Gå til innhold

Bitt anbefalinger?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tenker på å bytte bitt på hesten min, eventuelt prøve en form for bittløst hodelag. Hun virker til å jobbe litt i mot bittet hun har nå (to delt trinse) samtidig som hun funker generelt dårlig på det. Hun er ganske grønn og fortsatt under opplæring, dermed vil jeg IKKE ha noe som er sterkt.

Har tidligere god erfaring med ex traver som gikk mye bedre bittløst og lurer på om dette kan være samme situasjon.

Noen som har litt erfaring med gode, lette bitt evt bittløst? 🤗🥰

Anonymkode: 53fd9...5d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tredelt muffe eller tredelt D-ringsbitt. 

Anonymkode: e25fa...d3b

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tenker på å bytte bitt på hesten min, eventuelt prøve en form for bittløst hodelag. Hun virker til å jobbe litt i mot bittet hun har nå (to delt trinse) samtidig som hun funker generelt dårlig på det. Hun er ganske grønn og fortsatt under opplæring, dermed vil jeg IKKE ha noe som er sterkt.

Har tidligere god erfaring med ex traver som gikk mye bedre bittløst og lurer på om dette kan være samme situasjon.

Noen som har litt erfaring med gode, lette bitt evt bittløst? 🤗🥰

Anonymkode: 53fd9...5d6

Du har ikke tenkt på en kombinasjon? Altså et hodelag med en semikapsun/nesereim man kan ha et ekstra sett tøyler i slik at man kan bruke nesereima til å bøye og stille? Mange hester går mye bedre med et slikt oppsett :) Mer logisk er det gjerne også for hesten. 

Av milde og gode bitt jeg har god erfaring med: 

- Globus softbit fullcheek (Løwenborg har inne ser jeg) - fantastisk bitt 

- Anders Eriksson sitt uleddede bitt med parerstenger 

- Fullsjekkbitt fra Selmakerskan i Norr på Instagram 

Jeg foretrekker fullsjekkbitt på hester som liker milde bitt og som er under utdanning - stengene på utsiden hjelper med å guide hesten og de er veldig intuitive for hesten å forstå. 

Alle disse er litt smalere, de mest prominente norske hestetannlegene anbefaler denne typen bitt. 

Av bittløse alternativer ville jeg enten gått for en ridekapsun eller en god sidepull (Edix, MD Equestrian, Masego er alle gode merker). 

Men ja, ville absolutt ha prøvd to tøyler hvor den ene har bitt og den andre er bittløs. Tar noen minutter å bli vant med å ri med doble tøyler, men du vil aldri gå tilbake når du kan det.

Anonymkode: 3bf5a...582

Skrevet

På unge hester bruker jeg alltid rett gummibitt - ikke for tykt. På den nåværende hoppa har jeg bare fortsatt med det, da hun trives med det. 
Jeg liker ikke å putte metall inn i munnen på hesten, så bruker en variant av gummibitt om jeg kan. Trener også med kapsun eller bittløst hodelag, men jeg liker at hesten er trent med og kan begge deler.

Jeg foretrekker rette bitt da de ligger mer stille og ikke skramler rundt inne i munnen, eller får en «nøtteknekkereffekt» rundt ladene på hesten. 

Anonymkode: 2d2ba...a3e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...