Gå til innhold

Har ikke råd til tannlege

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har fått forferdelige smerter i tennene og mistenker at visdomstennene presser fremover slik at det ikke er nok plass. Jeg har ikke råd til tannlege, tjener for mye til å kunne få støtte fra nav, og er nå helt i villrede. Kjører på med smertestillende og håper det gir seg, men hittil har det bare blitt verre. Noen som har tips til hva man kan gjøre?

Anonymkode: 55aea...9bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp deg tannlegeforsikring. 

Anonymkode: 04fe6...b48

• Nyttig 1
Skrevet

Da må du ringe rundt i morgen (til de sommikke har julestengt) og høre om de tilbyr avbetalingsmuligheter på regningen

Anonymkode: ec9c4...581

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg har fått forferdelige smerter i tennene og mistenker at visdomstennene presser fremover slik at det ikke er nok plass. Jeg har ikke råd til tannlege, tjener for mye til å kunne få støtte fra nav, og er nå helt i villrede. Kjører på med smertestillende og håper det gir seg, men hittil har det bare blitt verre. Noen som har tips til hva man kan gjøre?

Anonymkode: 55aea...9bc

Jeg gikk på Oris Dental, de har avtale med Svea. Jeg fikk regningen ( 20 000) på nedbetaling. Tannlegen søkte for meg, så klikket jeg bare på en link, veldig enkelt. Betaler 570 kr i mnd. Og så kan jeg selvfølgelig betale mer inn om jeg får igjen på skatten osv. Helt tragisk at det skal være sånn men…

Anonymkode: f5508...949

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Du må finne ut av hvorfor du har vondt. Det koster ikke mer en en undersøkelsestime. Så må du bare ta det derfra. Hvis visdomstennene dine dytter ut andre tenner, blir det bare dyrere å vente. Jeg snakker av erfaring. Nav-støtten er mer enn bare sosialhjelp, det kan blant avhengig avhenge av diagnose fra tannlegen. Tannlegen koster også ulikt avhengig av hvor gammel du er, og i hvilken situasjon du er i. Men du får aldri vite om du kan få hjelp om du ikke spør, og finner ut hva du trenger hjelp til. 
Uansett hva som skjer videre må du til tannlegen umiddelbart.

Anonymkode: b8f06...f3a

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg vil si det er dyrere å ikke gå til tannlegen, sånn på generelt grunnlag. 

Anonymkode: b6c55...b9a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Forbrukslån? Hadde vurdert det fremfor å vente å potensielt risikere at ting blir verre. Innbiller meg at man kan få noe refusjon også når det gjelder visdomstenner, men skal ikke si det for sikkert. Evt start med en vanlig sjekk, få oversikt over problemet. Ta evt en tann i gangen for å spre utgiftene litt utover. Evt se om feks foreldre kan tilby deg ett lån?

• Nyttig 2
Skrevet

Du må gå til tannlegen og se hva som skjer, ikke sitt hjemme og spekuler. Noen ting kan man få delvis dekket, dersom det påvirker feks kjeven ( noe visdomstenner av og til gjør). Dette vet evt tannlegen, og søker da for deg - eller forklarer hva du må gjøre. Dersom det er noe som ikke dekkes, er de fleste behjelpelig med avbetaling. Du må ikke gå med dette til det ødelegger noe mer i tannraden din, det blir bare ti ganger verre. Men igjen, ikke ta sorgene på forskudd. Gå til tannlegen, få smertestillende og en vurdering fra han- og ta det derfra. Det ordner seg. 

Anonymkode: 13c10...a42

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg gikk på Oris Dental, de har avtale med Svea. Jeg fikk regningen ( 20 000) på nedbetaling. Tannlegen søkte for meg, så klikket jeg bare på en link, veldig enkelt. Betaler 570 kr i mnd. Og så kan jeg selvfølgelig betale mer inn om jeg får igjen på skatten osv. Helt tragisk at det skal være sånn men…

Betaler du stort ned på gjelden da, hvis du har nedbetaling via Svea og kun betaler 570 kr. i måneden på en gjeld på 20 000?

Anonymkode: e05ca...e73

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Betaler du stort ned på gjelden da, hvis du har nedbetaling via Svea og kun betaler 570 kr. i måneden på en gjeld på 20 000?

Anonymkode: e05ca...e73

Nei det gjør jeg jo ikke, men det var den eneste muligheten jeg hadde. Heller det enn å ende opp tannløs. 

• Liker 2
Skrevet

Hvis du ikke har mer enn til å leve av og ikke har oppsparte midler så kan du søke NAV sosial om støtte, Visdomstennene er jo og billigere å ta enn andre tenner, mener å huske jeg fikk penger tilbake når jeg tok de etter å ha betalt.

De fleste tannleger er heller ikke vanskelige med en nedbetalingsplan, de vet jo mange sliter med å få betale det siden det er dyrt.

Anonymkode: 08d6f...735

Skrevet

En annen ting er at smertene vil ikke gi seg, gjør de det er noe galt. Tenner må fikses hos tannlege for at ting skal bli i orden, de kan ikke fikse seg selv.

Anonymkode: 08d6f...735

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har ikke råd til tannlege, tjener for mye til å kunne få støtte fra nav,

Altså.

Jeg er alkoholiker og tilbragt mange år på AAP. Du har råd til tannlege, du tar deg bare ikke råd til det.

Anonymkode: 98e51...b00

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...