MammaITjueårene Skrevet i går, 22:50 #1 Skrevet i går, 22:50 (endret) Jeg lurer på hvor vanlig dette er? Vi er nære pårørende, og jeg lurte på å lage en slags minneboks til enken - med et fint bilde av de to fra i sommer, andre minner og evt noen tørkede blomster rundt. Vil gjerne ha blomster «med mening», men tror ikke at jeg har vært med på at noen tar med blomstene hjem? Det er forøvrig snakk om en bukett, og ikke krans/oppsats - hvis det har noe betydning. Edit ** Mener selvsagt blomsten vi har med, ikke å satse på en uvilkårlig en. Snakk om nærmeste familie Endret i går, 23:08 av MammaITjueårene Bedre informasjon
AnonymBruker Skrevet i går, 23:03 #3 Skrevet i går, 23:03 Jo, det er vel ganske vanlig? Vi måtte ta med en del av blomstene hjem. Den avdøde skulle kremeres, og noen av blomstene ble sendt med bårebilen til kremering. Resten måtte vi «rydde opp» selv, altså ta med oss. Anonymkode: 5561f...ac5 6
AnonymBruker Skrevet i går, 23:03 #4 Skrevet i går, 23:03 Ville ikke gjort det.. Anonymkode: 08339...749
AnonymBruker Skrevet i går, 23:05 #5 Skrevet i går, 23:05 Du bør isåfall spørre henne først. Har aldri opplevd det, uansett hvor mye blomster det har vært. Anonymkode: f88b2...316 1
AnonymBruker Skrevet i går, 23:09 #7 Skrevet i går, 23:09 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jo, det er vel ganske vanlig? Vi måtte ta med en del av blomstene hjem. Den avdøde skulle kremeres, og noen av blomstene ble sendt med bårebilen til kremering. Resten måtte vi «rydde opp» selv, altså ta med oss. Anonymkode: 5561f...ac5 Det er jeg og vant med. De begravelsene jeg har vært i så skulle de videre til krematoriet. Tror kranser ble sendt med, Og buketter ble fordelt for de som ønsket det. Anonymkode: ba401...4ec 4
AnonymBruker Skrevet i går, 23:14 #8 Skrevet i går, 23:14 Kranser følger kisten, buketter følger pårørende tenker jeg. Anonymkode: 9d7ab...928 4
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #9 Skrevet 23 timer siden For å være dønn ærlig så blir blomster kasta etter en bisettelse. Så mange familier tar med seg blomster. Enten for å pynte opp til minnesamvær eller legge på noen andre graver familien har. Så jeg har villa spurt hvis fu kjenner pårørende godt. Anonymkode: 8104d...976 6
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #10 Skrevet 23 timer siden MammaITjueårene skrev (37 minutter siden): Jeg lurer på hvor vanlig dette er? Vi er nære pårørende, og jeg lurte på å lage en slags minneboks til enken - med et fint bilde av de to fra i sommer, andre minner og evt noen tørkede blomster rundt. Vil gjerne ha blomster «med mening», men tror ikke at jeg har vært med på at noen tar med blomstene hjem? Det er forøvrig snakk om en bukett, og ikke krans/oppsats - hvis det har noe betydning. Edit ** Mener selvsagt blomsten vi har med, ikke å satse på en uvilkårlig en. Snakk om nærmeste familie Nei, jeg ville ikke tatt med hjem igjen blomsten du selv hadde med, det blir veldig rart.. Er du nærmeste pårørende, eller «bare» nær familie? Det er vesentlig forskjell. Ikke ta med noe som helst fra bisettelsen uten å ha avklart det med nærmeste pårørende, altså den/de som arrangerer bisettelsen. Anonymkode: 5561f...ac5 2
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #11 Skrevet 23 timer siden Maskinfører skrev (38 minutter siden): Å ta blomster fra kisten er ikke etisk Jo, så absolutt. Vanlig å gjøre det blant de nærmeste. Mvh blomster dekoratør. Anonymkode: 8f53c...105 5 1
Maskinfører Skrevet 23 timer siden #12 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jo, så absolutt. Vanlig å gjøre det blant de nærmeste. Mvh blomster dekoratør. Anonymkode: 8f53c...105 Såpass ja det har aldri jeg vært utfor
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #13 Skrevet 23 timer siden Jeg jobbet på et sykehjem, å da var det vanlig at en eller to fra personalet deltok i begravelsene, gjerne primærpersonene. Husker en gang en kollega kom på jobb rett etter en begravelse, og hun virket rett ot slett satt ut, for hun hadde fått med bårebukett og flere buketter med påskrevet silkebånd, og fikk beskjed fra pårørende at vi kunne pynte stuene på sykehjemmet med de. De fleste av oss reagerte på det og synes det var rart. Anonymkode: d47ef...99c
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #14 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg jobbet på et sykehjem, å da var det vanlig at en eller to fra personalet deltok i begravelsene, gjerne primærpersonene. Husker en gang en kollega kom på jobb rett etter en begravelse, og hun virket rett ot slett satt ut, for hun hadde fått med bårebukett og flere buketter med påskrevet silkebånd, og fikk beskjed fra pårørende at vi kunne pynte stuene på sykehjemmet med de. De fleste av oss reagerte på det og synes det var rart. Anonymkode: d47ef...99c Hvorfor er det rart? Dem blir jo kasta hvis ikke dem vil ha dem selv. Er det ikke fint å pynte opp? Bare ta av sløyfene det. Anonymkode: 8104d...976 7
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #15 Skrevet 22 timer siden MammaITjueårene skrev (1 time siden): Jeg lurer på hvor vanlig dette er? Vi er nære pårørende, og jeg lurte på å lage en slags minneboks til enken - med et fint bilde av de to fra i sommer, andre minner og evt noen tørkede blomster rundt. Vil gjerne ha blomster «med mening», men tror ikke at jeg har vært med på at noen tar med blomstene hjem? Det er forøvrig snakk om en bukett, og ikke krans/oppsats - hvis det har noe betydning. Edit ** Mener selvsagt blomsten vi har med, ikke å satse på en uvilkårlig en. Snakk om nærmeste familie Tips: Ta bilder av alle blomster og hilsninger. Ta et bilde fra litt avstand og få «hele helheten». Helt vanlig at man blir oppmuntret til å ta med blomster. Begravelsesbyrået kan også hjelpe til. Noen velger å gi blomstene til institusjoner som tillater det. Mange tar det med hjem, setter på andre graver, osv. Anonymkode: 5ad1d...1c5 2
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #16 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg jobbet på et sykehjem, å da var det vanlig at en eller to fra personalet deltok i begravelsene, gjerne primærpersonene. Husker en gang en kollega kom på jobb rett etter en begravelse, og hun virket rett ot slett satt ut, for hun hadde fått med bårebukett og flere buketter med påskrevet silkebånd, og fikk beskjed fra pårørende at vi kunne pynte stuene på sykehjemmet med de. De fleste av oss reagerte på det og synes det var rart. Anonymkode: d47ef...99c Nekter å tro at hun har blitt gitt bårebuketten… De er ofte massive og uhåndterlige. De ansatte i institusjonene evner å sette blomster i vaser og dekorere det slik at det ikke er ut som at sykehjemmet er en begravelse… Anonymkode: 5ad1d...1c5 3
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #17 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nekter å tro at hun har blitt gitt bårebuketten… De er ofte massive og uhåndterlige. De ansatte i institusjonene evner å sette blomster i vaser og dekorere det slik at det ikke er ut som at sykehjemmet er en begravelse… Anonymkode: 5ad1d...1c5 Nei, her skiller vi mellom bårebukett/dekorasjon og den faktiske kistedekorasjonen. De litt store oppsatsene kalles også båredekorasjon. Anonymkode: 6c33c...a81 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #18 Skrevet 22 timer siden Dette med sorg er jo litt vanskelig. De får jo minnebok av byrået, så jeg tenker du heller kan holde deg til bildet og ikke masse stæsj som tørkede blomster, nips osv. Anonymkode: 6c33c...a81 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #19 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Nekter å tro at hun har blitt gitt bårebuketten… De er ofte massive og uhåndterlige. De ansatte i institusjonene evner å sette blomster i vaser og dekorere det slik at det ikke er ut som at sykehjemmet er en begravelse… Anonymkode: 5ad1d...1c5 Du må gjerne nekte å tro det, men det var bårebuketten. Å den var ikke bare å sette sammen til buketter, for stilkene var jo kuttet så de skulle passe på nettopp båren, men ulike lengder osv. Anonymkode: d47ef...99c
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #20 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Tips: Ta bilder av alle blomster og hilsninger. Ta et bilde fra litt avstand og få «hele helheten». Helt vanlig at man blir oppmuntret til å ta med blomster. Begravelsesbyrået kan også hjelpe til. Noen velger å gi blomstene til institusjoner som tillater det. Mange tar det med hjem, setter på andre graver, osv. Anonymkode: 5ad1d...1c5 Slike bilder tar byrået og legger inn i minnebok som gis familien. Anonymkode: 14e8c...aa9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå