Tannstol Skrevet 21. desember 2025 Forfatter #21 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du må ha hjelp av noen som ikke står deg veldig nært, så må du iallefall legge til rette for det. Jeg endrer gjerne noen avtaler for å hjelpe en nær venn. Men ikke for å hjelpe en perfier bekjent. Jeg kan stille opp for noen som ikke er så nære, men bare hvis det passer. Men ikke på helseavtaler. Rett å slett fordi jeg ikke ønsker få så personlig informasjon om noen jeg ikke kjenner godt, og jeg hadde syntes det var utrolig ubehagelig å bli spurt om det. Sier jeg ja, så blir det feil for meg, sier jeg nei så er jeg kjip. Helse-avtaler, lege, tannlege og lignende, er noe som ansees som ganske private avtaler, og det vil for de fleste oppleves ganske feil å skulle stille opp på dette for noen som ikke er av de nærmeste. Det er situasjoner man får vite mer om folk enn man ofte ønsker. Så rådet om å be om profesjonell hjelp er ikke slemt ment, men når du ber perfiere bekjente om å stille opp på slikt så setter du dem i en veldig kjip posisjon. Det er bedre om du heller snakker med lege eller psykolog, og for hjelp til å få en støttekontakt eller lignende som kan stille opp for å hjelpe deg igjennom slike timer. Anonymkode: 5fc67...575 Jo men legen eller psykologen kan ikke være med og holde i hånden
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #22 Skrevet 21. desember 2025 Tannstol skrev (2 minutter siden): Jo men legen eller psykologen kan ikke være med og holde i hånden Men det er jo ikke det jeg skriver, jeg skriver at de kan hjelpe deg for å finne støttekontakt eller lignende. Anonymkode: 5fc67...575 3
Tannstol Skrevet 21. desember 2025 Forfatter #23 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men det er jo ikke det jeg skriver, jeg skriver at de kan hjelpe deg for å finne støttekontakt eller lignende. Anonymkode: 5fc67...575 Å ja. Men finnes ingen jente støttekontakt
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #24 Skrevet 21. desember 2025 Tannstol skrev (9 minutter siden): Å ja. Men finnes ingen jente støttekontakt Det finnes mange kvinnelige støttekontakter 😊 Anonymkode: 55160...868 2
Tannstol Skrevet 21. desember 2025 Forfatter #25 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det finnes mange kvinnelige støttekontakter 😊 Anonymkode: 55160...868 Ja. Men du veit i bygda mi er det penge Trøbbel og har sånne Max timer. Så kan ikke bare kontakte støttekontakt. når jeg trenger det og dem fleste er på jobb. Og tannlegetime får jeg kun på dagtid.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #26 Skrevet 21. desember 2025 Tannstol skrev (Akkurat nå): Ja. Men du veit i bygda mi er det penge Trøbbel og har sånne Max timer. Så kan ikke bare kontakte støttekontakt. når jeg trenger det og dem fleste er på jobb. Og tannlegetime får jeg kun på dagtid. Du får fastsatte timer med støttekontakt, det er jo da dette som er deres jobb. Og så bestiller du tannlegetime i den fastsatte tiden. Anonymkode: b0dff...c74
Tannstol Skrevet 21. desember 2025 Forfatter #27 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du får fastsatte timer med støttekontakt, det er jo da dette som er deres jobb. Og så bestiller du tannlegetime i den fastsatte tiden. Anonymkode: b0dff...c74 Tannklinikken jeg går til jobber kun på dagtid og dem fleste støttekontakter i min bygd har jobb vedsiden av
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #28 Skrevet 21. desember 2025 Tannstol skrev (1 minutt siden): Tannklinikken jeg går til jobber kun på dagtid og dem fleste støttekontakter i min bygd har jobb vedsiden av "Dem fleste"? Betyr det at det er noen som jobber på dagtid. Ta kontakt med kommunen og forklar dem problemstillingen, så kan de hjelpe deg og finne en løsning. Har du noen i familien som kan bli med deg? Anonymkode: b0dff...c74
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #29 Skrevet 21. desember 2025 Tannstol skrev (4 minutter siden): Ja. Men du veit i bygda mi er det penge Trøbbel og har sånne Max timer. Så kan ikke bare kontakte støttekontakt. når jeg trenger det og dem fleste er på jobb. Og tannlegetime får jeg kun på dagtid. Nå tar du sorgene på forskudd, og ser bare problemene før du har prøvd 😊 Det er veldig viktig at du går jevnlig til tannlegen, så hjelp til dette kommer til å ordne seg. Har du ingen familiemedlemmer som kan veilede deg litt? Anonymkode: 55160...868
Tannstol Skrevet 21. desember 2025 Forfatter #30 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): "Dem fleste"? Betyr det at det er noen som jobber på dagtid. Ta kontakt med kommunen og forklar dem problemstillingen, så kan de hjelpe deg og finne en løsning. Har du noen i familien som kan bli med deg? Anonymkode: b0dff...c74 Ja men blir redd for at dem blir borte
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #31 Skrevet 21. desember 2025 Tannstol skrev (2 minutter siden): Ja men blir redd for at dem blir borte Hva mener du? Anonymkode: b0dff...c74
Tannstol Skrevet 21. desember 2025 Forfatter #32 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hva mener du? Anonymkode: b0dff...c74 Er jo redd for at dem skal dø og bli borte
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #33 Skrevet 21. desember 2025 Tannstol skrev (Akkurat nå): Er jo redd for at dem skal dø og bli borte Så pga det så kan du ikke bestille tannlegetime og be dem om å bli med deg? Høres ut som verdens tynneste unnskyldning. Anonymkode: b0dff...c74 4
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #34 Skrevet 21. desember 2025 Tannstol skrev (Akkurat nå): Er jo redd for at dem skal dø og bli borte Foreldrene dine? Ja, det gruer jo de fleste seg til, det er helt menneskelig ❤️ Men det er forhåpentligvis mange år til den dagen. Dersom du trenger å gå til tannlegen må du prøve å konsentrere deg om å få det gjort, og ikke la tankene dine løpe av sted til alle potensielle problemer som kan oppstå. Ta med et familiemedlem denne gangen. Be de forklare litt fôr tannlegen at du er nervøs. Neste gang kan du kanskje ha avtale på forhånd om at en av tannpleierne holder deg i hånden siden du er redd 😊 Det er så mange hyggelige som jobber slike steder, så dere kommer til å gå så greit når du bare kommer i gang 😊 Anonymkode: 55160...868
Tannstol Skrevet 1. mars Forfatter #35 Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (På 21.12.2025 den 13.35): Jeg forstår det sånn at du er mann du også? Ikke at det burde ha noe å si, men desverre så kan mennesker i dette forumet være litt ekstra giftig mot menn. Forumet er bra det hvis man klarer å sortere ut de seriøse kommentarene, og ikke ta seg nær av de giftige. Akkurat når det kommer til støtte rundt diagnoser og angstproblematikk tror jeg allikevel det kan være lettere å få hjelp i forum, grupper og foreninger som er mer spesifikk til disse tingene. Håper du finner hjelpen du trenger 😊 Anonymkode: e9a3c...e4a Det finnes ingen norske forumer veit det finnes diskusjon.no men der er vel risiko for misforståelser
AnonymBruker Skrevet 1. mars #36 Skrevet 1. mars Jeg forstår at dette er skummelt og vanskelig for deg. Samtidig er det, selv om det fra din side er helt uskyldig, veldig uvanlig for folk å bli spurt av en de nesten ikke kjenner (eller overhodet ikke kjenner) om å bli med til tannlegen og holde dem i hånden. For mange vil det nok til og med oppleves som litt skummelt. Dette er en oppgave som bare noen som kjenner deg godt, eller noen som har som jobb eller frivillig arbeid å hjelpe dere som strever med disse tingene, vil gjøre. Du kan synes det er rart, du kan synes det er trist, men det er dessverre bare sånn det er. Du sliter med sosiale koder, og det er ikke din feil. Det betyr at du noen ganger, som her, nok vil bryte dem. De som kjenner deg godt vil forstå det, de som ikke kjenner deg vil ikke forstå det så godt. Og det du har forsøkt her, ved å spørre jenter du såvidt kjenner eller ikke kjenner i det hele tatt om å bli med deg til tannlegen, det er å bryte en sosial kode veldig. Skjedd er skjedd, men du må slutte med det. Både av hensyn til de du spør, og fordi du ikke kommer til å få noen til å bli med deg til tannlegen på den måten. Du skjønner ikke de sosiale reglene, og det kan du ikke noe for, men du er heller ikke i stand til å forandre dem helt på egen hånd. Her er det nok tre alternativer: 1) Spørre en du kjenner godt og som vet om utfordringene dine. At folk du kjenner kan dø (noe disse du har spurt allerede også kan) spiller ingen rolle. De dør neppe før tannlegetimen din, og alle man noen gang spør om hjelp til noe kan jo plutselig dø før de får hjulpet deg. Det er ikke en faktor. 2) Spørre om kommunen, eller en frivillig organisasjon, kan hjelpe deg. Jeg hører du sier at de stort sett hjelper på kveldstid og tannlegen er åpen på dagtid, men da spør du om hva de kan få til. Kanskje går det, kanskje går det ikke. Det er i hvert fall verdt å prøve. Nå har du i lang tid prøvd noe som definitivt aldri vil fungere, da kan du i hvert fall prøve noe som kanskje kan fungere. 3) Spørre tannlegekontoret. Du er ikke den første med tannlegeskrekk. Spør om hva de kan tilby av hjelp og tilrettelegging. Anonymkode: 0c6e2...b98 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars #37 Skrevet 2. mars Mange forstår ikke helt hvordan andre har det før de selv har opplevd det. Jeg vil anbefale deg å kontakte Røde Kors for å spørre om å få en besøksvenn. Eller Sanitetskvinnene. Kanskje noen av de har personer du kan knytte deg litt mer til som kan bli med deg til tannlegen? Du bør da si i fra til disse organisasjonene at de personer bør være personer som er litt eldre enn deg selv og som har opplevd tøffe ting i livet. ❤️ Anonymkode: fc05c...615
AnonymBruker Skrevet 3. mars #38 Skrevet 3. mars Men hvis jeg skal være litt ærlig med deg så er det jo veldig rart med de "kontaktannonsene" du har laget her, husker blant annet en hvor du ønsket at en rødhåret dame skulle holde deg i hånda mens du var hos tannlegen. Hvis du skulle lure på hvorfor ingen svarer på disse innleggene dine så er det fordi der er skremmende. Jeg forstår at det er et problem for de som sliter med det samme som deg, det er vanskelig for deg å vite når du er hyggelig og når du er skremmende. Jeg anbefaler deg å få en støttekontakt eller lignende som kan hjelpe deg litt med det sosiale. Anonymkode: 1cbce...ce6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå