AnonymBruker Skrevet 15. desember 2025 #1 Skrevet 15. desember 2025 Er det vanlig for sykepleiere å bomme på å sette veneflon? Jeg pleier å få intravenøs medisin på sykehuset hva 5.uke, og det har jeg gjort i halvannet år nå. Det er ytterst få gangen at de har klart å sett veneflon på første forsøket, som regel må de prøve både to, tre og fire ganger før det klarer det. Det har begynt å bli en påkjenning faktisk, jeg har begynt å grue meg til dette, det er ubehagelig sånn som de graver og leter etter de har stukket, og føler meg som en nålepute. For to ganger siden måned ha truffet et eller annet i hånden de ikke burde ha truffet, for det gjør fortsatt vondt der etter stikket de ikke fikk til😏 Er dette vanlig, eller de bare totalt talentløse på det sykehuset jeg går til? Anonymkode: ff629...7e0 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #2 Skrevet 16. desember 2025 Desverre vert blodårene "nervøse", dei har eit lag med å komme seg unna jo meir ein vert stukke. Hald deg varm og god før du skal ta blodprøve. Du kan ta opp nervøstiteten din med lege. Kanskje kvalifiserar du til vene-port?. Anonymkode: ff5cf...9ac 8
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #3 Skrevet 16. desember 2025 Noen har blodårer som "ruller" unna når vi forsøker. Men hvis du vet at du er vanskelig og at du kvier deg, så gi oss gjerne beskjed om det, da henter vi den som er best på vakt og bruker ofte en butterfly også. Vi har grep vi kan ta, men vi trenger å vite at du har vanskelige årer og på grunn av hyppigheten din ikke trenger å brukes til de som trenger mengdetrening. Anonymkode: 8e36a...fed 20 2 8
Leo Skrevet 16. desember 2025 #4 Skrevet 16. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Noen har blodårer som "ruller" unna når vi forsøker. Men hvis du vet at du er vanskelig og at du kvier deg, så gi oss gjerne beskjed om det, da henter vi den som er best på vakt og bruker ofte en butterfly også. Vi har grep vi kan ta, men vi trenger å vite at du har vanskelige årer og på grunn av hyppigheten din ikke trenger å brukes til de som trenger mengdetrening. Anonymkode: 8e36a...fed Dette! Si fra, så slipper du å bli stukket gang på gang. På meg er det visst veldig vanskelig (Og det ble ikke bedre av at jeg etter hvert gruet meg voldsomt fordi det ble så vondt og dasærlig etterpå). Siden jeg var sykehuset ofte, så ble det forsøkt mye forskjellig, men så kom et lyst hode på at de kunne sette det i en åre på oversiden av underarmen i stedet for på hånden og enda lettere gikk det da jeg ble bedt å bruke Emla-plaster på forhånd. 4 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #5 Skrevet 16. desember 2025 Leo skrev (15 minutter siden): Dette! Si fra, så slipper du å bli stukket gang på gang. På meg er det visst veldig vanskelig (Og det ble ikke bedre av at jeg etter hvert gruet meg voldsomt fordi det ble så vondt og dasærlig etterpå). Siden jeg var sykehuset ofte, så ble det forsøkt mye forskjellig, men så kom et lyst hode på at de kunne sette det i en åre på oversiden av underarmen i stedet for på hånden og enda lettere gikk det da jeg ble bedt å bruke Emla-plaster på forhånd. Burde da virkelig stå i papirene dine, at du er " vanskelig " og trenger en ekspert. Selv har jeg en kreftsykdom og går til ct cs to ganger i året, jeg krever en anestesiperson, og får det. Dette er på Lovisenberg, og de viser alltid samarbeidsvilje. Anonymkode: 8e027...22f 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #6 Skrevet 16. desember 2025 Det varierer veldig, noen er kjempelett å stikke mens andre har mer utfordrende årer. Med behov for regelmessige infusjoner over tid kan du kanskje undersøke om det kan være aktuelt å få lagt inn f.eks. en picc-line? Anonymkode: 956af...98c 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #7 Skrevet 16. desember 2025 Takk for svar til dere alle😊 Sist sa jeg faktisk fra. Da var de to på jobb der, og hun ene har måtte stikke meg fire ganger hver gang jeg har vært der, før hun enten har truffet, eller har måttet gi jobben til en annen. Sist skulle hun stikke for 3.gang, idet hun andre er på vet ut døren. Hun andre har pleid å klare å treffe på første forsøk (de får gangene hun har stukket), så jeg roper forsiktig på henne idet hun går ut døren, og spør om hun kan sette veneflon på meg fordi hun alltid har pleid å treffe tidligere. Jeg spør helt spontant, og rakk ikke tenke på at hun som prøvde å stikke på meg kanskje ble flau. Hun andre kom og prøvde å stikke, men var tydelig irritert siden jeg harkede spurt på denne måten, og kanskje samtidig satt den første som prøvde i dårlig lys. Hun andre traff på første forsøk denne gangen også, men hun var irritabel og hardhendt, og slo hardt på hånden min for å «vekke» blodårene. Jeg syns det var en guffen setting, og nå gruer jeg meg til neste gang😔 Anonymkode: ff629...7e0 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #8 Skrevet 16. desember 2025 Hørt om det fra ei venninne jeg kjører til sykehuset i blant. De trengte tre forsøk og en gang måtte det tilkalles en mer erfaren sykepleier. Problemet ble så godt som løst da hun snudde stolen og ba om å få på den andre hånden. Blodårene på den ene hånden var visst mer krøllete sa hun. Anonymkode: 9ac68...1d4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #9 Skrevet 16. desember 2025 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Desverre vert blodårene "nervøse", dei har eit lag med å komme seg unna jo meir ein vert stukke. Hald deg varm og god før du skal ta blodprøve. Du kan ta opp nervøstiteten din med lege. Kanskje kvalifiserar du til vene-port?. Anonymkode: ff5cf...9ac Ja mine blodårer er litt vanskelige, de smetter unna, har jeg hørt. Takk for råd om å holde meg varm. Veneport (måtte google hva det er) tror jeg ikke jeg orker å gå rundt med mellom hver gang. Anonymkode: ff629...7e0
itiswhatitis Skrevet 16. desember 2025 #10 Skrevet 16. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det vanlig for sykepleiere å bomme på å sette veneflon? Jeg pleier å få intravenøs medisin på sykehuset hva 5.uke, og det har jeg gjort i halvannet år nå. Det er ytterst få gangen at de har klart å sett veneflon på første forsøket, som regel må de prøve både to, tre og fire ganger før det klarer det. Det har begynt å bli en påkjenning faktisk, jeg har begynt å grue meg til dette, det er ubehagelig sånn som de graver og leter etter de har stukket, og føler meg som en nålepute. For to ganger siden måned ha truffet et eller annet i hånden de ikke burde ha truffet, for det gjør fortsatt vondt der etter stikket de ikke fikk til😏 Er dette vanlig, eller de bare totalt talentløse på det sykehuset jeg går til? Anonymkode: ff629...7e0 Jeg pleide å ta vitamin drypp (privat) hver 3-4 uke, og etter å ha gjort dette en stund så ble blodårene litt ømme og ikke helt «medgjørlige».. men om det er som du sier så tenker jeg at det bør være ganske ok å sette?? Jeg er ikke sykepleier så ikke ta meg på ordet. De gangene jeg har måttet sette på sykehuset så har det vært null problem. Men noen har årer som kan være litt vanskelige - om jeg har forstått det riktig. Håper virkelig det går bra fremover !
Maskinfører Skrevet 16. desember 2025 #11 Skrevet 16. desember 2025 Anestesisykepleier satte det i hånden min og hun bommet 3 ganger så jeg fossblødde 1
Purple_Pixiedust Skrevet 16. desember 2025 #12 Skrevet 16. desember 2025 Jeg er skikkelig vanskelig. Sist jeg ble operert brukte de en halvtime på å sette venflon MED ultralyd. Det er skikkelig stressende. Tenk om jeg trenger noe medisiner akutt en gang. Er vanskelig å bli tatt blodårer av også. Har egentlig bare én åre som det går på. Men noen er kjempelett å sette på. 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #13 Skrevet 16. desember 2025 Som de andre sier, så gi beskjed om at de fleste pleier å bomme. Du kan også kjøpe emla plaster og sette på de stedene du vet de pleier å prøve. Min 6-åring får også intravenøs medisin hver 5. uke. Han kjenner ingenting når det er satt på Emla plaster en time i forveien. Anonymkode: 84a97...89d 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #14 Skrevet 16. desember 2025 Jeg har fine årer, men av og til sprekker de eller nesten forsvinner hvis jeg blir nervøs. Hender seg de legger en handske med lunkent vann i på hånda mi for å få frem årene. Anonymkode: 07f6d...b22 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #15 Skrevet 16. desember 2025 Hvis de setter det i albueblyen istedenfor på hånden, er det mye mindre vondt, er min erfaring. Spør om det? Anonymkode: dd6ff...488 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #16 Skrevet 16. desember 2025 Skulle stått albuebøyen Anonymkode: dd6ff...488
Macro Skrevet 16. desember 2025 #17 Skrevet 16. desember 2025 Jeg er blodgiver og en vrien person å stikke på. Etter at jeg begynte å kle meg i ullundertøy har det gått langt bedre. 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #18 Skrevet 16. desember 2025 Purple_Pixiedust skrev (19 minutter siden): Jeg er skikkelig vanskelig. Sist jeg ble operert brukte de en halvtime på å sette venflon MED ultralyd. Det er skikkelig stressende. Tenk om jeg trenger noe medisiner akutt en gang. Er vanskelig å bli tatt blodårer av også. Har egentlig bare én åre som det går på. Men noen er kjempelett å sette på. Det finnes alternativer for medikamenter som kreves i akutte situasjoner. Flere kan settes intramuskulært, nasalt eller på forstøver (avhengig av situasjon selvfølgelig). Det kan også gis intraossøst; det vil si rett i beinmarg (dette gjøres stort sett på bevisstløse pasienter). Anonymkode: 375fc...9f8 5 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #19 Skrevet 16. desember 2025 Noen er enkle, noen er vanskelige. Stress der og da, enkelte medisiner, kulde kan gjøre det vanskeligere. Be de legge på varme neste gang før de stikker, og om de bommer mer enn 3 ganger er det lov å ønske at anestesi kommer. Er anestesisykepleier selv og det er krevende å komme til pasienter som allerede er stukket 6 ganger. De er redde, frustrerte og alle "gode" steder er oppbrukt. Anonymkode: 1960e...028 3
Amy71 Skrevet 16. desember 2025 #20 Skrevet 16. desember 2025 Ettersom du har iv så ofte bør du få veneport. Anbefaler ikke picc-line da den er kvar i armen hele tiden. Med veneport setter de en nål i den og fjerner den etter infusjonen. 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå