Ulla Ullsokk Skrevet 25. desember 2025 #61 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Herregud dette tar kaka. Kan ikke tenke meg noe hyggeligere og vakrere enn å komme til graven til en jeg elsker og se at det bugner av pynt og lys! Det er jo helt magisk! Dere har nok stappa den sorgen deres litt for langt opp i ræva og trenger å komme litt ned på jorda igjen. Tenk at personen dere mistet hadde så mange gode mennesker i livet sitt, for en glede! Anonymkode: 13374...2f9 Enig i hvert ord her! Makan! 5
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #62 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Så en 1 år gammel datter sitt behov for plass og mulighet til å pynte grav og markere sorg er ikke noe vi tar mer hensyn til enn venninnegjengen? Anonymkode: 63255...064 Det skal være plass, men da kan du si "alle de som er glade i mamma har lagt ned ting, vi kan flytte litt på de så er det plass til hilsen fra alle" og ikke oppføre seg som om det er gravskjending Anonymkode: bbd37...925 8 4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #63 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Når nærmeste familie ikke får pyntet og stelt graven selv. Mannen hennes begynte å gråte. Anonymkode: 086b5...91c Men dere får jo pynte. Dere kan legge bort pynten dere ikke vil ha der. Anonymkode: a607c...774 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #64 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): I følge hvilken lov? Anonymkode: 39e60...3a7 Sørgepolitiet har nok noen sånne lover Anonymkode: 9bc95...0e0 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #65 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Så en 1 år gammel datter sitt behov for plass og mulighet til å pynte grav og markere sorg er ikke noe vi tar mer hensyn til enn venninnegjengen? Anonymkode: 63255...064 Kondolerer så mye forresten, det må ha vært grusomt tap ❤️ Anonymkode: bbd37...925 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #66 Skrevet 25. desember 2025 Tydelig at respekt ikke er noe alle forstår seg på. Å overlesser en grav er ikke respekt,det skal være enkelt og stilfullt. Jeg tenker at disse vennene burde lære å sørge på en mer sunn måte. Kanskje familien kan be dem på kaker og kaffe og vise bilder av familiemedlemmet da vedkommende levde. Dele minner og le og gråte sammen. Det er en mye bedre måte å gjøre det på. Dessuten kan det være regler for kirkegården ang slike ting. Her er hvertfall løse gjenstander og vaser noe som har lov å ligge/stå på graven en begrenset stund. Anbefaler ts til å undersøke det. Anonymkode: 2af70...98a 3 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #67 Skrevet 25. desember 2025 Hadde sendt en mld etter jul om at det var koselig å se mange som har tent lys, men at figurer osv ikke var ønskelig, pga det blir overfylt og lys av de som ønsket det ble det ikke plass til. At de nærmeste planla blomster osv. Det er begrenset plass på en grav, og det bør respekteres. Anonymkode: 37ea0...abd 1 3
skreppamedleppa Skrevet 25. desember 2025 #68 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg tørr å påstå at det for mange er annerledes å moste egne foreldre og det å miste en ektefelle. Ts skriver at avdødes eltemann startet å gråte. Han følte tydeligvis at noe ble feil. Jeg kjente noen om hadde slike venniner som kunne funnet på å pynte beldig mye og utradisjonelt", men jeg vet også at hun seøv var veldig konservativ når det gjaldt begravelse, kirke og gravsted. Nøkternt. Jeg kan se for meg at hennes familie ville kjent på det samme som ts og ektemannen fra HI dersom venninnegjengen gikk bananas på samme måte. Anonymkode: 63255...064 Jeg vil tørr å påstå at det kommer helt an på når en mister sine foreldre. Mister en sine foreldre som barn (noe jeg var da jeg måtte gravlegge en av mine) så kan det absolutt sidestilles med å miste sin ektefelle. Det er nok minst like vondt og vanskelig når den en er helt avhengig av dør. Mister en sine foreldre når en er 50 stiller det seg kanskje anerledes. Men om du er mer opptatt av hvem som er mest berettiget til å føle på mest sorg av et barn som mister sin forelder, (og den andre er svært syk) eller en enke så kjenner jeg at den diskusjonen gidder jeg virkelig ikke å ta. Det blir helt idiotisk for meg å engang gå inn på og sammenligne i denne tråden. "Jeg sørger mer enn deg, det er vanskeligere å miste sånn enn slik", helt ærlig...... Når en tar ting ned på det bunnivå så er det helt greit for meg at du tørr å påstå at den relasjonen er vanskeligere å miste enn andre relasjonener. Selvfølgelig er det bare det å miste ektefelle som gir den vondeste sorgen en kan oppleve............ Men vedkommende i begynnelsen av tråden "Ser du får mye negativt her, men antageligvis er det fra folk som ikke har nær familie gravlagt". Hvem er foreldre for et barn om ikke nær familie? De fleste har opplevd sorg på nært hold og kanskje nettopp derfor kan en også respektere at pårørende, venner, familie osv pynter, hedrer, elsker og savner på ulik vis og ha en respekt for at det er greit. 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #69 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): I følge hvilken lov? Anonymkode: 39e60...3a7 Det er ikke nedfelt i noen lov, fordi ingen har tenkt på at slik pynt kan være aktuell. Jeg tenker jo at den skal vise respekt for avdøde og ikke skille seg så mye ut fra pynten på andre graver på kirkegården. Poenget til TS, som jeg er helt enig i, er at det er fester (nærmeste slektning som har ansvaret for graven) som bør ha førsteretten til å pynte der. Når den blir oversvømt av annen pynt, så mister jo den nærmeste muligheten selv. Jeg har kjent mange som er gravlagt, men kunne ikke finne på å sette min pynt der. Det går fint an å sørge over venner ved å bare se gravstedet slik det er pyntet av den nærmeste. Jeg har skjønt at flere her inne har mistet foreldre osv. og da bør de ha nok med å pynte der og ikke blande seg inn i pyntingen hos "alle andre" Anonymkode: 84932...bd7 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #70 Skrevet 25. desember 2025 Jeg steller graven etter kjæresten min som døde for to år siden, og jeg blir så glad de få gangene jeg ser at noen fremmede har vært der og satt ned en blomst eller en lykt. I dette tilfellet virker det som at det har tatt helt av og at det ikke er smakfullt med litt lys og blomster, men at graven er pyntet med all slags utsmykninger som blir for mye En annen ting som folk glemmer å tenke på er at når man setter frem masse pynt og lykter så må det fjernes etter en stund, fordi lysene brenner ut og pynten blir falmet av vær og vind. Har sett flere graver som skjer ut som en søppelplass. Anonymkode: 7d942...ba4 2
NatNat Skrevet 25. desember 2025 #71 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Også er folk forskjellig, så kanskje det høflige ville være å vise respekt for de som faktisk er nærmest, og spørre først om det er greit eller ikke? Er jo det jeg reagerer mest på, at venner bare gjør sånn uten å vite om det er ok for de nærmeste. Anonymkode: 03db2...6e0 familien betyr ikke automatisk "de nærmeste". 2 4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #72 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): I følge hvilken lov? Anonymkode: 39e60...3a7 Det finns vedtekter i den enkelte kommune eller enkelte kirkegård. Anonymkode: 2af70...98a 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #73 Skrevet 25. desember 2025 NatNat skrev (7 minutter siden): familien betyr ikke automatisk "de nærmeste". Den som er festet er nødvendigvis den nærmeste. Anonymkode: 2af70...98a 1
Fru Uperfekt Skrevet 25. desember 2025 #74 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det bare virket ikke slik, for det er ikke sånn man behandler et gravsted. Jeg kunne aldri funnet på å invadere et gravsted på denne måten, - det skal fortrinnsvis være for de nærmeste. Anonymkode: 84932...bd7 Venner er selvvalgte nærmeste, er glad vennene til min første mann og pynter opp på hans gravplass. Gjør de det på en måte jeg ville, absolutt ikke men det er deres måte å minne han på 1 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #75 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Den som er festet er nødvendigvis den nærmeste. Anonymkode: 2af70...98a Fester! Anonymkode: 2af70...98a 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #76 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Herregud dette tar kaka. Kan ikke tenke meg noe hyggeligere og vakrere enn å komme til graven til en jeg elsker og se at det bugner av pynt og lys! Det er jo helt magisk! Dere har nok stappa den sorgen deres litt for langt opp i ræva og trenger å komme litt ned på jorda igjen. Tenk at personen dere mistet hadde så mange gode mennesker i livet sitt, for en glede! Anonymkode: 13374...2f9 For en fullstendig ufyselig måte å snakke til noen som sørger. Anonymkode: 668cc...580 5 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #77 Skrevet 25. desember 2025 Jeg hjalp mannen hennes med å pynte slik han ønsket å ha det. resultatet ble ganske fint og han fikk en fin jul. Men vennene ble sint på han for det og nærmest truet han. Ble vondt for han nå og tøft for oss i familien å se. Hans hensikt var at han ville ha sjansen til å pynte. Han har fått vondt av å dra dit for han føler at de nærmest har tatt over graven fra han og barna. Var ikke rom og plass til de. De skjelte han også ut for at han ikke har vært like ofte på graven som de. Så alt dette ble veldig vondt for alle. Det jeg mener er at de burde ha spurt på forhånd før de gjør slike store pyntinger. Han hadde kjøpt inn blomster og pynt. Hørt flere fra familien har måttet tatt med seg pynt hjem igjen for det ikke var plass til det de ville legge ned. Har mistet flere venner selv. Jeg kan rydde, tenne lys og kanskje legge ned en blomster bukett i vase. Det viser at jeg tenker på de. Alt han ønsket var litt respekt. Anonymkode: 086b5...91c 2 2 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2025 #78 Skrevet 26. desember 2025 Noe av problemet her er vel at man må vise frem at man sørger. Jo flere ting man etterlater på graven, jo mer sørger man. Hva med å tenne et lys? La de som er nærmest pårørende stå for resten? Er du ikke god nok venn som sørger nok om du tenner et lys? Anonymkode: feeac...cb8 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2025 #79 Skrevet 26. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 24.12.2025 den 21.35): Graven er fylt til randen og det ser ikke pent ut. Fikk helt sjokk da vi kom å besøkte graven nå før julen. Var satt opp juletre og nisser over hele graven. Vi hadde tatt med juleblomster og fin lykt. Vi måtte bare fjerne alt. De hadde julelys rundt gravstøtten og vi fikk helt sjokk. Du gjorde det eneste riktige. En grav skal ikke se ut som et "tivoli". Anonymkode: 34a12...436 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2025 #80 Skrevet 26. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 25.12.2025 den 0.30): Vel, jeg eier min manns grav. Jeg betalte for begravelsen, steinen og har betalt for å en dag ligge der selv. Så ja, som nærmeste pårørende så eier jeg den. Det står nok i et register i kirken også, så de vet hvem de skal sende neste regning til. Blir ikke sint over uttrykk for kjærlighet, men det denne tråden beskriver er ganske ekstremt. Har aldri sett en grav slik heller, så det er nok ikke så vanlig rundt her. Anonymkode: 03db2...6e0 Igrunnen ikke. Med mindre din mann hadde null midler så har du betalt dette gildet med penger som egentlig var hans. Anonymkode: 264e8...315
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå