AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #21 Skrevet 19. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har vært hos legen utallige ganger, men de skjønner ikke hva problemet er og fyller meg bare med medisiner. Nå ønsker jeg tips som er mer naturlige. Eller gamle kjerringråd. Hvordan løse opp en heftig forstoppelse? alle råd tas imot med takk ❤️ Anonymkode: 4e198...066 Kosthold...og aktivtet. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er en kortvarig løsning fordi det ødelegger tarmen på sikt. Anonymkode: 1c2c4...140 Mennesket generelt er lite oppgående, tyr til det "enkleste"....quick-fix Anonymkode: 8c483...782
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #22 Skrevet 19. desember 2025 Helene skrev (29 minutter siden): Nå har jeg problemer med kronisk tissing. Har fått medisin mot dette. Den fungerer. Mot å slite med avføring har jeg ikke noe råd. Helene skrev (18 minutter siden): Jeg har og kjøpt inn camping do. Den er 1 meter fra senga. Jeg greier å komme meg dit. Doen er ned en trapp og jeg greier ikke alltid å holde meg så langt. Nå er jeg veldig opptatt av hva jeg klarer. Jeg tømmer denne doen etter 3-4 bruk. Men tryggheten den gir meg betyr mye. Hva har dette med TS sin forstoppelse å gjøre? 😅 Anonymkode: 25ffc...ff8 10
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #23 Skrevet 19. desember 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er en kortvarig løsning fordi det ødelegger tarmen på sikt. Anonymkode: 1c2c4...140 Hva som ødelegger tarmen på sikt? Anonymkode: 744c2...059
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #24 Skrevet 19. desember 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvordan er kosthold og livsstil? Prøv å unngå å spise ultraprosessert og prøv å spise mer salat og grønne grønnsaker. Unngå sukkerholdig mat og kunstig sukker. Gå turer og eller trene regelmessig. Anonymkode: 1c2c4...140 Jeg trener annen hver dag( løper) og har kuttet ut ultraprosessert mat. Har alltid hatt en treg mage, helt siden barndommen. Anonymkode: 4235f...5b7
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #25 Skrevet 19. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har vært hos legen utallige ganger, men de skjønner ikke hva problemet er og fyller meg bare med medisiner. Nå ønsker jeg tips som er mer naturlige. Eller gamle kjerringråd. Hvordan løse opp en heftig forstoppelse? alle råd tas imot med takk ❤️ Anonymkode: 4e198...066 For mye fiber kan faktisk ha motsatt effekt, så vær litt forsiktig med det. Jeg lever med kronisk forstoppelse, så dette kan jeg litt om. Drikk mye, det trenger ikke bare være vann. All væske hjelper. Vær i bevegelse, få 30 min mosjon hver dag. Gå på apoteket å kjøp Movicol. Dette er det eneste "avføringsmiddelet" du ikke blir avhengig av og som ikke kan skade mage/tarm. Movicol tar du morgen, middag og kveld i 1-3 dager for å løse opp forstoppelsen. Dette virker 100%. Føler med det, det er noe dritt bokstavelig talt. Men, hopp over naturmedisin og kjerringråd. Movicol vil fikse dette. Anonymkode: f21af...32d 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #26 Skrevet 19. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For mye fiber kan faktisk ha motsatt effekt, så vær litt forsiktig med det. Jeg lever med kronisk forstoppelse, så dette kan jeg litt om. Drikk mye, det trenger ikke bare være vann. All væske hjelper. Vær i bevegelse, få 30 min mosjon hver dag. Gå på apoteket å kjøp Movicol. Dette er det eneste "avføringsmiddelet" du ikke blir avhengig av og som ikke kan skade mage/tarm. Movicol tar du morgen, middag og kveld i 1-3 dager for å løse opp forstoppelsen. Dette virker 100%. Føler med det, det er noe dritt bokstavelig talt. Men, hopp over naturmedisin og kjerringråd. Movicol vil fikse dette. Anonymkode: f21af...32d Mye fiber er ikke bra nei. Anonymkode: 8c483...782
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #27 Skrevet 19. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For mye fiber kan faktisk ha motsatt effekt, så vær litt forsiktig med det. Jeg lever med kronisk forstoppelse, så dette kan jeg litt om. Drikk mye, det trenger ikke bare være vann. All væske hjelper. Vær i bevegelse, få 30 min mosjon hver dag. Gå på apoteket å kjøp Movicol. Dette er det eneste "avføringsmiddelet" du ikke blir avhengig av og som ikke kan skade mage/tarm. Movicol tar du morgen, middag og kveld i 1-3 dager for å løse opp forstoppelsen. Dette virker 100%. Føler med det, det er noe dritt bokstavelig talt. Men, hopp over naturmedisin og kjerringråd. Movicol vil fikse dette. Anonymkode: f21af...32d Det er riktig at for mye fiber kan ha motsatt effekt. Men nå vet verken TS eller legen hennes hva som faktisk er problemet. Både for lite og for mye fiber kan gi forstoppelse. Hun må rett og slett prøve seg frem. Anonymkode: 744c2...059 1
Knoot Skrevet 19. desember 2025 #28 Skrevet 19. desember 2025 Stresser du mye? Bare det å tenkte stadig på at du ikke klarer å tømme deg fører til at tarmsystemet nedsettes på grunn av aktivering av det sympatiske nervesystemet (Omdirigerer blod fra blant annet tarmsystemet til andre organer). Aktivitet bidrar blant annet fysisk til økt tarmpassasje, men det bidrar også til psykisk å tenke på andre ting som gjør at det sympatiske nervesystemet ikke aktiveres som igjen bidrar til vanlig tarmpassasje.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #29 Skrevet 19. desember 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hva som ødelegger tarmen på sikt? Anonymkode: 744c2...059 Sukker, kunstig sukker og brus Anonymkode: 1c2c4...140
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #30 Skrevet 19. desember 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg trener annen hver dag( løper) og har kuttet ut ultraprosessert mat. Har alltid hatt en treg mage, helt siden barndommen. Anonymkode: 4235f...5b7 Da må du kanskje fokusere på restitusjon og pauser. Stresser du mye? Anonymkode: 1c2c4...140
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #31 Skrevet 19. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har vært hos legen utallige ganger, men de skjønner ikke hva problemet er og fyller meg bare med medisiner. Nå ønsker jeg tips som er mer naturlige. Eller gamle kjerringråd. Hvordan løse opp en heftig forstoppelse? alle råd tas imot med takk ❤️ Anonymkode: 4e198...066 Kruttsterk kaffi og en joggetur. Dulcolax. Anonymkode: 8ffaf...242
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #32 Skrevet 19. desember 2025 Alle som sier fiber, min erfaring er at det ikke hjelper i den akutte fasen. Folk med IBS skal ikke ha fettløselige fiber (kun vannløselige), så fiber funker ikke for alle. Om du plser på med grove produkter nå så kan det gjøre vondt verre. Mitt tips er som mange andre, kaffe, svisker, aprikos, fiken og MYE vann. Bevegelse, prøv å gå deg en tur tross smertene, eller opp og ned trapper så lenge du klarer. Tenk også på bevegelsen vi bruker mot spedbarn for å hjelpe mot luft. Legg deg på rygg, løft opp og bøy bena mot brystet og beveg bena i sirkelbevegelser (om det gir mening). Forstoppelse er grusomt, håper det kommer seg! Anonymkode: 40c59...fa2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #33 Skrevet 19. desember 2025 Har en kollega som sliter med kronisk forstoppelse, omgås denne kollegaen også privat. Det er mye stillesitting, usunt kosthold, ingen rutiner på mat, lite vann gjennom dagen. Anonymkode: 8ffaf...242
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #34 Skrevet 19. desember 2025 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det er en kortvarig løsning fordi det ødelegger tarmen på sikt. Anonymkode: 1c2c4...140 Det er noe som heter i nøde spiste fanden fluer! Detter er en løsning hvis man ikke får tømt seg, selvfølgelig vet de aller fleste at det er kortvarig, men en enkel løsning for her og nå. Anonymkode: b1509...95b 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #35 Skrevet 19. desember 2025 I tillegg, min bestemor sverger til en spiseskje med linfrø som har ligget i bløt over natten. Dette tar hun hver morgen. Anonymkode: 40c59...fa2 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #36 Skrevet 19. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er noe som heter i nøde spiste fanden fluer! Detter er en løsning hvis man ikke får tømt seg, selvfølgelig vet de aller fleste at det er kortvarig, men en enkel løsning for her og nå. Anonymkode: b1509...95b Problemet er at det ikke er en løsning - det er faktisk en del av ptoblemet. På samme måte som at å tisse i buksen for å holde varmen er en god løsning på kort sikt, men direkte farlig på lang sikt, er det samme med kunstig søtning. Det dreper gode bakterier i tarmen; nøyaktig de gode bakteriene vi TRENGER for at tarmen skal fungere! TS sin tarm fungerer ikke. Å pøse på med kunstig søtning vil ødelegge den mer, IKKE reparere den. Anonymkode: ad918...e9a
Strigiformes Skrevet 19. desember 2025 #37 Skrevet 19. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har vært hos legen utallige ganger, men de skjønner ikke hva problemet er og fyller meg bare med medisiner. Nå ønsker jeg tips som er mer naturlige. Eller gamle kjerringråd. Hvordan løse opp en heftig forstoppelse? alle råd tas imot med takk ❤️ Anonymkode: 4e198...066 Du kan sende meg en melding så kan jeg hjelpe deg. Jeg velger å ikke legge det ut her siden det er veldig kraftige saker...
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #38 Skrevet 19. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er noe som heter i nøde spiste fanden fluer! Detter er en løsning hvis man ikke får tømt seg, selvfølgelig vet de aller fleste at det er kortvarig, men en enkel løsning for her og nå. Anonymkode: b1509...95b Det er som å pisse i buksa for å holde seg varm. Anonymkode: 1c2c4...140
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #39 Skrevet 19. desember 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er noe som heter i nøde spiste fanden fluer! Detter er en løsning hvis man ikke får tømt seg, selvfølgelig vet de aller fleste at det er kortvarig, men en enkel løsning for her og nå. Anonymkode: b1509...95b Det er ikke alle som kan dette med tarmflora og uheldig bakterieoppblomstring nei, så det er veldig relevant å gjøre folk oppmerksom på. Anonymkode: 1c2c4...140 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #40 Skrevet 19. desember 2025 Det er jo veldig rart at du ikke har fått henvisning til koloskopi Anonymkode: 6822d...5e3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå