Gå til innhold

Føler at vi i familien ikke får ha graven i fred

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har et familiemedlem som vi mistet for 2 år siden. Hun hadde en stor venninnegjeng. 

Problemet er at vi familien får aldri pyntet og ordnet graven hennes fordi venninnene har fylt den opp med pynt, figurer og blomster. Graven er fylt til randen og det ser ikke pent ut. 
Fikk helt sjokk da vi kom å besøkte graven nå før julen. Var satt opp juletre og nisser over hele graven. 
Vi hadde tatt med juleblomster og fin lykt. Vi måtte bare fjerne alt. De hadde julelys rundt gravstøtten og vi fikk helt sjokk. 

Har så lyst å gi beskjed at de må slutte med dette. Familien får ikke sørget slik vi skal for det har blitt en konflikt nesten. Helt greit at de besøker graven å tenner lys og kanskje ha med noe snitt blomster til vasen.. men synes de går over streken slik det så ut nå.. vi hadde fått kommentarer fra andre om hvordan graven så ut. Ble så flau. 

Jeg kastet alt av pyntet deres nå for jeg ble så sint. 

Anonymkode: 086b5...91c

• Liker 3
  • Hjerte 20
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun likte sikkert de sprø venninnene. Kast og rydd uten dårlig samvittighet, men la dem ha sin relasjon 

Anonymkode: 8574a...c41

• Liker 27
  • Nyttig 3
Skrevet

Hva hadde den avdøde ønsket selv? Dersom du ønsker at venner ikke skal sette igjen noe, eller kun gjøre det slik som du ønsker - så kan det ende med at de slutter å komme dit. 

Anonymkode: b06ec...ee5

• Liker 22
  • Nyttig 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva hadde den avdøde ønsket selv? Dersom du ønsker at venner ikke skal sette igjen noe, eller kun gjøre det slik som du ønsker - så kan det ende med at de slutter å komme dit. 

Anonymkode: b06ec...ee5

Når nærmeste familie ikke får pyntet og stelt graven selv. Mannen hennes begynte å gråte. 

Anonymkode: 086b5...91c

• Liker 2
  • Hjerte 21
  • Nyttig 1
Skrevet

Da skal du være glad for at hun hadde venner som bryr seg pappa hadde en søster og en bror skjønt sett er det  bare jeg som pynter graven (De hevdet at de brydde seg om broren) ikke en gang jeg hans sønn har fått en sms med god jul selv om de sier de liker meg ❤️

• Liker 10
  • Hjerte 27
Skrevet

Dere skal få sørge slik dere vil, men dette er virkelig glasset er halvfullt-tankegang. 

Anonymkode: e1a39...dd5

• Liker 16
  • Nyttig 4
Skrevet

Hun har nok betydd utrolig mye for venninnene sine. Venninner er jo en valgt familie. Ville snudd tankegangen litt. Tenk heller på hvor høyt elsket og savnet hun er av flere enn bare nær familie. 

Bare flytt, eller kast det som er i veien, og pynt slik dere ønsker. Men la venninnene også få sørge.

Anonymkode: 3ce55...a53

• Liker 30
  • Nyttig 8
Skrevet

Jeg syns dere høres voldsomt smålige ut, det er ikke gravens utseende som bestemmer sørgeprosessen, og i alle fall ikke når man er på andre året. Husk at venner er familien man velger selv. Dere burde heller være glad for at det fremdeles er mennesker som savner avdøde, vil minnes henne og husker henne i hverdagen, så går det ann å rydde unna og ordne pynten så det er plass til alle. Jeg bor rett ved siden av en gravplass (type 3 meter fra min dør til gjerde for gravplassen), her er graver som pyntes mye gjennom hele året og graver der det aldri er noe. Når jeg ser ut i kveld er det mye vanlige hvite/gule gravlys, men også lyslenker og noen fargede lys og lyslenker. En av gravene som er hyppig besøkt var en ganske ung mann som døde for snart ti år siden, der er gjennom året flagg, ballonger, lys, bamser, blomster, nisser og øl. Tenke å ha betydd så mye for mange at de fremdeles dekorere graven etter ti år! Hva med å heller være glad for at flere minnes og feirer levd liv enn å bli sur fordi deres estetiske ønske ikke er ivaretatt? 

Anonymkode: 07e8c...c43

• Liker 20
  • Hjerte 6
  • Nyttig 11
Skrevet

Alvorlig talt. Dette høres bare smålig ut. Det er ikke en korrekt måte å sørge på (og dermed er alle andre sin måte feil). Vær heller glad og takknemlig for at hun hadde en stor vennegjeng som utrykker savn og sorg på deres måte. Venner er viktig, de er den familien en velger helt frivillig, og det å bli sint fordi den familien pynter annerledes enn det du mener er fint? Kål i hode! 

Vær heller raus, vær heller litt ydmyk, vær heller litt takknemlig for at også andre fikk gleden av hun dere mistet og at den gleden har satt så store spor at graven blir besøkt og pyntet. 

Rydd gjerne unna, flytt litt på ting om det er det som skal til for deg å få ro i sjela men å få så store emosjonelle utbrudd at du blir sint, da sier du indirekte at du er den som har den store fasiten på hvordan sorg skal se ut rent estetisk? Gjør du det? Sitter du på den fasiten sånn objektiv sett? Jeg tror oppriktig ikke du gjør det. Den gudekraften tror jeg ikke du sitter inne med! 

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet

Helt enig med deg, TS! ❤️ Julelys rundt gravstøtten og julenisser passer seg ikke på et gravsted. Jeg har aldri sett noe sånt på gravsteder her omkring!

Dessuten er det jo nærmeste familie som bør få lov til å stå for det meste av pynting, mens andre kan tenne lys, og ha på avskårne blomster om sommeren. 

Hvis vi er flere med samme tilknytning til avdøde, så bytter vi på å stelle graven.

Ser du får mye negativt her, men antageligvis er det fra folk som ikke har nær familie gravlagt. Man behandler er gravsted med respekt, og det finnes regler.

Anonymkode: 84932...bd7

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Her var det mange negative uten særlig forståelse. Skjønner dere godt jeg! Mistet mannen min ung til kreft, på veldig kort varsel (det gikk veldig fort). Første året drøyt var jeg veldig ekstrem når det gjaldt graven, og selv om det har gått noen år nå, så er det jeg som planter der. Hadde blitt drittsur om noen prøvde på det. Hadde jeg kommet til han og funnet julelys, nisser og tre hadde jeg eksplodert. 

Helt i orden at andre tenner lys og legger ned blomster, kanskje setter igjen en liten ting eller noe, men noe mer? Ikke pokker. Da skal det være nær familie altså. Synes det er ekstremt frekt å ommøblere og nærmest overta noen annen sin grav, samme hvor gode venner man var. Kunne aldri falt meg inn å invadere en grav på den måten.

Anonymkode: 03db2...6e0

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ser du får mye negativt her, men antageligvis er det fra folk som ikke har nær familie gravlagt. Man behandler er gravsted med respekt, og det finnes regler.

Har begravd både min mor og min far (i ganske ung alder). Her i tråden vet jeg også om andre som er åpen om at de har mistet sine nærmeste. Jeg står fremdeles inne for hvert eneste ord jeg skrev i posten ovenfor. Så vennligst ikke utall deg om ting du opplagt ikke vet noe om. Jeg hadde oppriktig blitt glad om venner av mine nærmeste (foreldrene mine) hadde pyntet graven med lyslenker, annen utradisjonell pynt osv. Vet om en far som mistet datteren sin i selvmord hvor venner kommer for å legge ned pyntegjenstander, det mener heldigvis faren er så fantastisk❤️

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
skreppamedleppa skrev (2 minutter siden):

Har begravd både min mor og min far (i ganske ung alder). Her i tråden vet jeg også om andre som er åpen om at de har mistet sine nærmeste. Jeg står fremdeles inne for hvert eneste ord jeg skrev i posten ovenfor. Så vennligst ikke utall deg om ting du opplagt ikke vet noe om. Jeg hadde oppriktig blitt glad om venner av mine nærmeste (foreldrene mine) hadde pyntet graven med lyslenker, annen utradisjonell pynt osv. Vet om en far som mistet datteren sin i selvmord hvor venner kommer for å legge ned pyntegjenstander, det mener heldigvis faren er så fantastisk❤️

Også er folk forskjellig, så kanskje det høflige ville være å vise respekt for de som faktisk er nærmest, og spørre først om det er greit eller ikke? Er jo det jeg reagerer mest på, at venner bare gjør sånn uten å vite om det er ok for de nærmeste.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
skreppamedleppa skrev (4 minutter siden):

Det bare virket ikke slik, for det er ikke sånn man behandler et gravsted. Jeg kunne aldri funnet på å invadere et gravsted på denne måten, - det skal fortrinnsvis være for de nærmeste. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Også er folk forskjellig, så kanskje det høflige ville være å vise respekt for de som faktisk er nærmest, og spørre først om det er greit eller ikke? Er jo det jeg reagerer mest på, at venner bare gjør sånn uten å vite om det er ok for de nærmeste.

Jeg hadde kanskje stusset mer om mennesker som hadde vært venner hadde ringt til meg på forhånd før de tok turen til graven. Jeg eier ikke mine døde foreldre, jeg eier ikke andres sørgeprosses, jeg eier ikke en estetisk fasit, jeg eier ikke hvordan andre ønsker å vise respekt. Men som du sier vi er forskjellige. Kanskje noen eier dette mer enn meg selv, jeg hadde iallefall reagert mer om folk skulle henvent seg til meg før de gjorde noe på gravstedet om det så gjelder å legge ned snittblomster eller en bamse. Jeg synes iallefall ts virker smålig på andres sørgeprosses og det må jeg få lov å mene, og det går fint an å mene selv om en har mistet nære familiemedlemmer eller andre nære. 

• Liker 10
  • Nyttig 14
Skrevet

Den døde eksisterer ikke lengre. Du kan egentlig pynte hvor som helst. Bare tull dette med gravplass. 

Anonymkode: 60dfb...e17

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det bare virket ikke slik, for det er ikke sånn man behandler et gravsted. Jeg kunne aldri funnet på å invadere et gravsted på denne måten, - det skal fortrinnsvis være for de nærmeste. 

Da har vi ulike meninger. Det går an å ha uten at du tror du kjenner oss som skriver i tråden og vet hva eller hvem vi har mistet. Det er ufattelig respektløst å mene bare fordi ikke alle er enige med deg. 

Når jeg var på den lokale kirkegården i kveld i forbindelse med en tur så så jeg mange lys, noen fargede lyslenker, noen blinkende lys osv. Du bestemmer virkelige ikke hva og hvordan andre skal pynte sine graver. 

• Liker 6
  • Nyttig 6
Skrevet
skreppamedleppa skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde kanskje stusset mer om mennesker som hadde vært venner hadde ringt til meg på forhånd før de tok turen til graven. Jeg eier ikke mine døde foreldre, jeg eier ikke andres sørgeprosses, jeg eier ikke en estetisk fasit, jeg eier ikke hvordan andre ønsker å vise respekt. Men som du sier vi er forskjellige. Kanskje noen eier dette mer enn meg selv, jeg hadde iallefall reagert mer om folk skulle henvent seg til meg før de gjorde noe på gravstedet om det så gjelder å legge ned snittblomster eller en bamse. Jeg synes iallefall ts virker smålig på andres sørgeprosses og det må jeg få lov å mene, og det går fint an å mene selv om en har mistet nære familiemedlemmer eller andre nære. 

Vi er relativt langt fra snittblomster og en bamse når de har fylt graven med juletre, lys rundt hele gravsteinen og nisser - i flertall! Har til gode å se en grav slik.

Som jeg skrev, har ingenting imot lys, snittblomster eller en liten ting, men ikke noe mer. Jeg trodde det var normal folkeskikk, all den tid en grav tilhører de nærmeste. Det betyr da ikke at man eier fasiten for sorg, eller andres sørgeprosess. Det handler mye mer om at alle andre respekterer nærmeste familie.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...