Gå til innhold

Vgs elev, lommepenger, mat, tidsklemme

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min vgs elev reiser hjemmefra halv åtte og kommer hjem sent, ofte syvtiden. Trener etter skolen og har ekstrajobb. Har med matpakke hver dag, men med så mange timer hjemmefra så trengs det vel noe påfyll og kunne handle noe på butikken. Hvor mye bør jeg gi?

Anonymkode: 8defe...4a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nok til at det dekker måltidet. 

Anonymkode: 93a98...996

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nok til at det dekker måltidet. 

Jo jeg forstår det, men hva er vanlig når eleven har lang reisevei og må spise flere av dagens måltider utenfor hjemmet? Hvordan gjør dere andre det? Hvor mye er rimelig å budsjettere i slike tilfeller? 

Skrevet

Snakker vi gutt eller jente?

Anonymkode: 61341...0b2

Skrevet

Jeg hadde med meg to ekstra matpakker den gang jeg trente etter skolen og jobbet.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Kan ikke barnet betale av lønna si? Eller har ikke første lønn kommet inn enda?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
SPOCA skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde med meg to ekstra matpakker den gang jeg trente etter skolen og jobbet.

Dette. Hvorfor skal ungdommen få lommepenger for å jobbe?

Anonymkode: 8bd99...295

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Her hadde ungdommen med 2 matpakker og spiste middag når de kom hjem

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke lommepenger for å jobbe, men det er snakk om matbudsjettet når man må spise flere måltider enn lunchen borte fra hjemmet. Da dekker ikke et vanlig lommepengebudsjett, Fler matpakker er vel beste løsning som er foreslått.

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Min vgs elev reiser hjemmefra halv åtte og kommer hjem sent, ofte syvtiden. Trener etter skolen og har ekstrajobb. Har med matpakke hver dag, men med så mange timer hjemmefra så trengs det vel noe påfyll og kunne handle noe på butikken. Hvor mye bør jeg gi?

Den ene ettermiddagen i uka min tenåring går rett fra skolen til jobb får hun 50-100kr dekket av meg til å kjøpe mat på jobben, jeg har full forståelse for at det er lite fristende med en matpakke som ble smurt kl.6.30 når klokka tikker mot 21.

Anonymkode: c21c9...855

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den ene ettermiddagen i uka min tenåring går rett fra skolen til jobb får hun 50-100kr dekket av meg til å kjøpe mat på jobben, jeg har full forståelse for at det er lite fristende med en matpakke som ble smurt kl.6.30 når klokka tikker mot 21.

Det er det jeg også tenker, samtidig så spiser hun kanskje ikke middag hjemme den dagen så da er det kanskje rimelig at jeg dekker det fordi det går utover vanlig forbruk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er ikke lommepenger, det er matpenger. Noe man som foreldre er pliktig til, å forsørge sine barn. Ungdommen skal ikke straffes økonomisk fordi dem jobber. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jo jeg forstår det, men hva er vanlig når eleven har lang reisevei og må spise flere av dagens måltider utenfor hjemmet? Hvordan gjør dere andre det? Hvor mye er rimelig å budsjettere i slike tilfeller? 

Hva er tilgjengelig? Kan tenåringen legge ut for så å tilbake etterpå, men at man får beskjed om at det skal være nøkternt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er det jeg også tenker, samtidig så spiser hun kanskje ikke middag hjemme den dagen så da er det kanskje rimelig at jeg dekker det fordi det går utover vanlig forbruk.

Det er det vi har blitt enige om her hjemme, i hvert fall. Nå jobber hun i matbutikk da, så hun kjøper alltid frukt og noe kjøttpålegg og et grovt rundstykke, e.l. Men sånn ellers, når hun kun trener, kan hun enten smøre med ekstra mat, eller stikke hjemom mellom skole og trening. Disse dagene setter vi alltid middag til side, som hun kan spise etter trening. Men da er det mange færre timer.

Jeg hadde heller ikke orket å varme opp igjen middag etter jobb kl.22, etter en lang skoledag og vakt i matbutikken, så da er bidraget til lunsj på jobben hennes «middag».

Skrevet

Hva finnes av mat alternativ og hva er prisen. Det ville jeg sett på.

Skal hun bare kjøpe seg noen yoghurter og boller på rema 1000 eller skal hun kjøpe seg noe ferdig mat?

Anonymkode: 5526e...a2b

• Nyttig 2
Skrevet

Mat-thermos for å ha varmmat i

Anonymkode: 10421...83b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mat-thermos for å ha varmmat i

Ris og kylling f.eks. eller gryterett, salat, lasagne, middagsrester osv osv

Skrevet

Min drar rett på trening en dag i uka. Da kjøper han noe på senteret ved siden av, som regel en baguett på Subway. Jeg ser på kortet hva han bruker og overfører tilbake. 

Anonymkode: 1778f...08e

Skrevet

Mine har fått 1000 kr måneden i lommepenger. Det er mat nok hjemme til at de kan ta med seg flere matpakker. Skal de ha noe utenom det dekkes det av egen inntekt. På den måten lærer de seg også å prioritere hva som er viktig. Mine har ofte hatt med seg to matpakker. De syns det er kjedelig å bruke så mye penger på mat i farta, usunt blir det også. Det er gjerne mat som ikke gir å mye energi. 

Anonymkode: 5ff49...3e7

Skrevet
Mei88 skrev (9 timer siden):

Kan ikke barnet betale av lønna si? Eller har ikke første lønn kommet inn enda?

man er faktisk pliktig å forsørge barnet sitt til de er ferdige på videregående altså. 

det spiller ingen rolle om tenåringen arbeider, og drar inn flere millioner kroner hver eneste måned. Foreldrene har fremdeles plikt til å forsørge barnet. 

Anonymkode: 75527...570

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...