Gjest Gjest Skrevet 4. april 2006 #21 Skrevet 4. april 2006 Ta han gjerne med på variierte aktiviteter, gjerne i forbindelse med ferie og opphold på andre steder. Det er ofte lettere å prøve noe nytt da, ikke så flaut å eventuelt dumme seg ut. Men la ham bestemme om han vil gjenta det. Og la ham være i fred. Du skriver at han har mange kamerater. Da har du ingen grunn til bekymring. Ikke alle liker fotball og slike aktiviteter.
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2006 #22 Skrevet 4. april 2006 Jeg måtte lære slalom på likt med ungene, det var VELDIG stas for dem at de lærte det fortere enn meg!!
Gjest Miloine Skrevet 4. april 2006 #23 Skrevet 4. april 2006 (endret) Hei, Han er 12 år og bygger lego. Så fint da, Lego er gøy og dette går seg til skjønner du hvis du er bekymret for hans interesser. Ikke bekymre deg så fælt over at han ikke gjør "rampestreker", sparker fotball, vil lære å stå slalom, interiserer seg for det andre på den alderen gjerne har interesser for o.l., eller hva du selv forventer at han skal gjøre. Vær glad han har venner han kan være sammen med, som deler hans interesse, de interessene han har nå. Det jeg mener er lurt er at du fanger opp hva han faktisk har lyst til å gjøre av fritidsaktiviteter, å bygger videre på det. Fritidsaktiviteter dreier seg ikke alltid om sport. Det er ikke noe rart at alle ikke vil spille fotball, håndball, drive med svømming, kampsport bla, bla, ..... Dersom han ikke liker fotball, slalom (som så mange andre på den alderen liker) kanskje han er mer opptatt av eks. musikk eller tegning/maling, riding, dans o.l. Sønnen min er nå 15 år, hadde ingen interesse i fotball/sport generelt,. som liten og heller ikke nå. Han liker å svømme, sykle men lagidrett er ikke noe for han. Han lært å stå på slalom, ingen kløpper kanskje, men fant ut at han ikke ville "bygge videre på det" Sånn er han, og det respekterer jeg. Han har venner han går på kino med, klubben,og han har kjæreste. Det han fant ut av, var at han ville holde på med musikk/sang og gitar. Vel, han spiller gitar, synger og trives med det. Han fikk en gitar, og tar nå gitartimer+at han synger.(faktisk veldig fint) Han treffer likesinnede innen dette område som deler hans interesser. Vi bygger heller videre på det! Endret 4. april 2006 av Miloine
Gjest gutt 14 Skrevet 4. april 2006 #24 Skrevet 4. april 2006 Fritidsaktiviteter dreier seg ikke alltid om sport. Det er ikke noe rart at alle ikke vil spille fotball, håndball, drive med svømming, kampsport bla, bla, ..... Han liker å svømme, sykle men lagidrett er ikke noe for han. Han lært å stå på slalom, ingen kløpper kanskje, men fant ut at han ikke ville "bygge videre på det" Sånn er han, og det respekterer jeg. ← Jeg har det sånn, men foreldrene mine presser meg til å gjøre ting jeg ikke vil.De himmler med øynene bare for atte jeg ikke vil spille fotbal og sånt. Jeg liker å være med andre men liker ikke å spille sport mange sammen - da får jeg angst.
Gjest lærer Skrevet 4. april 2006 #25 Skrevet 4. april 2006 Jeg har det sånn, men foreldrene mine presser meg til å gjøre ting jeg ikke vil.De himmler med øynene bare for atte jeg ikke vil spille fotbal og sånt. Jeg liker å være med andre men liker ikke å spille sport mange sammen - da får jeg angst. ← Snakk med læreren din du så lenge foreldrene dine ikke forstår seg på deg.ingen kan bli tvunget til noe de ikke vil.
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2006 #26 Skrevet 4. april 2006 Hei, Han er 12 år og bygger lego. Så fint da, Lego er gøy og dette går seg til skjønner du hvis du er bekymret for hans interesser. Ikke bekymre deg så fælt over at han ikke gjør "rampestreker", sparker fotball, vil lære å stå slalom, interiserer seg for det andre på den alderen gjerne har interesser for o.l., eller hva du selv forventer at han skal gjøre. Vær glad han har venner han kan være sammen med, som deler hans interesse, de interessene han har nå. Det jeg mener er lurt er at du fanger opp hva han faktisk har lyst til å gjøre av fritidsaktiviteter, å bygger videre på det. Fritidsaktiviteter dreier seg ikke alltid om sport. Det er ikke noe rart at alle ikke vil spille fotball, håndball, drive med svømming, kampsport bla, bla, ..... Dersom han ikke liker fotball, slalom (som så mange andre på den alderen liker) kanskje han er mer opptatt av eks. musikk eller tegning/maling, riding, dans o.l. Sønnen min er nå 15 år, hadde ingen interesse i fotball/sport generelt,. som liten og heller ikke nå. Han liker å svømme, sykle men lagidrett er ikke noe for han. Han lært å stå på slalom, ingen kløpper kanskje, men fant ut at han ikke ville "bygge videre på det" Sånn er han, og det respekterer jeg. Han har venner han går på kino med, klubben,og han har kjæreste. Det han fant ut av, var at han ville holde på med musikk/sang og gitar. Vel, han spiller gitar, synger og trives med det. Han fikk en gitar, og tar nå gitartimer+at han synger.(faktisk veldig fint) Han treffer likesinnede innen dette område som deler hans interesser. Vi bygger heller videre på det! ← Så flott for sønnen din!! Problemet hos mange andre er ofte at de bor på en liten plass, og da er mulighetene små for litt mer spesielle interesser. Derfor ser vi fordelen av at poden interesserer seg for fotball, da mener jeg ikke på høyt plan - kun for å ha det gøy. Uansett hvor en befinner seg er det alltid noen som liker å sparke en ball, derfor mener jeg det er en fordel å ha litt av denne interessen.
Gjest Gjest_GJEST_* Skrevet 4. april 2006 #27 Skrevet 4. april 2006 Uansett hvor en befinner seg er det alltid noen som liker å sparke en ball, derfor mener jeg det er en fordel å ha litt av denne interessen. ← Hei, ja det er en kjempestor fordel at barn har litt av den interessen, jeg er helt enig med deg der jeg som de fleste foreldre, men alle barn har ikke den interessen! Hvis barnet ditt setter seg til motverge når han ser en ball, ikke si da at joda dette er å gøy så. Det funker ikke sånn, det virker motsatt med sånne holdninger. Noe anne må det vel være av gjøremål for bar der du bor, svøming kanskje?
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2006 #28 Skrevet 4. april 2006 Jeg tror ikke man skal være så redd for å presse ungene LITT. Noen barn har den holdningen at de ikke vil prøve noe nytt fordi de ikke kan det....-dersom de går gjennom livet på den måten går de jo glipp av en masse opplevelser og muligheter, som de kanskje vil kunne ha stor glede av framover i livet. Gutten din liker jo rolige aktiviteter, og ære være han for det, det er jo flott. Likevel er det en stor fordel å ha noen fysiske aktiviter som man behersker, me d tanke på barns generelle aktivtetsnivå og helsen deres gjennom livet. Selvfølgelig må ikke aktiviteten være fotball eller slalom, men fotball er vel ganske praktisk for en gutt å kunne beherske sånn noenlunde, og da tenker jeg på det som andre også har vært inne på: det sosiale.
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2006 #29 Skrevet 4. april 2006 Tror ikke du skjønner hvordan unger ser på støttekontakter... Da er det noe skikkelig i veien med deg, hvis du trenger støttekontakt, tenker ungene. ← Det er jo ikke alltid det er noe i veien med ungen - ofte er det foreldrene som trenger avlasting. Dette gjelder kanskje oftere barn som er sterkt knyttet til foreldrene/har lite eget nettverk, men det er jo ikke noe feil med dem for det. Vi er selv støttekontakt for en gutt av slike grunner. Det er ikke noe nederlag for han å være sammen med oss, og han blir ikke mobbet for det. Dumt å avskrive en mulighet bare fordi noen av oss voksne tror at det blir sett på sånn eller slik, selv om gutten her sikkert ikke trenger støttekontakt. Utover det er jeg helt enig i at et barn må få lov til å være sjenert - og det er viktig at man ikke antyder ovenfor han at han må forandre seg sålenge han er snill og cirker fornøyd, men det er likevel fint om foreldrene kan få han med på fysiske aktiviteter, av åpenbare grunner. At han leker med lego osv er bare fint; kjenner meg igjen der og tror det vitner om at man er konstruktiv og kreativ:-) Skal se han blir ingeniør.
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2006 #30 Skrevet 5. april 2006 Gutten din har sikkert Sosial Fobi. Ta ham med til fastlegen, der kan han få medisiner mot slikt! Det hjalp meg!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå