AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #1 Skrevet 21. desember 2025 Når skal man begynne tenke diagnoser? Språklig veldig sen, motorisk veldig mye tregere. Følelsesmessig vanskelig å regulere. Hva kan det være med barn som utvikler seg sent? Og må man bare være tålmodig..? Barn under 10 år dette.. Anonymkode: ed42d...037
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #2 Skrevet 22. desember 2025 Under 10 kan jo være så mangt men generelt sett så må man jo tenke at om barnet ikke når milepæler på normert tid så kan det være noe. MEn i dag blir jo barna så målt og veid på ALT at de rundt må jo har reagert, barnehage og skole, lege osv? Du må jo utbrodere litt? Men hvis alt er seint så er det jo noe mer enn bare seint. At man utvikler seg raskere på noem ting enn andre er normalt men om ALT henger tilbake så må man jo mase seg til utredning. Anonymkode: 3d87d...18c 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #3 Skrevet 22. desember 2025 Hva er under 10? 2 år er noe helt annet enn 8. jeg tenker generelt at det kan være fint å utrede for å kunne sette i gang gode tiltak, ikke for å nødvendigvis sette en diagnose. Anonymkode: de5f8...e8a 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #4 Skrevet 22. desember 2025 Hvis du har mistaker så skader det vel ikke å få ting sjekket? Anonymkode: 64521...2b4 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #5 Skrevet 22. desember 2025 Det er veldig, veldig vanskelig å svare godt på dette uten å kjenne barnet. Begynn med en prat med ansatte i barnehage og skole, andre voksne som ser barnet mye osv. Anonymkode: 79c8d...c6f
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #6 Skrevet 23. desember 2025 Jøss, barn under 10 år som er umoden faktisk!! Sikkert en bipolar autist med ekstremt sterk ADHD det her ja... Anonymkode: d3113...26b 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #7 Skrevet 23. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 22.12.2025 den 0.48): Når skal man begynne tenke diagnoser? Språklig veldig sen, motorisk veldig mye tregere. Følelsesmessig vanskelig å regulere. Hva kan det være med barn som utvikler seg sent? Og må man bare være tålmodig..? Barn under 10 år dette.. Anonymkode: ed42d...037 Modenhetsnivået kan variere svært mye ved skolestart. Jeg har en andreklassing som fortsatt er ganske umoden, men lærerne ser en tydelig forbedring fra i fjor og det merker vi som foreldre også. Så det er mye som skjer på kort tid i den alderen. ADHD og andre bokstavdiagnoser er det endel overdiagnostisering på, så ingen grunn til å automatisk tenke at umodenhet = diagnoser hvis man ser en utvikling til det bedre. Anonymkode: 19869...34c
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2025 #8 Skrevet 24. desember 2025 Hva er «under 10»? Kan du ikke bare skrive alder? Er far til fire barn (to kull). Min nest eldste (gutt) har vært barnslig ekstremt lenge. Har slitt litt på skolen og sosialt, da resten av gutta alltid har ligget litt foran. Og for å være helt ærlig, en prøvelse for oss voksne at han er så treg. Det har begynt å bli bedre nå, han er straks 13. Har flere gode kompiser. Jeg var selv barnslig lenge, og sistemann i klassen til å komme i puberteten. Så yngre ut enn min alder lenge, bortsett fra høyden. Var lettere da jeg var ung, man fikk vokse opp i eget tempo likevel, uten at alle maste om diagnoser. Anonymkode: 725e7...f02
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2025 #9 Skrevet 24. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 22.12.2025 den 17.50): Hvis du har mistaker så skader det vel ikke å få ting sjekket? Anonymkode: 64521...2b4 Enig. I tillegg går det ikke an å gi noen andre råd når trådstarter er så vag som hun er. Man vet ingenting om ungen annet enn at ungen er under 10 år. Anonymkode: 02070...a0b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå