Rødvinsfilosofen Skrevet 12. desember 2025 #21 Skrevet 12. desember 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Når noen i det hele tatt tør å si noe, så er det som oftest for sent. Man blir jo hjernevasket og finner seg selv i å forsvare sin partner. Slike mannfolk lærer ikke av sine feil, de går rett til neste dame den dagen det blir slutt. Disse mannfolkene nøler heller ikke med å være stygg med dem som sier ifra. De blir bare drittfolk, så isolerer dama i stedet. Man skjønner ikke hva man går gjennom før det har gått lang tid, og skade skjedd. Anonymkode: 8c744...38e AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er enig. Men hvis man sier i fra blir man en sur kvinne som "ødelegger den gode stemningen". Legg merke til det neste gang, det finnes nesten ikke noen måte å si i fra på som oppleves som greit. Anonymkode: 83250...441 Jeg lever godt med å være en party-pooper. Det er ikke alltid jeg lykkes. Menn som har sittet i hele sitt 85 år lange liv og som har koner som sier «bare bli sittende» - er ikke like enkle å endre. Men 20,30,40 og 50 år gamle menn må jo gå an å be om å ta i et tak. Mannfolk får jo mye til hvis de opplever å bli enkemenn eller skilt. 6
Soft mann Skrevet 12. desember 2025 #22 Skrevet 12. desember 2025 (endret) Rødvinsfilosofen skrev (17 minutter siden): Prostatakreft er i dag noe mange dør med, ikke av. Forutsatt at man oppsøker lege. Kreft gir økt risiko for annen kreft. Usikker på hva poenget ditt er? Fokuset på brystkreft kom ikke helt av seg selv. Det er ikke menn som har stått i bresjen for Rosa-sløyfe-kampanjene? Eg har heller ikke sagt at menn har stått i bresjen for noen aksjon. En blir tilbud en blodprøve som ikke er så nøyaktig kan en vel si. En må ha fysisk sjekk. slm eg sa så døde pappa av prostatakreft med spredning. Eg har en kompis som og dør innen neste år av prostatakreft med spredning. eg har og ei venninne som går på livsforlengende behandling for brystkreft med spredning. men eg forstår ikke hvorfor vi skal sette hverandre opp mot hverandre. Hverken menn eller damer har de tilbudene en burde hatt ut fra pengebruk ut fra pengen som brukes i Norsk helsevesen så må en si vi har veldig dårlig helsevesen. veldig mange dør av prostatakreft, de er en hypotese at den dør du med Endret 12. desember 2025 av Soft mann
Rødvinsfilosofen Skrevet 12. desember 2025 #23 Skrevet 12. desember 2025 Soft mann skrev (24 minutter siden): Eg har heller ikke sagt at menn har stått i bresjen for noen aksjon. En blir tilbud en blodprøve som ikke er så nøyaktig kan en vel si. En må ha fysisk sjekk. slm eg sa så døde pappa av prostatakreft med spredning. Eg har en kompis som og dør innen neste år av prostatakreft med spredning. eg har og ei venninne som går på livsforlengende behandling for brystkreft med spredning. men eg forstår ikke hvorfor vi skal sette hverandre opp mot hverandre. Hverken menn eller damer har de tilbudene en burde hatt ut fra pengebruk ut fra pengen som brukes i Norsk helsevesen så må en si vi har veldig dårlig helsevesen. veldig mange dør av prostatakreft, de er en hypotese at den dør du med Hva vil du frem til? 1
herzeleid Skrevet 12. desember 2025 #25 Skrevet 12. desember 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg kjenner at jeg bare blir mer og mer mannefiendtlig. Ikke fordi jeg ønsker det, men fordi jeg ser de samme tingene igjen og igjen. Det virker som om mange menn genuint mener at det er greit å bare tenke på seg selv, og det blir stadig tydeligere hvor stor skjevfordelingen mellom kvinner og menn faktisk er. I hjemmet er det fortsatt “uvanlig” å forvente at menn bidrar på lik linje, selv når kvinner jobber like mye og like tungt. At en mann tar ut og inn av oppvaskmaskinen et par ganger i uken skal liksom være nok. De hundre andre oppgavene som må gjøres i løpet av en uke? De “ser” de visst ikke. At badet må vaskes, at ovnen er full av fett, at ting må organiseres og planlegges – det fremstår som helt usynlig for mange av dem. Og den mentale belastningen? Den havner som vanlig på kvinner. Noen menn virker helt avhengige av en skriftlig liste for i det hele tatt å klare å bidra. Og det stopper ikke i hjemmet. Det gjelder også i måten mange menn snakker om likestilling. De protesterer, kverulerer, og lander på den samme “logiske” slutningen hver gang: at kvinner tjener mindre bare fordi de velger lavtlønnede yrker. Som om det er hele forklaringen. Som om det å anerkjenne kvinners krav på respekt og reell likestilling er en urimelig tanke. Det burde være en menneskerett, men forbausende mange menn møter det med motstand. I tillegg er det umulig å overse det større mønsteret: behovet for dominans, kontroll og makt. Historisk og i dag er det menn som står bak kriger, konflikter og maktkamper. Det er som om ideen om å være “sterk”, “hard” og emosjonsløs er selve identiteten for mange. Resultatet? Følelser undertrykkes, sårbarhet blir sett på som svakhet, og menn ender opp med høyere selvmordsrate fordi de ikke får rom til å være mennesker. For å ikke snakke om den tåpelige ansvarsfraskrivelsen som kommer hver eneste gang de blir tatt i noe negativt, eller ikke klarer helt grunnleggende ting som normale, oppegående mennesker både burde se og ta ansvar for. Plutselig er det kvinners feil at menn er ensomme, at kvinner ikke vil “hvem som helst”, og at menn ikke får den responsen de mener de har krav på. Som om det er kvinnenes feil at menn ikke ønsker å tilpasse seg eller utvikle seg i takt med samfunnet. Jeg vet at dette ikke gjelder alle menn. Men det gjelder nok til at mønsteret er tydelig – og det er akkurat dette som gjør at frustrasjonen min vokser. Og hvis du som mann føler deg truffet av dette, er det kanskje verdt å spørre seg hvorfor. Anonymkode: 348c1...267 Har du selv spurt deg hvorfor du har blitt så radikalisert? I en tid det menn bidrar mer hjemme enn noen sinne, og i sum jobber mer (hjemme og ute) enn kvinner, hvorfor er du plutselig nå så sint på menn på grunn av arbeidsfordeling? I en tid der kvinner og menn har samme lønn for samme arbeid, og der det er våre frie valg som i all hovedsak styrer lønnen, hvorfor er du plutselig nå så sint på menn på grunn av lønn? I en tid der vi er mer like, mer makt gis til kvinner og du som norsk kvinne er omgitt av historisk ‘myke’ menn, hvorfor er du plutselig nå så sint på menn for å være harde? Jeg tror mye av radikaliseringen vi i dag ser, og som du selv illustrerer, handler mindre om problemet i seg selv eller gruppene en er så sint på, men (des)informasjonen en velger å konsumere, konfliktene en velger å oppsøke og sinnet/hatet en velger å nære. Når en blir mer sint i takt med at problemene blir mindre tror jeg det kan være verdt å heller spørre seg hvor en finner alt dette en hisser seg over, og hvorvidt en har blitt lurt, eventuelt lurer seg selv. 3 1
Trolltunge Skrevet 12. desember 2025 #26 Skrevet 12. desember 2025 (endret) Vibelator skrev (4 timer siden): Mange fæle menn men mange gode og Hvem står for 90% av Norges inntekter? Menn Hvem bygger husene vi bor i? Menn Hvem er minst sykemeldt? Menn Hvem har staten minst utgifter på? Menn Hvem lager strøm nettet og vann kloakk nettet? Menn Uten Menn ingen samfunn så tenk litt på det og neste gang du går på do og tar deg en dusj 😉😉😉😉😉 Og hvem lager menn? Kvinner 😉 Ingenting av det du nevner hadde stoppet opp uten menn, men det er ikke dette som er poenget. Jeg tror nok de fleste av oss kvinner setter stor pris på menn generelt, men det er unektelig en utvikling mot at en del menn nå furter og klager og gir kvinner skylden for absolutt alt. Jeg tviler sterkt på at mennene som utgjør denne negative utviklingen er dem som bidrar mest angående alt du nevner. De fleste menn (og kvinner) er nok likevel innstilt på samarbeid mellom oss. Endret 12. desember 2025 av Trolltunge 6 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2025 #27 Skrevet 12. desember 2025 Soft mann skrev (5 timer siden): Ca 600 dør av brystkreft, mens 865 døde av prostatakreft i 2023, eg vet ikke hvordan "mørketallene er for brystkreft. Men for prostata er de nok stor. Pappa døde av blærekreft med spredning, men det var prostatakreft som spredde seg til blæren. Men han er ikke i den statistikken for 2023 da de var blærekreft. Har hørt de samme av mange andre. De reelle tallet på prostatakreft dødsfall må minst dobles Men har du tenkt på hvorfor? Kan det være fordi menn ikke sjekker seg, fordi det innebærer en finger oppi stumpen? Det handler jo også om å ta vare på egen helse. Kvinner oppdager gjerne brystkreft, fordi de sjekker seg. De oppdager livmorhalskreft, fordi de sjekker seg. Ja, vi får gjerne kanskje noen påminnelser, men det er jo fordi vi er høylytte og skriker ut, slik at det ikke skal skje med flere. Opplever ikke at menn gjør det samme ved f.eks prostatakreft. Kan være enig at helsevesenet kanskje ikke er helt ideelt. Men uansett hvor bra det blir, er det ingen som springer etter oss med kjepp til legen og tvinger oss til å ta helsen vår på alvor. Sjekke hvordan ståa er, det må man faktisk ta litt ansvar for selv også. Jeg sier ikke at dette er den eneste grunnen, men det er godt mulig at det er noen medvirkende faktorer. Anonymkode: 348c1...267 2 3
Soft mann Skrevet 12. desember 2025 #28 Skrevet 12. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men har du tenkt på hvorfor? Kan det være fordi menn ikke sjekker seg, fordi det innebærer en finger oppi stumpen? Det handler jo også om å ta vare på egen helse. Kvinner oppdager gjerne brystkreft, fordi de sjekker seg. De oppdager livmorhalskreft, fordi de sjekker seg. Ja, vi får gjerne kanskje noen påminnelser, men det er jo fordi vi er høylytte og skriker ut, slik at det ikke skal skje med flere. Opplever ikke at menn gjør det samme ved f.eks prostatakreft. Kan være enig at helsevesenet kanskje ikke er helt ideelt. Men uansett hvor bra det blir, er det ingen som springer etter oss med kjepp til legen og tvinger oss til å ta helsen vår på alvor. Sjekke hvordan ståa er, det må man faktisk ta litt ansvar for selv også. Jeg sier ikke at dette er den eneste grunnen, men det er godt mulig at det er noen medvirkende faktorer. Anonymkode: 348c1...267 Helt klart medvirkende. Men den blodprøven som nå lissom skal være et fullgodt alternativ til fingen, er svært dårlig i forhold. eg går selv og får fing i rumpen årlig. Hvis en begynner og få voksende( ikke farlig) prostata, så har de gode medikament for de.
Mardina Skrevet 12. desember 2025 #29 Skrevet 12. desember 2025 Jeg skjønner ikke dette "hatet" mot menn, som noen kvinner har. Menn er like forskjellige som oss kvinner. Og jeg synes det blir litt feil å slå så mange menn over en kam. Selvfølgelig finnes det menn som er drittsekker og ikke verdt å bruke tid på, men det gjør det jammen med kvinner også. Alle de mennene som jeg har kontakt med i dag er hyggelige og snille. Den beste av dem alle er selvfølgelig kjæresten jeg har. Et genuint godt menneske på alle måter. Jeg føler meg utrolig heldig som har han i livet mitt. I tillegg har jeg mannlige venner, som jeg setter utrolig stor pris på. Jeg trenger venner av begge kjønn. Oh de tilfører alle sammen noe positivt inn i vennegjengen vår ❤️ 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2025 #30 Skrevet 12. desember 2025 Mardina skrev (3 timer siden): Jeg skjønner ikke dette "hatet" mot menn, som noen kvinner har. Menn er like forskjellige som oss kvinner. Og jeg synes det blir litt feil å slå så mange menn over en kam. Selvfølgelig finnes det menn som er drittsekker og ikke verdt å bruke tid på, men det gjør det jammen med kvinner også. Alle de mennene som jeg har kontakt med i dag er hyggelige og snille. Den beste av dem alle er selvfølgelig kjæresten jeg har. Et genuint godt menneske på alle måter. Jeg føler meg utrolig heldig som har han i livet mitt. I tillegg har jeg mannlige venner, som jeg setter utrolig stor pris på. Jeg trenger venner av begge kjønn. Oh de tilfører alle sammen noe positivt inn i vennegjengen vår ❤️ Selvfølgelig, det er godt og vondt fra begge kjønn! Og som du sikkert ser i hovedinnlegget, menes det ikke ALLE menn. Men når det er en større del av den befolkningen som er slik, enn ikke, så skjønner jeg godt hvorfor det farger det synet man har på dem. Det finnes fantastiske menn også, uten tvil! Men de mestrer, tar ansvar og utvikler seg med samfunnet. Anonymkode: 348c1...267 1
DesmondMiles Skrevet 12. desember 2025 #31 Skrevet 12. desember 2025 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Og hvis du som mann føler deg truffet av dette, er det kanskje verdt å spørre seg hvorfor. Anonymkode: 348c1...267 Som mann kunne jeg ikke brydd meg mindre om at du er i ferd med å hate menn. Det har ingenting å si for meg. Det jeg dog undrer meg over, er hvorfor et menneske gidder å gå rundt og ha så mye vonde følelser inni seg for ting som handler om andre, når man kan velge å endre innstilling selv. 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2025 #32 Skrevet 12. desember 2025 DesmondMiles skrev (1 time siden): Som mann kunne jeg ikke brydd meg mindre om at du er i ferd med å hate menn. Det har ingenting å si for meg. Det jeg dog undrer meg over, er hvorfor et menneske gidder å gå rundt og ha så mye vonde følelser inni seg for ting som handler om andre, når man kan velge å endre innstilling selv. Du lurer på hvorfor jeg gidder å være frustrert over dette? Fordi det handler om tusenvis av kvinner som daglig møter urettferdighet – og likegyldighet akkurat som din. Jeg sa aldri at jeg hater menn. Jeg sa at jeg blir fiendtlig innstilt mot et mønster mange menn opprettholder. Responsen din bekrefter det perfekt. Anonymkode: 348c1...267 4 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2025 #33 Skrevet 12. desember 2025 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg kjenner at jeg bare blir mer og mer mannefiendtlig. Ikke fordi jeg ønsker det, men fordi jeg ser de samme tingene igjen og igjen. Det virker som om mange menn genuint mener at det er greit å bare tenke på seg selv, og det blir stadig tydeligere hvor stor skjevfordelingen mellom kvinner og menn faktisk er. I hjemmet er det fortsatt “uvanlig” å forvente at menn bidrar på lik linje, selv når kvinner jobber like mye og like tungt. At en mann tar ut og inn av oppvaskmaskinen et par ganger i uken skal liksom være nok. De hundre andre oppgavene som må gjøres i løpet av en uke? De “ser” de visst ikke. At badet må vaskes, at ovnen er full av fett, at ting må organiseres og planlegges – det fremstår som helt usynlig for mange av dem. Og den mentale belastningen? Den havner som vanlig på kvinner. Noen menn virker helt avhengige av en skriftlig liste for i det hele tatt å klare å bidra. Og det stopper ikke i hjemmet. Det gjelder også i måten mange menn snakker om likestilling. De protesterer, kverulerer, og lander på den samme “logiske” slutningen hver gang: at kvinner tjener mindre bare fordi de velger lavtlønnede yrker. Som om det er hele forklaringen. Som om det å anerkjenne kvinners krav på respekt og reell likestilling er en urimelig tanke. Det burde være en menneskerett, men forbausende mange menn møter det med motstand. I tillegg er det umulig å overse det større mønsteret: behovet for dominans, kontroll og makt. Historisk og i dag er det menn som står bak kriger, konflikter og maktkamper. Det er som om ideen om å være “sterk”, “hard” og emosjonsløs er selve identiteten for mange. Resultatet? Følelser undertrykkes, sårbarhet blir sett på som svakhet, og menn ender opp med høyere selvmordsrate fordi de ikke får rom til å være mennesker. For å ikke snakke om den tåpelige ansvarsfraskrivelsen som kommer hver eneste gang de blir tatt i noe negativt, eller ikke klarer helt grunnleggende ting som normale, oppegående mennesker både burde se og ta ansvar for. Plutselig er det kvinners feil at menn er ensomme, at kvinner ikke vil “hvem som helst”, og at menn ikke får den responsen de mener de har krav på. Som om det er kvinnenes feil at menn ikke ønsker å tilpasse seg eller utvikle seg i takt med samfunnet. Jeg vet at dette ikke gjelder alle menn. Men det gjelder nok til at mønsteret er tydelig – og det er akkurat dette som gjør at frustrasjonen min vokser. Og hvis du som mann føler deg truffet av dette, er det kanskje verdt å spørre seg hvorfor. Anonymkode: 348c1...267 Den enkle diagnosen her er mangel på sex. Hysteri var en diagnose for 100 år siden. På tide å børste støv av den? Anonymkode: 345f4...58d
DesmondMiles Skrevet 12. desember 2025 #34 Skrevet 12. desember 2025 (endret) AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du lurer på hvorfor jeg gidder å være frustrert over dette? Fordi det handler om tusenvis av kvinner som daglig møter urettferdighet – og likegyldighet akkurat som din. Jeg sa aldri at jeg hater menn. Jeg sa at jeg blir fiendtlig innstilt mot et mønster mange menn opprettholder. Responsen din bekrefter det perfekt. Anonymkode: 348c1...267 Hvorfor skal jeg bry meg om at en tilfeldig, anonym kvinne på internett har en fiendtlig innstilling mot kjønnet jeg er? Ville jo vært helt absurd om jeg faktisk brydde meg om det. Når du generaliserer såpass, så blir du aldri tatt seriøst, uavhengig av hva temaet dreier seg om. Endret 12. desember 2025 av DesmondMiles 4 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2025 #35 Skrevet 12. desember 2025 herzeleid skrev (7 timer siden): Har du selv spurt deg hvorfor du har blitt så radikalisert? I en tid det menn bidrar mer hjemme enn noen sinne, og i sum jobber mer (hjemme og ute) enn kvinner, hvorfor er du plutselig nå så sint på menn på grunn av arbeidsfordeling? I en tid der kvinner og menn har samme lønn for samme arbeid, og der det er våre frie valg som i all hovedsak styrer lønnen, hvorfor er du plutselig nå så sint på menn på grunn av lønn? I en tid der vi er mer like, mer makt gis til kvinner og du som norsk kvinne er omgitt av historisk ‘myke’ menn, hvorfor er du plutselig nå så sint på menn for å være harde? Jeg tror mye av radikaliseringen vi i dag ser, og som du selv illustrerer, handler mindre om problemet i seg selv eller gruppene en er så sint på, men (des)informasjonen en velger å konsumere, konfliktene en velger å oppsøke og sinnet/hatet en velger å nære. Når en blir mer sint i takt med at problemene blir mindre tror jeg det kan være verdt å heller spørre seg hvor en finner alt dette en hisser seg over, og hvorvidt en har blitt lurt, eventuelt lurer seg selv. Nei, dette er ikke radikalisering – og det er heller ikke "desinformasjon" eller hat jeg selv nærer. Det handler om en helt legitim frustrasjon over noe som fortsatt skjer daglig: Mange menn forventer fortsatt – bevisst eller ubevisst – at kvinner skal ta hovedansvaret hjemme, planlegge, organisere, huske og fikse det meste. Det mentale arbeidet, de usynlige oppgavene, det som holder alt gående? Det lander fortsatt tungt på kvinner, selv når vi jobber like mye ute. Og utenfor hjemmet: Det er fortsatt et tydelig "meg først"-fokus hos mange – i debatter om likestilling, i måten krav om respekt møtes med motstand, i behovet for dominans og kontroll som skaper ufred, konflikter og maktkamper. Til tross for all fremgang og snakk om likestilling, er mønsteret der: Menn som ikke ser, ikke tar initiativ, og som legger skylda andre steder når det pekes på. Frustrasjonen min kommer ikke fra hat. Den kommer fra å ønske at menn faktisk slutter å forvente at kvinner skal gjøre alt – og begynner å ta like mye ansvar uten å måtte bli bedt om det. Hvis du kaller dette radikalisering, så er kanskje spørsmålet: Hvorfor føles det så truende å høre at dette fortsatt er et problem? Anonymkode: 348c1...267 3 7
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2025 #36 Skrevet 12. desember 2025 DesmondMiles skrev (8 minutter siden): Hvorfor skal jeg bry meg om at en tilfeldig, anonym kvinne på internett har et hat mot kjønnet jeg er? Ville jo vært helt absurd om jeg faktisk brydde meg om det. Når du generaliserer såpass, så blir du aldri tatt seriøst, uavhengig av hva temaet dreier seg om. Virker for meg som om at du blir veldig provosert av denne meningen Anonymkode: 348c1...267 5
DesmondMiles Skrevet 12. desember 2025 #37 Skrevet 12. desember 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, dette er ikke radikalisering – og det er heller ikke "desinformasjon" eller hat jeg selv nærer. Det handler om en helt legitim frustrasjon over noe som fortsatt skjer daglig Klart det handler om radikalisering. Du lar deg i økende grad påvirke av et narrativ som er konstruert. Uten sammenlikning for øvrig, så mener også høyreekstreme og islamister at holdningene deres er legitime. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Til tross for all fremgang og snakk om likestilling, er mønsteret der: Menn som ikke ser, ikke tar initiativ, og som legger skylda andre steder når det pekes på. Hadde ikke menn flest vært langt mer progressive enn hva du later som er tilfelle, så hadde man ikke hatt de forholdene for likestilling som man har i Norge. Se hvor enkelt prinsipper om likestilling fjernes i andre land så raskt nok menn tenker at det skal være slik. Hvorfor? Fordi biologisk sett er menn generelt anlagt til å kunne bruke makt og vold i langt større grad enn kvinner. Det er tross alt et bevisst valg fra menn å slippe til kvinnene i styringen av samfunnet. Fordi menn flest i Norge tenker at dette er en positiv ting. I så måte er det underlig at du velger å ha et så ekstremt negativt fokus på minoriteten av menn. 1
DesmondMiles Skrevet 12. desember 2025 #38 Skrevet 12. desember 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Virker for meg som om at du blir veldig provosert av denne meningen Anonymkode: 348c1...267 Vel, nå ser jo du også spøkelser på høylys dag, så denne uttalelsen fra deg blir bare en bekreftelse på at du ønsker og velger å ha dette negative synet på menn. Jeg har møtt på masse jævlige kvinner. Jeg lar likevel ikke det farge synet mitt på kvinner jeg ikke kjenner. 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2025 #39 Skrevet 12. desember 2025 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Den enkle diagnosen her er mangel på sex. Hysteri var en diagnose for 100 år siden. På tide å børste støv av den? Anonymkode: 345f4...58d At incels lider av hysteri? Anonymkode: a368f...a07 8
herzeleid Skrevet 12. desember 2025 #40 Skrevet 12. desember 2025 DesmondMiles skrev (1 time siden): Klart det handler om radikalisering. Du lar deg i økende grad påvirke av et narrativ som er konstruert. Ja det er nettopp dette som er så påfallende; Det har aldri i historien eller noe sted på kloden vært mindre grunn til å hisse seg opp over tingene TS gjør, og om en faktisk ser på statistikken vil en se at den totale belastningen (i form av tid brukt på arbeid og hjemme) i sum er marginalt større på menn enn kvinner. Likevel hisser TS seg opp over det motsatte. Det tror jeg illustrerer at en har latt seg lure av aktivistiske stemmer, og at en egentlig hisser seg opp over et narrativ en har slukt rått heller enn en realitet en er bevisst på. 2 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå