Gå til innhold

Hund etter travhest

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg går i stall hvor det er flere bygg så alle omgås ikke alle men har sett noen ganger at de har med hund ut på travtrening rundt løypa i kort bånd bak vogna i full trav .dette går fort og kjenner jeg blir helt dårlig mtp hunden som har 0 mulighet å stoppe eller sakke ned.Hva tenker dere om dette.vil ikke blande meg opp i noe.

Anonymkode: 197c5...165

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

At de har hunden lenker fast til en vogn, med en traverhest som styrer farta er jo mishandling! Her må du tørre å stå opp for den stakkars hunden eller i det minste melde fra til dyrevernallianse!!! Du er like med på å torturere den som de som gjør det ved å IKKE si noe! 

Anonymkode: cab18...d99

• Liker 2
Skrevet

Dette høres ikke bra ut, men kanskje de holder løst i båndet slik at hvis hunden rykker fra så kommer den seg løs? Hvis ikke er det jo skikkelig dyreplageri.. 

Skrevet

Ok lurte på om det var bare meg som reagerte. Om den er bundet eller holdt vet jeg ikke har ikke klart å se såpass.syntes uansett heller ikke det er greit for hunden. Jeg kan alltid si ifra hva jeg syntes men tviler på at noe endrer seg. Hvordan ville du gått frem ? 

• Liker 1
Skrevet

En hest i trav løper ikke spesielt fort i forhold til en hund. Så så lenge båndet er løst og kontrollert ser jeg ikke noe problem med det.

Hvis båndet derimot er bundet fast og/eller hunden ikke traver, men galopperer er det helt hårreisende.

Anonymkode: 0890e...1f1

Skrevet

Dette er travhest så det er bånn gass trav det går mye fortere enn hund i trav. Hunden galopperer selfølgelig etter.har ikke annet valg. Det er lang strekkning trav frem å tilbake så 2 bakker hvor det forhåpentligvis er skritt. Ser ikke de fra min vinkel. Men skal følge med. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis du er i tvil kan du også kontakte mattilsynet og spørre. hva du skal gjøre. Hvis du er heldig tar de en telefon til eier og stiller han spørsmål om det (men skjeldent de har tid til sånne ting da) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg går i stall hvor det er flere bygg så alle omgås ikke alle men har sett noen ganger at de har med hund ut på travtrening rundt løypa i kort bånd bak vogna i full trav .dette går fort og kjenner jeg blir helt dårlig mtp hunden som har 0 mulighet å stoppe eller sakke ned.Hva tenker dere om dette.vil ikke blande meg opp i noe.

Du er på plassen, men finner det helt utenkelig å faktisk gå bort og se hvordan den er festet?  For en utrolig merkelig adferd. Du sitter altså og fantaserer og spekulerer, framfor å bevege beina? 

Anonymkode: ab3f9...ba4

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.12.2025 den 15.14):

Dette er travhest så det er bånn gass trav det går mye fortere enn hund i trav. Hunden galopperer selfølgelig etter.har ikke annet valg. Det er lang strekkning trav frem å tilbake så 2 bakker hvor det forhåpentligvis er skritt. Ser ikke de fra min vinkel. Men skal følge med. 

Fant du ut av det ? Vet flere gjør dette ,og det er en uting ! Den stakkars hunden blir tvunget med i kort tau nære  hjulene og hestebeina, blir utsatt for store skader om hesten blir skremt,og en travhest løper veldig fort.

Skal man ha med hund på slike turer,skal den være løs eller kun holdes i et langt nok bånd BAK /delvis bak så den ikke skvises  mellom hesten  og grøfta/biler. Hunden skal også være i veldig god form,da lite kan måle seg med hester/topptrente  hester.

Folk altså 🤬

Anonymkode: 289dc...652

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.12.2025 den 15.10):

En hest i trav løper ikke spesielt fort i forhold til en hund. Så så lenge båndet er løst og kontrollert ser jeg ikke noe problem med det.

Hvis båndet derimot er bundet fast og/eller hunden ikke traver, men galopperer er det helt hårreisende.

Anonymkode: 0890e...1f1

Er du kunnskapsløs? En travhest løper temmelig fort! 

Anonymkode: ede72...3e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...