Gå til innhold

Skattekort og fellesgjeld

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vil økning av fellesgjeld i borettslaget føre til lavere skatt? 

Anonymkode: e77b5...5ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har nettoformue over 1,7 mill vil økt gjeld redusere formuesskatten.

Rentene av fellesgjeld kommer til fradrag og reduserer skatten. 

Fellesgjeld påvirker skatten på samme måte som annen gjeld.

Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (1 time siden):

Hvis du har nettoformue over 1,7 mill vil økt gjeld redusere formuesskatten.

Rentene av fellesgjeld kommer til fradrag og reduserer skatten. 

Fellesgjeld påvirker skatten på samme måte som annen gjeld.

1,76 mill, fra nyttår 1,9

Anonymkode: c7f80...eab

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

1,76 mill, fra nyttår 1,9

Men har du så høy formue at du betaler formueskatt?

Anonymkode: 46150...97f

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Men har du så høy formue at du betaler formueskatt?

Siden det er meg du spør, så i høyeste grad. Men hva TS har vet jeg ikke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Siden det er meg du spør, så i høyeste grad. Men hva TS har vet jeg ikke.

Hvorfor blander du dine tall inn i tråden?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hvorfor blander du dine tall inn i tråden?

Det er bunnfradraget for formuesskatt vedkommende har skrevet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg betaler ikke formuesskatt, boligen har ligningsverdi på 700.000, jeg har en mill i boliglån, men nå øker fellesgjeld fra 60.000 til over en million. 

Jeg var inne på skatteetaten og justerte litt, gikk fra tabell 8040 til 8030. Men med 8030 er skattetrekket marginalt høyere, men prosent på overtid gikk fra 45 til 35%, så jeg unnlot å lagre de nye tallene.
Inntekten min var i overkant høy på skattekortet, 900.000 er vel ambisiøst når årsinntekt er oppgitt til 580.000 fra arbeidsgiver? Jeg jobber en del overtid, men ikke for 300.000-det er 500 timer med 100% 😆
Renter var satt rundt 10.000 for høyt, fagforening har de beregnet til 7200 og det er noe lavt

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg betaler ikke formuesskatt, boligen har ligningsverdi på 700.000, jeg har en mill i boliglån, men nå øker fellesgjeld fra 60.000 til over en million. 

Jeg var inne på skatteetaten og justerte litt, gikk fra tabell 8040 til 8030. Men med 8030 er skattetrekket marginalt høyere, men prosent på overtid gikk fra 45 til 35%, så jeg unnlot å lagre de nye tallene.
Inntekten min var i overkant høy på skattekortet, 900.000 er vel ambisiøst når årsinntekt er oppgitt til 580.000 fra arbeidsgiver? Jeg jobber en del overtid, men ikke for 300.000-det er 500 timer med 100% 😆
Renter var satt rundt 10.000 for høyt, fagforening har de beregnet til 7200 og det er noe lavt

Siden du ikke betaler formuesskatt har økning i fellesgjeld ingenting å si.

Hvis du har tabelltrekk betyr ikke inntekten så mye.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dersom du fikk en større andel av overtid/etterbetaling på lønnen for oktober, påvirker dette tallene/grunnlaget som benyttes. 
Har du mye varierende tillegg utover oridinær lønn, vil dett gjøre utslag på trinnskatt, verdi av minstefradrag etc blir mindre, og dekkes da med større prosenttrekk på ekstralønn. 

Med økning på fellesgjeld, vil jo andelen av renter i felleskostnader øke, som også får utslag på utlignet skatt for deg. Eks 5% rente, vil gi deg 11’ mindre i skatt/ca 1000 på en lønn med ordinært skattetrekk (ikke måned med trekkfrie feriepenger/halv skatt)

Anonymkode: 40b98...4eb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...