Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er i et samboerskap på 4 året. Denne julaften skal vi til svigermor.

Problemet er at jeg vet hun ikke liker meg. I går etter vi hadde vært på besøk ringer hun og gråter nesten/irritert pga noe jeg hadde sagt. 

Vi hadde snakket om julegaver og jeg sa at til mamma kjøper jeg vin, hun blir fornøyd uansett. Dette tolket svigermor som: Hun ble aldri fornøyd hun da?'

Mannen min tok meg i forsvar og sa at det ikke var noe slikt jeg mente, for det var det absolutt ikke. 

Hun har tidligere sagt til meg at hun ikke ser på meg som familie. Hun sier mye sårende og er litt ute etter meg. Hun virker sjalu siden jeg har blitt sammen med sønnen hennes. (Enebarn)

Jeg kjenner at jeg er lei av å bli uglesett og tolket i værste mening uansett hva det er. Jeg tror hun sliter psykisk og hun er nye alene. 

Jeg foreslo for mannen min at vi kunne dele oss på julaften. At han dro til moren sin og at jeg tok avstand og ble hjemme med min mor. Dette motsatte han seg og det var helt uakseptabelt.

Jeg gleder meg ikke til jul lenger og jeg syntes det blir fryktelig mye unødvendig drama siden hun vrir og overtenker og tar alt i værste mening.  Mannen min orker ikke være mellommann og vil at jeg og svigermor skal sette oss ned p skvære opp. Men som jeg sier til han, jeg har jo aldri gjort dama noe.....

Hva ville dere gjort? 

Anonymkode: 9a0b9...2af

• Hjerte 25
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville oversett alle barnsligheter og forholdt meg til henne som en overfladisk bekjent. Vær den voksne i relasjonen. 

• Liker 18
  • Nyttig 8
Skrevet

Hadde ikke giddet! Og hvorfor la mannen bestemme? Er han balleløs som ikke klarer å sette moren sin på plass? Feir jul med moren din, så kan mannebabien feire med sin mor.

Anonymkode: 63df6...0b6

• Liker 27
  • Nyttig 3
Skrevet

Men…

Skvære opp med hva da? Her er det jo hun som sliter med noe uten at noen bidrar til det. 

Jeg hadde dratt denne ene gangen for å se om hun klarer oppføre seg.

Si minst mulig, bare jatt høflig med som om ingenting er galt.

Da blir hennes urimelige atferd synlig. 

Om hun sier noe uhøflig til deg, så be henne gjenta en gang til fordi du ikke hørte. Så svarer du bare «å, åkei». 

Så lar du jula passere, og om hun var en sur drage sier du bare helt enkelt at du ikke blir med på besøk igjen. For dette gidder ikke du, og heller ikke en eventuelt annen fremtidig kjæreste sitte med. 

Han er ikke «mellommann», han er dust.

• Liker 26
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hadde ikke giddet! Og hvorfor la mannen bestemme? Er han balleløs som ikke klarer å sette moren sin på plass? Feir jul med moren din, så kan mannebabien feire med sin mor.

Hvorfor skal mannen alltid stilles i mellom. TS er voksen, og bør klare å gi beskjed selv! Det er ikke lett for et barn å bli satt i skvis heller. Hadde det vært en mann som stod i skvis med svigermor/-far, så hadde ikke dere kaldt kvinnen for en kvinnebaby og en idiot som ikke setter faren på plass... 

Anonymkode: 41c6d...a4d

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ts her. 

Som sagt, mannen tar meg i forsvar, det hørte jeg over tlf i går. Han sa til meg at han kunne ringe sin mor også kunne vi to skvære opp oss i mellom, slik at han ikke var mellommann. Men som jeg sa, skvære opp hva da? Hadde hun oppført seg som folk hadde det jo ikke vært noe problem. 

Hun viser jo i handling og ord at hun ikke liker meg. Virker som hun vil såre og ødelegge mellom oss ved å skape konflikt. Og jeg er sikker på hun er bitter fordi jeg tok sønnen hennes. Vi drar på besøk til henne annenhver helg og ses innimellom dette også, allikevel er hun ikke fornøyd. Det virker som hun vil tilbake da det bare var henne og sønnen. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ts her. 

Som sagt, mannen tar meg i forsvar, det hørte jeg over tlf i går. Han sa til meg at han kunne ringe sin mor også kunne vi to skvære opp oss i mellom, slik at han ikke var mellommann. Men som jeg sa, skvære opp hva da? Hadde hun oppført seg som folk hadde det jo ikke vært noe problem. 

Hun viser jo i handling og ord at hun ikke liker meg. Virker som hun vil såre og ødelegge mellom oss ved å skape konflikt. Og jeg er sikker på hun er bitter fordi jeg tok sønnen hennes. Vi drar på besøk til henne annenhver helg og ses innimellom dette også, allikevel er hun ikke fornøyd. Det virker som hun vil tilbake da det bare var henne og sønnen. 

Hvorfor besøker du henne annenhver helg når hun er så kjip?? Det er jo veldig mye og du trenger da virkeligikke å være med. Så blir det kanskje litt lettere å holde ut en juleaften når det ikke er så mye ellers. 

Anonymkode: 12532...79e

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvorfor bestemmer kjæresten din at det er uakseptabelt at dere reiser hver for dere på julaften? Har dere barn sammen?

Anonymkode: 27d51...31d

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er i et samboerskap på 4 året. Denne julaften skal vi til svigermor.

Problemet er at jeg vet hun ikke liker meg. I går etter vi hadde vært på besøk ringer hun og gråter nesten/irritert pga noe jeg hadde sagt. 

Vi hadde snakket om julegaver og jeg sa at til mamma kjøper jeg vin, hun blir fornøyd uansett. Dette tolket svigermor som: Hun ble aldri fornøyd hun da?'

Mannen min tok meg i forsvar og sa at det ikke var noe slikt jeg mente, for det var det absolutt ikke. 

Hun har tidligere sagt til meg at hun ikke ser på meg som familie. Hun sier mye sårende og er litt ute etter meg. Hun virker sjalu siden jeg har blitt sammen med sønnen hennes. (Enebarn)

Jeg kjenner at jeg er lei av å bli uglesett og tolket i værste mening uansett hva det er. Jeg tror hun sliter psykisk og hun er nye alene. 

Jeg foreslo for mannen min at vi kunne dele oss på julaften. At han dro til moren sin og at jeg tok avstand og ble hjemme med min mor. Dette motsatte han seg og det var helt uakseptabelt.

Jeg gleder meg ikke til jul lenger og jeg syntes det blir fryktelig mye unødvendig drama siden hun vrir og overtenker og tar alt i værste mening.  Mannen min orker ikke være mellommann og vil at jeg og svigermor skal sette oss ned p skvære opp. Men som jeg sier til han, jeg har jo aldri gjort dama noe.....

Hva ville dere gjort? 

Det er din samboer som holder liv i dette ved å overhode ta telefonen for å snakke om deg. Har hun noe hun vil si deg, så skal hun ringe deg. Gutten må slutte å fôre dragen, og det er jo helt vilt å tilbringe annenhver helg der. Er han så avhengig av mamma bær han dra alene. Da hadde kanskje en jul også gått bra. Du må sette grenser for hva du gidder å være involvert i, og denne personen kommer gutten til å velge å ha i livet sitt for all fremtid - og i ditt liv. 

Anonymkode: 6dbaf...e04

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hun viser jo i handling og ord at hun ikke liker meg. Virker som hun vil såre og ødelegge mellom oss ved å skape konflikt.

Det er gjensidig, ikke sant?

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg hadde sluttet å være med så ofte til et menneske som tydelig ikke liker meg. Bare tatt avstand uten å lage noe nummer ut av det. Trukket meg kjapt og stille tilbake.

Gidder ikke kaste bort helgene på ei sur kjerring! Og min mann kan heller ikke bestemme at jeg skal være med hit eller dit på julaften. Jeg gjør som jeg ønsker selv. 

Anonymkode: 69f46...b2b

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Enig! Mannen kuttet moren tvert her etter mye tull (jeg la meg i selen mer enn noen andre noensinne ville gjort), men makan til slemhet og div styggheter uten grunn! Mannen må få baller å be moren skjerpe seg om du faktisk er grei og ikke gjort henne noe!Noen svigermødre er bare slik. Ingenting er noensinne godt nok!

Anonymkode: a94a6...8ba

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Inviter svigermor til dere så kan du, samboer, din mor og svigermor feire sammen. Mulig hun oppfører seg penere og er litt mer forsiktig med sine utsagn når din mor også er der.

Hadde faktisk gitt dette som ultimatum til din samboer, skal dere feire jul sammen så blir det hos dere sammen med begge sider. 

• Liker 9
  • Nyttig 7
Skrevet
avent skrev (Akkurat nå):

Inviter svigermor til dere så kan du, samboer, din mor og svigermor feire sammen. Mulig hun oppfører seg penere og er litt mer forsiktig med sine utsagn når din mor også er der.

Hadde faktisk gitt dette som ultimatum til din samboer, skal dere feire jul sammen så blir det hos dere sammen med begge sider. 

Ja!

Anonymkode: a94a6...8ba

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Dere liker ikke hverandre, tydeligvis. Da må en eller begge være overbærende og rause. Du har valgt sønnen hennes, og har fått moren på kjøpet. Og hun må respektere at han har valgt deg 

Sett dere ned og ta en rolig prat. Da kan dere rett og slett bare konkludere med at dere ikke liker hverandre så godt, og bli enige om å bare akseptere situasjonen. Om du mener hun sliter psykisk, så må du nesten bare forholde deg til at hun er syk.

Anonymkode: a87d5...3cb

• Liker 2
Skrevet

At mor er sjalu på sønnens partner er faktisk en egen greie som noen lider under. Har hørt at det har en slags tittel men husker ikke ordet. Jeg tror dessverre ikke det er så mye du kan gjøre hvis dette er tilfelle. Disse forholdene tar som regel slutt fordi mor sikt skaper uroligheter i sønnens parforhold når hun holder på sånn. 

Anonymkode: 6ef88...8d5

• Liker 1
Skrevet
avent skrev (5 minutter siden):

100 % dette 

Skrevet

Jeg hadde en slik svigerfamilie. Det knakk meg til slutt.

Når jeg ser tilbake på det nå skulle jeg satt mye klarere grenser for hva jeg vil ha i mitt liv.

Lykke til ❤️

• Liker 2
  • Hjerte 4
Skrevet

Kan det være at hun har utrolig dårlig selvtillitt? Det kan minne meg om en jeg kjenner, hun tar ALT som kritikk og jeg likte henne ikke i det hele tatt, før jeg hadde noe å gjøre med henne jobbmessig og vi fikk mulighet til noen fine samtaler. Da forstod jeg hennes reaksjoner mye mer, men det gjør jo ikke oppførselen noe enklere å forholde seg til for andre, men hun har jobbet med seg selv og blitt mye bedre! 

Kan godt hende at din svigermor er en drittkjerring, men jeg tror jeg ville gått den ekstra milen før jeg evnt droppet henne. Tatt en prat og oppriktig lurt på hva som gjorde at hun tolket det du sa på den måten. Kanskje opplevde hun kritikk fra foreldrene i hele oppveksten, kanskje var hun utenfor på skolen, kanskje noe har gjort at hun aldri føler seg bra nok.

Jeg ville prøvd her! Og hvis det ikke leder til noe, og det bare viser seg at hun er en drittkjerrig, så er det bare å droppe henne, være hjemme når kjæresten drar dit.

Men prøv å SE henne først! Hvis det virker kan det gjøre livet ditt mye enklere!😊

• Nyttig 3
Skrevet

Da vi ikke hadde barn så feiret jeg med mine foreldre. Det bestemte jeg selv. Hvorfor må dere feire sammen? Hvem feirer din mor med? Kanskje alle kan feire sammen om dere er så få personer. Flere folk så blir ikke du og svigermor så tett på. Vi har feiret med begges foreldre flere ganger, ingen må dele seg og alle besteforeldre får se barnebarna sine. Funker fint når man bor ganske nærme og begge sider er små familier :)

Anonymkode: ad50b...184

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...