Gå til innhold

Katt som skriker om natta

Fremhevede innlegg

Skrevet

I mange uker har jeg støtt og stadig blitt vekket om natta av at pus kommer inn på soverommet mitt og skriker. Det er dette skriket i "to toner", men når jeg våkner så slutter hun. Dette skjer en eller to ganger pr natt, og jeg står opp, og følger henne ut i stua. Hun hopper opp på senga mi på dagtid, koser seg der, evt sover. Hun har også flere andre steder hun liker å være når hun vil slappe av. Hun elsker å ligge ved siden av hodet mitt om natta, noe jeg synes er koselig, og som jeg trives med :) I sommer kjøpte jeg ny seng, som er "en madrass høyere" enn den forrige.

Jeg har ikke vært flink til å se etter så mange andre tegn på evt smerte hos henne, men jeg ser at jeg må gjøre det nå. Slitsomt å bli vekket av skrikene hennes. Hun er 20 år gammel, og drar på årene, men jeg har aldri opplevd at hun har hatt noen større problemer annet enn at hun har trukket en jeksel. Hun var på kontroll i mai, men jeg har fått et tips om at hun kanskje burde sjekkes halvårlig nå. Hvis du har, eller har hatt, en så gammel katt; sjekket du den to eller flere ganger i året?

Er det andre med katt som har opplevd at kattene skriker om nettene, men virker tilsynelatende fornøyde på dagtid? 

Anonymkode: 07061...b9d

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ingen ekspert, men for meg høres det nesten ut som hun bare vil ha litt oppmerksomhet på natta. De er jo gjerne mer natt-aktive, så mulig hun er utvilt etter å ha sovet på dagen. Også søker hun litt kontakt hos deg fordi det er kjedelig å være oppe alene 😄

Anonymkode: 0d227...8ad

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Som noen som har en like gammel pus, som også er dement, så er det slik vi begynte å oppdage demens hos vår pus. 

Økt vokalisering på nattestid er et symptom. 

Anonymkode: 0b260...c23

• Liker 4
Skrevet

Spiser katten nok mat?
Jeg har en som er 14 år og spiser litt for liten. Hun kommer også om natten til soverommet (ikke hver natt, bare av og til) og mjauer, når hun er litt sulten og vil ha lett å spise (most/purert) våtfòr. Gir det til henne på dagstid, men hun vil ikke alltid. Så noen ganger blir hun litt sulten. (Hun har alltid tilgang til mat, tørrfòr).

Anonymkode: 919fc...855

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Som noen som har en like gammel pus, som også er dement, så er det slik vi begynte å oppdage demens hos vår pus. 

Økt vokalisering på nattestid er et symptom. 

Kanskje det er demens som er i ferd med å utvikle seg her da. Hvordan har din pus oppført seg ellers? Andre symptomer? Tør dere slippe henne ut alene? 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Spiser katten nok mat?
Jeg har en som er 14 år og spiser litt for liten. Hun kommer også om natten til soverommet (ikke hver natt, bare av og til) og mjauer, når hun er litt sulten og vil ha lett å spise (most/purert) våtfòr. Gir det til henne på dagstid, men hun vil ikke alltid. Så noen ganger blir hun litt sulten. (Hun har alltid tilgang til mat, tørrfòr).

Hun er småspist ja, og det har hun vel vært enda lenger enn som så. Jeg har prøvd noen ganger å bløtlegge foret, men foreløpig er det ikke godtatt, så jeg har gitt det opp. Kanskje jeg skulle prøvd litt lenger. Hun får tørrfor hver dag, våtfor er foreløpig bare helgekos, og har vært det i mange år. De gangene hun har klart å fange oppmerksomheten hennes såpass at jeg har gått ut i stua har hun som regel stått ved den ene vannskåla, med tydelig hensikt at hun vil drikke av den. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Kanskje det er demens som er i ferd med å utvikle seg her da. Hvordan har din pus oppført seg ellers? Andre symptomer? Tør dere slippe henne ut alene? 

Hun er småspist ja, og det har hun vel vært enda lenger enn som så. Jeg har prøvd noen ganger å bløtlegge foret, men foreløpig er det ikke godtatt, så jeg har gitt det opp. Kanskje jeg skulle prøvd litt lenger. Hun får tørrfor hver dag, våtfor er foreløpig bare helgekos, og har vært det i mange år. De gangene hun har klart å fange oppmerksomheten hennes såpass at jeg har gått ut i stua har hun som regel stått ved den ene vannskåla, med tydelig hensikt at hun vil drikke av den. 

Jeg tenkte også demens.

Du sier hun er småspist - har dyrlege sjekket tennene hennes? Svært mange eldre katter har problemer med tennene.

Skrevet

Mulig hun er dement, ja. Blir engstelig mår hun ikke finner deg og den nye senga er skummel kanskje. 

Anonymkode: 69f45...781

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Katten min drikker noen ganger vann, når hun egentlig er sulten. Hun har ikke demens, men hun er en katt og kan ikke spørre om våtfor. Jeg kjøper en boks xtra biter i saus fisk. Og gjør det til "suppe" med håndmikser og litt vann. Det er nok til 3 dager. Noen dager spiser hun bare litt av det, noen dager mye, andre dager ingenting. Det er litt vanskelig at vi ikke snakker samme språk, at hun ikke kan fortelle hva hun vil eller ikke. Men vi alle har vel ene dag mer (eller mindre) behov for det ene eller det andre enn andre dager. (uten å ha demens). Hun spiser også tørrfor. Og gir kattene halv pose Whiskas våtfor hver dag, men det er de to andre (og av og til hun også) som deler det.

Skrevet

Katter blir ofte litt mer engstelige og kontaktsøkende på sine eldre dager. Mine har blitt som du beskriver. Det er ikke så mye annet å gjøre enn å gi dem masse trygghet og selskap, og hyppig oppfølging hos veterinæren for å sikre at de ikke har smerter. Som nevnt over blir mange også litt surrete eller få reduserte sanser (f.eks. hørsel og syn), og det kan også føre til at de trenger å se deg oftere for å føle seg trygge. Jeg kan forstå at mange opplever gamle katter som "masete" når de vekker eier om natten, men jeg syns de fortjener den ekstra oppfølgingen de trenger når de blir gamle❤️ 

Anonymkode: 3cc09...10f

Skrevet
Tabris skrev (36 minutter siden):

Jeg tenkte også demens.

Du sier hun er småspist - har dyrlege sjekket tennene hennes? Svært mange eldre katter har problemer med tennene.

Som nevnt så har hun trukket en jeksel, og det skjedde i 2024. Jeg har ikke hatt henne til tannkontroll i 2025. Jeg kjenner ei som jobber i redd dyra, og hun har tatt en sjekk av tennene til pus. Hennes konklusjon er at det ikke er nødvendig med større kontroll, men jeg vet jo ikke. 

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Katten min drikker noen ganger vann, når hun egentlig er sulten. Hun har ikke demens, men hun er en katt og kan ikke spørre om våtfor. Jeg kjøper en boks xtra biter i saus fisk. Og gjør det til "suppe" med håndmikser og litt vann. Det er nok til 3 dager. Noen dager spiser hun bare litt av det, noen dager mye, andre dager ingenting. Det er litt vanskelig at vi ikke snakker samme språk, at hun ikke kan fortelle hva hun vil eller ikke. Men vi alle har vel ene dag mer (eller mindre) behov for det ene eller det andre enn andre dager. (uten å ha demens). Hun spiser også tørrfor. Og gir kattene halv pose Whiskas våtfor hver dag, men det er de to andre (og av og til hun også) som deler det.

Jeg burde vel gi mer våtfor, og prøvd litt mer om hun kan godta at jeg bløtlegger tørrforet. 

Jeg opplever henne ikke som syk, og tanken på demens slo meg ikke før jeg fikk svar her. Blir uansett en tur til dyrlege nå, og så får vi se hva som kommer ut av det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

og prøvd litt mer om hun kan godta at jeg bløtlegger tørrforet. 

Min katt spiser det også ikke. Bløtlagt eller purert tørrfôr. Hun spiser det kun hvis jeg "tvangsforer" henne. Tenker at det ikke smaker og lukter godt. Eller kanskje har det lite eller ingen smak/lukt.

Det virker som om smaken hennes har endret seg, eller at hun trenger mat med sterkere lukter eller noe. Før spiste hun "alt" uansett kylling,fisk,and, osv men nå virker det om hun bare vil ha noen spesifikke typer. Mest fisk. Kanskje lukter det sterkere og bedre.

Hun får nå også litt vitamin paste og det hjelper også at hun får litt mer matlyst.

Skrevet

Katten min er slik! Han har mjauet og skreket i alle år på natta. Har han hyppig hos veterinær. Han får maten han foretrekker som er både tørrfôr, våtfôr og kattemelk. Ingenting galt med han, men han vil ha oppmerksomhet. Vil inn på rommet, ut av rommet, ut terassedøra, inn igjen osv. 

Anonymkode: b9d46...a9c

• Liker 2
Skrevet

Nå har jeg ringt dyreklinikken. Skal hente noen tabletter de har som jeg kan gi for å se om det kan begrense symptomene. Ut fra det jeg beskrev var hun jeg snakka med enig i at dette kan være begynnende demens, så da blir det spennende om det hjelper med tablettene. 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nå har jeg ringt dyreklinikken. Skal hente noen tabletter de har som jeg kan gi for å se om det kan begrense symptomene. Ut fra det jeg beskrev var hun jeg snakka med enig i at dette kan være begynnende demens, så da blir det spennende om det hjelper med tablettene. 

Stakkars katt som får tabletter mens h*n ikke har demens. Veldig merkelig at du nevner hele tiden at katten er normalt og så er det plutselig demens? Uten å se katten?! Begrense hvilke symptomer? Jeg tror virkelig ikke på det. Men.... dyrlege vil også tjene penger.

• Liker 1
Skrevet

Ut fra det du skriver virker det om du vet at katten spiser for liten, men det virker om du bare ikke har lyst til å gjøre noe med det. Men tabletter er vel veldig enkelt. Sparer deg for å bruke energien din. Stakkars katt.

• Liker 1
Skrevet

Garantert demens, du må begrense områdene pus kan ferdes på om natten så den ikke blir forvirret og redd.

Anonymkode: d78a0...7f0

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvilke tabletter var dette og hvilken effekt mente dyrlegen de ville ha?

Skrevet

Kan være demens? 

Anonymkode: 8904d...23b

Skrevet
Tabris skrev (7 timer siden):

Hvilke tabletter var dette og hvilken effekt mente dyrlegen de ville ha?

Wepharm WeConfort 30 stk.

Skal bare prøve, og se om dette hjelper på symptomene. Går det ikke bedre etter denne kuren skal hun på helsesjekk, noe hun sist var i mai. Hvis det fungerer kan jeg bare fortsette med disse tablettene. Men det blir 325 kr i mnd, så jeg får se om det finnes andre alternativer også kanskje.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Stakkars katt som får tabletter mens h*n ikke har demens. Veldig merkelig at du nevner hele tiden at katten er normalt og så er det plutselig demens? Uten å se katten?! Begrense hvilke symptomer? Jeg tror virkelig ikke på det. Men.... dyrlege vil også tjene penger.

Hvis du ser lengre opp i tråden er det ikke jeg som har hintet til at det kan være demens. Jeg spør om råd her, og sånn er det bare. Katta skriker om natta, og den er småspist. Om man er i ferd med å bli dement kan man vel klare å bedre symptomene, - akkurat som man kan med medisiner mot demens for mennesker. Så begrense var kanskje et feil ord. 

Skrevet

50% av katter mellom 11-15 år har demens, 80% av katter mellom 16-20 år har demens. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...