Gå til innhold

En av våre nærmeste kommer til å dø tett opp til jula

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.12.2025 den 18.26):

Hvordan skal vi klare å lage en fin jul i denne situasjonen? 
Sannsynligheten er at hun dør den neste uken og at vi da må vente med begravelse til etter juleuken. 
Alt blir rått og uavklart uten en grav liksom. 
Kan vi likevel kose oss med god mat og gaver? Blir det helt feil? 
Hvordan håndtere dette som kommer? 

Anonymkode: d93d9...730

Det er stort sett alltid 1-2 uker fra dødsfall til begravelse så det er jo likt selvom..

Julen blir selvsagt spesiell om det er en dere ellers skulle feiret med men dere gør gjøre det beste utav det, tenke at hun ville ønsket dere feiret så normalt som mulig 🎄 Lykke til ♥️

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sannsynligheten er at hun dør den neste uken og at vi da må vente med begravelse til etter juleuken. 

Forstår det slik at dette er ein situasjon som du ikkje har vert  borti før  siden du reiser spørsmålet ?

Har tatt del i mange gravferder, og tatt del i å bære mange bårer til avdøde ut igjennom kyrkjedøra av familie, nære  venner og  relasjoner.  Det oppsiktsvekkende er at ein blir etterhvert noe herdet i møte sorgen når ein har opplevd mange dødsfall over  noen som står deg nær dør, og  det er livets gang.  Det er trist når noen som har betydd mye for oss  plutseleg blir borte, og sorgen skal bearbeides.

Utgangspunktet for dødsårsaken er ofte heilt avgjørende for reaksjonsmønsteret, Skyldes dødsfallet ulykke, sjølvforskyldt, eller sykdom, m.v.  Er det er ein gammel person som dør så er det vel i dei fleste tilfelle forventa.   

Anonymkode: 7d33d...9ea

• Liker 2
Skrevet

Man kommer seg igjennom.

Mamma døde brått rett før jul og begravelsen ble ikke før i begynnelsen av januar. Vi feiret jul likevel. Pyntet, hadde julemat, gaver og romjula kom, og gikk, mens jeg lekte med ungene, gråt på badet, hadde søvnløse netter, lo når ungene akte på akebrett og drakk kruttsterk kaffe for å komme meg igjennom dagene. Noen dager gikk bedre enn andre.

Anonymkode: 02afc...397

• Hjerte 6
Skrevet

Kommer veldig an på hvem den døende er. Er det farmor hadde det vært trist, men fullt mulig å ha en trivelig jul fordiom. Hadde det vært barnet mitt hadde julen vært ødelagt for alltid.

Anonymkode: d1151...e36

• Liker 4
Skrevet

Var i begravelse for et par daker siden til et kjært familiemedlem. Nå var dødsfallet ventet og det var godt at h*n fikk slippe flere år til med demens. Her blir nok jula som vanlig. 

Anonymkode: 50231...305

• Hjerte 1
Skrevet

Dere må prøve å feire jul så normalt som mulig. Spesielt hvis dere har barn. Så klart kan dere kose dere med både mat og pakker selv om noen i familien dør. Det er en del av livet, enten det skyldes sykdom eller alderdom. Ta vare på hverandre. 💜

Skrevet

Lyset og skuggen er syskjen på jorda. 

Det reflekteres ved vintersolhverv. Juletida. Naturens og livets gang. Forbundet med tro,håp og kjærlighet ,- livsdagene. 

Anonymkode: bc38e...031

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.12.2025 den 18.45):

Ei venninne mistet en forelder tre dager før jul. Heldigvis feiret de jul som "planlagt", det er jo det den avdøde hadde ønsket. Jeg tenker at man fint kan det, ting er som de er og livet går hardt og brutalt videre. Jula kommer alltid til å bli litt spesiell, særlig i starten, fordi det minner en om det som skjedde. Men livet skjer, og jeg tror ikke man får det bedre av å late som om det ikke er julaften! At den får en litt annen form og følelse er vel naturlig, men å avlyse gjør vel ikke ting noe bedre....

Anonymkode: 23bcc...4a3

Du har ikke mistet en foreldre skjønner jeg? 

Anonymkode: b0e4e...228

• Liker 1
Skrevet

Godt mulig at det har død for mange mennesker rundt meg de siste årene så jeg er blitt litt herdet men selv om det er trist at familie, venner og bekjente faller fra så er det livets gang og livet er nødt til å gå videre.. Sånn er det bare. 

Anonymkode: e65c3...d36

Skrevet

Jeg mistet mamma noen få dager før jul, hun ble begravet i romjulen. 

Det var selvsagt en annerledes jul. For oss ble det en veldig stille jul og en jul med mye samhold. Det var egentlig en fin jul på grunn av det at det brakte oss veldig nærme. 

Tenker på deg i denne tunge tiden. Håper du får noen fine øyeblikk innimellom all sorgen. 

Anonymkode: b8096...859

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...