Gå til innhold

Pålegg til julefrokosten

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvilke pålegg har dere til julefrokosten? Det er jo mye pålegg slik som ribbe pålegg (heter sikkert noe annet), roastbiff osv. Hvilket tilbehør har dere til slike pålegg? Synts det blir så kjedelig å ha bare pålegget på og smør. Men vet liksom ikke hva annet jeg vil ha, utenom sånn som agurk og paprika. Hva annet er godt til kjøttpålegg?

Kom gjerne med andre innspill også til god julefrokost. Vi er bare 2, meg og samboer, så vi pleier ikke å lage så mye i og med vi bare er 2.

Anonymkode: 5326f...e5a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rødbeter til leverpostei.

Sylteagurk.

Tomat.

Dill til fisk.

• Liker 3
Skrevet

Lammerull, sylte, roastbeef, spekemat, oster, røkt laks, røkt blåkveite, sild, eggerøre, druesalat, eggesalat, skalldyrkabaret, frukt, grønnsaker, sylta rødløk, leverpostei, +++ 

Anonymkode: 0a9ef...468

• Liker 2
Skrevet
Blåttvann skrev (1 minutt siden):

Rødbeter til leverpostei.

Sylteagurk.

Tomat.

Dill til fisk.

Rødbeter til leverpostei er bare såå godt🤩 også litt majones, for min del da

• Nyttig 1
Skrevet

Majones til kjøttpålegg, sennep til sylte. Eggerøre/hardkokte egg funker også fint sammen med mye av julepålegget :)

Ellers har vi eggesalat, waldorfsalat og rekesalat.

Anonymkode: 59aab...f86

• Liker 3
Skrevet

Bacon til leverpostei og brie. 

Eggerøre til spekeskinke.

Ellers blir det sylteagurk, tomater, agurk og salat. 

Anonymkode: 376db...ad1

Skrevet

Vi pleier og ha eggerøre, gomme, grederost, dansk leverpostei og pleid å har brie men ikke i år 🤰

Anonymkode: 712f6...355

Skrevet

Jeg har lagd/skal lage eggesalat, multesyltetøy, ripsgele, potetsalat, syltet rødløk og remulade som tilbehør til diverse pålegg. 

Anonymkode: cb657...eb6

Skrevet

Det meste av pålegg har lang holdbarhetsdato. Vi er også bare 2 og kjøper mye forskjellige pålegg og steker et halvt brød 

Anonymkode: 712f6...355

Skrevet

Hvis vi er mange pleier vi å ha: kald ribbe,juleskinkeskiver,varme medisterkaker,eggerøre,spekeskinke,laks,roastbiff,eggesalat og forskjellige oster. Rundstykker og salte kjeks. Tomat,agurk,paprika,rødløk og druer. Remulade og majones. Persillekvast til pynt. 

Er vi bare oss,toner vi det litt ned,og setter fram det vi har mest lyst på. 

Anonymkode: e54b6...103

• Liker 1
Skrevet

Druesalat og eggsalat

Anonymkode: c30d1...817

Skrevet

Sild og smilende egg.

Anonymkode: c956a...e7a

Skrevet

Til roastbeef har vi alltid rå løk, og tartarsaus.

Ellers spiser vi eggerøre og røkt ørret (syns det er bedre enn laks), med pepperrotkrem , spekeskinke og eggerøre eller italiensk salat, kokt egg med majones og grønnsaker (tomat og agurk f.eks). 

Sylte og grov sennep, lammerull (den er såpass krydra så bruker ikke noe mer enn smør og brødskive / lefse til). 

Eggesalat.

Juleskinke og italiensk salat sammen.

også er jeg veldig glad i blåmuggost (kan godt ha fikenmarmelade til). 

Anonymkode: ef890...837

Skrevet

Har lammerull, ribberull, leverpostei, eggesalat, jordbærsyltetøy og tomatsild. Alt hjemmelaget.

Som tilbehør skjærer jeg opp agurk og paprika. Og sylteagurk eller rødbeter. 

Anonymkode: 782ee...298

Skrevet

Eggesalat, ripsgele, waldorfsalat, bacon, og røkt laks er det vi har lagd/kjøpt inn. 

Anonymkode: a7c7a...8ae

Skrevet

Steker eggerøre, kjøttboller, medisterkaker (lagd på forhånd)

Kjøttboller med rødbetsalat

Waldorfsalat er godt sammen med alt jeg skrev over her

Skinkestek med majones 

Ribberull og sylte

Smør, agurk, paprika 

Rundstykker evt

Kjeks, ost, druer

Godt syltetøy

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.12.2025 den 16.21):

Hvilke pålegg har dere til julefrokosten? Det er jo mye pålegg slik som ribbe pålegg (heter sikkert noe annet), roastbiff osv. Hvilket tilbehør har dere til slike pålegg? Synts det blir så kjedelig å ha bare pålegget på og smør. Men vet liksom ikke hva annet jeg vil ha, utenom sånn som agurk og paprika. Hva annet er godt til kjøttpålegg?

Kom gjerne med andre innspill også til god julefrokost. Vi er bare 2, meg og samboer, så vi pleier ikke å lage så mye i og med vi bare er 2.

Til ribbe har vi kald rødkål, om en ikke vil ha den i lefse med litt sennep. Det samme med medisterkaker og pølser.
Roastbiff har vi sylteagurk, sprøstekt løk og dansk remulade.

Leverpostei med sprøstekt bacon og stekt sopp.

Dansk rullepølse med påleggssky (det er også godt på leverpostei om en liker påleggssky) appelsinskive og rødløk. 

Gravlaks med hjemmelaget sennepssaus.

Røkt laks med eggerøre. 
Sylte med sennep og pepper, men en kan ha på rødbeter eller sylteagurk. Personlig så spiser jeg også sylte i lefse med pepper, sennep og litt eddik. 

Vi pleier også å ha litt grønn salat til å legge under pålegget, samt tomat, agurk (både slangeagurk og sylteagurk) rødbeter og rødløk.

Til sild har vi også kokte egg. 

Så er det ulike oster med ulike frukter, og marmelade. 

Av brød har vi dansk rugbrød, nystekte rundstykker, knekkebrød, lefser og ulike typer kjeks. 

Nå er vi 10 voksne personer sammen i jula, hadde vi vært to personer så hadde vi nok ikke hatt så stort utvalg, for det er helt sikkert noe jeg har glemt. 

Anonymkode: 6ea28...443

Skrevet

Vi har;

Grytebrød, rundstykker, lefser, frøknekkebrød. Så lager jeg noe ulikt hver dag; scones, belgiske vafler, billinis.. 

Sylte, ribberull, roastbeef, lammerull, fenalår, juleposdeig. 

Gravet laks, sursild, rømmesild, tomatsild. 

Egg i en eller to varianter; skiver av egg, eggerøre, deviled eggs

Paprika, agurk, cherrytomater, og en eller to typer frukt. 

Eggesalat, waldorfsalat, rødbetsalat. 

Majones, remulade, grov sennep, lys sennep, rødbeter, pariseragurk, sprøstekt løk, rødløksmarmelade. 

Edamerost, brie. 

Moltesyltetøy, marmelade (varierer), ripsgele

Nå er vi mange.. men skulle vi vært to i en uke nå ville jeg valgt meg 2-3 av kjøttpåleggene, laks, en type sild. Egg. Det dere liker av grønnsaker og tilbehør ellers. Av kombinasjoner er jeg glad i gravet laks med eggerøre og paprika på scones. Lefserull med rødbetsalat og sylte. Frøknekkebrød med brie og ripsgele. Rugbrød med sild.

Anonymkode: c9574...d5a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...