Gå til innhold

Nylig innflyttet, naboer og støy

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har for 8+ uker siden kjøpt leilighet i et stort hus med totalt 6 leiligheter i. Det er ikke så særlig lytt der, men det er et eldre hus. 
Jeg har ikke hatt noe særlig stort besøk der enda eller andre sosiale sammenkomster. Men nå i januar har jeg invitert til innflytnings besøk/vorsj, med mine venninner og noen kollegaer. Det blir vin, snacks og musikk/prat, spill. Dette er første gang jeg har kjøpt leilighet, og usikker på om jeg burde varsle/gi beskjed at jeg skal ha folk denne lørdagen, med tanke på mulig mer støy enn vanlig. Vi er nok der noen timer og går videre til byen (før 23, altså når det skal være stille). 
Jeg hadde en hendelse da jeg nettopp hadde flyttet inn, at han som bor under meg kom opp til meg etter jeg vasker klær med min nye vaskemaskin for første gang. Han kom opp noen minutter etter sentrifugeringen var startet og banket på, var irritert og små kjeftet at det bråkte og ristet nede hos han. Så fått litt dårlig inntrykk, og er rett og slett litt redd for å ha noe som helst i den leiligheten etter det tilfellet. Ville dere sagt ifra? Med lapp i postkasse eller noe lignende?

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva var klokken når du vasket klær? 

Anonymkode: 4a524...68a

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg hadde ikke gitt nabovarsel for en ordinær selskapelighet i eget hjem.

Anonymkode: 83f1e...8ce

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nabovarsel friter en ikke fra reglene om ro og orden, så den er like lite verdt som papiret den er skrevet på.

Oppfør dere ordentlig og hold dere til at dere skal være rolige innen 23 så har du ditt på det sikre.

Anonymkode: a699e...3b0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Alltid lurt å melde fra dersom du frykter at noen kan bli forstyrret. Informer om når det begynner, hvor mange gjester som ventes og når dere avslutter. Pass på at alt er innenfor eventuelle husregler/borettslag-regler.

Anonymkode: a8e2b...266

• Liker 1
Skrevet

Ikke meld i fra (med mindre det er mange gjester). Ang vaskemaskin - har du satt på dempere under?? Det kan hjelpe 👏🏼 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Er det ingen regler der du bor? 
og droppe nabovarsel skjønner jeg ingenting av , heller ikke om du har lov til og feste så sent. Nabovarsel for støy, om det er fest eller oppussing er en fin ting og gjøre så naboene kan legge opp sin tid ut i fra det. Jeg pleier og henge oppslag på utgangsdøren . Bor det barn der? antar du brukte vaskemaskinen på et tidspunkt det er lov der du bor, naboen reagerte vel på en ny , ukjent lyd. 

Anonymkode: fba6e...77b

Skrevet

Hos oss pleier vi å henge opp en lapp i oppgangen som informerer om at vi skal ha selskap/vorspiel el.l., og at vi skal dra hjemmefra innen kl 23, men at folk må gjerne si fra om vi støyer for masse (og inkluderer telefonnr). Jeg setter pris på at andre gjør det bare fordi det gjør det enklere å si fra om det skulle skli ut, men hos oss er folk såpass rause at det aldri har vært noe problem. Det kan jo fort bli annerledes dersom du har en nabo som klager på sentrifugering innenfor normale tider også, men da tipper jeg muligens at problemet blir enda større om du ikke gir et lite varsel. ;) 

Anonymkode: ad8a1...8b7

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
itiswhatitis skrev (2 minutter siden):

Ikke meld i fra (med mindre det er mange gjester). Ang vaskemaskin - har du satt på dempere under?? Det kan hjelpe 👏🏼 

Hvorfor ikke melde i fra? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva var klokken når du vasket klær? 

Anonymkode: 4a524...68a

ts
Var nettop kommet hjem fra jobb, var rundt 16/17 på ettermiddagen. Første gang jeg vasket klær med ny maskin og hadde full sentrifugering så ristet nok litt, har satt den ned i ettertid og har ikke fått mer klager etter det. Det hele varte vel i 10 minutt. Men syns bare det var litt ubehagelig møte, og hvor lite denne personen tålte før terskelen var nådd og de kom opp og klagde 😅 

Skrevet
itiswhatitis skrev (6 timer siden):

Ts

Har vibrasjondempere, hjelper litt men litt gammelt hus og ustabile gulv?? Aner ikke hahaha

Skrevet

Er det ingen regler der du bor? 
og droppe nabovarsel skjønner jeg ingenting av , heller ikke om du har lov til og feste så sent. Nabovarsel for støy, om det er fest eller oppussing er en fin ting og gjøre så naboene kan legge opp sin tid ut i fra det. Jeg pleier og henge oppslag på utgangsdøren . Bor det barn der? antar du brukte vaskemaskinen på et tidspunkt det er lov der du bor, naboen reagerte vel på en ny , ukjent lyd. 

ts
Nei ingen barn, kun single mannfolk fra 20 årene og opp til 65 ish bor her. Ja brukte maskinen på ettermiddagen. 
ja vi har også oppslag i gangen så mulig det blir lettest å henge opp der siden alle går forbi? Hvor lenge før, en uke? To? 

Skrevet

Hos oss pleier vi å henge opp en lapp i oppgangen som informerer om at vi skal ha selskap/vorspiel el.l., og at vi skal dra hjemmefra innen kl 23, men at folk må gjerne si fra om vi støyer for masse (og inkluderer telefonnr). Jeg setter pris på at andre gjør det bare fordi det gjør det enklere å si fra om det skulle skli ut, men hos oss er folk såpass rause at det aldri har vært noe problem. Det kan jo fort bli annerledes dersom du har en nabo som klager på sentrifugering innenfor normale tider også, men da tipper jeg muligens at problemet blir enda større om du ikke gir et lite varsel. ;) 

Anonymkode: ad8a1...8b7

Ts

ja tror jeg bare henger lapp i oppgangen! Er blanding av venninner og kollegaer i 20 og 30 årene, så det blir nok litt kalas men ikke noe voldsomme greier. Men snart med telefon nummer! 

Ja mulig han hadde en dårlig dag eller noe,  men tenkte kanskje greit å gi beskjed ja. Så har folk hvertfall mulighet å evt planlegge litt rundt den kvelden

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Sett opp en lapp i gangen eller noe. Det er ingen! Som liker at andre har fest, men dersom folk er varslet tolererer de det.

Anonymkode: 01fe8...b94

• Liker 3
Skrevet
Serina.i skrev (19 minutter siden):

ts
Nei ingen barn, kun single mannfolk fra 20 årene og opp til 65 ish bor her. Ja brukte maskinen på ettermiddagen. 
ja vi har også oppslag i gangen så mulig det blir lettest å henge opp der siden alle går forbi? Hvor lenge før, en uke? To? 

Holder sikkert med en uke før. Det er jo en hyggelig gest selvom det ikke er regler der. Jeg er vant med regler på det, men ville gjort det uansett. Tenk selv, hvis man setter seg ned med en film eller bok og bassen skrus opp hos naboen og man ikke vet hva man har og forholde seg til. Vet man at naboen skal ha et lag, og at det varer så og så lenge blir det helt annerledes. 

det er jo tydeligvis ganske lytt der, men og bruke vaskemaskinen en vanlig ettermiddag må en jo få lov til :) 

Skrevet

Litt vanskelig, synes jeg. Det er jo ikke greit å forvente at naboene skal sitte og høre dunk-dunk-musikk og høylytt roping gjennom veggene i tre timer på kvelden uansett om dere gir dere før 23. Selv ville jeg nok ha tålt mer om jeg fikk en hyggelig beskjed og en viss forventning om at det hvert fall avtar innen en viss tid, men man kan jo også fort bli redd for at den som varsler tenker at de nå har fripass til å dundre løs hensynsløs hele kvelden.

Ellers enig i at det er ugreit å klage på en vaskemaskin klokken 17. Fyren høres noe spesiell ut. Hadde det ikke vært for ham, tror jeg at jeg ville varslet og kanskje slengt på telefonnummer og skrevt at du selvsagt skal prøve å holde lyd/musikk på rimelig lavt nivå og slutte av innen klokken X, men send gjerne en SMS om det skulle bli plagsomt uten at vi merkerd et selv. Men her risikerer du jo at den douchen under tenner på alle plugger og renner deg ned med meldinger umiddelbart.

Anonymkode: 02c9d...51c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Litt vanskelig, synes jeg. Det er jo ikke greit å forvente at naboene skal sitte og høre dunk-dunk-musikk og høylytt roping gjennom veggene i tre timer på kvelden uansett om dere gir dere før 23. Selv ville jeg nok ha tålt mer om jeg fikk en hyggelig beskjed og en viss forventning om at det hvert fall avtar innen en viss tid, men man kan jo også fort bli redd for at den som varsler tenker at de nå har fripass til å dundre løs hensynsløs hele kvelden.

Ellers enig i at det er ugreit å klage på en vaskemaskin klokken 17. Fyren høres noe spesiell ut. Hadde det ikke vært for ham, tror jeg at jeg ville varslet og kanskje slengt på telefonnummer og skrevt at du selvsagt skal prøve å holde lyd/musikk på rimelig lavt nivå og slutte av innen klokken X, men send gjerne en SMS om det skulle bli plagsomt uten at vi merkerd et selv. Men her risikerer du jo at den douchen under tenner på alle plugger og renner deg ned med meldinger umiddelbart.

Anonymkode: 02c9d...51c

Er det ikke vanlig og få lov og ha 2 fester i året? Det virker jo som det ikke finnes regler der ts bor, men jeg har aldri opplevd null fest regel. Ingen forventer vel at andre skal sitte og høre på, men da får man jo mulighet til og dra vekk. 

Skrevet

Du har vatret opp den vaskemaskinen?

Anonymkode: ade44...fff

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Er det ikke vanlig og få lov og ha 2 fester i året? Det virker jo som det ikke finnes regler der ts bor, men jeg har aldri opplevd null fest regel. Ingen forventer vel at andre skal sitte og høre på, men da får man jo mulighet til og dra vekk. 

Ts

det er veldig stille i huset her ellers, mest støy som har vert er naboen med litt høylytt fotball kamp som man kunne høre i oppgangen bare. Derfor jeg er litt var på dette med vorsj, drikking og musikk, i frykt for å plage andre. 
ingen spesifikke regler utenom stille etter 23 i helger. 
litt redd for (som en skrev over her) at han under har utbytte av det og bombarderer med meldinger med en gang dersom jeg legger til nummer, fått inntrykk av at han tåler lite lyd/blir fort irritert. 
ikke bodd i leilighet slik før så usikker hva som var normalt, tenker at folk skal «tåle litt» når de bor i leilighet med flere folk, men innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig. Tror jeg ender med å henge opp en lapp i oppslagstavla i gangen en uke før ca om at jeg skal ha en sammenkomst. Har ikke hatt noe folk her enda og er ikke så særlig festete av meg så kommer ikke til å ha slikt jevnlig. Så håper jo litt på at folk kanskje kan ha en litt høyere toleranse på slikt da, men en skal selvfølgelig få muligheten til å si ifra hvis lyden blir for mye til sjenanse. 

Skrevet

Min erfaring er at naboer oftere er mer raus med litt festlig støy dersom man varsler i forkant :) 

Anonymkode: a275a...a5a

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...