Gå til innhold

Vgs med inkluderende russefeiring?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Inspirert av den andre tråden om russefeiring der ei jente ble ekskludert..

Er det noen som vet om norges største videregående skole som ligger i Sandefjord har en bra og inkluderende russefeiringskultur? 

Er det noen som vet om videregående skoler i landet som har en bra og inkluderende russefeiringskultur? Hvor?

Jeg er fullt klar over at dette kan variere fra år til år, men noen steder har man en bedre eller værre kultur for slikt som går igjen.

Vi ønsker muligens å flytte for å unngå det værste eksluderingsmiljøet, flytte til et sted der man er bedre på inkludering, er derfor jeg spør.

Anonymkode: 11407...690

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil ta en råsjans på at den største skolen i landet ikke har det beste sosiale miljøet. Du er inne på det, men det er klin umulig å forutsi et godt år. Noen steder kan man imidlertid regne med at det er A,B og C grupper.

Anonymkode: 58184...2ae

• Liker 2
Skrevet

Der sønnen gikk var det inkluderer.  Men skolen ble nedlagt. Der ble alle som var avgangs elever yrkeslinja vg2 og de som var vg3. Invitert til overnatting på skolen, hadde frokost sammen, leide et lokale der foreldre var vakter ca 3 ganger løpet av russe tiden, ingen buss brukte stort sett biler og traktor i russetog. Hadde små arrangement sammen. Dro ikke til noen av de store treffene

Anonymkode: 859bc...df1

Skrevet

Her er det blitt en grei kultur der ingen er opptatt av russer, ekskluderende fester, utvelgelser osv. De fleste feirer sammen med resten av klassen, venner, de fra fotball-laget osv. Ingen har buss, noen få har russebiler. Noen begynner sånn smått i 2.klasse å samle inn penger til bil og reklame. Det er stort sett venner/venninner som har hengt sammen i årevis som går sammen om dette. 

Tror mest det er sørpå, og kanskje mest i de større byene, at russetiden er et problem. Kanskje foreldrene må gå mer i seg selv og oppdra ungene sine bedre? Bidra til å lage en ok kultur, også på videregående. Hjelper lite med venngrupper, inkludering, alle skal inviteres i bursdag osv. når de er små og så ha "frislipp" etter 7.klasse. 

Anonymkode: fbeb3...578

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her er det blitt en grei kultur der ingen er opptatt av russer, ekskluderende fester, utvelgelser osv. De fleste feirer sammen med resten av klassen, venner, de fra fotball-laget osv. Ingen har buss, noen få har russebiler. Noen begynner sånn smått i 2.klasse å samle inn penger til bil og reklame. Det er stort sett venner/venninner som har hengt sammen i årevis som går sammen om dette. 

Tror mest det er sørpå, og kanskje mest i de større byene, at russetiden er et problem. Kanskje foreldrene må gå mer i seg selv og oppdra ungene sine bedre? Bidra til å lage en ok kultur, også på videregående. Hjelper lite med venngrupper, inkludering, alle skal inviteres i bursdag osv. når de er små og så ha "frislipp" etter 7.klasse. 

Rettelse: der ingen er opptatt av busser

Skrevet

Umulig å svare på, fordi 33% av skolens elevmasse byttes ut hvert år, og 100% byttes ut i løpet av tre år. Dynamisk med andre ord, og det som fungerte godt i 2023 trenger ikke å være tilstede i det hele tatt i 2026. Russe"barna" er også 18 og 19 år.

Anonymkode: 5d811...191

Skrevet

Her sponset skolen russegenser til alle. Vet ikke om de gjør det ennå 

Anonymkode: e11d2...b13

Skrevet

Skoler som Oslo Katedralskole Edvard Munch osv hvor snittet er høyt har lite fokus på russetid. Ekevener alt for ambisiøse. 

Anonymkode: 5a2cc...1b0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei det siste der stemmer ikke, det er ikke bare på de stedene 

Anonymkode: 73be3...9e8

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Skoler som Oslo Katedralskole Edvard Munch osv hvor snittet er høyt har lite fokus på russetid. Ekevener alt for ambisiøse. 

Flere av Akademiet sine skoler har 0 fokus på russetid

Anonymkode: abc7a...469

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg vil ta en råsjans på at den største skolen i landet ikke har det beste sosiale miljøet. Du er inne på det, men det er klin umulig å forutsi et godt år. Noen steder kan man imidlertid regne med at det er A,B og C grupper.

Anonymkode: 58184...2ae

Thor Heyerdahl vgs i Larvik har et veldig godt inkluderende russemiljø (snakker av personlig erfaring, men også av å ha lest avisartikler) og det er Norges nest største vgs. Men det er jo så klart variasjoner fra kull til kull

Anonymkode: 52b47...2b2

• Liker 1
Skrevet

Aldri velg Nesbru vgs i Asker om du er redd for at barna ikke kommer i russegruppe, der er det beinhardt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her sponset skolen russegenser til alle. Vet ikke om de gjør det ennå 

Anonymkode: e11d2...b13

Det gjorde de i hele innlandet vet jeg. Og skulle få i år og 

Anonymkode: 859bc...df1

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Inspirert av den andre tråden om russefeiring der ei jente ble ekskludert..

Er det noen som vet om norges største videregående skole som ligger i Sandefjord har en bra og inkluderende russefeiringskultur? 

Er det noen som vet om videregående skoler i landet som har en bra og inkluderende russefeiringskultur? Hvor?

Jeg er fullt klar over at dette kan variere fra år til år, men noen steder har man en bedre eller værre kultur for slikt som går igjen.

Vi ønsker muligens å flytte for å unngå det værste eksluderingsmiljøet, flytte til et sted der man er bedre på inkludering, er derfor jeg spør.

Sandefjord er Norges største vgs, men det er ikke en inkluderende skole. De kuleste sitter i kantina, Forum. Der får ikke de som ikke er innenfor sitte. Har barn der nå. 

Anonymkode: 824c1...a61

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Å flytte pga ekskluderende russefeiring er da noe spesielt, innen et år flytter gjerne russen hjemmefra og begynner på det virkelige livet uansett. 

Anonymkode: f45d1...00f

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Sandefjord er Norges største vgs, men det er ikke en inkluderende skole. De kuleste sitter i kantina, Forum. Der får ikke de som ikke er innenfor sitte. Har barn der nå. 

Sandefjord er i seg selv en litt klikkete by ,med mange fra gamle etablerte familier.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sandefjord er i seg selv en litt klikkete by ,med mange fra gamle etablerte familier.

Veldig klikkete. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veldig klikkete. 

Ja det er mitt inntrykk. jeg hadde en kjæreste derfra under studiene og han sa at han aldri fikk innpass blant de kule på skolen. Og mitt inntrykk var at det var mange der som hadde mye nettverk også gjennom familien sin.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å flytte pga ekskluderende russefeiring er da noe spesielt, innen et år flytter gjerne russen hjemmefra og begynner på det virkelige livet uansett. 

Anonymkode: f45d1...00f

Russegjengene holder sammen i feriene etter vgs også

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og Foss, ungdommen min var russ i år, og de festet masse, men la stor vekt på inkludering og hadde mange felles arrangement. Og ingen russebusser, heldigvis 

Anonymkode: 70f99...db3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...