AnonymBruker Skrevet 20. desember 2025 #1 Skrevet 20. desember 2025 Jeg har en hoppe som dessverre ikke har blitt eksponert mye for ridning og grensesetting tidligere. Hun er innridd, men lite brukt noe som gjenspeiler seg KRAFTIG under ridning. Da spesielt på tur. I det siste har jeg opplevd at hun brå stopper på tur og snur den veien hun heller vil gå, dette resulterer at vi står å krangler om veien i flere minutter til hun til slutt gir seg, hun kan finne på å plutselig ta et par travsteg og dermed også bukke. Til tider kan hun rygge en del, men dette er sjeldent. Disse "utbruddene" virker til å være et resultat av at hun kjeder seg, eller bare ikke vil jobbe. Det er en hest som er relativt kald i hodet og ikke er noe lett skremt. Er det noen som har noen tips eller eventuelle øvelser jeg kan teste ut?? Villig til å prøve det meste da knekken har tatt meg. Anonymkode: 1cd47...f4d
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2025 #2 Skrevet 20. desember 2025 Jeg pleier å ri dressur på tur når de blir litt kranglete. For mine er det at de ikke har lyst til å forlate flokken og bestekompisen står igjen å roper. Så jeg rir litt sideførende og tøyer så de får noe å konsentrere seg om til vi har kommet et lite stykke unna. Anonymkode: 9c9e6...c1c
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2025 #3 Skrevet 20. desember 2025 Jeg synes rygging funker på mange. Det er tungt, kjipt og arbeidssomt så de fleste blir å samarbeide når de skjønner at bukking, snuing og tull fører til jobb. Ellers er mitt beste tips miljøtrenimg til dere blir blå i trynet. Enten for hånd eller med lange tøyler. Det gir både variasjon i treninga og litt mindre risiko for uønska hendelser til hesten blir tryggere. Anonymkode: 53389...16b 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2025 #4 Skrevet 20. desember 2025 Gå tilbake til start. Du kan ikke begynne jobbe med grensesetting, lydighet og viktigst av alt, samarbeid, på tur. Det må gjøres grundig grunnarbeid, og det gjøres på ridebane, i paddock eller på gårdsplassen. I trygge rammer. Der dere begge kan konsentrere dere om å bygge kommunikasjon. Dere snakker forskjellig språk nå, du kaller henne vanskelig, men du har ikke gjort grunnarbeidet for å forsikre deg om at hun forstår. En hest er svært sjeldent vanskelig hvis man snakker samme språk. Jeg var så forbanna, og så frustrert over merra jeg hadde, hun var tidvis helt ufordragelig... Og jeg vurderte gi opp. Så tok jeg to steg tilbake, og innså at jeg ikke kunne forlange at hun skulle skjønne mitt språk, om jeg ikke skjønte hennes. Vi begynte jobbe grunnleggende, basic øvelser på bane, fra bakke og rygg, og viktigst av alt, tillit. Den første gangen jeg tok tak i manen og lukket øynene, og ga henne signal om å løpe, fytti jeg var redd, men hun kastet meg aldri, hun bukket ikke, hun snudde ikke, hun løp til veien stoppet og sakket ned. Tilliten handler ikke bare om å få hesten til å stole på deg, men at du må stole på hesten. Tillit er gjensidig. Jeg gikk fra å ha en hest jeg ikke turte ri ut av gårdsplassen uten sikkerhetsvest på, til å ha en hest jeg kunne ri over alt med uten sal. Anonymkode: 40eee...deb 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2025 #5 Skrevet 20. desember 2025 Du virker på innlegget ditt som en utrygg rytter med lite erfaring. Du må la hesten bli kjent med deg. Det vil si ikke bare hoppe opp på ryggen og prøve ri. Du må sette grenser og overholde de, samtidig som du premierer god oppførsel. Du må rett og slett oppføre deg som den lederen du skal være som rytter. Lykke til Du klarer nok snu hesten til riktig oppførsel bare du prøver hardt nok. Anonymkode: 7bc00...88e 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #6 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har en hoppe som dessverre ikke har blitt eksponert mye for ridning og grensesetting tidligere. Hun er innridd, men lite brukt noe som gjenspeiler seg KRAFTIG under ridning. Da spesielt på tur. I det siste har jeg opplevd at hun brå stopper på tur og snur den veien hun heller vil gå, dette resulterer at vi står å krangler om veien i flere minutter til hun til slutt gir seg, hun kan finne på å plutselig ta et par travsteg og dermed også bukke. Til tider kan hun rygge en del, men dette er sjeldent. Disse "utbruddene" virker til å være et resultat av at hun kjeder seg, eller bare ikke vil jobbe. Det er en hest som er relativt kald i hodet og ikke er noe lett skremt. Er det noen som har noen tips eller eventuelle øvelser jeg kan teste ut?? Villig til å prøve det meste da knekken har tatt meg. Anonymkode: 1cd47...f4d Det høres ut som hesten er innridd, så bare tatt med ut på tur uten mer trening. Dere har jo ikke noe samarbeid, og som andre sier, samarbeid bygges ikke på tur i konflikt. Jeg ville gått tilbake til bakkearbeid. Lær hesten å flytte seg for press, så slipp opp presset med en gang hun beveger seg. Ros. Lær hesten å følge deg på bakken. Når du har gjort dette i kjent miljø, ta det med på tur med deg på bakken. Tren på riding hjemme. Gjør enkle øvelser. Husk ettergift og ros. Hvis dette høres gresk ut, les deg opp eller finn deg noen som er dyktige på hest (uten tvangsbruk). Anonymkode: e36eb...b06 4
Myrmica Skrevet 21. desember 2025 #7 Skrevet 21. desember 2025 Hvor gammel er hoppa? Hvor lenge har du hatt henne? Har du ridd henne inn selv, eller er det noen andre som har gjort det? Har du jobbet med henne fra bakken? Leid på turer? Er hun trygg på deg og skjønner beskjedene dine? Når hun stopper på tur, har du forsøkt å hoppe av og leie et stykke? Det er lettere å gi fornuftige råd om vi vet litt mer. Jeg har selv en ung hoppe, og herre min, jeg går mer på beina enn jeg sitter på ryggen hennes når vi er ute på tur 😅 Når vi er på tur så skal vi ha det hyggelig sammen, og det blir jo ikke noe hyggelig for noen om jeg skal tvinge gjennom ting hun ikke liker. Om hun blir usikker eller utrygg på noe, så hopper jeg av og møter det sammen med henne, eller leder an og går foran. Da slapper hun straks mer av! Og nei, hesten blir ikke "verre" av det. Det er ikke slik at jeg må vinne kamper for å vise hvem som bestemmer. Tvert i mot er jeg i ferd med å få en veldig trygg hest, som slapper av på tur. For hun vet at hun kan stole på meg. 1
Crazydoglady Skrevet 21. desember 2025 #8 Skrevet 21. desember 2025 (endret) AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg har en hoppe som dessverre ikke har blitt eksponert mye for ridning og grensesetting tidligere. Hun er innridd, men lite brukt noe som gjenspeiler seg KRAFTIG under ridning. Da spesielt på tur. I det siste har jeg opplevd at hun brå stopper på tur og snur den veien hun heller vil gå, dette resulterer at vi står å krangler om veien i flere minutter til hun til slutt gir seg, hun kan finne på å plutselig ta et par travsteg og dermed også bukke. Til tider kan hun rygge en del, men dette er sjeldent. Disse "utbruddene" virker til å være et resultat av at hun kjeder seg, eller bare ikke vil jobbe. Det er en hest som er relativt kald i hodet og ikke er noe lett skremt. Er det noen som har noen tips eller eventuelle øvelser jeg kan teste ut?? Villig til å prøve det meste da knekken har tatt meg. Anonymkode: 1cd47...f4d Relasjonen er dårlig. Legg tid og innsats på grunnleggende ting, bygg oppe relasjon, alt fra respekt og grenser til kos og tillit. Det er heller ingen dyr som gjør ting uten grunn, enten stoler hun ikke på deg, hun trives ikke med å bli brukt eller har vondt ett sted/utstyr som ikke passer/ har kanskje negative forventninger fordi når hun først brukes så er det over evne for en hest i dårlig form og dermed blir det negativt. Jobb på bane. Jobb med lydighet. Bruk tid på hesten, både stell og bruk. Gå på leieturer. Jobb mye fra bakken og jobb med å snu forventningene til at bruk er positivt. Korte turer med mye mestring. Bygg opp styrke og kondisjon gradvis. Vær sikker på at hesten ikke har vondt, at utstyr passer godt, tenner i orden, sko/høver er bra. Og at hesten er myk, løs gjort og sterk nok før den skal begynne å bære rytter. Hester som stoler på rytter, har det kjekt på tur og ikke har vondt noe sted stopper ikke å nekter å gå/prøver å snu å gå hjem el og de protesterer ikke mye generelt sett. Kanskje heller ett gledesbukk her og der når de får lov å strekke ut å løpe litt el. 100 prosent løsbart dette, men det krever litt tid og innsats og rett tilnærming. Endret 21. desember 2025 av Crazydoglady
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #9 Skrevet 22. desember 2025 Anbefaler å delta på noen kurs med instruktører som er flinke med positiv trening. Antar ellers at sal og hodelag passer, at hesten ikke er sårbeint, ikke har magesår eller andre vanlige sykdommer og at tenner og kropp generelt er fulgt opp. Friske og smertefrie hester er som regel veldig stoiske og ålreite dyr, så da er det nok kommunikasjonen som må jobbes med. Selv ville jeg nok ha trent litt mer fra bakken og tatt ting fra scratch - innarbeid tydelige signaler for å gå frem, stopp innimellom og gi ros for lette ting du vet hun behersker og ta det derfra. Har selv ridd en hest som slet mye med fokus og stresset seg en del opp på tur, heldigvis hadde vi noen faste løyper i egen skog vi kunne ri og det som ble løsningen var å dele turene opp i elementer hvor vi skulle ri til ulike "checkpoints" hvor vi f.eks måtte gå rundt et tre, så ble det stopp og godbit før vi gikk til et nytt tre og gjorde det samme osv. Da løste kommunikasjonsdelen seg av seg selv og vi begge var vel egentlig mest fokuserte på å gjøre ferdig løypa vår. Ble en veldig fin hest til slutt. Anonymkode: e8f76...c63
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #10 Skrevet 22. desember 2025 Når du holder på med dyr så bør du arbeide med å legge bort oppfatninger og ord som vanskelig, sta, utspekulert og andre ord som tillegger dyret en intensjon. Ved å bruke slike ord legger du ubevisst ansvaret over på dyret, og at det skal være dens ansvar å fikse det. lær deg om dyrets adferd. Det er alltid en årsak, og det bunner aldri i selve dyret at den ikke forstår, det er vi som sitter med alt ansvaret for å bygge opp både et miljø og en pedagogikk som dyret kan forstå og føle seg trygg i. Anonymkode: 68f93...e9b 2
olivianl Skrevet 22. desember 2025 #11 Skrevet 22. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 20.12.2025 den 23.08): Jeg har en hoppe som dessverre ikke har blitt eksponert mye for ridning og grensesetting tidligere. Hun er innridd, men lite brukt noe som gjenspeiler seg KRAFTIG under ridning. Da spesielt på tur. I det siste har jeg opplevd at hun brå stopper på tur og snur den veien hun heller vil gå, dette resulterer at vi står å krangler om veien i flere minutter til hun til slutt gir seg, hun kan finne på å plutselig ta et par travsteg og dermed også bukke. Til tider kan hun rygge en del, men dette er sjeldent. Disse "utbruddene" virker til å være et resultat av at hun kjeder seg, eller bare ikke vil jobbe. Det er en hest som er relativt kald i hodet og ikke er noe lett skremt. Er det noen som har noen tips eller eventuelle øvelser jeg kan teste ut?? Villig til å prøve det meste da knekken har tatt meg. Anonymkode: 1cd47...f4d Takk for både ris og ros!☺️ For det første ønsker jeg å rette på mitt tidligere utsagn. Det å si at hun er vanskelig var et øyeblikk av svakhet og frustrasjon fra min side. Hun er absolutt ikke vanskelig, men kommunikasjonen er det. Det er ikke alltid like lett for begge to å skjønne hva den andre driver på med.😅 Men det jobbes med! Jeg har både reflektert gjort research og snakket med mange andre i stallen og dermed kommet til konklusjonen av å gå litt tilbake til start. Tidligere i dag testet vi ut litt alternativ trening der hun fikk prøve seg på lette øvelser fra bakken. Dette var så klart utgjort med mye ros og veiledning. Selv om dette ikke var et skikkelig vendepunkt, følte jeg at hun både forsto og koste seg i prosessen. Forhåpentligvis er dette starten på god tillit og en form for arbeid hun faktisk liker. 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #12 Skrevet 23. desember 2025 olivianl skrev (6 timer siden): Takk for både ris og ros!☺️ For det første ønsker jeg å rette på mitt tidligere utsagn. Det å si at hun er vanskelig var et øyeblikk av svakhet og frustrasjon fra min side. Hun er absolutt ikke vanskelig, men kommunikasjonen er det. Det er ikke alltid like lett for begge to å skjønne hva den andre driver på med.😅 Men det jobbes med! Jeg har både reflektert gjort research og snakket med mange andre i stallen og dermed kommet til konklusjonen av å gå litt tilbake til start. Tidligere i dag testet vi ut litt alternativ trening der hun fikk prøve seg på lette øvelser fra bakken. Dette var så klart utgjort med mye ros og veiledning. Selv om dette ikke var et skikkelig vendepunkt, følte jeg at hun både forsto og koste seg i prosessen. Forhåpentligvis er dette starten på god tillit og en form for arbeid hun faktisk liker. Så fint at du vil prøve positiv trening! Det er ukjent terreng for folk flest og krever mer med tanke på oppmerksomhet osv., men det er også MYE forsket på og all forskning tyder på at det er slikt hester lærer best. Veldig behagelige blir de også til slutt. Skader aldri å jobbe inn ting fra scratch igjen, det er alltid noe man kan bli bedre på og hvis man tillater seg å faktisk kose seg sammen mens man øver på helt grunnleggende ting, kommer gjerne de mer avanserte tingene av seg selv. Anonymkode: e8f76...c63
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå