AnonymBruker Skrevet 14. desember 2025 #1 Skrevet 14. desember 2025 Kan noen med erfaring råde eller fraråde meg slankesprøye? Kvinne, 55 år 140 kilo Overspiser Klarer å gå ned 10-15 kilo ved å være veldig streng, men fortsetter ikke. Bruker mat som trøst, kos, belønning osv osv Skal jeg ta sjansen på sprøyter? Klarer man å slutte på de uten å gå opp igjen? Anonymkode: a6b5e...3f9
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2025 #2 Skrevet 14. desember 2025 Hvorfor overspiser du? Du skriver du bruker det som trøst, trøst for hva? Hvis du ønsker en varig vektnedgang må du jobbe med grunnene til overspising. Mange overvektige mangler eller har veldig lite av metthetshormonet, som glp1 i sprøyta skal hjelpe med. Men hvis det også ligger andre grunner der, vil du bare kamuflere problemet. Anonymkode: 87a8c...7d4 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2025 #3 Skrevet 14. desember 2025 Anbefaler å prøve og når vekta begynner å gå nedover så er det lurt å ta tak årsaken til den høye vekten i utgangspunktet. Anonymkode: 3800f...b12 4 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2025 #4 Skrevet 14. desember 2025 Er du villig til å jobbe med vanene dine samtidig? Finne andre måter å trøste, kose, belønne deg selv på? Slankemedisin demper sultfølelsen, men om du spiser av andre grunner enn sult så kan du helt fint ta medisinen og ikke gå ned i vekt. Du bør være innstilt på å tenke på sprøytene som et hjelpemiddel til å gå ned i vekt, men du må fremdeles jobbe med å forbedre kosthold og vaner omkring mat og trening. (Å trene litt styrke er en annen faktor som er viktig for å holde vekta etterpå.) Prøver ikke å få deg fra det, bare gi deg realistiske forventninger. Noen tror det er et stoff i slankemedisin som får kroppsfettet til å smelte vekk uten at de må gjøre noen innsats selv. Sånn er det ikke. Men ved å dempe eller fjerne sultfølelsen er medisin et veldig godt hjelpemiddel til å spise mindre. Anonymkode: 38b72...def 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2025 #5 Skrevet 14. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Anbefaler å prøve og når vekta begynner å gå nedover så er det lurt å ta tak årsaken til den høye vekten i utgangspunktet. Anonymkode: 3800f...b12 Ja, jeg vet. Takk for svar 😊 Anonymkode: a6b5e...3f9
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2025 #6 Skrevet 14. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er du villig til å jobbe med vanene dine samtidig? Finne andre måter å trøste, kose, belønne deg selv på? Slankemedisin demper sultfølelsen, men om du spiser av andre grunner enn sult så kan du helt fint ta medisinen og ikke gå ned i vekt. Du bør være innstilt på å tenke på sprøytene som et hjelpemiddel til å gå ned i vekt, men du må fremdeles jobbe med å forbedre kosthold og vaner omkring mat og trening. (Å trene litt styrke er en annen faktor som er viktig for å holde vekta etterpå.) Prøver ikke å få deg fra det, bare gi deg realistiske forventninger. Noen tror det er et stoff i slankemedisin som får kroppsfettet til å smelte vekk uten at de må gjøre noen innsats selv. Sånn er det ikke. Men ved å dempe eller fjerne sultfølelsen er medisin et veldig godt hjelpemiddel til å spise mindre. Anonymkode: 38b72...def Hei, takk for fint svar 😊 Ja, jeg vet at jeg må jobbe med psyken pluss forholde meg til en kostholdsplan samtidig. Anonymkode: a6b5e...3f9 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2025 #7 Skrevet 14. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor overspiser du? Du skriver du bruker det som trøst, trøst for hva? Hvis du ønsker en varig vektnedgang må du jobbe med grunnene til overspising. Mange overvektige mangler eller har veldig lite av metthetshormonet, som glp1 i sprøyta skal hjelpe med. Men hvis det også ligger andre grunner der, vil du bare kamuflere problemet. Anonymkode: 87a8c...7d4 Jeg har mine underliggende grunner til overspisingen. Vet det må bearbeides og jobbes med. Takk for svar 😊 Anonymkode: a6b5e...3f9
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2025 #8 Skrevet 14. desember 2025 Det er ikke en quick fix. Man må fortsatt jobbe for et bedre kosthold og trene. Det er ikke sånn at man bare kan begynne på sprøyten og fortsette som før. Ja det hjelper på apetitten, men skal man ha et håp om å slutte på sprøyten så MÅ man gjøre livsstilsgrep ellers spretter du opp igjen om du slutter med sprøyte. Jeg har brukt sprøyten siden i sommer, ned 20 kg. Jeg startet på 117 kg. Jeg er konstant dårlig i magen på en viss dose (siden man helst ikke skal snakke dosering av medisin) så jeg bruker nå lavere dose. Dette gjør at effekten ikke er optimal og krever mer av meg, men det hjelper på blodsukkeret og suget etter mat hele tiden i det minste. Må følge med på porsjonsstørrelsene, for på nåværende dose kjenner jeg ikke så voldsomt mye til metthet som på høyere dose. Anonymkode: 2fddf...195 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2025 #9 Skrevet 14. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan noen med erfaring råde eller fraråde meg slankesprøye? Kvinne, 55 år 140 kilo Overspiser Klarer å gå ned 10-15 kilo ved å være veldig streng, men fortsetter ikke. Bruker mat som trøst, kos, belønning osv osv Skal jeg ta sjansen på sprøyter? Klarer man å slutte på de uten å gå opp igjen? Anonymkode: a6b5e...3f9 Her må du jobbe med det mentale, du skriver jo selv om dine problemer. Alt dette er kun mentalt. En quick-fix som slankesprøyter/operasjoner vil aldri hjelpe når det mentale svikter. Samme med strenge dietter, spis skikkelig mat av råvarer. Kutt ut søppelmat og godteri, så ordner dette seg med tiden. Nok en gang, fiks det mentale! Anonymkode: d57cd...8b5 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2025 #10 Skrevet 14. desember 2025 En annen viktig ting å tenke på er at slankesprøytene er ment som langvarig til varig behandling. Man må regne med å stå på de i flere år, kanskje livet ut. Jeg angrer ikke på å ha begynt på de selv, jeg får veldig lite effekt og har ikke gått ned vanvittig mye akkurat men jeg kan heller ikke slutte på de uten å gå veldig opp. Jeg er nå på år 3 på max dose på wegovy og har gått ned 25 kg, opp igjen 10 og jobber meg saaaaaakte nedover igjen. Regner med å stå på wegovy i all overskuelig fremtid. Anonymkode: 48e28...a23 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2025 #11 Skrevet 14. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan noen med erfaring råde eller fraråde meg slankesprøye? Kvinne, 55 år 140 kilo Overspiser Klarer å gå ned 10-15 kilo ved å være veldig streng, men fortsetter ikke. Bruker mat som trøst, kos, belønning osv osv Skal jeg ta sjansen på sprøyter? Klarer man å slutte på de uten å gå opp igjen? Anonymkode: a6b5e...3f9 Har brukt slankesprøyte med god effekt, og anbefaler det. Du har lite å tape på det annet enn evt pengene de koster Anonymkode: 76096...64d 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2025 #12 Skrevet 14. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan noen med erfaring råde eller fraråde meg slankesprøye? Kvinne, 55 år 140 kilo Overspiser Klarer å gå ned 10-15 kilo ved å være veldig streng, men fortsetter ikke. Bruker mat som trøst, kos, belønning osv osv Skal jeg ta sjansen på sprøyter? Klarer man å slutte på de uten å gå opp igjen? Anonymkode: a6b5e...3f9 Mitt råd er kjør på. Snakker av erfaring. Det er mulig at du kan slutte etterpå dersom du endrer vaner (som er lettere når man først mister en del vekt, mye lettere og gøyere med å være aktiv da), men det er også meget sannsynlig at du må fortsette på disse ut livet. Men det spiller ingen rolle. Fordi faktum er at livskvaliteten din vil gå opp når du går ned, du sparer på matbudsjettet, flere klær ligger fint og vil motivere deg til å ta ytterligere mer vare på deg selv og folk vil behandle deg bedre som slank/normalvektig. Du vil også få kommentarer av folk som har satt deg i sin bås kamuflert som "bekymring". Og det er ofte best å holde kjeft om at slankesprøyter er hjelpemiddelet ditt. Det finnes de som kritiserer. Disse mener gjerne at de vet best hva den "riktige" måten å gå ned i vekt for deg er - uten å kjenne deg eller din situasjon. De mener medisinbruk er juks. Det er gjerne de samme som selv tar smertestillende når de har det vondt - uten å se dobbeltmoralen her. Jeg har lang erfaring med slankemidler som forbedret livskvaliteten min betraktelig. Mer enn jeg selv forutså. Anonymkode: 8de05...9ed 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2025 #13 Skrevet 14. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har brukt slankesprøyte med god effekt, og anbefaler det. Du har lite å tape på det annet enn evt pengene de koster Anonymkode: 76096...64d Takk, det frister å prøve. Pengene har jeg 😊 også må jeg bare finne en måte å snu hodet underveis slik at gode matvaner setter seg. Anonymkode: a6b5e...3f9 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2025 #14 Skrevet 14. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mitt råd er kjør på. Snakker av erfaring. Det er mulig at du kan slutte etterpå dersom du endrer vaner (som er lettere når man først mister en del vekt, mye lettere og gøyere med å være aktiv da), men det er også meget sannsynlig at du må fortsette på disse ut livet. Men det spiller ingen rolle. Fordi faktum er at livskvaliteten din vil gå opp når du går ned, du sparer på matbudsjettet, flere klær ligger fint og vil motivere deg til å ta ytterligere mer vare på deg selv og folk vil behandle deg bedre som slank/normalvektig. Du vil også få kommentarer av folk som har satt deg i sin bås kamuflert som "bekymring". Og det er ofte best å holde kjeft om at slankesprøyter er hjelpemiddelet ditt. Det finnes de som kritiserer. Disse mener gjerne at de vet best hva den "riktige" måten å gå ned i vekt for deg er - uten å kjenne deg eller din situasjon. De mener medisinbruk er juks. Det er gjerne de samme som selv tar smertestillende når de har det vondt - uten å se dobbeltmoralen her. Jeg har lang erfaring med slankemidler som forbedret livskvaliteten min betraktelig. Mer enn jeg selv forutså. Anonymkode: 8de05...9ed Tusen takk for fint svar og gode råd 😊 Anonymkode: a6b5e...3f9 1
Mardina Skrevet 14. desember 2025 #15 Skrevet 14. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan noen med erfaring råde eller fraråde meg slankesprøye? Kvinne, 55 år 140 kilo Overspiser Klarer å gå ned 10-15 kilo ved å være veldig streng, men fortsetter ikke. Bruker mat som trøst, kos, belønning osv osv Skal jeg ta sjansen på sprøyter? Klarer man å slutte på de uten å gå opp igjen? Anonymkode: a6b5e...3f9 Jeg tror du må forandre tankesettet ditt på mat. Det er noe du må ha for å overleve. Og du må slutte å bruke mat som trøst eller for å dempe noe som er vanskelig. Jeg vet det er vanskelig, men prøv. Jeg var 6 kg "lettere" enn deg(134 kg), når jeg bestemte meg for å legge om livsstilen for litt over 2 år siden. Jeg gikk først til fastlegen og sa at jeg ville ha slankesprøyte. Han anbefalte derimot et slanke-program i regi av Bærum sykehus, hvor de har en egen avdeling for sykelig overvekt. Det fikk jeg et par gode råd og gikk i gang. Litt forandring på kostholdet og turer hver dag. Sistnevnte gjorde jeg riktignok hver dag, siden jeg hadde hund. Jeg skal innrømme at den første mnd orket jeg ikke gjøre noen store forandringer, fordi jeg var ikke motivert nok. Men så tok jeg meg i nakken og skjerpet meg. På sykehuset fikk jeg også tilbud om slankesprøyte, men jeg sa nei. Jeg ville og vil fortsatt klare dette selv. Skru tiden 2 år frem i tid og jeg er nå nede i 107 kg. 8 kg ned til og jeg er ikke lenger enn "dundre på 100". Jeg har altså tatt av nærmere 30 kg kun med egeninnsats. Det er jeg faktisk ganske stolt av 😊 Jeg har fremdeles ikke blitt fristet til å bruke slankesprøyte og kommer ikke til å bli det heller. Selv om det betyr at slankingen vil ta lenger tid. Jeg har ikke hastverk, så det går fint. Om slankesprøyte er noe for deg ts, er det bare du og fastlegen din som kan avgjøre. Det er et godt hjelpemiddel for de som ikke klarer å slanke seg på den vanlige måten. Bare vær klar over prisen på sånne slankesprøyter og bivirkningene. Jeg har personlig ikke råd til å betale ca. 3000,-i mnd for det, men det kan det jo være andre som har. 1 3
Gregarious Skrevet 14. desember 2025 #16 Skrevet 14. desember 2025 Jeg ville anbefalt å kun starte med slankesprøyter dersom man planlegger å bruke dem livet ut. Å benytte dem kun for vekttap og deretter avslutte behandlingen når man har nådd maksimalt vekttap, er for de aller fleste en svært dårlig helsemessig beslutning. Statistisk sett vil man da raskt begynne å legge på seg igjen, ofte med en lavere andel muskelmasse. Dette kan resultere i en dårligere helsetilstand og i noen tilfeller også en høyere maksimalvekt på sikt. Kunnskapsgrunnlaget er fortsatt begrenset, men det er holdepunkter for at GLP-1 også kan ha effekt på andre former for overspising, ikke bare sultdrevet inntak. Studier tyder på at hormonet demper responsen i belønningssystemene, slik at mat i mindre grad fungerer som emosjonell regulering. 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2025 #17 Skrevet 14. desember 2025 Gregarious skrev (3 minutter siden): Jeg ville anbefalt å kun starte med slankesprøyter dersom man planlegger å bruke dem livet ut. Å benytte dem kun for vekttap og deretter avslutte behandlingen når man har nådd maksimalt vekttap, er for de aller fleste en svært dårlig helsemessig beslutning. Ja, er dumt å bli avhengig av å bruke noe. Derfor er kosthold og det mentale man må jobbe med. Anonymkode: d57cd...8b5
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2025 #18 Skrevet 14. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, er dumt å bli avhengig av å bruke noe. Derfor er kosthold og det mentale man må jobbe med. Anonymkode: d57cd...8b5 Å bli avhengig av noe er ikke dumt i seg selv. Jeg er avhengig av hjertemedisin som jeg må ta livet ut. Det hindrer meg ikke i å ta medisinen. Kan du få et bedre liv av en medisin som du må ta livet ut, så gjør det. Vi har bare ett liv, la oss gjøre det beste ut av det. Anonymkode: d6960...35a 2 1 4
Gregarious Skrevet 14. desember 2025 #19 Skrevet 14. desember 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, er dumt å bli avhengig av å bruke noe. Derfor er kosthold og det mentale man må jobbe med. Anonymkode: d57cd...8b5 I en ideell verden, ja. I praksis viser de siste 50 årene med forskning at dette er svært lite effektivt over tid. Ved betydelig fedme er sannsynligheten for å gå markant ned i vekt og samtidig klare å opprettholde vekttapet over lang tid svært liten. Faktisk er den så lav at flere fedmeeksperter snakker om å prioritere vektstabilitet fremfor vektnedgang. Til syvende og sist handler dette om risiko/nytte-vurderinger av ulike metoder, og slike vurderinger kan kun gjøres på individnivå, basert på fullstendig informasjon om den enkelte pasient. 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2025 #20 Skrevet 14. desember 2025 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg har mine underliggende grunner til overspisingen. Vet det må bearbeides og jobbes med. Takk for svar 😊 Anonymkode: a6b5e...3f9 Jeg sliter med spiseforstyrrelse som jeg fortrengte i mange år, begynte på sprøyta som ikke hadde koe effekt på meg fordi jeg overspise uansett. Gikk av sprøyta og fikk hjelp. Nå er jeg tilbake på sprøyta, som gir meg god effekt nå. Anonymkode: 87a8c...7d4 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå