Vext Skrevet 12. desember 2025 #1 Skrevet 12. desember 2025 Vi har koblet på logoped, men ville høre om noen har tips til bøker/aktiviteter man kan gjøre for å øve på visse bokstaver man sliter med. Jeg synes det er vanskelig å engasjere barnet. Vi prøver å gjøre det lysbetont og gjenta det hun sier feil med den korrekte uttalelsen og prøver å minne henne på å uttale alle bokstavene i et ord, men interessen er ikke der. Barnet leker helst med yngre barn på avdelingen, men også disse har begynt å kommentere at hun ikke sier ting riktig. Begynner å bli urolig for mobbing... Tips?
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2025 #2 Skrevet 12. desember 2025 Følger for tips. Sliter med uttale her og men er ikke fylt 4 ennå så ikke koblet på noe logoped.. Har dere fått det via offentlige eller gjør dere det privat? Anonymkode: ca359...933
A-mamma Skrevet 12. desember 2025 #3 Skrevet 12. desember 2025 Et av barna mine gikk til logoped i barnehagen og de første årene på skolen. Jeg husker vi fikk tips om å lese rim og regler, høytlesing og at han skulle gurgle mye ved tannpuss. Vi fikk også noen spill og kort vi skulle bruke. 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2025 #4 Skrevet 12. desember 2025 Har en gutt som til slutt fikk « spesifikk språkvansker» & adhd som 6åring. For han så henger dette sammen; han har ikke fokus til å legge merke til lyder og uttale, og henger derfor etter fonologisk og på «setningsoppbyggelse» dette hjalp med medisiner.. Gutten deres har sikkert ikke adhd 😅 men for oss var det en ting som hjalp, og det var å snakke overnaturlig sakte & tydelig. I tillegg å gjenta riktig ord når han sa feil. (Uten å bemerke feilen) lykke til 💕 Anonymkode: ea14f...56e
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2025 #5 Skrevet 12. desember 2025 Lurt å utelukke hørselsproblemer også, for det er en del som får påvist hørselsproblemer sent hvis de har nok hørsel til at andre ikke forstår de hører dårlig, men likevel dårlig nok til at de ikke får med seg detaljer. Anonymkode: d19f7...cd6 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2025 #6 Skrevet 12. desember 2025 Ville bare fortsatte å øve, det slipper som oftest plutselig. Datteren min slet med uttale og visse bokstaver. Holdt på til hun ble rundt 10 år når hun beveget seg inn i «store barn» og virket som hun lærte mer av venne relasjoner og skole enn oss egentlig. Selv om vi jobbet med det hele tiden så slapp det plutselig. Anonymkode: 9718e...f16
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2025 #7 Skrevet 12. desember 2025 Rim og regler, høytlesing, la barnet ta større del i daglige ting som matlaging, handling, snakke om hva man leser, ser på bilder, snakke tydelig og rolig etc.. Det er mye god læring i å lytte når det kommer til språk. Mer læring i det enn å rette på og gjenta feilene barnet gjør. Kan også være lurt å sjekke hørselen som nevnt over. Anonymkode: 4c030...e63
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå