male32 Skrevet 20. desember 2025 #1 Skrevet 20. desember 2025 Hei Spiser mye grovbrød, og helst 100% grove brød. Men utvalget er dårlig. I de fleste butikker finner man kun ultraprosseserte brød. Jeg trodde før jeg hadde et sunt kosthold, men oppdaget at flere av brødene jeg bruker er ultraprossesert. Jeg hadde med meg en brødpose til legen min og spurte etter hennes mening om dette brødet. Det er 100% grovt, men ultaprossesert. HUn mente at dette skulle jeg bare spise, det inneholder masse proteiner. Kan jeg spise disse brødene med god samvittighet, eller er all ultraprossesert mat livsfarlig nå?
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2025 #2 Skrevet 20. desember 2025 Det er en av de heteste debattene akkurat nå, og forskerne er ikke enige (eller ferdige med å forske). Livsfarlig er det ikke, og hvis du ellers har god helse og føler deg bra er det nok sikkert ikke noe å stresse med. Særlig hvis du også i totalen spiser mest gode råvarer. Selv vil jeg helst unngå ultraprosserte varer sånn i stort, men er ikke fanatisk. Anonymkode: f2968...b54 2
snurk Skrevet 20. desember 2025 #3 Skrevet 20. desember 2025 Hvis du spiser mye brød ville jeg helt klart forsøkt å unngå ultraprossesert brød. Kan du ikke bake selv? Det finnes mange oppskrifter på eltefritt brød og det er veldig enkelt 😄 4
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2025 #4 Skrevet 20. desember 2025 Ultraprosessert mat ødelegger tarmhelsen din. Ikke umiddelbart, men på lang sikt. Du bør prøve finne et alternativ som ikke er matlikninde substanser, men som er råvarebasert. Anonymkode: aa147...9dd 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2025 #5 Skrevet 20. desember 2025 Tips til sunne brød som kan kjøpes i dagligvare? De fleste innholder jo endel E-stoff-tilsatt gluten etc.. Anonymkode: a095a...319
snurk Skrevet 20. desember 2025 #6 Skrevet 20. desember 2025 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Tips til sunne brød som kan kjøpes i dagligvare? De fleste innholder jo endel E-stoff-tilsatt gluten etc.. Anonymkode: a095a...319 Vet ikke hvor du befinner deg men i nord-norge får man brød fra Tromsø Bakeri som heter "Heimbakt" som har normal ingrediensliste 😅
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2025 #7 Skrevet 20. desember 2025 Det må man i grunn finne ut selv, ved hjelp av dypdykk i tilsetningsstoffer og hva de er. Jeg kuttet ut alt som het tilsetningsstoffer i 2006, og siden da bar det vært viktig for meg å spise brød uten tilsetningsstoffer også. Jeg bakte selv, kjøpte pumpernickel eller Ezekielbrød, og også riskaker, maiskaker, potelomper, og frokostblanding uten tilsetningsstoffer. Lagde også grøt av hirse og havre. Nå har jeg stort sett byttet ut brød med poteter. Har aldri forholdt meg til UP/ikke UP, jeg bare tok bort alt unødvendig ekstra de stappet i alt,mye enklere. Anonymkode: 0c7af...b19
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2025 #8 Skrevet 20. desember 2025 Så vidt jeg har sett, viser forskning at ultraprosseserte grove kornprodukter ikke er forbundet med noen negative helseeffekter, kun kjøttprodukter, snacks, brus og lignende. Anonymkode: 1ef8b...c94 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #9 Skrevet 21. desember 2025 male32 skrev (5 timer siden): Hei Spiser mye grovbrød, og helst 100% grove brød. Men utvalget er dårlig. I de fleste butikker finner man kun ultraprosseserte brød. Jeg trodde før jeg hadde et sunt kosthold, men oppdaget at flere av brødene jeg bruker er ultraprossesert. Jeg hadde med meg en brødpose til legen min og spurte etter hennes mening om dette brødet. Det er 100% grovt, men ultaprossesert. HUn mente at dette skulle jeg bare spise, det inneholder masse proteiner. Kan jeg spise disse brødene med god samvittighet, eller er all ultraprossesert mat livsfarlig nå? Spis grovbrødet ditt med god samvittighet og ikke lytt til de som ikke klarer å lese mer enn overskrifter. https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/ultraprosessert-mat/ «NOVA-klassifiseringen tar ikke hensyn til hva maten inneholder av næringsstoffer som er bra for oss, som vitaminer, mineraler og fiber, eller næringsstoffer som de fleste av oss bør spise mindre av, som mettet fett, sukker og salt. Derfor kan sunne produkter, som grovbrød og makrell i tomat på tube, klassifiseres som ultraprosesserte, mens mat vi bør spise mindre av – som loff, smør, fløte og rødt kjøtt – klassifiseres som lite prosesserte, se flere eksempler lenger ned.» Anonymkode: 91926...b1d 1
tvertimot Skrevet 21. desember 2025 #10 Skrevet 21. desember 2025 In-kosthold som er på moten nå, men som vil dø ut og gå i glemmeboken når nye mote-kosthold kommer. Like meningsløst som alle de andre mote-kostholdene som har vært in en periode og så dødd ut og blitt litt glemt. Tullball der altså, fullstendig feil fokus. Ordentlig grove brød er sunt, du trenger ikke å bekymre deg for prosesseringsgraden der da korn må nødvendigvis gå gjennom flere prosesser for at vi skal kunne spise det, i moderne landbruk må nødvendigvis både kunstgjødsel og sprøyting inngå og korn går gjennom flere prosesser også etter innhøsting før det blir til mel man baker brød av. Blir helt feil fokus å ha fokus på grove brød, ingen grunn til at du skal bli fanatisk og henge deg opp i prosesseringsgrad på alt (korn og spesielt grov bakst som også har mye fiber, det er sunt), da er det bedre at du har fokus mot annet som kaker/småkaker med lang holdbarhet, hermetikk og at du lager supper og sauser selv kontra ferdigalternativene i form av tørrvarer. Å lage maten fra bunnen av smaker også bedre. At du har fokus på grove brød og er redd for dem på bakgrunn av prosesseringsgraden, da er du fanatisk i den grad at du ikke evner å skille mellom gode og dårlige råd i det hele tatt. Ingen grunn til at du skal unngå grove brød bare fordi det foreligger feilinformasjon som forteller deg at det ikke er bra å spise, det er noe du burde spise. 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #11 Skrevet 21. desember 2025 tvertimot skrev (1 time siden): In-kosthold som er på moten nå, men som vil dø ut og gå i glemmeboken når nye mote-kosthold kommer. Like meningsløst som alle de andre mote-kostholdene som har vært in en periode og så dødd ut og blitt litt glemt. Å kalle akkumulert ernæringsforskning for "mote" er å forveksle vitenskapelig progresjon med trender. Kunnskap som justeres når evidensen blir bedre, er ikke mote, det er selve definisjonen på vitenskap. Hvis innsikt som rettes og forbedres skulle diskvalifiseres, måtte vi forkastet både medisin, fysikk og biologi også Å avfeie kunnskapsutvikling som "mote" er det man gjør når man ikke forstår forskjellen på forskning og Instagram-trender. Anonymkode: e39ce...c64 4 1
tvertimot Skrevet 21. desember 2025 #12 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Å kalle akkumulert ernæringsforskning for "mote" er å forveksle vitenskapelig progresjon med trender. Kunnskap som justeres når evidensen blir bedre, er ikke mote, det er selve definisjonen på vitenskap. Hvis innsikt som rettes og forbedres skulle diskvalifiseres, måtte vi forkastet både medisin, fysikk og biologi også Å avfeie kunnskapsutvikling som "mote" er det man gjør når man ikke forstår forskjellen på forskning og Instagram-trender. Anonymkode: e39ce...c64 Du tar feil angående prosessert mat og det fokus som det har nå, det handler ikke om som er noe ny viten, mer enn noe så er det kommersiell livsstilsindustri som pusher frem et enormt fokus på det. Absolutt ikke slik at det er noe helt nytt og ukjent de akkurat har startet å forske på og ikke kjenner til, det foregår til enhver tid forskning som spriker i alle retininger. At det viser til forskningsprosjekter sier i seg selv ingenting, i seg selv leder de heller ikke til at ernæringsmyndigheter endrer sine råd. Ernæring er et kompleks fagfelt som inkluderer mange fagfelt, indremedisiner og tannleger er ikke de eneste to fagfeltene som er med på å forme rådene. De fleste lands myndigheter baserer seg på WHO's råd, med lokale tilpasninger vel og merke, i noen land spiser de mer (og mindre) av noe, sammenlignet med andre land, kostholdene er så forskjellig at de har forskjellige følgessykdommer og utfordringer i forskjellige land. Mange fagfalt kommer altså sammen for å forme enkeltlands retningslinjer, og klart de ser mot hva forskning sier, retningslinjene har vært gjenstand for forandringer/oppdateringer når kunnskap foreligger som tilsier at det bør gjøres. Men klart det ikke kan skje bare fordi kommersiell livsstilsindustri hauser opp sine in-motefenomen, slik de gjør det med fokuset på prosessert mat nå. Det er et hinnsides vannvittig fokus, slik de historisk har vært når de har hatt fokus på annet tidligere. Vært like aktive på å vise til at det forskes på noe også da. Intet som tyder på at fokuset på prosessert mat skal ha innvirkning på rådene som kommer i fremtiden, ernæringsmyndigheter ikke bare i Norge men også i andre land har faktisk gått ut og advart og sagt at det er feil fokus. I fagmiljøet har det altså ikke mye fokus, er altså kommersiell livsstilsindustri som er på slik de pleier å være det, selvfølgelig pakket inn så det skal virke å være en vitenskapelig revulusjon (noe det ikke er), matforskning og matens trygghet er det mye kunnskap om og det har vært gjenstand for mange og strenge reguleringer lenge. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå