Gå til innhold

Sjefen sender aggressive meldinger, hadde dere svart?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har hatt juleferie hele denne uka og har fri neste uke også. Dette vet sjefen, jeg har delegert oppgaver til en annen kollega og sendte ut en felles god jul-mail til mine kolleger inkludert sjefen før jeg gikk ut i ferie. 

Likevel renner det inn med aggressive meldinger selv om jeg har ferie (jeg har teams + jobbmail på tlf så ser når det kommer inn, selv om jeg har satt på out of office. Meldingene får jeg ikke skrudd av). Det er meldinger som er av denne typen, der han har tagget meg + fler: "HVORFOR ER DET INGEN SOM HAR SVART DENNE KUNDEN????? HVA SKJER MED Å TA ANSVAR? SKJERPINGS!!!!"

Andre ganger hvis jeg spør om råd med en sak kan han svare: "HVA TROR DU SELV? MED MINDRE DU ER HJERNESKADA SKJØNNER DU VEL DET".

Vi jobber innen transportbransjen med import/eksport, og jeg vet at i den ene saken så hadde kunden glemt å sende inn noen dokumenter. Likevel blir jeg hengt ut og skjelt ut føles det som. Ofte skjer dette i helger/ferier. Jeg har tidligere sagt fra om at hvis det er noe som jeg ikke har gjort eller som bør forbedres, så får han ta opp det i arbeidstiden. Han er utrolig humørsjuk og litt vanskelig å deale med denne sjefen. Det er bare mannfolk jeg jobber med, og en litt tøff tone på jobb. 

Foreløpig har jeg ikke svart noe som helst, er det noen som har erfaring med denne type ledere? Hvordan si fra? 

Jeg er som nevnt veldig åpen for at jeg kan forbedre meg på ting og innimellom glipper det for oss alle, men syns bare ikke hans måte å kommunisere på er ok. 

Anonymkode: 0cd7d...318

• Hjerte 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har hatt juleferie hele denne uka og har fri neste uke også. Dette vet sjefen, jeg har delegert oppgaver til en annen kollega og sendte ut en felles god jul-mail til mine kolleger inkludert sjefen før jeg gikk ut i ferie. 

Likevel renner det inn med aggressive meldinger selv om jeg har ferie (jeg har teams + jobbmail på tlf så ser når det kommer inn, selv om jeg har satt på out of office. Meldingene får jeg ikke skrudd av). Det er meldinger som er av denne typen, der han har tagget meg + fler: "HVORFOR ER DET INGEN SOM HAR SVART DENNE KUNDEN????? HVA SKJER MED Å TA ANSVAR? SKJERPINGS!!!!"

Andre ganger hvis jeg spør om råd med en sak kan han svare: "HVA TROR DU SELV? MED MINDRE DU ER HJERNESKADA SKJØNNER DU VEL DET".

Vi jobber innen transportbransjen med import/eksport, og jeg vet at i den ene saken så hadde kunden glemt å sende inn noen dokumenter. Likevel blir jeg hengt ut og skjelt ut føles det som. Ofte skjer dette i helger/ferier. Jeg har tidligere sagt fra om at hvis det er noe som jeg ikke har gjort eller som bør forbedres, så får han ta opp det i arbeidstiden. Han er utrolig humørsjuk og litt vanskelig å deale med denne sjefen. Det er bare mannfolk jeg jobber med, og en litt tøff tone på jobb. 

Foreløpig har jeg ikke svart noe som helst, er det noen som har erfaring med denne type ledere? Hvordan si fra? 

Jeg er som nevnt veldig åpen for at jeg kan forbedre meg på ting og innimellom glipper det for oss alle, men syns bare ikke hans måte å kommunisere på er ok. 

Jeg ville kontaktet leder over han igjen og oversendt screenshots av meldingene. Jeg ville videre spurt om dette gjenspeiler god lederskap og informert om at jeg er på ferie - noe lederen er klar over.

Det er best å ta dette med en gang mens du fremdeles har ferie. Så blir forhåpentligvis din leder irettesatt og det hele blåser over før du er tilbake på jobb.

• Liker 19
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg er helt enig med deg i at det der ikke er OK, men jeg hadde nok avskrevet det som forskjeller i kommunikasjonsstil. Jeg tipper han er en sånn som sitter rundt middagsbordet hjemme og brøler til kona om å sende ham saltet. Jeg hadde gjort mitt beste for å ignorere ham, og eventuelt heller belønne hvis han plutselig skulle snakke normalt til deg en dag.  

Anonymkode: 8bd0a...45f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Ta dette med tillitsvalgt hvis du er usikker på neste ledd. Det er totalt uakseptabelt og på de fleste arbeidsplasser hadde dette ført til enten en skriftlig advarsel eller hvis dette er gjentagende så må sjefen gå. Det er ikke bare at han kontakter deg i ferien og er uprofesjonell. Er dette gjentakende så er det trakkasering og muligens en fryktkultur i hans avdeling.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er helt enig med deg i at det der ikke er OK, men jeg hadde nok avskrevet det som forskjeller i kommunikasjonsstil. Jeg tipper han er en sånn som sitter rundt middagsbordet hjemme og brøler til kona om å sende ham saltet. Jeg hadde gjort mitt beste for å ignorere ham, og eventuelt heller belønne hvis han plutselig skulle snakke normalt til deg en dag.  

Dette kan du da ikke mene? Skal arbeidstakere belønne sine sjefer fordi sjefen ikke trakaserer dem?

• Liker 25
  • Nyttig 7
Skrevet

"Jeg har ferie fra 22 des til 3 januar. Petter har ansvaret mens jeg er borte"

Autosvar eller kopiert svar

Anonymkode: fa84e...e8b

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg tenker at det å spørre hvorfor ingen har svart en kunde og deretter legge til et «skjerpings!» kan bero mest på en forskjell i stil, selv om det åpenbart er helt elendig ledelse. 

Å si at det skjønner du vel om du ikke er hjerneskadet, derimot, er altså så jævlig langt forbi det noen ansatt skal tåle å høre. Selv når de har gjort noe. I dette eksempelet har ikke TS gjort noe galt engang.

Å belønne sjefen (i ord, såpass forstår jeg) for å snakke noen lunde normalt til ansatte er helt vilt. Jeg skjønner det er ment som en pragmatisk tilnærming, men man bruker ikke pragmatikk mot så ekstrem atferd fra en leder. 

Sjefen er tross alt ikke en hund og heller ikke en treåring. Han er en mann med lederansvar. Han tillater seg også å snakke på denne måten til ansatte. Da skal han møtes med annet enn ettergivenhet. 

Anonymkode: 520b8...e5c

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Har bedriften en egen HR-ansvarlig? Isåfall kontakt vedkommende og vis fram eksempler. Denne typen kommunikasjon er ikke greit. 

Anonymkode: 6063f...6b8

• Liker 3
Skrevet

Som annem sa. Screenshot og videresend til leder over din sjef.  Og må mens det er ferskt. Finnes det ingen over, ta det med HR asap

Anonymkode: 3a9db...61a

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har bedriften en egen HR-ansvarlig? Isåfall kontakt vedkommende og vis fram eksempler. Denne typen kommunikasjon er ikke greit. 

Anonymkode: 6063f...6b8

Jada, det har vi. Jeg fikk en melding i dag og, "kan du registrere denne saken i systemet? Jeg vet du har fri, men jeg har ikke tid og du gjør det mye raskere." Da jeg svarte han nå at jeg har ferie, og at han må spørre kollegaen min så sa han at jeg gjør det mye raskere så er enklere å spørre meg. Svarte bare "Som du vet, har jeg ferie og jeg syns ikke det er greit at du kontakter meg på denne måten. Du vet jo at "Vidar" tar mine oppgaver når jeg har ferie. Kommer til å ta dette videre." Da ringte han og skjelte meg ut, så nå er jeg litt fortvilet her :( Nytter liksom ikke å snakke med han. 

• Hjerte 15
Skrevet

Dette må du ta opp etter ferien, ta vare på meldingene. Viktig med dokumentasjon, jeg ville gått videre med saken.

En annen ting; skru av jobbtlf når du har fri!! Ha EGEN jobbtlf....den skal aldri være på utenom arbeidstiden. Den legges igjen på jobben.

Anonymkode: 0a8c9...c68

• Liker 1
  • Nyttig 11
Skrevet

Hvis noen hadde skrevet sånn til meg på jobb, spesielt sjefen, hadde jeg trodd at de hadde fått slag eller psykose eller noe... Det der er IKKE normalt eller greit på noen som helst måte. Du må ta dette et hakk opp eller med HR eller tillitsvalgt hvis det er umulig å snakke med sjefen direkte. 

Anonymkode: c07cd...d11

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg ville tatt et valg mellom å svare svart "Jeg setter pris på om du kan unngå å sende slike meldinger til meg når jeg ikke er på jobb." eller å la vær å svare.

Det viktigste du kan gjøre her er å samle dokumentasjon over tid, inkludert konteksten rundt. Drøft det med tillitsvalgt og lag en plan for hvordan dere sammen kan håndtere dette.

Om flere kolleger kjenner på dette så er det lurt å gå sammen om det hvis mulig. Ofte er det desverre bare en som tør å gjøre noe med slike saker.

Anonymkode: aafe0...5ce

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jada, det har vi. Jeg fikk en melding i dag og, "kan du registrere denne saken i systemet? Jeg vet du har fri, men jeg har ikke tid og du gjør det mye raskere." Da jeg svarte han nå at jeg har ferie, og at han må spørre kollegaen min så sa han at jeg gjør det mye raskere så er enklere å spørre meg. Svarte bare "Som du vet, har jeg ferie og jeg syns ikke det er greit at du kontakter meg på denne måten. Du vet jo at "Vidar" tar mine oppgaver når jeg har ferie. Kommer til å ta dette videre." Da ringte han og skjelte meg ut, så nå er jeg litt fortvilet her :( Nytter liksom ikke å snakke med han. 

Det første du skal gjøre er å holde rundt deg selv og minne deg på at det IKKE er deg det er noe galt med. Dette er urettferdig behandling, som du ikke har fortjent. Du har med et grenseoverskridende menneske å gjøre, og de er verste sort. Det er han som ikke respekterer kolleger, regler, normer eller arbeidsmiljøloven. Det er han-problem. Du skal ikke la deg påvirke, du skal himle med øynene. Det handler ikke om deg, og du kan ikke løse dette ved å endre noe ved deg selv.

Dessverre går det utover deg, og akkurat det må du prøve å gjøre noe med. Enten ved å varsle, eller finne deg ny jobb. Imens kan du ta opptak alle ganger han ringer deg, og ta screenshots av meldinger. Dette for å vise HR til slutt. Hvis han roper til deg så er du ikke pliktig til å sitte og høre på. Du kan si at du ikke finner deg i den tonen, men at du gjerne lytter om han slutter å rope. Legg på om han fortsetter. Gjør han det ansikt til ansikt kan du gå. Helst direkte til HR. Si fra hver eneste gang.

Hadde jeg vært deg hadde jeg funnet meg ny jobb. Sist plass jeg jobbet fant jeg meg ny jobb umiddelbart etter jeg fikk en skyllebøtte i et møte, og jeg sa nøyaktig hvorfor. Jeg jobber ikke en plass som har latt slik kultur gro frem.

Anonymkode: 98479...181

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Er svært mange sjefer som har språkvansker (tilsvarende klassisk autist, faktisk) opp mot det som står i loven, så en har valgt 1. Januar 2026 valgt å gjøre reglene om psykosialt miljø klarere (uten å endre reglene):

Disse regelverksendringene gjelder fra 1. januar | Arbeidstilsynet

Anonymkode: caf00...679

• Liker 2
Skrevet

Skru av varsler på Teams og e-post etter arbeidstid, i ferier og i helgene. Når du tar ferie, setter du på en auto-reply. Hvis du kan velge ulike reply’s for internt og eksternt, kan du i den interne opplyse om hvem som har ansvar for ulike prosjekter/kunder mens du er borte. Hvis ikke, skriver du bare samme for alle, for eksempel: «jeg er på ferie og leser ikke e-post. Jeg er tilbake xx.xx. Hvis noe haster, kan du ta kontakt med min sjef; xxx xxxx.». Så sjekker du ikke Teams eller e-post mens du har ferie. Er det krise, kan de ringe deg. 

Sånn løser jeg mas fra jobben i alle fall. Fikk et mye bedre liv etter jeg lærte at det er mulig å slå av varsler. Faktisk har jeg skrudd av varsler på telefonen hele tiden uansett. Jeg har laptop’en åpen uansett hele arbeidsdagen, så jeg får med meg om noen forsøker å kontakte meg uansett. 

Anonymkode: 83ece...409

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg synes du håndterte dette eksemplarisk. Jeg synes videre du skal sette en fraværsmelding på mailen din (hvis du ikke allerede har gjort det), skru av varslene for Teams, og ta alt du forteller oss med til HR-ansvarlig når du kommer tilbake på jobb etter jul. Dette er helt uholdbar atferd av lederen din. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Dere som sier: "Ta det med HR", her kan jeg bare si: Nei, nei, nei og nei!

Følger man boka og de riktige prosedyrene i bedriften, så vil man sikkert ledes til å tro at det er det man bør gjøre. I en ideell verden skulle det da vært slik at HR ivaretar et bra miljø og tar tak i mobbing, samt korrigerer dårlig adferd i bedriften.

Men realiteten er noe helt annet. Det å kontakte HR bringer dessverre sjelden noe bra med seg. Realistisk sett så bryr ikke HR seg om hver enkelt ansatt. De ser kun firmaets interesser i det store bildet. I en konflikt ser de på hvordan saken lettest kan løses med minst mulig tap av penger, tid, juridisk ansvar etc. Når det står mellom å skifte ut en vanlig ansatt "på gølvet" eller en godt integrert sjef med en mer kompleks rolle, så er det dessverre slik at man stiller svakt. Det eneste man gjør er å klistre en stor blink på sitt eget hode. Man går i en felle, rett og slett.

Bare søk noe slikt som "Do not contact HR" på youtube, så finner man hundrevis av arbeidslivsrelaterte videoer som diskuterer nettopp dette temaet. Selv om mange kanskje retter seg mot amerikanske forhold, så er de til en viss grad like gjeldende i Norge.

Hvis du har lyst til å fikse på problemet, så må plan A først og fremst være å ha en god plan B. Det er nemlig slik at det å prøve å fikse problemet, kan gjøre det verre. Man bør da allerede ha en plan for hva man skal gjøre, nettopp om det blir verre. Sonder etter nye potensielle jobber, sjekk stillinger på finn, tenk over hvordan du vil oppdatere CVen og skrive jobbsøknad og hvilke muligheter som finnes for deg. Bygg en økonomisk buffer. Man kan bli sittende 3 måneder uten inntekt før man vil ha krav på dagpenger fra Nav, ved frivillig oppsigelse.

Når plan B er klar, kan man begynne å se på hvordan man kan prøve å løse det. Du kjenner sjefen og situasjonen best, så det er umulig å gi konkrete råd. Men uansett så må man heve seg litt opp. Ikke bare sige sammen når man får beskjed om at man er hjernedød. Jeg for min del hadde nok gitt klar beskjed til sjefen. "Vet du hva? Jeg gidder ikke bli snakket til på en slik måte. Jeg prøver å få løst denne saken på best mulig måte. Hvis det er slik jeg blir snakket til så får du for faen løse saken selv". Men jeg vet ikke hvilken sjef du har. Hvis sjefen har null selvinnsikt og i stand til gjengjelde så vær forberedt på det. Det er det Plan B er for. Derimot kan det jo være at sjefen har litt selvinnsikt og innser at de har gått over streken og klarer å justere seg (i en periode).

Dette med at de sender ut sinte fellesmeldinger vitner egentlig litt mer om at det ikke finnes en greit strukturert ansvarsfordeling.

Anonymkode: 2d4dc...e9b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Å fyttifaen jeg hadde gått løs med munnen på denne fyren å sagt opo jobben der og da! Wow!

Anonymkode: 245fe...6fd

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...