Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Det sier jo litt om dere at dere ikke klarer å synes at en fest er mer enn stusselig bare fordi den er alkoholfri.

Slik jeg leser disse postene er det alternativene som er valgt som er stusselig. Å bli servert en fin middag på et staselig sted, og så sette store plastbrusflasker på bordet blir jo ganske kræsj.

Men hvis man har et godt alternativ, som fortsatt blir servert av kelnere, så vil nok de fleste ikke synes det er stusselig. Jeg sluttet å drikke saft da jeg var ti, og kan ikke annet enn å reagere når det blir servert til meg. En god ferskpresset juice fra den lokale gården er derimot et flott alternativ som jeg hadde blitt meget glad for å få servert. Som andre har påpekt, det finnes alternativer mellom vin og saft. Og husk for all del å ha Farris eller lignende! Synes alltid det er rart når dette ikke er et alternativ.

Siden dere ikke er totalt avholdsfolk, kan jeg anbefale et halv glass champange til vær? Det er jo litt stilig å bli skålt i champagne, og de fleste gjesten ville nok satt pris på det.

Og har du venner som ikke klarer å ha det gøy uten alkohol, så kanskje de ikke trenger å komme i bryllupet ditt...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Dere som synes alkoholfritt er stusselig: hva er det som er stusselig? At maten serveres med alkoholfritt til? Alternativene til vinen (brus etc)? Stemninga? At det ikke er bar etterpå?

Hva mener dere da om middag med vin men ikke mer alkohol? Er det like stusselig?

Gjest Tristessa
Skrevet

Jeg synes alkohol hører med til bryllup. Både fordi 1) alkoholfri vin er styggedom, det er bortkastet å drikke noe så ekkelt til god mat 2) alternativene så og si alltid blir stusselige 3) bryllupsmiddager er lengre middager, man må ha noe til å ta av edgen når det er så mange taler. Kunne aldri falt meg inn å hatt et alkoholfritt bryllup selv, ikke en gang om jeg var totalavholds selv.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg mener oppriktig at det ikke finnes drikke som kan erstatte vin til maten, (herunder brus, saft, farris, munkholm, juice, iste etc). Jeg synes det er rart å prioritere god mat uten god drikke (les vin).

Jeg hadde ikke reagert veldig negativt på at det ikke var mer alkoholservering, men det blir nok neppe en veldig sen kveld for gjestene. Underholdning i bryllup blir i 9 av 10 tilfeller helt krampe og bare pinlig…

Gjest Piper
Skrevet

Jeg er total avholden, men kunne aldri falle meg inn å ikke servere alkohol i bryllupet vårt. Når man serverer en bedre middag, er det faktisk folk som ønsker en god vin til maten. Det er ikke snakk om å lage i stand et "fyllakalas", men å la gjestene bestemme selv om de ønsker vin eller ikke til maten.

Jeg syns det hadde vært stusselig uten alkohol, og det kommer fra en som ikek drikker alkohol :ler: Men så klarer jeg å tenke litt på gjestene også, for de skla jo kose seg de også. Og igjen, det er fortsatt ikke snakk om "fyllakalas".

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg kan ikke drikke alkohol sa jeg er gravid i bryllupet mitt. ;)

Men vil jo selfølgelig at gjestene skal kose seg med vin og øl om de vil.

Gjest Binna
Skrevet
Vi skal ha vin i vårt bryllup, men har blitt anbefalt å ikke ha alkoholfri vin som alternativ til de som ikke vil ha promille. Det er lite utvalg og smaker sjelden godt.

Nå er det jo ikke bare saft en kan servere i bryllup dersom det skal være alkoholfritt. Jeg har smakt økologisk, presset eplejuice fra hardanger til bryllupsmiddag, og det var veldig bra. Men selv i saftverden finnes det jo mye godt. Det trenger jo ikke være gøysaft. Hva med svarthyllsaft eller tranebærsaft? Nydelig farge, og passer til voksen smak. Farris og annet kullsyreholdig vann er selvfølgelig også alternativer. Alkoholfritt øl passer også fint.

Trådstarter, dersom dere ikke vil ha alkohol så er det heilt fint. Det gøyeste bryllupet jeg har vært i var uten alkohol.

Må bare tipse om saft fra Hervik, smaker kjempegodt og hjemmelaget. koster mer enn "vanlig"saft men er i en helt annen klasse.

Alkohol er absolutt ikke noe "must" i et bryllup.

Skrevet

Selvfølgelig kan dere droppe alkohol hvis dere ønsker det.

Men dersom jeg hadde vært en av gjestene deres ville jeg antakelig synes at festen hadde en stor "mangel". Og det tror nok jeg hadde vært gjeldene for flere.

Jeg drikker sjelden mye, men en god middag er ikke fullkommen uten en god vin ved siden, for min del. Det finnes ikke en juice i verden som kan erstatte det.

Gjest Binna
Skrevet
Slik jeg leser disse postene er det alternativene som er valgt som er stusselig.  Å bli servert en fin middag på et staselig sted, og så sette store plastbrusflasker på bordet blir jo ganske kræsj.

Det er jeg helt enig i, men tror ikke det forekommer så ofte? De bryllupene jeg har vært i som gjest eller servitør har vi alltid brukt glassflasker med brus, og har vi servert farris fra 1 1/2l så har vi servert den fra glasskolber..

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg kan ikke drikke alkohol, (alergisk), og må si at jeg synes det er ufattelig irriterende at det ofte ikke er noen gode alkoholfrie alternativer å få (gjelder alle annledninger, ikke bare bryllup). Kansje cola og en vannmugge. Hm, her bruker man en mindre formue på vin og konjak, men farris og råsaft blir for dyrt? Og dersom det hyggelige alternativ, så blir det fort tomt!javascript:emoticon(':grine:')

Gjest Gjest
Skrevet

Man MÅ ikke ha alkohol, men veldig mange syns det er godt med litt vin til maten.

men et bryllup skal heller ikke være noen fyllefest.

Den dagen jeg skal gifte meg kommer jeg til å ha alkohol, men jeg håper folk forstår og respekterer at et bryllup er et bryllup og ingen rølpefest.

Er tross alt en av de viktigste og mest spesielle dagene i hele livet, den skal ikke ødelegges av en som ligger under bordet og spyr!

Har vært i to bryllup, begge med alkohol servering, og begge gikk for seg med måtehold.

Alle hadde det bare kjempe koselig.

Kommer jo veldig an på hvordan de du ber er.. Du vet jo stort sett om folk drikker for kosen eller for festen sin skyld..

Skrevet

Vi har valgt å servere vin til maten og en velkomstdrink, og ikke noe utover det.

Vi har en avtale med familien om at alkohol til festen må de stå for selv... :sjenert:

(vi har et lokale som ikke har bar.)

Gjest Gjest
Skrevet

Det er klart man kan feire bryllup uten å servere alkohol. Men da blir det vel mye konfirmasjon/dåpsfest preg over det. Skal dere ha fest, dvs dans osv etter middagen synes jeg det må være alkohol. Hvis ikke kommer nok folk til å ta kvelden tidlig.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er klart man kan feire bryllup uten å servere alkohol. Men da blir det vel mye konfirmasjon/dåpsfest preg over det. Skal dere ha fest, dvs dans osv etter middagen synes jeg det må være alkohol. Hvis ikke kommer nok folk til å ta kvelden tidlig.

Det er rart når du skriver det.

Jeg har vært i flere alkoholfrie bryllup. Ingen av dem har sluttet tidlig.

Dansen har gått ut i de sene timer. Ingen har blitt dårlige. Ingen har spydd og ingen har sovnet.

En dans med en edru kjekkas er bedre enn en kjekkas som sjangler.

Gjest Gjest
Skrevet

Dansen har gått ut i de sene timer. Ingen har blitt dårlige. Ingen har spydd og ingen har sovnet.

jeg har bare vært i bryllup med alkoholservering.

Ingen spydde, og ingen sovnet, der heller. Folk kan da å oppføre seg!

Gjest Gjest
Skrevet
Må bare tipse om  saft fra Hervik, smaker kjempegodt og hjemmelaget. koster mer enn "vanlig"saft men er i en helt annen klasse.

Helt enig i at den saften er god, men den er kan ikke erstatte vin til maten...

Det virker som om de som ikke ønsker alkohol tror at alkoholservering automatisk fører til at de fleste drikker seg dritings. Det er ikke slik. Jeg har vært i et bryllup hvor det ble en del fulle folk, men der hadde brudeparet bedd servitørene om å "pushe vin", de var livredd for at det ble trykket stemning. Det kan man vel si at det ikke ble, men det ble nok i meste laget.

Skrevet
Det er rart når du skriver det.

En dans med en edru kjekkas er bedre enn en kjekkas som sjangler.

Jeg har bare vært i bryllup med alkoholservering, og det har da aldri vært spying eller sovning noen gang. Ingen sjangling heller

Gjest Miloine
Skrevet
Jeg er total avholden, men kunne aldri falle meg inn å ikke servere alkohol i bryllupet vårt. Når man serverer en bedre middag, er det faktisk folk som ønsker en god vin til maten. Det er ikke snakk om å lage i stand et "fyllakalas", men å la gjestene bestemme selv om de ønsker vin eller ikke til maten.

Jeg syns det hadde vært stusselig uten alkohol, og det kommer fra en som ikek drikker alkohol  :ler:  Men så klarer jeg å tenke litt på gjestene også, for de skla jo kose seg de også. Og igjen, det er fortsatt ikke snakk om "fyllakalas".

Jeg er ikke avholden, men absolutt enig med Piper her!

De som ikke vil ha vin kan få eks. farris o.l.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...