Gå til innhold

Ta seg av to barn !

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Veldig mange som tydelig føler seg krenket. Og mange misbruker sykt barn dager og tydelig ikke helt forstår den loven rundt det der, det er helt klart.. idag har kvinnfolk blitt åndssvake og evneveike, men barn skal de ha, bare ikke ta ansvar for de, klarer ikke ta seg av to barn selv ved sykdom. 

Mange tror at de nyfødte ikke smittes ved at begge foreldre er hjemme og må isolere den ene. Vel, de smittes uansett. Tenker at jeg syns synd på mennene som faktisk lar seg kue fordi mor er evneveike og ikke klarer to barn alene...... Gleder meg til å lese kommentarene etterhvert 🤠

Anonymkode: d6c6e...aaa

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Veldig mange som tydelig føler seg krenket. Og mange misbruker sykt barn dager og tydelig ikke helt forstår den loven rundt det der, det er helt klart.. idag har kvinnfolk blitt åndssvake og evneveike, men barn skal de ha, bare ikke ta ansvar for de, klarer ikke ta seg av to barn selv ved sykdom. 

Mange tror at de nyfødte ikke smittes ved at begge foreldre er hjemme og må isolere den ene. Vel, de smittes uansett. Tenker at jeg syns synd på mennene som faktisk lar seg kue fordi mor er evneveike og ikke klarer to barn alene...... Gleder meg til å lese kommentarene etterhvert 🤠

Men da er det bra at de fleste barn har fedre, som kan ta seg av alle de syke barna sine. Problemet løst. Eller er fedrene også blitt mer åndssvake og evneveike med årene? 

Anonymkode: d5422...fcc

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Denne diskusjonen har gått av skaftet! Dere forstår at det kan være situasjoner hjemme hos hver enkelt som gjør at far må være hjemme, eller at storesøsken faktisk har det bedre i barnehagen enn hjemme? 

Jeg kan kun snakke for meg selv. Min eldste hadde kolikk, greit nok, hadde kun det barnet. Noen år senere fikk vi ett barn til, mitt mål var så lite  barnehage som mulig, kun når det var helsesjekker på minste. Vel, minste hadde mpa og kolikk. Eldste ba om det få dra i barnehagen, da lillesøsknet tok all oppmerksomhet. Det minste barnet skrek opptil 18 timer i døgnet, jeg var totalt utslitt etter 6 uker. Da vi var på 6 ukers kontroll ble vi sendt direkte på sykehuset, hvor sykehuset sykemeldte meg fra permisjon. De mente det var uansvarlig av meg som mor å kjempe for minst mulig bhg tid på eldste når tilstanden var slik hjemme. Jeg sovnet sittende på en pinnestol med babyen vuggende i armene. Heldigvis tok en sykepleier barnet før jeg mistet det i bakken. 

Det er så ufattelig mange forskjellige situasjoner som gjør at bhg blir brukt, at å dømme andre bør vi holde oss for gode til.  Nå skal det sies at vi har hatt veldig fokus på så korte dager som mulig både i bhg og på sfo, aldri brukt ferier til dette. Når lillesøsknet roet seg hadde jeg storesøsknet hjemme fra bhg store deler av sommeren. Var super deilig sommervær og vi bodde på stranda. Vinn-Vinn. Men akkurat når det stod på som verst hadde ikke eldste det noe fra hjemme.

Anonymkode: ed9a4...fb3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da må jo babyen lære at det har søsken. Er jo derfor alt blir så sabla vanskelig for man velger alltid den letteste løsningen. Om mor vier hele sitt liv til ny baby blir det sånn 

Anonymkode: 0a399...4f4

En baby kan ikke lære seg å ta hensyn til at søskenet er sykt. Hvor har du dette fra? 

Det er bedre for oss at pappaen er hjemme så en av oss kan konsentrere seg om baby og den andre om eldste. Vi har som sagt sykt barn-dager. Vi gidder ikke unngå å bruke de bare fordi den som er i permisjon skal være "flink" og liksom ha noe å bevise. 

Jeg tar gjerne både egenmelding og sykt barn dag uten å nykke fra jobben. Den er faktisk ikke hele livet mitt, og jeg liker å ha fri. Hadde vi hatt bedre vilkår på jobb så kanskje jeg hadde giddet å gjøre litt mer enn forventet. 

Anonymkode: b2e4a...0c9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Men da er det bra at de fleste barn har fedre, som kan ta seg av alle de syke barna sine. Problemet løst. Eller er fedrene også blitt mer åndssvake og evneveike med årene? 

Fedrene er alltid unnskyldt i diskusjoner som dette.

Det er bare synd i dem, for de har jo endt opp med kvinnfolk som ikke klarer å stelle unger, hus og hjem. Fedrene er ofte de samme som aldri har blitt opplært til noe som helst hjemme. De har fått servert middag på bordet etter skolen, fått skiftet sengetøy, vasket alle klær og blitt vekket av mor hver morgen slik at de kommer seg opp i tide til skole/jobb. Og slik har det fortsatt helt til de er voksne. Og når de endelig flytter for seg selv så er mor ofte innom for å rydde, vaske og vaske klær. Bare det at mannebarnet evner å steke en Grandis er noe mor kan skryte til slekt og venner om.At  "Han lager seg middag selv"..

Men så går det noen år, og når sønnene stifter familie og kanskje må bidra i heimen da er det ikke måte på hvor synd det er i den "stakkars gutten".

Anonymkode: 9dcf2...69a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er mer skremmende med slike innlegg som dette. Hvorfor bruke tid på å peke fingre og henge ut andre, istedenfor å heie hverandre frem?

Det kan være mange årsaker til at andre håndterer situasjoner annerledes enn deg selv. 

Anonymkode: 93aab...6b7

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvorfor er det så mange som ikke klarer å ta seg av to barn samtidig ? Om 3 åringen blir syk må både far og mor være hjemme om det er spedbarn i hus ! Skjønner det kan være mye styr med to alene, men at enkelte faktisk ikke klarer det er sykt skremmende ! 

Akkurat det vi trenger. Enda en som rakker ned på foreldre. Ikke rart folk slutter å få barn.

Anonymkode: 998f5...c64

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har klart å ta meg av en 3 mnd og en 2 åring med omgangssyke en uke helt alene hele døgnet og vi mer eller mindre bodde på badet, og  noen måneder senere begge med høy feber, begge gangene var mannen på jobbreise. Vi bodde 100 mil unna all familie så det var bare å brette opp ermene og fikse selv. Slitsomt, helt klart, uoverkommelig nei. Holdt jeg meg frisk selv, absolutt ikke. 

I tillegg hadde jeg til vanlig eldste i svensk barnehage med kun 15 timer og syntes det var helt greit. Jeg synes mange mødre har liten kapasitet. 

Jeg visste at med to stk med kun 2 år mellom så ville sånt oppstå. Det skjedde aldri at vi beggevar hjemme samtidig, kunne være vi delte dagen så ene jobbet formiddag og den andre ettermiddag så begge var litt hjemme sa me dag, men aldri samtidig. 

Anonymkode: a0ecf...cfa

Og hva ville du med dette innlegget? Skrive hvor flink du var? 

Synd at du som mor..mener at mødrene har lite kapasitet... Ikke alle er deg 

Anonymkode: 1441c...4ef

• Liker 2
Skrevet

Så hva tenker du mor skal gjøre om hun ammer spedbarnet og 3 åring begynner å spy? 

Skremmende å ikke skjønne hvorfor man bør være to, av mange grunner...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
DesmondMiles skrev (23 timer siden):

Kanskje hadde du bare en arm, et bein og måtte gå tur med fire sultne ulver hver dag også? 🙂 

Og huset brant ned, mannen døde, familien snudde ryggen til og det ble krig også. Til slutt ble hun blind på det ene øyet, men du hører ikke henne klage!

Anonymkode: 2f045...c80

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.12.2025 den 13.49):

Hvorfor er det så mange som ikke klarer å ta seg av to barn samtidig ? Om 3 åringen blir syk må både far og mor være hjemme om det er spedbarn i hus ! Skjønner det kan være mye styr med to alene, men at enkelte faktisk ikke klarer det er sykt skremmende ! 

Hvorfor bryr du deg? Er du en snurt arbeidsgiver? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.12.2025 den 14.02):

Helt enig. I Sverige må storesøsken være MYE hjemme når nestemann blir født. Norske foreldre er inkompetente og driver rovdrift på norske barnehager og klager på at barnehagesystemet ikke fungerer. 

Jeg var hjemme i 70 dager i sommerferien med en 3,5-åring og en nyfødt, 3 ukers juleferie, 2 ukers påskeferie etc. Jeg hadde i tillegg nylig fått kreftdiagnose.

Anonymkode: 9f1f3...038

Driver rovdrift på bhg du liksom. Vi BETALER for at bhg skal ta seg av barna våre mens vi jobber, studerer, er under avklaring eller er hjemme av en eller annen grunn. At barnehagene har for få ansatte er ikke vår feil, vi skal ta hensyn til det ja- men ikke tro at det blir født flere barn når situasjonen er som den er. Bhg er ikke bare et pedagogisk tilrettelagt opplegg for barn, det er faktisk pass for foreldre. Virker som enkelte har glemt det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.12.2025 den 14.02):

Helt enig. I Sverige må storesøsken være MYE hjemme når nestemann blir født. Norske foreldre er inkompetente og driver rovdrift på norske barnehager og klager på at barnehagesystemet ikke fungerer. 

Jeg var hjemme i 70 dager i sommerferien med en 3,5-åring og en nyfødt, 3 ukers juleferie, 2 ukers påskeferie etc. Jeg hadde i tillegg nylig fått kreftdiagnose.

Anonymkode: 9f1f3...038

I Sverige har foreldre ganske mange dager de kan ta ut i permisjon SAMTIDIG. 

Anonymkode: b2e4a...0c9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.12.2025 den 13.49):

er det så mange da? Jeg vet bare om en familie som er så stusselig. Ellers klarer alle noenlunde oppegående mennesker å ta seg av to barn selv om både barna og den voksne er syke.

Anonymkode: fede6...f29

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Akkurat det vi trenger. Enda en som rakker ned på foreldre. Ikke rart folk slutter å få barn.

Anonymkode: 998f5...c64

Hvis man er så utrolig sensitiv for kritikk eller man lar være å få barn dersom man ikke blir heiet frem av andre hele tiden, tenker jeg det er like greit å la være å få barn.

Anonymkode: 95c6d...c49

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men den første babyen trenger ikke lære dette? Baby nummer en kan få et helt år alene med mamma. Småsøsken må bare bli vant med å være andre plass. Storesøsken må også si fra seg sitt sosiale liv for å være hjemme å se på at mamma steller med den nye babyen. Vinn vinn! Alle har det like kjipt 😅

Ja man har alt elsket det første barnet i 2-3 år . Så nå er det den minste sin tur . Sånn er livet ! Bort med det store, bråkete barnet 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alene med to nå, og det går utmerket, men da vi var to voksne så gjorde vi det ikke tyngre for oss selv bare for moro skyld.

Med minste hadde jeg fødselsdepresjon. En uke ut i "prøve å være alene med baby igjen" så ble både eldste, baby og jeg syke. Da var far hjemme med oss. Jeg var også hjemme da alle unntatt jeg fikk omgangssyke da begge gikk i barnehagen.

Sånn ellers har vi selvsagt vært hjemme alene med to syke barn, men vi har også benyttet oss av det at vi har vært to voksne.

Anonymkode: 8feec...209

AnonymBruker
Skrevet
ChrisTønn skrev (2 timer siden):

Så hva tenker du mor skal gjøre om hun ammer spedbarnet og 3 åring begynner å spy? 

Skremmende å ikke skjønne hvorfor man bør være to, av mange grunner...

Thirdy skrev (1 time siden):

Driver rovdrift på bhg du liksom. Vi BETALER for at bhg skal ta seg av barna våre mens vi jobber, studerer, er under avklaring eller er hjemme av en eller annen grunn. At barnehagene har for få ansatte er ikke vår feil, vi skal ta hensyn til det ja- men ikke tro at det blir født flere barn når situasjonen er som den er. Bhg er ikke bare et pedagogisk tilrettelagt opplegg for barn, det er faktisk pass for foreldre. Virker som enkelte har glemt det.

Dere betaler en brøkdel av hva bhg koster 

Anonymkode: 1e01a...ff9

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hvis man er så utrolig sensitiv for kritikk eller man lar være å få barn dersom man ikke blir heiet frem av andre hele tiden, tenker jeg det er like greit å la være å få barn.

Anonymkode: 95c6d...c49

Nei vi er ikke sensitiv for kritikk og mener ikke at alle skal heie på oss.

Men folk.bør iallefall ikke tråkke...og shame andre mødre hele tiden...

Og ja vi er alle lei den...da burde man ikke få barn..

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Skriver du slik bare for å provosere? 
Hvilken bakgrunn har du for å hevde at ALLE foreldre misbruker sykt barn dager? 

Dessuten må det kunne gå an å diskutere en sak uten personkarakteristikker, eller? 
Kan gjerne komme med konstruktiv kritikk, men når du og flere anonyme brukere her inne bruker ord som evneveike, åndssvake, ikke kan ta ansvar for barna sine osv osv er vi over på en beskrivelse som tilhører din personlige mening som ikke er representativ for majoriteten. 

Har man sykt barn, er det nok til å være hjemme med barnet, lovteksten sier ingenting om at begge foreldrene ikke kan være hjemme. Familier skal ikke bære ansvaret for bemanning og arbeidsoppgaver, det er arbeidsgivers ansvar å bemanne opp der det er behov. Ikke la det gå på mødre der de aller fleste gjør så godt de kan. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...