Gå til innhold

En av våre nærmeste kommer til å dø tett opp til jula

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan skal vi klare å lage en fin jul i denne situasjonen? 
Sannsynligheten er at hun dør den neste uken og at vi da må vente med begravelse til etter juleuken. 
Alt blir rått og uavklart uten en grav liksom. 
Kan vi likevel kose oss med god mat og gaver? Blir det helt feil? 
Hvordan håndtere dette som kommer? 

Anonymkode: d93d9...730

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke stått i denne situasjonen før, men jeg tenker dere må gjøre det som er riktig for dere der og da. Hvis dere ønsker å nyte en god middag, så synes jeg dere skal gjøre det. Dere må ivareta dere selv også oppi situasjonen. 

Anonymkode: 04717...d88

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg mister faren min etter er svært kort sykeleie 17. desember, vi hadde allikevel pakker og god mat, det ble en fin kveld med minner, gråt og latter 🥰

Anonymkode: 1e5a0...a03

• Liker 2
  • Hjerte 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg mister faren min etter er svært kort sykeleie 17. desember, vi hadde allikevel pakker og god mat, det ble en fin kveld med minner, gråt og latter 🥰

Mistet, dette var noen år siden

Skrevet

Mister pappa 22.desember 4 år siden.

Anonymkode: 5c074...8df

• Hjerte 6
Skrevet

Hva ville vedkommende ønsket for dere da?

Mest sannsynlig vil hun at dere skal feire jul som dere pleier, og kose dere så godt dere kan i denne situasjonen. 

Anonymkode: 9da99...4e2

• Liker 10
Skrevet

Farmor døde tidlig morgenen 24. desember og ble begravet 30. desember etter noen få uker på sykehus. Vi klarte ikke helt å omstille oss fra at på under en måned gikk vi fra å ha en sprek bestemor i 60-årene til at hun var dødssyk og så gikk bort. Det var en rar jul, men det ble jul likevel. Er helt sikker på at hun ikke ønsket at vi skulle avlyse julen. Hun elsket jul og å samle alle sine etterkommere til juleselskap. 

Vi feiret hjemme, mamma sin familie på besøk den julaftenen. De tok mer ansvar enn vanlig for forberedelsene men ellers gikk dagen nesten som normalt, med noen ekstra besøk for å dele dødsbudskapet. 
romjulen var spesiell. Alle juleselskap på den siden av familien var en kombinasjon av hyggelige selskap, og planlegging av begravelse. Men det gikk på et vis, og jeg husker faktisk ikke den julen som ekstra trist på noe vis. 

Anonymkode: 860af...591

• Liker 2
  • Hjerte 7
Skrevet

Mistet far på julaften 1992...😢

Anonymkode: 8bc2e...993

• Hjerte 5
Skrevet

Min bestemor gikk bort 22 desember og vi hadde en fin julaften for det. Var litt rart å åpne gave det stod bestemor og bestefar på. Men var og siste gaven ho hadde kjøpt før ho gikk bort. Hadde begravelse i romjula

Anonymkode: 68f12...ca4

• Liker 2
  • Hjerte 5
Skrevet

Ei venninne mistet en forelder tre dager før jul. Heldigvis feiret de jul som "planlagt", det er jo det den avdøde hadde ønsket. Jeg tenker at man fint kan det, ting er som de er og livet går hardt og brutalt videre. Jula kommer alltid til å bli litt spesiell, særlig i starten, fordi det minner en om det som skjedde. Men livet skjer, og jeg tror ikke man får det bedre av å late som om det ikke er julaften! At den får en litt annen form og følelse er vel naturlig, men å avlyse gjør vel ikke ting noe bedre....

Anonymkode: 23bcc...4a3

• Liker 8
Skrevet

Ikke ta sorgen på forskudd,den kommer når den kommer. Nyt heller den siste tiden med vedkommende,lag minner. 

Anonymkode: 8a232...ebe

Skrevet

Skjønner det legger en stemning på julen, men dødsfall inn i en høytid gir jo ro og dere som var glad i personen er sammen. Personen selv ønsker nok ikke at dere skal avlyse julen. Dere kan spise god mat og ha det fint med andre selv om det også er en sorg tilstede. 

Anonymkode: 91964...649

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kondolerer så masse mistet min far 16 Desember 2023 🥰

• Hjerte 4
Skrevet

Her er det begravelse i slutten av uka. Vi kommer til å feire jul som vanlig. Nå må det sies at vedkommende var gammel og dement. Vil nok være anderledes med yngre mennesker og/eller et uventet dødsfall. 

Anonymkode: 50231...305

Skrevet

Det blir ikke noe som helst feil at dere koser dere med god mat og gaver. Den som eventuelt er borte innen da ville helt sikkert ikke ønsket at dere sløyfet en fin jul av en slags respekt for henne. 

Så kan det jo likevel hende at det å feire noen lunde normalt viser seg å ikke føles riktig, eller godt, for dere. Det er også helt i orden. 

Jeg tenker personlig at det er den beste inngangen. Gjør det dere selv føler at føles godt, og dropp det dere selv føler at ikke føles godt. Hva det er merker dere underveis.

Anonymkode: 2b288...ce7

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvordan skal vi klare å lage en fin jul i denne situasjonen? 
Sannsynligheten er at hun dør den neste uken og at vi da må vente med begravelse til etter juleuken. 
Alt blir rått og uavklart uten en grav liksom. 
Kan vi likevel kose oss med god mat og gaver? Blir det helt feil? 
Hvordan håndtere dette som kommer? 

Anonymkode: d93d9...730

Trist å lese.

Jeg har ikke annet råd enn at dere må gjøre det beste ut av det. Min anbefaling er at dere gjør slik dere pleier. Gjennomfør julen på vanlig måte så langt det er mulig, og bruk de anledningene dere har til å hedre den dere savner.

Anonymkode: a1a9a...47e

• Liker 2
Skrevet

Har både mistet noen rett før jul, og hatt alvorlig kreftsykdom hos min mann i jula. Vi har feiret jul likevel. Men rolig og stille. Ikke hatt fester i romjul og nyttårsaften. 

Ikke vondt ment, men om den som skal dø er en gammel person som har levd livet fullt ut, så er ofte sorgfasen ikke så tung, som når et ungt menneske dør. Om personen er yngre, og har vært syk lenge, så har man ofte vært gjennom en "ventesorg", noe som i hvertfall for meg har gjort sorgen etter dødsfallet litt enklere.

Om jeg f.eks hadde mistet min mann eller mine barn i en trafikkulykke 20. desember, så hadde jula vært helt avlyst for meg.

Anonymkode: bc718...d7a

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Vi har hatt flere begravlser i romjulen. Dvs ejg har har vel bare deltatt på en, men foreldrenene mine har reist til andre landsdler for å begrave sine familiemedlemmer og vi har vært på hyttetur med famile fra den andre siden, 

Anonymkode: e15c3...895

Skrevet

Man tar en dag av gangen og er gode med hverandre, rett og slett. Død får frem så mange følelser, og hos noen kan det være helt ekstremt vanskelig og kan få frem både sinne og bitterhet. Ha forståelse for det, og husk å vær gode. Alt er helt okei. Det er lov å kose seg, selv om man har det vondt. Det er lov å le, selv om man er lei seg.

Gjør så mye fint ut av jula som dere orker, og husk at alle følelser er lov.

Anonymkode: c909c...94e

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig kan dere kose dere og lage en fin jul, dersom dere føler for det. Om dere selv føler det er ubehagelig å 'feire' jul, så ton det hele ned, eller rett og slett ta det som det kommer. Jeg har mistet 3 av mine nærmeste i forbindelse med julen og begravelser i januar. En grav har ingen ting å si for selve sorgen, altså sorgen er der om vedommende blir gravlagt i desember eller januar. Kjenn på egne følelser og tanker, ingen ting er feil, gjør slik du føler selv og gi blaffen i hva evt. andre måtte ha av meninger om den saken.

Anonymkode: d86f1...c5b

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...