Gå til innhold

Julaften med få gjester

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi skal feire julaften og det er bare svigermor som kommer til oss i år. Vi barn mellom 13-18. Hva pleier dere å gjøre av aktiviteter på julaften når dere er få? Tenker både på dagen, og før og etter mat. Gaveåpningen etter mat tar nok ikke så lang tid hos oss i år.

Anonymkode: 81310...3d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spille spill? 😊

Anonymkode: bda42...f81

• Liker 3
Skrevet

Vi feiret flere år med 3 voksne og 2 tenåringer/unge voksne og senere 4 voksne.

Vi hadde julegrøt til lunch og juleprogrammer på TV. Ingen aktiviteter annet enn at mat ble laget, bord pyntet, gaver funnet frem, vi dusjet og pyntet oss.

Alltid pyntet bordet pent og pyntet oss selv pent med kjoler og dress. 

Middag ikke for tidlig, vi pleide spise 18 tror jeg. Julemat og dessert.

Litt pause før gaver. Så brukte vi lang tid på gaver, pakket opp en og en og hadde pauser imellom, spiste kaker og hadde kaffe, vin, cocnac osv. Alltid hatt mange gaver i vår familie og alt pakket inn 1 og 1 liten ting så da tar det jo tid 😄 Mye fornuftige gaver, ting vi trengte. 

Iblant hadde vi quiz eller spilte et spill. 

Holdt ofte på til 23-24. Så var det rydding og sånn og så 1. juledag var det stor julefrokost klokka 11 :) 

Anonymkode: 480ac...574

Skrevet (endret)

Vi har tenåringsbarn, og de siste årene har vært ganske like: 😀🎄🎄

Rolig morgen med god frokost/lunsj. Se en julefilm sammen, spise litt godteri. 
så kirken en tur for oss. Og så middag kl 17 med gaver og latter utover, gjerne et spill eller quiz. 

Endret av FrkSolsikke
Skrevet

Jeg jobber stort sett dagen julaften, men mannen og unga er på grøt hos svigermor. Ellers lite.

Anonymkode: e4182...4d3

Skrevet

Må man gjøre så mye da 🙂?

På julaften morgen, tusler vi rundt og koser oss. Spiser en god frokost sammen. Ser litt på TV. Ordner med middag, dessert og dekking av bord. Hvis noen vil ha litt grøt i 13-tiden, så ordnet vi det. Drar på kirkegården og tenner lys på gravene. Hjem for å pynte seg. Middag kl 17. Oppvask. Sakte åpning av gaver fra ca kl 19. Bare prater, slapper av og ser på gaver.

Anonymkode: 95362...faf

• Liker 3
Skrevet

Spille spill, eller pusle puslespill med 500-1000 brikker sammen. 

Anonymkode: d3bc8...1aa

Skrevet

Jeg er vokst opp med at vi er få på julaften. Aldri feiret med storfamilien. 

Vi har ikke hatt noen spesifikke aktiviteter. Det har vært en rolig dag i pysjen med julestrømpe, Askepott og Timmy Gresshoppe på tv. Vi pleide noen år å gå i kirken. Ellers var det middag kl. 17, oppvask og så gaveåpning etterfulgt av kaffe og is/kaker.

Etter at jeg flyttet hjemmefra, og særlig etter at jeg startet å feire jul hjemme i eget hus, har jeg pleid å besøke mine besteforeldre på formiddagen. Vi har ingen faste aktiviteter med ungene, det er bare en rolig og koselig dag.

Anonymkode: a752b...a76

Skrevet

Vi velger å være kun kjernefamilie med oss foreldre og to småunger.

Står opp og kikker oppi julesokkene med en liten gave og noe snacks mens vi ser barnetv.

Så spiser vi felles frokost.

Leker bare litt inne eller går ut en tur og leker, aker etc.

Så kommer nissen på besøk enten før eller etter utelek med én gave hver til barna.

Så skal minstemann sove dupp.

Forberede middag til SENEST kl.16.30 så de ikke blir for slitne før gaveåpning. 

Rydde kjøkken mens barna leker.

Gaveåpning ca kl.18. 

Videosamtaler med besteforeldre.

Kveldsmat.

Natta kl.20.

Anonymkode: e6c0d...9fc

Skrevet

Vi har aldri besøk på formiddagen og koser oss med tv og forberedelser til kvelden. Vi forsøker å få inn en liten tur i løpet av dagen, men ikke alltid vi får det til. På kvelden får vi besøk, annet hvert år fullt hus, de andre årene, som jeg liker best, kun en besteforelder. Da tar vi oss god tid med maten, pakker opp en og en pakke i rolig tempo og dessert, kaker og godteri etter pakkene. Så skravler vi, ser på gavene, begynner på bøker vi har fått el.

Anonymkode: 8a529...8db

Skrevet

Se på tv, spise godteri, kikke på gavene.

Anonymkode: efd60...890

Skrevet

Spill, kort, se på en film, quiz, eller bare slappe heeelt av. Det gleder jeg meg til når ungene er større. 

Skrevet

Vi har aldri gjort så mye. Vi har bare vært 4-6 personer bestandig. Vi har sett på tv. Vi har kosa oss. Og slappa helt av. Når dem var små så bygget vi lego. Men når dem var så gamle så dine så aktiviserte jeg dem ikke

Anonymkode: 13041...9f6

Skrevet

Kanskje man kan gå en liten tur sammen? 

Med mindre det er alt for glatt, eller virkelig hålkeføre selvfølgelig... 

Anonymkode: 82b44...fc9

Skrevet

Vi har tradisjon med skitur kl 11 på julaften :)

Anonymkode: 3c941...dfc

Skrevet

Hos oss, da jeg var liten, var det felles julefrokost etterfulgt av tv, godteri og kos. Så gjorde vi oss klare til kirken. Sang i kor, så var alltid i kirken på julaften. Hjem til middag, rydde etter middag, kaker, kaffe og gaveåpning. Vi var 3 søsken og feiret alltid med tante, onkel og to søskenbarn. Så julaften tok tid. 

Nå er jeg voksen, er singel og har ett barn. Vi slapper av i pysj, spiser godteri og gjør det vi selv vil frem til vi MÅ pynte oss. Vanligvis drar vi ikke i kirken, men i år skal vi se min niese synge i koret. Så er det middag og gaveåpning hos min kusine med familie, de er 3 stk. Tusler nok hjem kort tid etter gavene. Sønnen har autisme og slike annerledesdager er tøffe for ham. 

Anonymkode: ed376...9ff

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi feiret flere år med 3 voksne og 2 tenåringer/unge voksne og senere 4 voksne.

Vi hadde julegrøt til lunch og juleprogrammer på TV. Ingen aktiviteter annet enn at mat ble laget, bord pyntet, gaver funnet frem, vi dusjet og pyntet oss.

Alltid pyntet bordet pent og pyntet oss selv pent med kjoler og dress. 

Middag ikke for tidlig, vi pleide spise 18 tror jeg. Julemat og dessert.

Litt pause før gaver. Så brukte vi lang tid på gaver, pakket opp en og en og hadde pauser imellom, spiste kaker og hadde kaffe, vin, cocnac osv. Alltid hatt mange gaver i vår familie og alt pakket inn 1 og 1 liten ting så da tar det jo tid 😄 Mye fornuftige gaver, ting vi trengte. 

Iblant hadde vi quiz eller spilte et spill. 

Holdt ofte på til 23-24. Så var det rydding og sånn og så 1. juledag var det stor julefrokost klokka 11 :) 

Anonymkode: 480ac...574

Cocnac?

Anonymkode: ffbdb...72d

Skrevet

Julaften er helt rolig her.

Vi står opp, barna våkner til julestrømper og slapper av frem til frokost. Så skal jeg se 3 Nøtter til Askepott(kun jeg som liker det 😂 Verken mannen eller de tre guttene gidder🤭)

Så prepper vi julematen og spiser 17ish, åpner gaver og ser film.

Deilig og avslappende jul med bare oss og barna 🎄🎄

Anonymkode: c40d3...fec

Skrevet

Vi blir bare tre i år - og ikke formiddagsbesøk som vi er vant med. Jeg er ansvarlig for maten.

Kjenner det føles helt nydelig. Ser for meg en rolig morgen, klassikerne på i bakgrunnen. Ut på trening - litt egentid. Lage grøt og litt spekemat. Slappe av, se litt TV - jeg elsker Disneys Jul. Mulig legge frem et puslespill på ene salongbordet. Pynte seg. Sølvguttene og bobler. God julemat - god tid. En og en gave, virkelig god tid til å pakke ut. Så dessert. Og brettspill og prat ut kvelden. 

Anonymkode: 05b66...2e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...