AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #1 Skrevet 18. desember 2025 Finnes det gode eksempler på hvordan pauser eller pauserom kan organiseres slik at de gir reell restitusjon i en krevende arbeidshverdag? Vi jobber i en gammel barnehage med et lite pauserom og den ene pedlederen trekker seg unna hver gang det er pause. Ikke ofte hun er med på noe felles. Anonymkode: fec41...53c
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #2 Skrevet 18. desember 2025 Rullere på pausene, hør med hver enkelt om de foretrekker snakking og sosialisering i pausen eller om de foretrekker ro og stillhet og prøv å sette sammen de med samme behov? Anonymkode: 67842...798
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #3 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Finnes det gode eksempler på hvordan pauser eller pauserom kan organiseres slik at de gir reell restitusjon i en krevende arbeidshverdag? Vi jobber i en gammel barnehage med et lite pauserom og den ene pedlederen trekker seg unna hver gang det er pause. Ikke ofte hun er med på noe felles. Anonymkode: fec41...53c Høres ut som hun har løst det da? Hvorfor skape problemer som ikke er der 🤷♀️ Anonymkode: 277ce...925 7 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #4 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Høres ut som hun har løst det da? Hvorfor skape problemer som ikke er der 🤷♀️ Anonymkode: 277ce...925 Ikke jeg som sliter med avgjørelsen hennes. Det er styrer som maser på at vi skal få henne til å sitte mer med oss. De har ikke et godt forhold og derfor tør hun ikke å ta det selv. Jeg er verneombud og må jo bare gjøre som styret ber om. Anonymkode: fec41...53c
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #5 Skrevet 18. desember 2025 Tar ofte pause alene i en tjenestebil om det er tid til en pause. Legger setet helt ned i liggende. Må bare huske å ha på alarm i tilfelle jeg dupper av. Anonymkode: a14b8...895
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #6 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Ikke jeg som sliter med avgjørelsen hennes. Det er styrer som maser på at vi skal få henne til å sitte mer med oss. De har ikke et godt forhold og derfor tør hun ikke å ta det selv. Jeg er verneombud og må jo bare gjøre som styret ber om. Anonymkode: fec41...53c Hvorfor i alle dager skal styret tvinge henne til å sitte sammen med dere når hun vil ha pause for seg selv? Og du er vel ikke verneombud for styret? Er det ikke den ansattes interesser du skal ivareta her? Anonymkode: 277ce...925 9 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #7 Skrevet 18. desember 2025 Skjønner henne godt, at når man jobber i et travelt sted som en barnehage, at det er godt å bare koble ut alene og være stille i pausen. La henne få fortsette med dette og si det samme til de som maser om noe annet. Anonymkode: 8b924...360 7 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #8 Skrevet 18. desember 2025 Jeg er en sånn ped.leder som har pausene alene, som ikke er med på lønningspils osv. Jeg har det helt fint og de jeg jobber med har det helt fint med dette også. Vi snakker mer enn nok ila dagen med hverandre og barna. Trenger å slappe av i ørene. Anonymkode: 6a08e...8e2 4
skeiv-ostepop Skrevet 18. desember 2025 #9 Skrevet 18. desember 2025 Snakk. Med. Henne. Jeg av den typen person som trenger alenetid eller færrest mulig personer. Eller så klarer jeg ikke å hente meg inn. Jeg har ellers ikke problem med folk eller å snakke med folk men pausen er hellig. Noe min sjef heldigvis forstår. Fordi sjefen min snakket med meg. Så begynn der. Uten å dømme eller lage anklager. 3
Daria Skrevet 18. desember 2025 #10 Skrevet 18. desember 2025 Som verneombud er vel jobben din først og fremst å snakke med den ansatte om hva hun ønsker og trenger, ikke å finne veier å tvinge henne til å gjøre som styrer vil? Pause er pause, om hun vil ha pause også fra kollegaer er det hennes valg. 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #11 Skrevet 18. desember 2025 Jeg er likedan, jeg får ingen pause hvis det er rundt folk. Jeg trenger å koble helt ut, uten smalltalk for å fungere godt i jobben min. Hvis det skjer noe som jeg trengs til på jobb, så er det selvsagt noe annet, men jeg setter meg ikke sammen med folk kun for samholdet eller fordi det er forventet. Det koster så vanvittig mye mer for meg enn det gjør for mange andre, og da er det ikke sammenlignbart, og ikke noe man kan forvente. Anonymkode: a5ea8...d46 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #12 Skrevet 18. desember 2025 Daria skrev (1 time siden): Som verneombud er vel jobben din først og fremst å snakke med den ansatte om hva hun ønsker og trenger, ikke å finne veier å tvinge henne til å gjøre som styrer vil? Pause er pause, om hun vil ha pause også fra kollegaer er det hennes valg. Jeg er i grunn enig. Men styrer ønsker å samle alle for hun mener det gir dårlig inntrykk av arbeidsmiljøet at noen aldri sitter med andre.. Vi har egentlig ikke så veldig bra arbeidsmiljø, så jeg skjønner styreren sin tankegang. Anonymkode: fec41...53c
skeiv-ostepop Skrevet 18. desember 2025 #13 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er i grunn enig. Men styrer ønsker å samle alle for hun mener det gir dårlig inntrykk av arbeidsmiljøet at noen aldri sitter med andre.. Vi har egentlig ikke så veldig bra arbeidsmiljø, så jeg skjønner styreren sin tankegang. Anonymkode: fec41...53c Problemet dere har med arbeidsmiljøet har sannsynligvis lite eller ingenting med at denne ene ansatte vil ha pause i fred. 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #14 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er i grunn enig. Men styrer ønsker å samle alle for hun mener det gir dårlig inntrykk av arbeidsmiljøet at noen aldri sitter med andre.. Vi har egentlig ikke så veldig bra arbeidsmiljø, så jeg skjønner styreren sin tankegang. Anonymkode: fec41...53c Jeg jobbet et sånt sted der sjefen mente å kunne bestemme at pusen måtte foregå på pauserommet fordi det var betalt pause. Det har vel dere også kanskje siden det er barnehage? Jeg tror uansett ikke arbeidsmiljøet blir bedre av at folk sosialiseres med tvang. Når det er dårlig arbeidsmiljø er det desto større grunn til å ha behov for en pause for seg selv. Anonymkode: f677f...e00
Daria Skrevet 18. desember 2025 #15 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er i grunn enig. Men styrer ønsker å samle alle for hun mener det gir dårlig inntrykk av arbeidsmiljøet at noen aldri sitter med andre.. Vi har egentlig ikke så veldig bra arbeidsmiljø, så jeg skjønner styreren sin tankegang. Anonymkode: fec41...53c Man får ikke bedre arbeidsmiljø av tvang. Antagelig er er bedre første steg på veien at styrer tar en titt i speilet og ser hva hun selv bidrar med til det dårlige miljøet... 1
endo Skrevet 18. desember 2025 #16 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ikke jeg som sliter med avgjørelsen hennes. Det er styrer som maser på at vi skal få henne til å sitte mer med oss. De har ikke et godt forhold og derfor tør hun ikke å ta det selv. Jeg er verneombud og må jo bare gjøre som styret ber om. Anonymkode: fec41...53c Tror du har misforstått hva et vo har ansvar for. Ta 40 timers kurset, det er lovpålagt. Ellers er det utrolig bra du prøver. Det skal du virkelig ha. Men husk at folk er forskjellige og har forskjellige behov og ønsker. Så hva med å faktisk respektere denne lederens ønske om å slippe være sosial? Personlig tappes jeg for energi når jeg er med masse og enkelte mennesker og lader mest når jeg slapper av alene(eller sammen med enkelte) 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2025 #17 Skrevet 20. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 18.12.2025 den 8.26): Finnes det gode eksempler på hvordan pauser eller pauserom kan organiseres slik at de gir reell restitusjon i en krevende arbeidshverdag? Vi jobber i en gammel barnehage med et lite pauserom og den ene pedlederen trekker seg unna hver gang det er pause. Ikke ofte hun er med på noe felles. Anonymkode: fec41...53c det blir vel utrolig mye mas og stress i en barnehage, så hva pokker er egentlig "problemet" med å slappe av litt når man for en gangs skyld har pause der?? Anonymkode: 0b8a2...eb1 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #18 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 18.12.2025 den 8.26): Finnes det gode eksempler på hvordan pauser eller pauserom kan organiseres slik at de gir reell restitusjon i en krevende arbeidshverdag? Vi jobber i en gammel barnehage med et lite pauserom og den ene pedlederen trekker seg unna hver gang det er pause. Ikke ofte hun er med på noe felles. Anonymkode: fec41...53c Ja, hvis en tenke litt teknisk på det: Behov for å sitte, ligge, snakke, spise. Det å legge til rette for at folk kan ha behov for å sove, sitte å slappe av, se på tv, snakke, spise, og liknende, kan være til stor hjelp. Er helt vanlig at kjøkken er del av arbeidsplass, samt stol og krakk en kan bruke for å ligge. Arbeidstid bør forså vidt kobles opp mot resultat, og ikke tilstedeværelse. Å bruke "taksometer" teknikken er ikke alltid helt realistisk, og ofte en felle arbeidsplassen som kan medføre stort pengetap. Ofte kan en heller måle utifra antall linjer en har skrevet i et dokument, antall møter en har deltatt i, antall telefon samtaler, lengde på telefon samtaler, og så videre - da får en også større frihet til pauser, samt at en kan få spill og konflikter blir plassert under private forhold (fremfor at det går i konflikt med "taksometeret") Anonymkode: e6f4b...af5
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #19 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 18.12.2025 den 8.26): Finnes det gode eksempler på hvordan pauser eller pauserom kan organiseres slik at de gir reell restitusjon i en krevende arbeidshverdag? Vi jobber i en gammel barnehage med et lite pauserom og den ene pedlederen trekker seg unna hver gang det er pause. Ikke ofte hun er med på noe felles. Anonymkode: fec41...53c Ja, hvis en tenke litt teknisk på det: Behov for å sitte, ligge, snakke, spise. Det å legge til rette for at folk kan ha behov for å sove, sitte å slappe av, se på tv, snakke, spise, og liknende, kan være til stor hjelp. Er helt vanlig at kjøkken er del av arbeidsplass, samt stol og krakk en kan bruke for å ligge. Arbeidstid bør forså vidt kobles opp mot resultat, og ikke tilstedeværelse. Å bruke "taksometer" teknikken er ikke alltid helt realistisk, som kan medføre stort pengetap for arbeidsplassen. Ofte kan en heller måle utifra antall linjer en har skrevet i et dokument, antall møter en har deltatt i, antall telefon samtaler, lengde på telefon samtaler, og så videre - da får en også større frihet til pauser, samt at en kan få spill og konflikter blir plassert under private forhold (fremfor at det går i konflikt med "taksometeret") Anonymkode: e6f4b...af5
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #20 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 18.12.2025 den 10.10): Jeg er verneombud og må jo bare gjøre som styret ber om. Anonymkode: fec41...53c Nei absolutt ikke. Du bør stå opp mot ledelse. Anonymkode: ca49e...e57
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå