Gå til innhold

Julegaven

Susan Sto Helit

Anbefalte innlegg

Flott å høre fra deg, høres ut som du har det bra selv om fødselen var hard!

Kos deg med prinsen, jeg vet det er en floskel altså, men tida går altså SÅ FORT! Nyt det! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hatt en litt hektisk, men hyggelig dag... Eller, har egentlig ikke vært så hektisk, det er bare uvant med alle rutinene som må til med små nurk... :ler:

Var en tur på sykehuset i morges, for time hos fysio og spesialist, ettersom Julegaven har hatt tegn på vond nakke. Det ser ut til å ha gjort underverker! Nå virker han langt mer fornøyd! (Og han var egentlig kjempefin i utgangspunktet. )

Etterpå stakk vi innom barselavdelingen og snakket med en jordmor. Syntes nemlig første natt hjemme gikk nesten for bra, og ville vite at den lille gulsoten vi har sett ikke var årsaken.

Det var det ikke.... Grunnen til at vår lille Julegave er så stille og sover masse, er at han har det veldig bra! Og det er jo hyggelig å få høre!

Fikk veid han, og han har gått opp 150g siden igår!!!! :overrasket:

Ikke noe galt med matlysten hans hvertfall! :sjarmor:

Reiste innom babyshop og handlet litt fler bodyer i str 50. Har altfor få. Men det var jo vanskelig å vite hvor mye vi trengte.

Lillegutten vår er nemlig en gulper av rang! Så her blir det klesvask framover.

Var også på butikken og handlet flere bleier. Har lite igjen av de minste allerede, og jeg tror det er dem som må til en stund framover.

Ellers har Julegaven sjarmert Oldefaren sin, som var innom en liten tur idag. :) Han ble lagt i Oldefars armer, og lå der uten å knyste det minste i minst en time... ;)

Fikk tydelig vist hvor heldige vi er med lillegutten vår. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg bare lese litt i noen få dagbøker, så tenkte jeg å få unna fødselshistorien. ;)

Gutta mine sitter og koser seg, nemlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur på sykehuset i morges, for time hos fysio og spesialist, ettersom Julegaven har hatt tegn på vond nakke. Det ser ut til å ha gjort underverker! Nå virker han langt mer fornøyd! (Og han var egentlig kjempefin i utgangspunktet. )

*Hjelp!!*

Vond nakke på en så lite tass! :( Hvordan oppdager man sånt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saa koselig med oldefarbesok! Og kjempeflott at tassen deres trives saa godt! Haaper nakken holder seg bra fremover.

Blir spennende med foedselshistorien. :)

Og du - faar vi se et lite bilde etterhvert..? :sjenert:

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Grønn Frosk

Siden gullungen kom ut med setet først er det kanskje ikke så rart at han er litt stiv i nakken. Han er utrolig skjønn og fin, og jeg håper dere koser dere masse fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillegutt høres ut som et heeerlig gull! ;):hjerte:

Så godt dere koser dere og alt er bra! :klem:

GOD JUL!! :nissekonekyss::nissekonekyss:

Å, stakkars.. vond nakke.. :tristbla:

Ja, hvordan oppdaget dere det??

Godt han er fornøyd nå.

Håper du får en fin helg! :kyss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Just-Me*

Så godt å høre fra deg og at dere er kommet hjem og alt er bra!!

Høres ut som om dere virkelig koser dere alle tre!!

Gleeeeder meg til det snart blir min tur også!! (min kjære gleder seg også, og det gleder jo meg ennda mere!!! :) )

Håper dere får ei kjempekoselig jul!!

Lurte på en ting: hadde ikke du en del bekkenplager?? hvordan gikk det med det i forhold til fødselen?? Jeg har jo en del bekkenplager og lurer sånn på om det vil bli verre/vondere under fødselen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig har jeg tid til å skrive her inne, ikke bare sniklese! :hoppe:

Høres ut som et prakteksemplar av en sønn dere har fått! :Nikke:

...jeg tror jeg glemte å legge inn det i bestillingen i bestillingsøyeblikket, men får håpe Burpelita blir snill allikevel! :ler:

Tror jeg glemte å kommentere det i gratulasjonsinnlegget, at jeg syns det virker kjempeskremmende med uoppdaget seteleie og fødsel :overrasket:

Virker jo mer enn skremmende nok å vite om en setefødsel, syns jeg... Da får man jo hvertfall målt bekkenet, og det er vel mer folk rundt!

Stor førjuls :klem: fra Burpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Hjelp!!*

Vond nakke på en så lite tass! :( Hvordan oppdager man sånt??

Vi oppdaget at det kanskje var noe forsi han var irritabel når han ble flyttet på eller stellt. Trodde det var bena, og fikk barnelegen på sykehuset til å se på han. Og han fant dette med nakken. ;)

Kanskje vi bare bekymrer oss, og ikke overbekymrer oss? :ler:

Saa koselig med oldefarbesok! Og kjempeflott at tassen deres trives saa godt! Haaper nakken holder seg bra fremover.

Blir spennende med foedselshistorien. 

Og du - faar vi se et lite bilde etterhvert..?

Fødselshistorien hadde jeg tenkt å skrive nå, om ikke noe kommer opp igjen. :) Men så måtte jeg jo svare dere også.

Satser på at nakken holder seg fin.

Bilde kommer nok etter hvert igjen. Må bare få lastet over fra kameraet.

Evt, så venter jeg til han har på seg jule-bodyen en dag! ;)

Så koselig å høre om livet ditt som mamma Susan

Siden gullungen kom ut med setet først er det kanskje ikke så rart at han er litt stiv i nakken. Han er utrolig skjønn og fin, og jeg håper dere koser dere masse fremover!

Er visst ganske vanlig med stiv nakke uansett hvilken vei de kommer. Vi var faktisk heldige som fikk oppdaget det såpass tidlig, og fikk se en ekspert.

Lillegutt høres ut som et heeerlig gull!

Så godt dere koser dere og alt er bra!

Å, stakkars.. vond nakke..

Ja, hvordan oppdaget dere det??

Godt han er fornøyd nå.

Håper du får en fin helg!

Som jeg skrev til Xavia, så oppdaget vi problemene fordi vi syntes han var unødvendig irritabel når han ble flyttet. Så vi fikk en ekstra sjekk hos barnelegen.

Så godt å høre fra deg og at dere er kommet hjem og alt er bra!!

Høres ut som om dere virkelig koser dere alle tre!!

Gleeeeder meg til det snart blir min tur også!! (min kjære gleder seg også, og det gleder jo meg ennda mere!!!  :) )

Håper dere får ei kjempekoselig jul!!

Lurte på en ting: hadde ikke du en del bekkenplager?? hvordan gikk det med det i forhold til fødselen?? Jeg har jo en del bekkenplager og lurer sånn på om det vil bli verre/vondere under fødselen.....

Veldig hyggelig å høre at dere gleder dere begge to! Ingen ting er bedre enn det! :klem:

Det er nemlig veldig deilig å være to om det! Selv om lille Julegaven egentlig bare er kos, så trenger han ofte å ligge på noen, og da er det godt å ikke bli bundet opp hele tiden. (Og så har man en å dele hele ferden med! Og det er koselig!)

Hadde litt bekkenplager, og endel andre plager. Nå er alt helt borte! Det forsvant under fødselen, og plaget meg ikke så mye ekstra.

(Bortsett fra at det er mye klemming på symfysen ved undersøkelsene på hvor langt man har kommet. Og det var der jeg hadde mest smerte. )

Ville ikke bekymrt meg for det.

Endelig har jeg tid til å skrive her inne, ikke bare sniklese! :hoppe:

Høres ut som et prakteksemplar av en sønn dere har fått! :Nikke:

...jeg tror jeg glemte å legge inn det i bestillingen i bestillingsøyeblikket, men får håpe Burpelita blir snill allikevel! :ler:

Tror jeg glemte å kommentere det i gratulasjonsinnlegget, at jeg syns det virker kjempeskremmende med uoppdaget seteleie og fødsel :overrasket:

Virker jo mer enn skremmende nok å vite om en setefødsel, syns jeg... Da får man jo hvertfall målt bekkenet, og det er vel mer folk rundt!

Stor førjuls :klem: fra Burpen

Tipper Burpelita også blir et prakteksemplar jeg!

Når det gjelder setefødsel, ville jeg nesten tro det hadde vært verre å vite, og grue seg. Det eneste som virkelig var ille, var røntgen av bekkenet. Det skulle jeg gjerne ha gjort på forhånd.

På den annen side hadde vi nok fått mye bedre oppfølging mye før, og de hadde visst det da vi kom inn på sykehuset. Tror ikke jeg hadde måttet vente så lenge på Jordmor da det begynte å bli åpning.

Oensker deg og dine en

:gullengel:  Riktig God Jul!   :gullengel: 

:nissevink:  fra Holly og Nurket

Riktig god jul til deg og nurket også! :klem:

Ønsker dere alle en riktig god jul! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme med snuppa, hun eeelsker å ligge på brystet til meg eller mannen.

Og når vi legger henne i senga så våkner hun ofte og begynner å gråte til vi tar henne opp.. Slit!

Han blir nok søøøt i julebodyen tenker jeg. ;)

Hvordan er det med soving og mating osv da?

Her tar hun ca 60 ml MME, og sover ca 3 timer hver gang.

kanskje vanskelig å vite for deg hvis du ammer. :)

Jeg ammer veldig sjeldent for hun tøyser og tar laaang tid, og sovner endel.. :sjenert:

God jul vennen!

Godt Julegaven er hos deg!

Blir koselig å feire med nurkene våre! :hjerter::legrine::nissekonekyss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det fødselshistorien da.... ;)

Som dere vet, så fikk jeg en tegningsblødning torsdag ettermiddag, og satset på at det snart startet. Og natt til fredag begynte jeg å ha litt av det jeg tippet var rier rundt 03-tida.

05 var det så ille at Elsklingen tok tiden mellom. Da kom de med 3 min mellomrom og varte i minuttet.

Ringte sykehuset, og fikk beskjed om å vente.

Midt på dagen hadde regelmessigheten vært 5-6minutter en god stund, og jeg begynte å få vondt. Ringte sykehuset igjen, og fikk beskjed om at alt var fullt, men at de hadde funnet plass til oss på SIA, og at de ventet oss der.

Reiste ut, og fikk en sjekk. Hadde ingen åpning, og ble strippet. (Men først fikk vi masse trøst, for jeg bare gråt og gråt over det faktum at vi var blitt sendt et annet sted enn det vi var forberedt på.

Tror det var den mest treumatiske tingen ved fødselen for meg. )

Reiste hjem, og sov i noen timer. Da jeg våknet igjen, var klokka rundt 20.00, smertene var grusomme, og jeg gråt, :kvalm: og skalv. Elsklingen ville ikke at vi skulle være hjemme lenger, og ringte sykehuset for meg. Fikk igjen beskjed om at Ullevål var sprengfullt, men at de gjerne sjekket SIA for oss igjen. Men vi valgte å ringe SIA selv. De hadde lovt oss at de hadde plass til oss.

Fikk komme inn til ny sjekk, og fikk da beskjed om at det kun var èn cm åpning. Men fikk tilbud om å bli, og f.eks. prøve badekar. (Men de ville ikke la oss gjøre det ennå, i tilfelle riene stoppet opp av det. )

Fikk hvertfall en fødestue og akupunktur. Noe jeg egentlig ikke liker, men som hjalp veldig. (Jeg er fryktelig lite glad i nåler!)

Etter en stund ville jeg ikke ligge lenger, og vandret bare rundt og hang på Elsklingen.

Fikk da en sjekk, og beskjed om at det var blitt 2 cm åpning. (På 7-8 timer :overrasket: ) Og så fikk jeg prøve badekar!

Ble vel i badekaret i 3 timer, for det hjalp virkelig! Etter 3 timer hadde jeg fått slappet av litt, men var så trøtt jeg kunne sovnet stående. (Bortsett fra at det var vondt med rier, og de fortsatt kom tett og varte lenge.)

Ble lagt i senga igjen, og klarte å ligge der en stund.

Men så klarte jeg heller ikke mer. Ville bare stå og henge på Elsklingen under hver rie, og nektet han å gå noe sted! :sjenert:

Fra 08.00 ble vi lovt en sjekk så fort påtroppende jordmor kom... Og så så fort hun var ferdig med en fødsel. (Avtroppende syntes ikke det var noe vits at hun sjekket meg først, for påtroppende uansett ville sjekke selv. )

Da påtroppende jordmor endelig dukket opp, ca 10.00 ble det derimot ganske fort action! :sjarmor:

Hun tok en sjekk, og kunne fortelle at det var blitt 4 cm åpning, og at herfra ville det gå MYE fortere. Men... Hun var litt usikker på akkurat hvordan barnet lå, og ville gjerne at en annen jordmor sjekket også.

En annen jordmor kommer og sjekker, og sier seg enig i at, joda, det er nok tydelig ikke hodet... :overrasket:

Og så ble det plutselig tur rundt hele sykehuset... Først til legen for ultralyd, som bekreftet seteleie. Så til røntgen for hoftene, for å se at det var plass. (Men da var jeg allerede lovet epidural, og hadde det som mål... :ler: )

Røntgen var grusomt! Måtte ligge på en hard plate, og fikk beskjed om å ligge helt stille... Og jeg hadde rier som gjorde at jeg ikke klarte å ligge stille på en myk seng engang! :riste:

Jeg hadde virkelig lyst til å gjøre noen seriøst vondt!

Kom opp igjen, og ble flyttet til en større fødestue. Og så fikk jeg intravenøst sukkervann. Etter å ha fått i meg en pose av det, fikk vi beskjed om at nå kom anestesilegen nå fort hun var ferdig med det hun holdt på med. (Og jeg tenker, hurra, smertene er over! :hoppe:) Om en 15-20 min tid.... (Og jeg tenker 15- 20 min, jeg tror ikke jeg holder ut! :grine: ) Men det gikk greit.

Fikk epidural, og fikk sove en hel time! (Den første på nesten ett døgn!)

Når de sjekket da, var det 9 cm åpning, og ting nærmet seg!

Det gikk litt tid, og alle begynte å forberede det som skulle skje. Jeg var endelig smertefri, og syntes livet var fint igjen. Åpningen nærmet seg mer og mer 10 cm, og babyen flyttet seg litt forbi den gjenstående kanten.

Men så skrudde de opp dryppet for å få fart på riene, og pulsen til babyen økte. Den sank ikke igjen etter at de satte ned dryppet... :overrasket: Og så målte de feber på meg!

Da hadde jeg 10 cm åpning, og så lyset i enden av tunellen!

Men så mistenkte de altså infeksjon... Og var bekymret fordi babyen ikke var langt nok ned til at jeg skulle begynne å presse ennå.

Vi fikk beskjed om at de nå var bekymret for babyen, og at den snart måtte ut på den ene eller den andre måten. Det ville si at hvis ikke jeg kunne starte pressingen snart, så ble dette keisersnitt! :overrasket::redd:

Jeg begynte virkelig å bli redd for keisersnitt. Ville unngå det for enhver pris! (Bortsett fra å risikere noe med babyen min da! Selvfølgelig! )

De fant etter hvert ut at den flyttet seg jevnt og trutt nedover, og ba meg om å prøve et press, selv om det egentlig var litt tidlig. Og jeg presset det jeg kunne! :sjarmor:

Da ble det plutselig tempo på fødestua! :ler:

De to legene, jordmødrene og barnepleierene begynte å løpe rundt, og endret senga til fødestilling, sendte vekk de som kom og skulle hente meg til keisersnitt, fikk meg inn i en annen stilling, hentet barneleger og maste samtidig på meg om at jeg måtte presse så mye jeg klarte på hver rie.

La merke til at de klippet og ordnet og styrte "der nede", men brydde meg egentlig om annet enn å presse det jeg maktet. (Her skulle babyen fort ut, for DET hadde jeg oppfattet. )

Han kom visst ut rekordfort... :sjarmor::ler:

Idet han kom ut, ble han løftet rett over i en sånn babyseng/plastbalje, og det hang 5 mennesker over han og sjekket alt.

Og det gikk ikke lange tiden før legen kom bort og fortalte oss at "han er helt fin".

:grine::):hoppe:

"Det ble en gutt," sa jeg til Elsklingen. Og han så på meg, og lurte på hvordan jeg visste det... "De sier "han"!"

Det viste seg altså å være en perfekt liten gutt, som ikke så ut til å ha tatt det minste skade av den for oss litt dramatiske fødselen. Han hadde et enormt sugebehov fra første sekund, og tok pupp på første forsøk.

Jeg hadde ingen av problemene mange får etter epidural, ingen vannlatingsproblemer, ingen problemer med amming, og ingen problemer med å gå eller stå etterpå!

Det rare er at det ikke gikk mer enn noen timer, så var alle smertene under latensfasen og maseriene glemt!

Har faktisk ikke savnet hverken graviditetsplagene eller magen siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme med snuppa, hun eeelsker å ligge på brystet til meg eller mannen.

Og når vi legger henne i senga så våkner hun ofte og begynner å gråte til vi tar henne opp.. Slit!

Han blir nok søøøt i julebodyen tenker jeg. ;)

Hvordan er det med soving og mating osv da?

Her tar hun ca 60 ml MME, og sover ca 3 timer hver gang.

kanskje vanskelig å vite for deg hvis du ammer. :)

Jeg ammer veldig sjeldent for hun tøyser og tar laaang tid, og sovner endel..  :sjenert:

God jul vennen!

Godt Julegaven er hos deg!

Blir koselig å feire med nurkene våre! :hjerter::legrine:  :nissekonekyss:

Julegaven elsker å ligge inntill noen, samme hvem, bare de har kroppsvarme.

Vi får han ikke opp i kurven sin, for den blir for kald og stor, selv med forhåndsoppvarming med varmeflaske.

Men med varmeflasketrikset ligger han fint i vognbagen. (Så den står på stuebordet om dagen, og i senga vår om natta. )

Han sover gjerne 3 timer om gangen. Hvor mye han får i seg av mat vet jeg ikke, men nok er det hverfall. 150gram vektøkning på et døgn tyder ikke på annet.

Visstnok skal de legge på seg minst 200gram i uka, så dette blir etter hvert en god og rund liten plugg, tror jeg! :sjarmor:

Synes også han sovner endel under amming. Ofte må jeg fram med puppen et par-tre ganger etter hverandre før han er fornøyd. Men glupsk er han. Han må stort sett alltid rapes i løpet av et måltid, og gjerne etter også, og så gulper han ganske så bra! :ler:

Her har vi lært at gulpekluter bør brukes hele tiden, for man vet aldri nå gulpen kommer, og det kan være ganske mye.

Kommer til å være herlig å feire jul med nurkene våre, ja! :hjerter:

Håper dere får en riktig god jul, og at dere virkelig koser dere med snuppa deres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Koser oss masse med snuppa, men virker som hun trenger ueeeendelig med kos......... :sjenert:

Hun kan sutre endel etter mat og bleieskift, forstår det ikke...

Trodde de da var fornøyde, og ville sove......? :klø:

Hun sovner nesten, og våkner til igjen når jeg har rigget meg til med pute og teppe på sofaen og klar til å sove.. :sur:

Hvordan er det med gutten din, vanskelig å forstå hvorfor han gråter av og til?

Skal prøve trikset! :kyss:

Du har klar en julebody til nurket ditt?

Jeg hadde så lyst på kjole til snuppa, men de har ikke så små ;)

Interessant å lese fødselshistorien.

Ja sant det er GRUUUSOMT å ligge i ro i en seng når man har rier?? :grine:

Jeg måtte det pga den dumme akupunkturen som ikke hjalp en dritt!

Deilig at du fikk sove en time etter epiduralen! Så den funka på deg altså?

Hva syns du da? Hadde du klart å føde igjen snart?

Jeg syns det var et SJOKK å føde... sinnnnnnnsykt vondt, at jeg vet ikke om jeg orker å føde igjen!! :tristbla:

Sover gullet ditt nå?

Her venter jeg i SPENNING om hun sovner... tar sin tid.. :roll::ler:

Skulle så gjerne hatt en hvil .......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en tøff "tur" du var ute på, SSH! :klem:

Mektig imponert over hvordan du (tilsynelatende) takla alt sammen, selvom det både tok lang tid, og kom flere overraskelser enn man vanligvis ønsker seg!

Jeg er ikke lenger livredd for setefødsel etter å ha lest historien din, så tusen takk! ;)

Gleder meg til å følge dere videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fin fødselshistorie! :grine: Tusen takk for at du deler det med oss. :klem:

Etter noen flere slike, så er jeg også klar for å bli gravid! :ler: Jeg tror du og Epica har smittet meg; jeg har blitt sååå babysyk. Så en bitteliten baby som mamman ammet på kjøpesenteret, jeg holdt nesten på å begynne å grine fordi det var så flott. :sjenert:

"Det ble en gutt," sa jeg til Elsklingen. Og han så på meg, og lurte på hvordan jeg visste det... "De sier "han"!"

:ler: Så artig og søt! Blir en fin historie å fortelle Julegaven når han blir større.

Koser oss masse med snuppa, men virker som hun trenger ueeeendelig med kos.........  :sjenert:

Høres koselig ut. :hjerte: Men jeg skjønner at dere blir slitne, man skulle vært flere mammaer og pappaer om saken. :ler:

Og til slutt, kos dere masse i jula og:

:nissevink: GOD JUL! :nissevink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...