Gå til innhold

Farmor vs mormor - forskjellsbehandling

Fremhevede innlegg

Skrevet

Inspirert av en annen tråd her som handler om inkludering av barnebarn.

Merker dere noen forskjellsbehandling  av barnebarn der besteforeldre har både sønn og datter med barn? Synes jeg ofte ser at datter og hennes barn favoriseres og at farmorbarna kommer litt i andre rekke. 

Min svigermor er både farmor og mormor og der er det ganske tydelig at de barna hun er mormor til er mest stas.

Anonymkode: aa4e3...cc6

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har observert motsatt også, hvis det er sønnen som er «gullungen». Forstår meg ikke på foreldre som klarer å gjøre forskjell på barna og barnebarna sine på den måten. Det skal i hvert fall aldri skje meg hvis jeg får barnebarn.

Anonymkode: b9a9b...627

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Min mormor forskjellsbehandlet mine søsken og meg og søskenbarna våre, hun var farmoren deres og det var åpenbart at hun var mer glad i dem istedenfor å være like glad i oss alle. Mens vår farmor hadde bare oss, og det var tydelig at hun var like glad i oss alle tre!

Anonymkode: 12333...ca1

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Her kom våre to barn som de første på begge sider av familien. Så stor stas for alle. Veldig dedikerte svigerforeldre. Nå får søster til min mann sin første neste år. Men greier ikke se for meg at de skal gjøre forskjell på dem. Min mor og far er veldig påpasselig med å gjøre likt for mine og min brors barn 

Anonymkode: 1fe6f...4d0

• Liker 1
Skrevet

Min farmor sa tydelig i fra at hun ikke ville passe min bror eller meg. Sin datters barn hentet hun i barnehagen/på skolen og passet hver dag i 2 år.

Mine barns farmor og farfar har passet våre barn på 8 og 11 to ganger, i et par timer hver dag. Hennes datters barn har hun passet jevnlig flere uker i strekk siden de ble født.

Anonymkode: db1c8...f74

• Hjerte 1
Skrevet

Her er svigermor opptatt av å gjøre mest mulig likt. Og samme med svigerfar. Men ser at svigerfar har  nok sønnen her litt som favoritt men det har nok mye med de var veldig mye sammen når svigerfar hjalp meg i fjøset,  pluss at våres sønn er veldig lik svigerfar i være måtte, med ting de liker, det å være løsningsforslag orientert, det å skru og reparere ting.

Mine foreldre favoriserte datteren til bror min. Virket som alt gjaldt ho. Ho fikk så og si alt ho pekte på. Og fikk være med på alt. Mens våres hadde de ikke tid til

Anonymkode: 6f968...c99

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Merker dere noen forskjellsbehandling  av barnebarn der besteforeldre har både sønn og datter med barn? Synes jeg ofte ser at datter og hennes barn favoriseres og at farmorbarna kommer litt i andre rekke. 

Min svigermor er både farmor og mormor og der er det ganske tydelig at de barna hun er mormor til er mest stas.

Nei kan ikke si at vi merker noe forskjell. Men det handler jo en del om relasjoner og hvem som tar initiativ til kontakt da.. 

Her er farmor og mormor likestilt, men farmor tar nok mer initiativ enn mormor sånn sett, mens mormor får relasjonen noe lettere fordi vi har en tettere relasjon som mor-datter. 

Men min mor er like mye med mine brødres barn, men må nok jobbe litt mer der enn hos oss. 

For min personlige del så prøver jeg å tilrettelegge for likhet mellom begge sidene. 

Anonymkode: e9dab...6e4

• Hjerte 1
Skrevet

Min farmor var også mormor, og hun favoriserte de hun var mormor til. Som barn merket jeg hvor mye mer hun likte mine søskenbarn enn meg og mitt søsken. Med søskenbarna mine var hun kjærlig og morsom, og med oss streng og kravstor.

Anonymkode: ed4dc...079

Skrevet

Min svigermor har vært like dårlig med samtlige barnebarn. Hun har bare sønner, og barnebarn har hun aldri brukt tid og energi på.

Min mor har bare mine barn og både hun og mine søsken har vært helt fantastiske med barna 🥰

Anonymkode: 612e4...14f

Skrevet

Jeg har aldri vært noens favoritt, hverken hos egne foreldre eller annen familie. Det handlet rett og slett om at jeg er innesluttet, engstelig og usikker som person. Typisk sånn som tar vanvittig mye plass ved at jeg prøvde å være usynlig. 

Vi har aldri opplevd forskjellsbehandling som går på kjønn (det er hvertfall sjeldent kun kjønn som er grunnen). I min familie velges alltid minste motstands vei. Dvs hvis du har få regler for barnebarna og gir generelt lite motstand mot besteforeldrene så er du og barna hjertelig velkomne og får alt dere peker på. Hvis du derimot stiller krav som f.eks om at besteforeldre må være klink edru når de sitter barnevakt så kan du glemme å få hjelp gjennom tjenester eller tid og gaver. Altså er det relasjonen som avgjør hvilken type besteforeldre barna faktisk får.

Jeg tar det ikke tungt fordi vi er på helt forskjellige planeter. Det de har å tilby vil jeg faktisk ikke ha.

Anonymkode: 6e994...cb7

• Hjerte 2
Skrevet

Aldri opplevd. 
Det er naturlige forskjeller av andre årsaker, som at den ene datteren/sønnen har flyttet et stykke unna og etablert seg der. Eller at vi er i helt forskjellige livssituasjoner. 
Men nei, har aldri opplevd favorisering fordi datters/sønns barn er “bedre” enn den andre sine. 

Anonymkode: 5d5d9...024

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Her er det motsatt. Farmor barn er .. ikke favoritter, men de farmor har mest kontakt med

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man kan vel si at et mor - datter - forhold fortoner seg annerledes enn et mor - sønn - forhold?

Hvis farmor har et dårlig forhold til sin svigerdatter så er det svigerdatteren som er heksa, eller svigermoren som er et troll. 

Mannen får og tar lite ansvar for å leke diplomat.

Man har en større forståelse, toleranse og tålmodighet med sin egen biologiske familie enn hva man har med de fleste andre.

Folk blir også veldig vant til sin  egen familiekultur, dynamikk, holdninger og tradisjoner at det er fort gjort å se fobi «feil og mangler».

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror diskrimineringen stort sett går andre veg. Farmor får ikke delta i barnas liv like mye som mormor.

• Liker 2
  • Nyttig 8
Skrevet

Nei, ingen forskjellsbehandling blant verken mine eller mannens foreldre. 

Geografi - hvor man bor - har spilt størst rolle. Det har likevel ikke medført forskjellsbehandling, bare litt ulike relasjoner mellom besteforeldre og barnebarn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (5 timer siden):

Jeg tror diskrimineringen stort sett går andre veg. Farmor får ikke delta i barnas liv like mye som mormor.

Tror også det handler mye om dette. Ofte mor som tar ansvar for relasjoner i familien, og da blir det fort slik at mor sin familie prioriteres. Å være mors mor gir ofte også større rom for å ta plass i familien, mens farmor risikerer å trakke svigerdatteren på tærne, og må derfor være mer forsiktig. 

Anonymkode: 7b536...8c4

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Min mor har en sønn og en datter, hun er nærmest barnebarna fra sønnen men det er fordi de bor fortsatt i byen jeg er født i, så det blir naturlig. Jeg har flyttet langt. 

min svigermor var to sønner.

Anonymkode: 5d43a...e90

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (6 timer siden):

Her ligger det en del ansvar på sønner, faktisk. Ser det på min eksmann. Hvis farmor her skal ha kontakt med ungene må hun stort sett ta initiativ selv, han informerer ikke om hverken juleavslutninger eller fotballkamper. Jeg tror hun synes det er sårt (hun har 3 sønner) og hun er nok "sjalu" på forholdet vi svigerdøtre har til egen mor. 

Ellers tror jeg ikke det alltid er like lett å være farmor som mormor, mye er nok avhengig av den sønnen blir partner med, men likevel. Man er ofte nærmere sin egen mor enn svigermor. Jeg har alltid forsøkt å inkludere farmor like mye med mine barn, men nå som vi er skilt blir det ikke like naturlig lenger. 

Anonymkode: e8fa0...7cb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er farmor (og kun det, enn så lenge). Jeg opplever at mors familie har et soleklart forsprang, all den tid mammaen til barna har et godt og nært forhold til sin mor og de er MYE sammen. Jeg duger til barnevakt når de _må_ bruke meg, og heldigvis synes barna at også farmor er stas.

Jeg er ikke såret over dette - jeg følte det var slik da mine barn var små også. Vi var langt mer sammen med min familie enn farens, og jeg synes ikke det er så merkelig. Og, det er sjelden sønnen min som fikser noe rundt barna, det er alltid svigerdatteren som tar kontakt. Så jeg setter pris på den tiden jeg får, og får aldri et nei om jeg spør selv heller :).

Anonymkode: b8d3e...cb3

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

For min del så har jeg alltid vært favoritt- det har vært ganske tydelig, mest tydelig på min fars side😅 Nå hadde jeg riktig nok besteforeldre på begge sider helt for meg selv i omlag 10 år, så det er vel naturlig at relasjonen ble litt annerledes da kanskje. 

For våres del opplever vi at barna har best relasjon til mor-siden av familien, det er IKKE på grunn av oss, vi besøker og inkluderer far-siden like mye, men de er mest opptatt med sin yngste sønn sin familie. De har både gutter og jenter, men ett ekstra hjerte for ‘attpåklatten’- noe som stadig er oppe til diskusjon blandt resterende søsken da forskjellen på hvordan de stiller opp der kontra andre er enorm. 

Anonymkode: 20639...d03

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...