Gå til innhold

Mulig lungebetennelse. Vente til over jula?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde ringt legevakt og forhørt meg. Virusinfeksjoner kan gå over til bakteriell lungebetennelse, har vært der selv. Jeg hadde villet sjekke det om legevakta sier de har tid (det er jo de som vurderer det best, og en telefon har de tid til).

Anonymkode: f87fc...dfa

På legevakta i Oslo ringes de ned, så en telefon har de ikke bare tid til nei. Det er fullt trøkk selv midt på natta fordi folk ringer for absolutt ingenting. Nå sier jeg ikke at ts ikke bør kontakte legevakt med symptomene som beskrives, men folk er altså ikke til å tru hvordan de belaster helsevesenet med nonsens og tullball. Sånn at virkelig sjuke folk ikke kommer gjennom.

Anonymkode: 36616...031

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke vent, få en vurdering i kveld. Lungebetennelse er ikke ufarlig ubehandlet, selv yngre folk kan utvikle sepsis/"blodforgiftning". 

Skrevet

Ring legevakt og få råd om hva du skal gjøre. 

Skrevet

Jeg har hatt lungebetennelse et titalls ganger og hver gang har jeg vært dævvsjuk. Altså - waaaay beyond en forkjølelse. Jeg har visna på en time! Venner har sett meg og bare "eeeehm tror vi tar deg til legen…" og fått meg avgårde. En gang var jeg på hyttetur da jeg ble syk. Fy faen, trodde jeg skulle dø. 

Jeg derimot skjønner ikke seøv før ETTERPÅ hvor syk jeg har vært. Og jeg har vært sjeleglad jeg ikke har vært alene hver gang - for da hadde jeg nok tenkt "vil ikke belaste legevakten" hver gang. 

Fått god og rask hjelp hver gang. 

(sluttet å få lungebetennelser "over natta" da jeg sluttet røyke. Kun hatt det én gang siden jeg sluttet røyke, det var tre måneder etterpå. Aldri fått igjen).

Anonymkode: c53a0...2b0

Skrevet

Er det ikke bedre å ta en telefon til legevakta, kanskje stikke innom for å bli undersøkt, kanskje få en antibiotikakur og bli frisk raskt, enn å drøye flere dager og kanskje bli så dårlig at du må legges inn på sykehuset, eller i verste fall dra på deg en sepsis? 
… som jo er både mye farligere for deg og verre å behandle. 

Og nei, du trenger ikke å ha skyhøy feber og være dausjuk før du pådrar seg sepsis. 

Anonymkode: c774a...77a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, kun bakterier man kan behandle med antibiotika, ikke virus. Jeg har hatt lungebetennelse to ganger av virus, det går over. 

Anonymkode: 34341...3ae

Det er ikke sjeldent at man får en bakteriell lungebetennelse etter virus, at feber kommer tilbake kan tyde på det. 

Ts, dette er det helt greit å ringe legevakten om. 

Anonymkode: f345b...e3e

• Nyttig 1
Skrevet

Min venn som jeg nevnte lengre oppe fikk feber som var så høy at smertestillende ikke fikk den ned. Du har alt høy feber, så jeg håper du ringer i morgen tidlig. 

Anonymkode: 900e3...183

Skrevet

Har aldri skjønt, og kommer aldri til å skjønne hvorfor folk spør i et forum om de bør oppsøke lege eller ikke. Dere som spør, retter dere dere etter de svarene dere får ? 

Man ringer fastlege/legevakt dersom man er usikker. Kun de som kan gi dere et svar.

Anonymkode: c714c...160

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...