AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #1 Skrevet 16. desember 2025 Barnefar har vært utro og har nå så og si flyttet til sin nye partner. Det er 12t reisevei med bil/3 fly for å reise til stedet hun bor med sine barn. Jeg og barnefar har 2 barn sammen på 9mnd og 3,5 år. Fra starten ønsket han samvær i sine 3/5 friuker fra jobb (turnus på sjø) men han har ikke overholdt det pga han vil være med den nye. Nå sier han at han vil ha datteren 10 dager i strekk når han har friperiode på 5 uker, og annehvert pr ferie, dersom «vi» (jeg og barna) ikke legger planer. Datteren vår har vært svært forvirret etter samlivsbruddet og at han allerede har introdusert ny kjæreste og hennes barn (uten info til meg). Jeg har fått råd fra fvk tidligere at maks 7 dager samvær er passende for hennes alder men bf hører ikke på meg. Det et tydelig han kun vil ha samvær som passer han best og sånn ha må reise minst mulig til vårt hjemsted. Han har heller ikke planer om å holde datteren vår her, men reise med henne dit ny partner bor. Han forstår ikke hvorfor han ikke kan ha henne 10 dager i strek pluss eventuelle feriedager, som da vil si muligens 17dager uten mor og søsken i kjente omgivelser. Far har blitt en ugjenkjennelig mann og tenker kun på seg selv..Jeg har bedt om ny time på fvk men lurer om noen har erfaringer med samværsavtaler når far velger å flytte? Han har ikke flyttet pr dags dato men er her så vidt kun når ene datter skal ha samvær, og har np begynt å reise med henne dit for å være der. Anonymkode: 0c7a0...5c8 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #2 Skrevet 16. desember 2025 Du har min dypeste sympati. Galskap hele opplegget hans. Altfor krevende for ett så lite barn og skulle forholde seg til så lang reisevei, og nye mennesker å bo sammen med. Håper virkelig dere møter noen med fornuft på familievernskontoret Anonymkode: dc6e2...cab 11 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #3 Skrevet 16. desember 2025 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Barnefar har vært utro og har nå så og si flyttet til sin nye partner. Det er 12t reisevei med bil/3 fly for å reise til stedet hun bor med sine barn. Varslet han i forkant? Loven sier at også samværsforeldre skal varsle flytting. Lov om barn og foreldre: § 42 a.Varsel og mekling før flytting Dersom ein av foreldra vil flytte i Noreg eller ut av landet, og det er avtale eller avgjerd om samvær, skal den som vil flytte, varsle den andre seinast tre månader før flyttinga. _________________________________________________________________________ Du kan begynne med å holde ham til loven og varslingsplikten Anonymkode: 8995f...a24
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #4 Skrevet 16. desember 2025 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Varslet han i forkant? Loven sier at også samværsforeldre skal varsle flytting. Lov om barn og foreldre: § 42 a.Varsel og mekling før flytting Dersom ein av foreldra vil flytte i Noreg eller ut av landet, og det er avtale eller avgjerd om samvær, skal den som vil flytte, varsle den andre seinast tre månader før flyttinga. _________________________________________________________________________ Du kan begynne med å holde ham til loven og varslingsplikten Anonymkode: 8995f...a24 Saken er at han ikke sier han har flytta, han har fortsatt leiligheten sin her. Men han er her ikke utenom han skal ha samvær/eller henter henne for å være der ny partner bor. Forsårr det slik ha ikke kommer til å være her med datteren videre noe særlig under samværet. Jeg mener samværet burde være begrenset til en avtale som tilsier han har flytta, det blir forferdelig om han tar henne ut av bhg i hytt og pine. Anonymkode: 0c7a0...5c8
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #5 Skrevet 16. desember 2025 Huff, stakkars barn. Bare stå på ditt. Det beste for henne er en stabil situasjon. Anonymkode: 0e1b0...acc 4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #6 Skrevet 17. desember 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Saken er at han ikke sier han har flytta, han har fortsatt leiligheten sin her. Men han er her ikke utenom han skal ha samvær/eller henter henne for å være der ny partner bor. Forsårr det slik ha ikke kommer til å være her med datteren videre noe særlig under samværet. Jeg mener samværet burde være begrenset til en avtale som tilsier han har flytta, det blir forferdelig om han tar henne ut av bhg i hytt og pine. Anonymkode: 0c7a0...5c8 Dette er for at ny dame ikke skal miste stønader, så meld dem inn til nav. Anonymkode: 9b089...bd2 4 4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #7 Skrevet 17. desember 2025 Du må stå på ditt og heretter ber du han kommuniserer per melding eller mail. Du skal samle opp dette som bevis i tilfelle dette blir advokatmat. Du må hele veien snakke om barnas beste, ikke hva du føler. Legg spesielt vekt på faste rutiner for barna som f.eks. at datteren deres skal gå i bhg. Hun ska ikke tas ut av bhg over flere dager og fraktes til ett ukjent sted til ukjente folk. Det vil skape usikkerhet for barnet. Legg vekt på at far selv velger å flytte langt unna og dermed er han ansvarlig for at samvær ikke lar seg gjennomføre på hans premisser. Enhver oppegående person skjønner at planen hans ikke er told er beste for barn uansett alder. Hva tenker han gjøre den dagen hun begynner på skolen? Skal samvær opphøre helt fordi far da ikke kan ta barnet ut av skolen over flere dager? Han kan ikke kreve å ha barnet hver ferie heller pga lite samvær da hun går på skole. Du nevner noe om evt planer du og barna har for ferier, jeg hadde planlagt noe hver eneste ferie. Når han er så dust, så fortjener han å miste alt samvær. Han er en egoist som bare tenker på seg selv og vil sole seg i glansen ved å leke pappa en gang i blandt. Den muligheten kan du prøve å fjerne for han. Anonymkode: 8338a...d98 4 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #8 Skrevet 17. desember 2025 Heier på deg! Ville tatt alt gjennom familievernkontoret. Anonymkode: 7750b...f9d 4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #9 Skrevet 17. desember 2025 For en egoist! Han tenker kun på seg selv, og ingenting på barnas beste. Håper du får støtte fra Fvk. Anonymkode: e89dd...f79 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #10 Skrevet 17. desember 2025 jeg ville siden barna er såpass små fulgt anbefaling fra megling og sagt at han KAN få samvær på max 7 dager i strekk selv om JEG syns det er lenge med et så lite barn for egen del. Jeg ville også sagt at fortinnsvis skal samværet foregå i hennes omgivelser hvor hun kan delta som normalt i barnehager osv. Anonymkode: eb5a3...47b 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #11 Skrevet 17. desember 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du må stå på ditt og heretter ber du han kommuniserer per melding eller mail. Du skal samle opp dette som bevis i tilfelle dette blir advokatmat. Du må hele veien snakke om barnas beste, ikke hva du føler. Legg spesielt vekt på faste rutiner for barna som f.eks. at datteren deres skal gå i bhg. Hun ska ikke tas ut av bhg over flere dager og fraktes til ett ukjent sted til ukjente folk. Det vil skape usikkerhet for barnet. Legg vekt på at far selv velger å flytte langt unna og dermed er han ansvarlig for at samvær ikke lar seg gjennomføre på hans premisser. Enhver oppegående person skjønner at planen hans ikke er told er beste for barn uansett alder. Hva tenker han gjøre den dagen hun begynner på skolen? Skal samvær opphøre helt fordi far da ikke kan ta barnet ut av skolen over flere dager? Han kan ikke kreve å ha barnet hver ferie heller pga lite samvær da hun går på skole. Du nevner noe om evt planer du og barna har for ferier, jeg hadde planlagt noe hver eneste ferie. Når han er så dust, så fortjener han å miste alt samvær. Han er en egoist som bare tenker på seg selv og vil sole seg i glansen ved å leke pappa en gang i blandt. Den muligheten kan du prøve å fjerne for han. Anonymkode: 8338a...d98 Hver gang han har hatt behov for å snakke om samvær vil han alltids ringes, det er nok en baktanke med det.. Han har hele tiden prøvd å snu samværet til sine egne fordeler. Jeg sa til han at han kan ikke ta ut datteren fra barnehagen hver gang det er planlagt samvær, da svarte han «jo så lenge hun er i barnehagen så og så mange dager ila året for å beholde plassen sin står jeg fritt til det». Han sier han er klar over dette med når hun begynner på skolen, da er det jo vanlig at samvær bare kan skje i helger og ferier? Nå har han også planlagt å ta henne med dit og feire jul, føler meg helt hjelpesløs. Sønnen på 9mnd bryr han seg fint lite om, det var 7 uker siden fødsel når det ble slutt. Fra juni og frem til nå i starten av desember hadde han ikke sett sønnen på 6mnd, han er tydelig ikke inkludert i noe som helst.. Anonymkode: 0c7a0...5c8 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #12 Skrevet 17. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): jeg ville siden barna er såpass små fulgt anbefaling fra megling og sagt at han KAN få samvær på max 7 dager i strekk selv om JEG syns det er lenge med et så lite barn for egen del. Jeg ville også sagt at fortinnsvis skal samværet foregå i hennes omgivelser hvor hun kan delta som normalt i barnehager osv. Anonymkode: eb5a3...47b Ja jeg har prøvd å forklare bg dette, men da blir han irritert for han må muligens dele opp samværet i puljer = mer reising frem og tilbake. Han jeg snakket med på fvk mente 7 dager allerede er mye og de anbefaler egt minere dager når barna er så små og jeg er forsåvidt enig i det, men mtp situasjon er 7 dager helt i maksgrensen av det jeg er villig å gå med på. Jeg har prøvd å forklare dette, men kan ikke nekte han dessverre å reise med henne slik jeg er forstått, fordi det er juridisk lov selv om det ikke er moralsk rett eller til barnets beste, men bf mener bare jeg gjør meg vanskelig.. Jeg er også skeptisk til hvordan dette vil påvirke søskenforholdet til minsten etterhvert han blir større og at storesøster reiser ifra etc.. Anonymkode: 0c7a0...5c8
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #13 Skrevet 17. desember 2025 Fy fader for en dårlig far. Og for et kvinnfolk som blir sammen med en fyr som forlater sine egne barn for en romanse. Når forelskelsen går over og han møter en hverdag på et fremmed sted med bare hennes barn, tipper jeg han angrer. Håper ihvertfall det. Jeg ville aldri forlatt mine barn på den måten, uansett hvor forelsket jeg hadde vært. Anonymkode: 2a190...f3f 6
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #14 Skrevet 17. desember 2025 Ta han for retten og få det dømt at i de vanlige ukedagene skal hun hovedsakelig oppholde seg i barnehagen mellom kl 8 og 14 eller hva hun pleier å være. Langturer hører ferier til. Dette fordi hun skal få være med vennene sine og ha et pedagogisk innhold eller noe i den duren der. Få deg en dyktig advokat på barnefordelingssaker! Anonymkode: bc64c...e43 2 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #15 Skrevet 17. desember 2025 Stå på ditt og ikke la deg herse med. Har dere en samværsplan fra før han fant ut han skulle flytte? I tilfelle følg den og kun den til noe annet er bestemt. Ikke ta telefon samtaler uansett hvor mye han vil ringes, ta det over sms og forhold deg saklig. Hva han ønsker å vil spiller ingen rolle oppi dette. Det er barnas beste som gjelder. Og det er ganske tydelig ikke hans fokus oppi alt. Jeg hadde heller ikke latt han tatt de nå i jula, ville heller latt han tatt de neste år når ting er mer stabilt og barna ikke lenger er like små. Hadde latt han tatt dette for retten om han er missfornøyd, han kommer aldri til å få gjennom disse kravene han kommer med uansett så det vil nok du og barna vinne mest på tilslutt. Så kan han heller vær en helg/ferie pappa viss han mener det er så fornuftig å flytte ifra barna sine på den måten. Anonymkode: 9cbe4...e4f 3 1
Ulven Skrevet 17. desember 2025 #16 Skrevet 17. desember 2025 7 dager i strekk vekk fra hovedomsorgsgiver er alt for mye for en treåring som start på en samværsordning etter min mening. 10 dager er galskap! En treåring er fremdeles liten og skulle dras fram og tilbake på denne måten far ønsker er absolutt ikke til barnets beste. Du kan nekte å godta denne samværsordningen, og så blir det far som evnt må ta det til rettsystemet. Når far da heller ikke viser interesse for sitt andre barn, skal det mye til for at far får gjennomslag for en slik ordning. 3 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #17 Skrevet 17. desember 2025 For et begredelig eksemplar av et menneske. Det er viktigere for ham å være sammen med ny dame enn å ta hensyn til sitt barn. Anonymkode: b0047...45c 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #18 Skrevet 17. desember 2025 Tivolipappa uten ansvar dette… Anonymkode: 0c7a0...5c8 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #19 Skrevet 17. desember 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ta han for retten og få det dømt at i de vanlige ukedagene skal hun hovedsakelig oppholde seg i barnehagen mellom kl 8 og 14 eller hva hun pleier å være. Langturer hører ferier til. Dette fordi hun skal få være med vennene sine og ha et pedagogisk innhold eller noe i den duren der. Få deg en dyktig advokat på barnefordelingssaker! Anonymkode: bc64c...e43 Det vil neppe retten dømme. Og det er ikke nødvendig. Uten avtale er det ts som bestemmer, og så lenge hun tilbyr regelmessig samvær risikerer hun lite. Anonymkode: a16bc...178
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #20 Skrevet 17. desember 2025 Hvorfor/hvordan har han ikke sett sønnen på 6mnd??? Anonymkode: 0c7a0...5c8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå