparer tid på tømmeruta. Det hjelper heller ikke å fikse egne spann til dama siden det fortsatt er utleier/eier av eiendommen som får bot uavhengig av antall anlegg tilknyttet eiendommen. 

Jo da kan leietaker hive alt i rest og utleie har fremdeles plass i sine spann om det er sånn leietaker fikser det

Skrevet
Eva-Lena skrev (16 minutter siden):

Det renovatørene er nazi på her er om lokket ikke ligger nede 100%, så tar de ut øverste posen og kaster på bakken. Nekter å ta den med seg selv om det skjer kanskje toppen 2 ganger i året.

Det der er jo bare sykt elendig, hvorfor i alle dager gjør de det? Handler ikke tømme søppel om miljøet, er det ikke da viktig å få med seg all søppel? 

Anonymkode: 0949f...3a0

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hva de oppfordrer til er jo totalt irrelevant. Så lenge man har anledning til flere søppelspann så er det blendende likegyldig hva denne stakkars "renovatøren" oppfordrer til. De kan oppfordre så mye de vil, kan man få flere søppelbøtter så gjør man det dersom det er det mest hensiktsmessige. 

Og det er ikke en bot, det er i så fall et gebyr. Den problemstillingen får man ta den dagen gebyret eventuelt skulle komme. 

Anonymkode: e5164...63d

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor er dette hen? Jeg bor i Oslo og har aldri hørt om bot for feilsortering. På jobben er det alltid travelt og vi mangler ofte riktige poser og blir nødt til å bar evige i det vi finner. Aldri fått bøter for det.

Anonymkode: e8a48...ddd

Bedrift og privat er ikke det samme 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...