Gå til innhold

Lei alkohol

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er lei av drikkingen min. Jeg drikker i hovedsak sosialt, men sliter med å begrense meg. I dag klarte jeg å gå heim tidlig, men nå herjer angsten.

Jeg seier altid ja, og kan aldri går tidlig heim..

Hvordan klarer dere andre å begrense dere ? Hva er logikken i gå tidlig heim?

Anonymkode: 13535...05e

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spis mat, unngå kullsyreholdig vann mens du drikker, ta perioder hvor du kutter ut drikkingen helt, og når du drikker: sett en grense, og hold deg til den.

Unngå å deppe-drikke alene. 

Unngå å kjøpe inn alkohol hvis det øker sjansen for at du drikker mer før/etter at du går ut.

Snakk om det med de du omgås.

I jula blir det ofte veldig mye alkohol, over lengre perioder.

Ta deg «en hvit helg», eller «hvite dager».

På Vinmonopolet og Meny finnes det et stort utvalg av alkoholfri drikke.
Det koster litt, men føles kanskje hyggeligere og mindre «kleint» enn å ta med seg ei flaske PepsiMax?

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er lei av drikkingen min. Jeg drikker i hovedsak sosialt, men sliter med å begrense meg. I dag klarte jeg å gå heim tidlig, men nå herjer angsten.

Det er ingen kamp. Ingen strategi, ingen plan. Jeg bare gir meg mens leken er god fordi jeg synes ting er best slik. 

Sier ikke det som noe stikk til deg, heller at jeg tror det er greit for deg å vite. Jeg tror du begynner litt i feil ende hvis du har som utgangspunkt at alle vi som går hjem i tide gjør det ved å, etter enorm kamp, klare å kjempe imot trangen til å ta 1-2-3-4-5 øl mer enn vi burde og bli ute til neste morgen. 

De fleste går nok bare hjem i tide fordi vi har lyst. Det at du ikke skjønner hverken hvordan eller hvorfor vi går hjem tidlig er åpenbart et faresignal. 

Det var noe annet da jeg var 18. Alkoholen var aldri så viktig, men av rent sosiale årsaker ville jeg jo få med meg alt hele tiden. Men siden jeg bikket 22-23 og ble litt tryggere i eget skinn har jeg kjent null ubehag ved å gi meg tidlig. Vet at det ikke er så jævla nøye om jeg går glipp av div. fyllerør som skjer etter midnatt. Har aldri angret på at jeg gikk hjem idet jeg kommer inn døren, og i hvert fall ikke når hodet treffer puta.

Anonymkode: a2613...190

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg stopper automatisk når jeg begynner å bli full. Liker ikke følelsen av å være beruset 

Anonymkode: 60760...eae

• Nyttig 2
Skrevet

Er du lei alkohol så slutt å drikke!

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg tok en fullstendig pause på nesten to år for noen år siden. Ikke at jeg ble for full, men jeg drakk én eller to enheter hver eneste dag, og jeg var blitt lei av alkoholen.

Jeg drikker vesentlig sjeldnere nå enn jeg gjøre før, og det påvirker meg positivt både fysisk og psykisk.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Drikke et glass med vann inn i mellom drikkingen. For min del er det ikke logikk i å bruke en hel fridag på å være dårlig etter å ha vert ute ,så foretrekker å reise hjem tidligere enn jeg pleide.

Anonymkode: d3af1...d17

Skrevet

Det begynner å bli noen år siden det gikk opp for meg at det som skjer resten av kvelden har jeg vært med på tidligere, og det har enda ikke skjedd så mange spennende ting fra nå og utover til at man kan overbevise seg selv om at man må være der lenger, det i kombinasjon med at morgendagen blir ødelagt om man drikker mer, og en ødelagt dag må jeg alltid ta igjen likevel, så da ble det til at jeg fordufter først.

Anonymkode: d5b2a...4f2

Skrevet

Jeg klarer det ikke. Så jeg sluttet å drikke. Nå er det ikke en problemstilling lenger.

La hodet ditt slippe denne kampen hver gang du skal drikke. Slutt å drikk.

Anonymkode: 41e8d...123

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg stoppa det helt, fikk et nytt liv. Pleide å drikke meg full hver helg. Nå starter jeg heller en ny dag opplagt med gåtur eller styrketrening! Helt fantastisk.

Alkohol er bare dritt! Kuttet ut flere venninner som bare gnåler om et glass vin, som tror det er sosialt å drikke vin/alkohol.

Anonymkode: 0af2d...3e0

• Hjerte 3
Skrevet

Det er så trist å se hvor mange som lar alkohol styre hverdagen og det sosiale. Jeg drakk og festet en del da jeg var yngre. Men klarte alltid å begrense meg til å drikke en del tidlig på kvelden og gå over til vann/brus senere. Har aldri hatt fylleangst og dro aldri tidligere enn jeg ønsket.

Nå som jeg har blitt voksen smaker ikke alkohol spesielt godt lengre. Jeg kan ta en drink eller to eller par glass vin. Når jeg er ute sosialt så har jeg regel om å aldri gå over 3 enheter. Og for min del fungerer det utmerket. Jeg er ute en del med jobben. Ofte med overnatting. Hvis vi møtes før middag så blir det gjerne en drink eller et glass med vin, et glass til maten resten vann/brus/farris og et glass/drink etter maten. Aldri noen som har kommentert. Ofte klarer jeg å holde meg til bare to enheter også.

Det virker som at du har et anstrengt forhold til alkohol. Kanskje du kan prøve å kutte helt ut en periode?

Anonymkode: eacdf...e15

Skrevet

Jeg har nå drukket tre dager på rad og tok derfor i forkant en beslutning om å være edru i kveld på arrangementet. 

Jeg va fornøyd med beslutning heilt til i ettermiddag, nå river det i skjela. 

Jeg forstår rasjonellet at dette er et tegn på ro ned alkohol inntaket men det ble plutselig veldig mye vanskeligere sida beslutningen å ikke drikke gjør vondt. En del av meg argumenter at jeg egentlig vil ut og være heilt med, og det er derfor jeg har en dårlig følelsen i kroppen. Samtidig har jeg flere dager følt meg som dritt pga alkohol. Så uansett blir dette en dårlig dag.

Ts.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har nå drukket tre dager på rad og tok derfor i forkant en beslutning om å være edru i kveld på arrangementet. 

Jeg va fornøyd med beslutning heilt til i ettermiddag, nå river det i skjela. 

Jeg forstår rasjonellet at dette er et tegn på ro ned alkohol inntaket men det ble plutselig veldig mye vanskeligere sida beslutningen å ikke drikke gjør vondt. En del av meg argumenter at jeg egentlig vil ut og være heilt med, og det er derfor jeg har en dårlig følelsen i kroppen. Samtidig har jeg flere dager følt meg som dritt pga alkohol. Så uansett blir dette en dårlig dag.

Ts.

Det virker for meg som om du har kommet til det punktet jeg kom til når det gjaldt snus, for en del år siden. At alkoholen (for deg) og snusen (for meg) bidrar mer negativt enn positivt i livet. Da er det bare en ting å gjøre - slutte - for det er ingen vits mer.

Når det gjelder alkohol, så tenker jeg å ikke drikke i 2026. For å ha et år hvor jeg fokuserer på prestasjoner i jobben og familien, helse og trening. Jeg merker selv at alkoholen begynner å bli mer et minus (kalorier, slitenhet dagen etter, usunt) enn noe positivt. Og da er det jo ingen vits. Jeg ser fram til å våkne uthvilt i helgene :)

Tenk på det du også.

Skrevet

Jeg liker å være full, enkelt og greit. Det har også vært mye alkoholisme i familien, så jeg er veldig bevisst på hvor lett det kan bikke over. Jeg drikker kun hvis jeg faktisk har lyst til å drikke, ikke fordi det er automatikk i at sosiale lag er ensbetydende med alkohol. 

Anonymkode: 81cb5...c63

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg liker å være full, enkelt og greit. Det har også vært mye alkoholisme i familien, så jeg er veldig bevisst på hvor lett det kan bikke over. Jeg drikker kun hvis jeg faktisk har lyst til å drikke, ikke fordi det er automatikk i at sosiale lag er ensbetydende med alkohol. 

Haha, jeg mente åpenbart «jeg liker IKKE å være full» 

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg bare sluttet. 

Liker øl, liker vin. Liker buzzen det gir. Er ikke alkoholiker, og drakk ganske sjeldent,  kanskje en gang annenhver måned, eller en gang i mnd. 

Til slutt hadde jeg et par ekle opplevelser, med blackout, oppkast og bestemte meg for å slutte helt. 

Aldri angret. 

Har unngått noen sosiale situasjoner med alkohol, men det har gått fint å være edru :) veldig godt!!!

Anonymkode: 8cf8f...f13

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Haha, jeg mente åpenbart «jeg liker IKKE å være full» 

Er ikke så åpenbart egentlig. Jeg liker å være «full», det er faktisk kjernen i problemet.

Skal definitivt starte det nye året med en lang hvit periode.

Anonymkode: 08df1...004

• Hjerte 2
Skrevet

Mitt råd er å kutte ut alkohol. Det finnes så mange drikker uten alkohol nå, og mer sosialt akseptert å ikke drikke. Lettere å ta valget om å kutte det helt ut, enn å begrense. Det baller så lett på seg hvis man først tar et glass. Jeg angrer ikke på at jeg kuttet det helt ut. Det er 15 år siden nå. Jeg drakk bare i sosial sammenheng, men drakk ofte for mye, og begynte å skjønne at det var problematisk. Jeg ble dårlig, og fikk tidvis angst, slik du beskriver.

Anonymkode: 702cd...ec5

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er ikke så åpenbart egentlig. Jeg liker å være «full», det er faktisk kjernen i problemet.

Skal definitivt starte det nye året med en lang hvit periode.

Anonymkode: 08df1...004

Bare et tips fra en som har vært der, la den havisen perioden være lang nok. Ikke bare kjør hvit januar. Da får din bare de negative erfaringene med en hvit periode. 

Anonymkode: 8121e...071

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...