Gå til innhold

Jeg trur jeg har driti meg ut

Fremhevede innlegg

Skrevet

I beg av Desember kjøpte jeg ribbe og frøs den ned samme dag. Så den skulle jo være holdbar i flere dager til da den ble fryst ned. I ett stresset øyeblikk så tok jeg ribben opp for 2 dager siden og hadde den på 40 grader i ovnen så den skulle tine.

Nå i dag har jeg saltet og pepret den, så skal den ligge der frem til lillejulaften kveld.

Er det noen stor fare for at den vil bli sur? Oppbevares selvfølgelig i kjøleskap.

Anonymkode: 6457e...4b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I beg av Desember kjøpte jeg ribbe og frøs den ned samme dag. Så den skulle jo være holdbar i flere dager til da den ble fryst ned. I ett stresset øyeblikk så tok jeg ribben opp for 2 dager siden og hadde den på 40 grader i ovnen så den skulle tine.

Nå i dag har jeg saltet og pepret den, så skal den ligge der frem til lillejulaften kveld.

Er det noen stor fare for at den vil bli sur? Oppbevares selvfølgelig i kjøleskap.

Hvor mange dager var det igjen av holdbarheten da du frøs den ned? 

Anonymkode: 77b11...fa7

Skrevet

40 grader i ovnen derimot var ikke så lurt…. Hvor lenge stod den slik? Burde tint den i romtemperatur eller kjøleskap..

• Liker 11
Skrevet

Stor sjans for at den blir sur ja! Hadde uten tvil kjøpt en ekstra 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette

Skrevet

Siden du spør... jepp, dette var dumt. Du tok den opp for tidlig, og 40 grader i ovnen bare fremskynder bakterieveksten. Den ribba hadde jeg kastet og absolutt ikke servert.

Kjøp en ny i dag og legg den rett i kjøleskapet for tining i dag. På mandag eller tirsdag ruter du svor og krydrer, gitt at du skal steke juleaften. Skal du steke 23. Så kryder du på mandag.

Anonymkode: 470f8...7ae

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Stek den nå, så lar du den kjøle seg ned raskt, frys den og ta den opp dagen før julaften. Når den er tint så setter du den i ovnen og varmer den forsiktig opp til den har kjernetemperatur 80 grader. Svoren skal være like god som da den ble frosset ned.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
TomKrus skrev (2 minutter siden):

Stek den nå, så lar du den kjøle seg ned raskt, frys den og ta den opp dagen før julaften. Når den er tint så setter du den i ovnen og varmer den forsiktig opp til den har kjernetemperatur 80 grader. Svoren skal være like god som da den ble frosset ned.

Dette kan fungere 😊

Anonymkode: 470f8...7ae

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor i alle dager gjorde du det?🥲

Anonymkode: a72c7...72f

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Beste temperatur for bakterievekst 

Anonymkode: 77b3d...8a8

• Liker 3
Skrevet

Nop hadde kastet. Butikken er åpen imorgen 

• Liker 3
Skrevet

Hadde bare kjøpt ny. Server fersk mat på juleaften, ikke ting som er fryst ned og herjet med.

Skjønner ikke helt hvorfor du gjorde dette? Hadde ikke ribben holdbarhet til jul?

Anonymkode: eafea...aaa

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor i alle dager gjorde du det?🥲

Anonymkode: a72c7...72f

Herregud, ikke alle er kokker eller veldig vant med å lage mat…. Dramatisk med «grinefjes»…. 

Anonymkode: bac11...188

• Liker 1
Skrevet

Hadde jeg  visst hvilken behandling denne ribben hadde fått, så hadde jeg ikke spist send. Kast, kast, kast!

Anonymkode: 02807...fc2

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ca 1 uke. Kjøpte den fersk.

Skrevet

Ja julaften er jo ikke før onsdag, så dette blir for mange dager.

Anonymkode: 4aa33...516

• Liker 2
Skrevet

Nei, den hadde jeg kastet. 

• Liker 2
Skrevet

Aldri tin mat i ovnen 🤦‍♀️ Bedre å tine i kjøleskapet over 2 dager, kryddere og så steke. 

Kjøp ny 🤶

Anonymkode: 64d2f...0b5

• Liker 3
Skrevet

Som jeg skrev var jeg stresset og tenkte nok ikke klart i gjerningsøyeblikket.

Får vel bare steke den i natt og kjøpe ny i morgen.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ca 1 uke. Kjøpte den fersk.

Kast kast kast. 

sett det på kontoen for "læring, men ingen ble matforgiftet!" Og kjøp en ny. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...