Gå til innhold

Kan alkohol bremse vekttap under slanking

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg leste et sted at det å drikke selv små mengder alkohol når man skal ned i vekt, stopper fettforbrenningen i leveren i lang tid. Dette gjelder også 2 glass vin. Stemmer dette, at alkohol gjør at man ikke går ned i vekt? Stoppes fettforbrenningen i leveren i flere måneder etter at man har drukket  1 alkohol-enhet? 

Anonymkode: 57675...5df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Så lenge du ligger i underskudd vil du gå ned. Jeg gikk ned 30 kg på ett år, drakk hver helg. Alkohol i seg selv inneholder kcal, og f.eks øl og søte drinker inneholder mye kcal per enhet, så det skal ikke så mye til før man overskrider det daglige behovet hvis man drikker. Da vil man ikke gå ned. 

Anonymkode: b66bd...826

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei. Så lenge du ligger i underskudd vil du gå ned. Jeg gikk ned 30 kg på ett år, drakk hver helg. Alkohol i seg selv inneholder kcal, og f.eks øl og søte drinker inneholder mye kcal per enhet, så det skal ikke så mye til før man overskrider det daglige behovet hvis man drikker. Da vil man ikke gå ned. 

Anonymkode: b66bd...826

Men hvordan er langtidsvirkningen av alkohol på metabolismen i leveren, vet du noe om det? 

Skrevet

Nei. Men alkohol har mye energi.

Anonymkode: f1d8b...ee9

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg leste et sted at det å drikke selv små mengder alkohol når man skal ned i vekt, stopper fettforbrenningen i leveren i lang tid. Dette gjelder også 2 glass vin. Stemmer dette, at alkohol gjør at man ikke går ned i vekt? Stoppes fettforbrenningen i leveren i flere måneder etter at man har drukket  1 alkohol-enhet? 

Neppe i flere måneder da. Men iaf akkurat når leveren utsettes for alkohols så tar den seg av det først, så enkelt. Du kunne forbrent fett ( i fastende tilstand) eller brukt opp kaloriene du har inntatt - i stedet forbrennes alkohol. Så du må jo kanskje kompensere med å spise enda mindre da. Å velge alkohol foran mat...jaja, hver sin smak. Vil man ned i vekt er det lurt å avstå fra alkohol. Men drikker du litt tar det jo bare lenger tid for deg å nå målet, så enkelt er det nok.

Anonymkode: 1539d...868

Skrevet

Hvordan kan da folk som har slanket seg ca. 30 kg fortsette å drikke alkohol jevnlig. Jeg vet om ei som gjør det og slanka seg 30 kg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan kan da folk som har slanket seg ca. 30 kg fortsette å drikke alkohol jevnlig. Jeg vet om ei som gjør det og slanka seg 30 kg. 

Det jeg mente var at denne dama drakk hver helg selv om hun slanket seg. Gikk ned ca. 30 kg på 6 måneder. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dersom man forbrenner mer enn man inntar vil man gå ned i vekt. Dette er bestemt av fysikkens lover.

Om man drikker alkohol eller ikke er revnende likegyldig i denne sammenhengen.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Alkohol er ikke bra for slanking, men skal man først skeie ut, la utskeielsen bli så slankevennlig som mulig.

Tørr hvitvin/rødvin eller vodka/gin(Ev. md sukkerfritt blandevann) eller whisky

Endret av test1e
Skrevet

Jeg opplevde det, så kuttet alkohol helt da jeg slanket meg. Men det var fordi jeg får cravings på usunn mat når jeg drikker, og dagen derpå. 

Da jeg var ung student så drakk jeg 2-3 ganger i uken, og var veldig slank. Men da spiste jeg mindre, og hadde et høyere aktivitetsnivå. 

Anonymkode: c1cc2...ffb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Myter og atter myter, kalorier inn og kalorier ut dette er enkel fysikk. Det som er rett er at alkoholen forbrennes først, og det er en del kalorier i alkohol ! Så spiser du masse annet så forbrennes dette etter at alkoholen er ute av systemet. Da er det lett å havne på et overskudd av kalorier. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ren alkohol inneholder ingen karbohydrater, men blander du det med blandevann så gjør det selvsagt det. Brunt brennevin har masse karbo/kalorier. 

Ønsker du å drikke rød og hvitvin bør du velge dem under 3 gram pr liter. Altså ligge langt under den røde norske bestselgeren Falling Feather. 

Vin med høyt sukkerinnhold er det første røde flagget på dårlig drue -  de bruker sukker for å kamuflere akkurat det. Styr unna uansett om du tenker vekt eller ei. 

Endret av Nooni
Skrevet
test1e skrev (15 minutter siden):

Alkohol er ikke bra for slanking, men skal man først skeie ut, la utskeielsen bli så slankevennlig som mulig.

Tørr hvitvin/rødvin eller vodka/gin(Ev. md sukkerfritt blandevann) eller whisky

Jadda, men man drikker for å kose seg, og da drikker man det man faktisk liker. Og er man ikke alkoholiker så bør ikke det å drikke alkohol av og til påvirke slanking i det hele tatt. Man tar det inn i totalregnskapet for kalorier, og spiser mindre bevist dagen derpå for å veie opp. Saken løst. 

Skrevet (endret)
Nooni skrev (14 minutter siden):

Ren alkohol inneholder ingen karbohydrater, men blander du det med blandevann så gjør det selvsagt det. 

Ønsker du å drikke rød og hvitvin bør du velge dem under 3 gram pr liter. Altså ligge langt under den røde norske bestselgeren Falling Feather. 

Vin med høyt sukkerinnhold er det første røde flagget på dårlig drue, og de bruker sukker for å kamuflere det. Styr unna uansett om du tenker vekt eller ei. 

Det er ikke karbohydrater i alkohol, men det er energi. Mye energi. 1 gram ren alkohol inneholder 7 kcal. Til sammenlikning inneholder 1 gram rent fett 9 kcal. Alkohol gir nesten like mye kalorier som fett, altså.

En standard drink, eller et vanlig glass vin inneholder ca. 14 gram alkohol og dermed nær 100 kcal. I tillegg til kaloriene i selve alkoholen, er det gjerne også litt sukker og andre ting i drikken som også bidrar med kalorier.

Ei vanlig vinflaske inneholder ca 600 kcal. Tre flasker vin dekker dermed en persons kaloribehov i et døgn.

Til din kommentar om at høyt sukkerinnhold i vin automatisk betyr dårlig vin, så er det feil. Mange kvalitetsviner inneholder mye sukker fordi det gir dem de egenskapene som vinprodusenten ønsker til det formålet vinen skal brukes til. Smak og stil varierer. Portvin er et eksempel på en vinstil som skal være søt.

Endret av aksase
Skrevet
aksase skrev (11 minutter siden):

Det er ikke karbohydrater i alkohol, men det er energi. Mye energi. 1 gram ren alkohol inneholder 7 kcal. Til sammenlikning inneholder 1 gram rent fett 9 kcal. Alkohol gir nesten like mye kalorier som fett, altså.

En standard drink, eller et vanlig glass vin inneholder ca. 14 gram alkohol og dermed nær 100 kcal. I tillegg til kaloriene i selve alkoholen, er det gjerne også litt sukker og andre ting i drikken som også bidrar med kalorier.

Ei vanlig vinflaske inneholder ca 600 kcal. Tre flasker vin dekker dermed en persons kaloribehov i et døgn.

Til din kommentar om at høyt sukkerinnhold i vin automatisk betyr dårlig vin, så er det feil. Mange kvalitetsviner inneholder mye sukker fordi det gir dem de egenskapene som vinprodusenten ønsker til det formålet vinen skal brukes til. Smak og stil varierer. Portvin er et eksempel på en vinstil som skal være søt.

Enig om kommentaren om portvin, men jeg tror nok du skjønte at jeg mente vanlig rød - og hvitvin når det kommer til kvalitet. 

Når det gjelder vekttap så handler det  om hvilket kosthold ts følger når hun ønsker et vekttap. Teller hun kalorier bør hun ikke drikke. Teller hun karbohydrater kan hun fint gjøre det. 

Skrevet
Nooni skrev (5 minutter siden):

Enig om kommentaren om portvin, men jeg tror nok du skjønte at jeg mente vanlig rød - og hvitvin når det kommer til kvalitet. 

Når det gjelder vekttap så handler det  om hvilket kosthold ts følger når hun ønsker et vekttap. Teller hun kalorier bør hun ikke drikke. Teller hun karbohydrater kan hun fint gjøre det. 

Det jeg var mest interessert i å vite er hvordan alkoholen påvirker metabolismen i leveren. Hvor lenge av gangen stoppes den normale fettforbrenningen, er viktig å vite. Kan man bli tjukk av å drikke vin, selv med et lavkarbo-kosthold? 

Skrevet

Alkohol forbrennes for fett, så når du drikker alkohol så velger kroppen å bryte ned dette fremfor annet. Det er derfor rett at alkohol er uheldig for slanking.

Anonymkode: 9d1db...89f

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det jeg var mest interessert i å vite er hvordan alkoholen påvirker metabolismen i leveren. Hvor lenge av gangen stoppes den normale fettforbrenningen, er viktig å vite. Kan man bli tjukk av å drikke vin, selv med et lavkarbo-kosthold? 

Ja det kan man. 
På ketogent kosthold så påvirkes vin minimalt om man holder seg under 3. 

Endret av Nooni
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjønner.

Som flere skriver, hvis det er alkohol i blodet, prioriter leveren og resten av kroppen å rense ut(brenne) alkoholen først, fordi alkoholen er en gift kroppen vil bli kvitt raskest mulig, og dermed reduseres eller stopper fettforbrenningen inntil alkoholen er renset ut. 

Ja, du kan nok legge på deg av vin/alkohol på et lavkarbo-kosthold fordi alkoholen inneholder mye energi som kroppen vil prioritere å bruke opp i stedet for fett. Alkohol vil i hvert fall redusere effekten av en slankekur. 

Og så kommer jo alt an på mengden. Et glass vin til god mat er nok ingen katastrofe, men ei skikkelig fyllekule eller to hver uke, det er ikke bra for noe, heller ikke slankingen.

• Liker 1
Skrevet
aksase skrev (På 17.12.2025 den 20.59):

Skjønner.

Som flere skriver, hvis det er alkohol i blodet, prioriter leveren og resten av kroppen å rense ut(brenne) alkoholen først, fordi alkoholen er en gift kroppen vil bli kvitt raskest mulig, og dermed reduseres eller stopper fettforbrenningen inntil alkoholen er renset ut. 

Ja, du kan nok legge på deg av vin/alkohol på et lavkarbo-kosthold fordi alkoholen inneholder mye energi som kroppen vil prioritere å bruke opp i stedet for fett. Alkohol vil i hvert fall redusere effekten av en slankekur. 

Og så kommer jo alt an på mengden. Et glass vin til god mat er nok ingen katastrofe, men ei skikkelig fyllekule eller to hver uke, det er ikke bra for noe, heller ikke slankingen.

Takk for svar! Det virker generelt som det er lite bekymring for at alkohol kan bremse vektnedgang når man slanker seg/ endrer livsstilen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...