Gå til innhold

Herregud, hater integrert kjøkken

Fremhevede innlegg

Skrevet

Flyttet fra hus med gammeldags kjøkkenløsning og frittstående komfyr, oppvaskmaskin og kjøleskap. Inn i ny leilighet med modern kjøkken og integrerte hvitevarer.

Særlig nå i julen merkes det godt at det f@£n ikke er noe plass i hvitevarene. Kjøleskapet er fullt og masse mat må lagres utenfor. Oppvaskmaskinen går i ett fordi den blir full for et godt ord.  Vanskelig å få plass til julemiddagen på en trang platetopp. Jeg vil ha tilbake mitt gamle kjøkken!!!

• Liker 2
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Surrebukk skrev (9 minutter siden):

Flyttet fra hus med gammeldags kjøkkenløsning og frittstående komfyr, oppvaskmaskin og kjøleskap. Inn i ny leilighet med modern kjøkken og integrerte hvitevarer.

Særlig nå i julen merkes det godt at det f@£n ikke er noe plass i hvitevarene. Kjøleskapet er fullt og masse mat må lagres utenfor. Oppvaskmaskinen går i ett fordi den blir full for et godt ord.  Vanskelig å få plass til julemiddagen på en trang platetopp. Jeg vil ha tilbake mitt gamle kjøkken!!!

Min erfaring er også at kjøleskap og fryser må være frittstående 💪👏 Totalt uaktuelt med innebygd igjen 😅

Komfyrtopp kan heldigvis alltids tilpasses og byttes ut. Om det er noen trøst😅 Evt få deg en frittstående koketopp eller 2 som er den størrelsen du har behov for😉 Finnes i flere størrelser. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke problemet? har dere mindre kjøleskap i det nye kjøkkenet? Det er jo i såfall opp til kjøkkendesigneren og har ikke direkte noe med at det er integrert å gjøre?? Vi har akkurat fått nytt kjøkken nå med integrert kjølehjørne og store ovner og oppvaskmaskin. Det er jo ikke noe mindre plass? Snarere tvert i mot. Man må velge hvitevarer med stor plass innvendig. Det koster jo litt mer da. 

Anonymkode: 3c026...c99

• Liker 9
Skrevet

Det der skjønte jeg ikke. De integrerte hvitevarene har jo samme størrelse som de frittstående? Du kan jo velge ulike bredder der, på samme måte som for frittstående?

• Liker 7
Skrevet
Hulderen skrev (5 minutter siden):

Det der skjønte jeg ikke. De integrerte hvitevarene har jo samme størrelse som de frittstående? Du kan jo velge ulike bredder der, på samme måte som for frittstående?

De er mindre innvendig. Stor forskjell på integrert og frittstående i volum selv om de har like ytre mål.

Anonymkode: d0624...b19

• Liker 8
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De er mindre innvendig. Stor forskjell på integrert og frittstående i volum selv om de har like ytre mål.

Sjokkerende stor faktisk. Trodde det var en spøk da jeg så på integrerte kjøleskap feks, passer helst for en singel lite matglad ungkar. 

Anonymkode: 4af44...7f0

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg opplever at vår integrerte komfyr er noe bredere og har bedre plass inni enn frittstående komfyr. Å nå som vi har integrert komfyr så er den høyt oppe, sånn at man kan se rett inn i den uten å måtte bøye seg ned til gulvet for å følge med på maten. 

Anonymkode: 15f95...49d

• Liker 4
Skrevet

Jeg skjønner heller ikke problemet med integrerte hvitevarer. Platetoppen min er da like stor som en vanlig integrert eller ikke.

Og det var da null problem å lage julemiddag på kjøkkenet i går.

Anonymkode: 52f13...b8f

• Liker 3
Skrevet

Det er jo ikke sant da. Vi har kjøpt en integrert kjøleskap som var ikke noe mindre enn vårt forrige kjøleskap - selve kjøleskap-delen var til og med større, og fryseren, vi har ekstra fryser i kjelleren. Men, det skal sies at den integrerte kostet 13 tusen når den frittstående kostet halvparten av den prisen.

det er noe av det samme med oppvaskmaskin. Flere kjøkkenleverandører tilbyr høyre benkeplate, under en slik får man plass til en høyre oppvaskmaskin. Jeg tviler på ditt gamle kjøkken hadde høyere benkeplate, gamle kjøkken bruker å være kjempelave.

det du TS sliter med, er ikke integrert vs frittstående, men du har rett og slett flyttet til en plass med billigere kjøkken, der noen har spart litt på hvitevarer.

Anonymkode: 55ed7...56b

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette er nok mest innbilt. Jeg har pusset opp kjøkken fra frittstående til integrert de to siste stedene jeg har bodd. 

Det kommer an på typen hvitevare. Integrert er litt mindre, men det er normalt snakk om 4-5cm.  Vi har integrert på kjøkken, frittstående i bod - uten at jeg merker nevneverdig forskjell. 

Oppvaskmaskinen er da like stor, og har samme kapasitet. 

Stekeovnene er like store som da vi hadde frittstående. Men den store fordelen med integrert er jo at de tar mindre plass - så vi har to kombiovner i god høyde. Og 90cm innfelt platetopp er jo en drøm mot en liten, frittstående løsning. 

Anonymkode: 4b6d4...90d

• Liker 1
Skrevet

Dette kjenner jeg meg overhodet ikke igjen i. Alle de ulike kjøkken jeg har pusset opp (3 stk) har hatt like store eller større plass enn det frittstående vi har på kjøkkenet nå. Når vi skal pusse opp neste gang blir det helt klart integrert.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er nok mest innbilt. Jeg har pusset opp kjøkken fra frittstående til integrert de to siste stedene jeg har bodd. 

Det kommer an på typen hvitevare. Integrert er litt mindre*, men det er normalt snakk om 4-5cm.  Vi har integrert på kjøkken, frittstående i bod - uten at jeg merker nevneverdig forskjell. 

Oppvaskmaskinen er da like stor, og har samme kapasitet. 

Stekeovnene er like store som da vi hadde frittstående. Men den store fordelen med integrert er jo at de tar mindre plass - så vi har to kombiovner i god høyde. Og 90cm innfelt platetopp er jo en drøm mot en liten, frittstående løsning. 

Her skulle det stått kjøleskapet - poenget var at kjøleskapet er det eneste som vil være litt mindre. 

Skrevet

Vet ikke det med plass, men å bytte et integrert kombiskap er ihvertfall en mye større jobb enn å bytte ut et frittstående. Derfor unngår jeg for all fremtid integrert kombiskap.

Anonymkode: 1905c...cd0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Man velger jo størrelsen på de integrerte hvitevarene selv.

Problemet ditt er vel først og fremst at du har flyttet til et sted der den som har pusset opp kjøkkenet har tatt andre valg enn du ville.

Om du har plass kan du jo kjøpe ny større koketopp. De finnes i flere bredder enn den standard på 60 cm (som er alt for lite om man lager mye mat).

Anonymkode: caa99...9cb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Hulderen skrev (10 timer siden):

De er mindre innvendig. Ser det hos svigers før fikk de langpanne inn i kjøleskapet nå etter de fikk integrert så blir kjøleskapet for smalt og dybden blir mindre. Så de vurderer nå å fjerne hele skapet som kjøleskapet står inne i kjøpe et vanlig kjøleskapet og bare feste døra på utsiden.

Er og mye mer kunder at skapet står rett inne i reolen eller så går ikke døra igjen og står litt på gløtt og blir ikke kaldt.  Dette har de slitt med hele tiden etter de fikk nytt, de har og gått 3 ganger nytt kjøleskapet fordi leverandør har ment noe er galt, 

Anonymkode: 4e8db...fc9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Om det er mulig å velge størrelse på integrerte hvitevarer, så greit. Men dette fikk vi aldri muligheten til. Hvor mange centimeter mindre det er vet jeg ikke, men opplevd størrelse er vesentlig. Hvertfall for oss.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Vet ikke det med plass, men å bytte et integrert kombiskap er ihvertfall en mye større jobb enn å bytte ut et frittstående. Derfor unngår jeg for all fremtid integrert kombiskap.

Anonymkode: 1905c...cd0

Dette er årsaken til at jeg skal unngå i alle fall integrert kjøleskap og oppvaskmaskin neste gang jeg pusser opp kjøkken!  Vi hadde integrert kjølehjørne i vårt kjøkken, og det var et sant helvete å bli kvitt da det ble ødelagt (og vi betalte rundt 15k for reparasjoner i løpet av de siste to årene vi hadde det). 

Anonymkode: 0e31e...ce4

• Liker 3
Skrevet

Enig!

Vi flyttet til integrert kjøkken og en ting er oppvaskmaskinen - men kjøleskap/frys er så mini!

Vi må pusse opp badet etterhvert, og da ryker nok den delen av kjøkkenet til fordel for helt kjøleskap og hel frys. 

• Liker 1
Skrevet
Surrebukk skrev (1 time siden):

Om det er mulig å velge størrelse på integrerte hvitevarer, så greit. Men dette fikk vi aldri muligheten til. Hvor mange centimeter mindre det er vet jeg ikke, men opplevd størrelse er vesentlig. Hvertfall for oss.

Har dere kjøpt nybygg med ferdigdesignet kjøkken eller har dere tegnet kjøkkenet selv?

Når vi pusset opp kjøkkenet ble det fra kjøkkentegnerens side tegnet inn standard koketopp på 60 cm, enkelt kjøleskap osv i første utkast. Vi meldte tilbake de endringene vi ønsket; 80 cm koketopp, dobbelt kjøleskap, større underlimt vask m.v.

Det er jo litt merkelig om dere har vært med i prosessen fra start og ikke fått med dere at man kan endre hvitevarer.

Anonymkode: caa99...9cb

Skrevet

Det var ikke særlig god dialog under bygging nei. Men tror at kjøkkenløsningen var så tilpasset ved bygging at det sikkert ikke hadde vært et alternativ.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...