AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #1 Skrevet 11. desember 2025 Heisann. Jeg har aldri laget pinnekjøtt før, og kun smakt en gang. Det syntes jeg ikke var noe spesielt godt. Jeg kan like sauekjøtt, men sliter med det som smaker veldig mye sau. (Iht minebpreferanser) I år er jeg heldig med to nye gjester. En muslim og en svigerdatter som er vant med pinnekjøtt. Her går det ellers i ribbe, medisterksker og julepølse. Så tenkte det må bli pinnekjøtt også i år. Har du en god pinnekjøtt oppskrift, og gjerne en måte så det ikke smaker så mye sau. Altså hvordan gjør man dette? Er det best med røkt eller vanlig variant, og hvilken leverandør anbefaler du? På lammelår liker jeg rosmsrin og hvilkøk til. Er det lov på pinnekjøtt? Anonymkode: 6caf4...e36 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #2 Skrevet 11. desember 2025 Urøkt er best. Anonymkode: 939f3...053 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #3 Skrevet 11. desember 2025 Du må først sjekke med muslimen om han spiser vanlig pinnekjøtt, eller om det må være halal-slaktet. Du vil jo ikke servere noe som han ikke kan spise. Urøkt pinnekjøtt er best, ja. Mulig at pinnekjøtt av lam smaker mindre sau enn pinnekjøtt av voksne dyr, så se etter det. Gilde har visst fått bra terningkast i år, Henriettes er også regnet for å være bra. Oppskrifter finner du på nett. Det er altså ekstremt enkelt: legg kjøttstykkene i rikelig med kaldt vann i minst 24 timer før tilberedning, gjerne 36 timer. Hvorvidt man skal skifte vann underveis er en smaksak, jeg pleier det. Legg en rist i bunnen av en kjele og fyll vann opp til risten, legg kjøttet oppå risten. La dampe (småkoke) i 3-4 timer, sjekk underveis at det fortsatt er vann under risten, fyll på ved behov. Ferdig. Det skal ikke krydres med noe som helst, det blir veldig feil. Men hvis du vil krydre din egen mat på din egen tallerken, så kan du jo det, men det er ikke vanlig. Serveres med poteter og kålrotstappe. Det er ypperlig å legge julepølsene til damping oppå pinnekjøttet underveis. (Men kanskje det ikke er lurt mtp muslimen) Anonymkode: d4241...c5b
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #4 Skrevet 11. desember 2025 pinnekjøttet må vannes ut, du kan enten vanne det ut over natten (anbefalt) eller du kan bytte vann flere ganger i løpet av dagen (minimum 8 timer vanning) Så skal det dampes, du kan dampe det på rist i kjele men bjørkepinner er traisjon og gir smak påstås det, damp de i to til tre timer, noen avslutter det i ovnen sammen med ribba for å "tørke det ut litt" pinnekjøtt lager seg i grunnen selv.. Anonymkode: 37330...801
Soft mann Skrevet 11. desember 2025 #5 Skrevet 11. desember 2025 Pinnebog er mye bedre enn pinnekjøtt syntes eg. Du kan vanne ut kjøttet i ca 24 timer. Eller koke det i ca 6 timer, da uten utvanning før koking. Eg liker røkt best, men de har alltid vert sagt at de røkte kjøttet har dårligere kvalitet en de urøkte
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #6 Skrevet 11. desember 2025 Det blir mer juicy om du erstatter halvparten av vannet med eplejuice. Og så er det godt å dampe oppå potetene. De blir veldig gode. Og å sette kjøttet i stekeovnen en liten fres etter damping. Anonymkode: db1d9...fc3 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #7 Skrevet 11. desember 2025 Dette er jeg god på. Vann ut - jeg vanner fra ettermiddag lille til kl 13 julaften (i pinnekjøttetgryta). Skifter vann en gang. Så kommer supertrikset og stol på meg: legg kokefaste poteter med skall i hele bunnen av gryta. Tøm på 0,5 L Bayer og fyll på med vann så det dekker potetene. Stable pinnekjøttet over. Kok opp, skru ned varmen og damp i 3-4 timer, til kjøttet slipper beinet. Legg pinnekjøttet over i form og sett under grill i 10 min i stekeovn. Potetene smaker nå fantastisk og jeg lover de er hele og fine. Fisk de opp med en hullskje og legg de i en skål, hold de varme under folie. Evt pølsevarianeter kan også dampe med pinnekjøttet siste tida. Server med kålerotstappe (med litt potet, gulrot, ribbefett, fløte og smør) og så bruker jeg rødkål. Og svinemorr (men passer vel ikke til muslim). Og ribbefett. Nam nam. Anonymkode: 7ffdc...a00 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #8 Skrevet 11. desember 2025 Og urøkt må det være! Anonymkode: 7ffdc...a00
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #9 Skrevet 11. desember 2025 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Heisann. Jeg har aldri laget pinnekjøtt før, og kun smakt en gang. Det syntes jeg ikke var noe spesielt godt. Jeg kan like sauekjøtt, men sliter med det som smaker veldig mye sau. (Iht minebpreferanser) I år er jeg heldig med to nye gjester. En muslim og en svigerdatter som er vant med pinnekjøtt. Her går det ellers i ribbe, medisterksker og julepølse. Så tenkte det må bli pinnekjøtt også i år. Har du en god pinnekjøtt oppskrift, og gjerne en måte så det ikke smaker så mye sau. Altså hvordan gjør man dette? Er det best med røkt eller vanlig variant, og hvilken leverandør anbefaler du? På lammelår liker jeg rosmsrin og hvilkøk til. Er det lov på pinnekjøtt? Anonymkode: 6caf4...e36 Jeg har heller aldri laget pinnekjøtt,de fleste lager det ikke men tilbereder pinnekjøtt. Anonymkode: b0790...f91 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #10 Skrevet 11. desember 2025 Istedet for rist/pinner i bunnen av kjelen, bruk poteter. Legg poteter, gjerne mandel- eller amandine, i bunnen. Dekk vann over potetene. Legg kjøttet over og la de dampe over potetene. Potetene servere, gjerne dryss litt urter over. Anonymkode: 939f3...053 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #11 Skrevet 11. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du må først sjekke med muslimen om han spiser vanlig pinnekjøtt, eller om det må være halal-slaktet. Du vil jo ikke servere noe som han ikke kan spise. Urøkt pinnekjøtt er best, ja. Mulig at pinnekjøtt av lam smaker mindre sau enn pinnekjøtt av voksne dyr, så se etter det. Gilde har visst fått bra terningkast i år, Henriettes er også regnet for å være bra. Oppskrifter finner du på nett. Det er altså ekstremt enkelt: legg kjøttstykkene i rikelig med kaldt vann i minst 24 timer før tilberedning, gjerne 36 timer. Hvorvidt man skal skifte vann underveis er en smaksak, jeg pleier det. Legg en rist i bunnen av en kjele og fyll vann opp til risten, legg kjøttet oppå risten. La dampe (småkoke) i 3-4 timer, sjekk underveis at det fortsatt er vann under risten, fyll på ved behov. Ferdig. Det skal ikke krydres med noe som helst, det blir veldig feil. Men hvis du vil krydre din egen mat på din egen tallerken, så kan du jo det, men det er ikke vanlig. Serveres med poteter og kålrotstappe. Det er ypperlig å legge julepølsene til damping oppå pinnekjøttet underveis. (Men kanskje det ikke er lurt mtp muslimen) Anonymkode: d4241...c5b Trenger ikke halal er ikke direkte praktiserende. Men holder seg til å ikke spise gris. Spurte om evnt pinnekjøtt var ok. Tror det ble sagt at det ikke var smakt. Og hadde lyst å prøve norsk juletradidjons mat. Bortsett fra gris. Som er resten av måltidet. Hadde tenkt å lage kalkun filet, og servere tilbøret som hører til resten. Men da en til kommer til bords og er vant med pinnekjøtt, så får jeg prøve det da Anonymkode: 6caf4...e36
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #12 Skrevet 11. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette er jeg god på. Vann ut - jeg vanner fra ettermiddag lille til kl 13 julaften (i pinnekjøttetgryta). Skifter vann en gang. Så kommer supertrikset og stol på meg: legg kokefaste poteter med skall i hele bunnen av gryta. Tøm på 0,5 L Bayer og fyll på med vann så det dekker potetene. Stable pinnekjøttet over. Kok opp, skru ned varmen og damp i 3-4 timer, til kjøttet slipper beinet. Legg pinnekjøttet over i form og sett under grill i 10 min i stekeovn. Potetene smaker nå fantastisk og jeg lover de er hele og fine. Fisk de opp med en hullskje og legg de i en skål, hold de varme under folie. Evt pølsevarianeter kan også dampe med pinnekjøttet siste tida. Server med kålerotstappe (med litt potet, gulrot, ribbefett, fløte og smør) og så bruker jeg rødkål. Og svinemorr (men passer vel ikke til muslim). Og ribbefett. Nam nam. Anonymkode: 7ffdc...a00 Skal ikke kjøttet trekke i vann. Bare stå i dampen? Hvor mye har du da plata på? Anonymkode: 6caf4...e36
Natriumclorid Skrevet 11. desember 2025 #13 Skrevet 11. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette er jeg god på. Vann ut - jeg vanner fra ettermiddag lille til kl 13 julaften (i pinnekjøttetgryta). Skifter vann en gang. Så kommer supertrikset og stol på meg: legg kokefaste poteter med skall i hele bunnen av gryta. Tøm på 0,5 L Bayer og fyll på med vann så det dekker potetene. Stable pinnekjøttet over. Kok opp, skru ned varmen og damp i 3-4 timer, til kjøttet slipper beinet. Legg pinnekjøttet over i form og sett under grill i 10 min i stekeovn. Potetene smaker nå fantastisk og jeg lover de er hele og fine. Fisk de opp med en hullskje og legg de i en skål, hold de varme under folie. Evt pølsevarianeter kan også dampe med pinnekjøttet siste tida. Server med kålerotstappe (med litt potet, gulrot, ribbefett, fløte og smør) og så bruker jeg rødkål. Og svinemorr (men passer vel ikke til muslim). Og ribbefett. Nam nam. Anonymkode: 7ffdc...a00 Blir ikke potetene ihjelkokt når de står og koker i 3-4 timer? 2
Leo Skrevet 11. desember 2025 #14 Skrevet 11. desember 2025 Natriumclorid skrev (17 minutter siden): Blir ikke potetene ihjelkokt når de står og koker i 3-4 timer? Saltet i pinnekjøtret gjør at de ikke blir overkokt eller koker i stykker. Ikke en gang mandelpoteter sprekker når man tilbereder dem under pinnekjøttet 2
Leo Skrevet 11. desember 2025 #15 Skrevet 11. desember 2025 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Skal ikke kjøttet trekke i vann. Bare stå i dampen? Hvor mye har du da plata på? Anonymkode: 6caf4...e36 Kjøttet skal ikke ned i vannet. Vannet skal bare dekke potetene, pinnene eller hva du nå har i bunnen av gryta. Lurt å stable kjøttet slik at du faktisk har minst ett sted i gryta hvor du tydelig kan se vannet og det skal bare så vidt bevege seg. Hva plata skal stå på avhenger av komfyren din, men på min er det 3 - 4. Noe som er ca. 1/3 av max. Og husk at du må ha lokk på gryta ellers koker det tørt. 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #16 Skrevet 11. desember 2025 Soft mann skrev (5 timer siden): Pinnebog er mye bedre enn pinnekjøtt syntes eg. Du kan vanne ut kjøttet i ca 24 timer. Eller koke det i ca 6 timer, da uten utvanning før koking. Eg liker røkt best, men de har alltid vert sagt at de røkte kjøttet har dårligere kvalitet en de urøkte Du skal ikke koke pinnekjøtt. Det skal kun dampe! Anonymkode: c0716...fd4 1
Soft mann Skrevet 11. desember 2025 #17 Skrevet 11. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du skal ikke koke pinnekjøtt. Det skal kun dampe! Anonymkode: c0716...fd4 Det er vel opp til hver enkelt tenker eg. men å koke uten å vanne ut først var en test. Men eg likte de veldig god. før brukte eg dampovn med ok resultat, har selvsagt dampet på bjørkepinner slik mange mener er de eneste rette. men tror faktisk eg kommer til å forsøke mer med koking, hvor mye vann i kjelen, kanskje koke 7 eller 5 timer. Liker å teste litt😅
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #18 Skrevet 11. desember 2025 Det enkleste er nok å bare dampe over rist på vanlig måte - gjerne minst 3 timer. Tror nybegynnere gjerne vil sette pris på at kjøttet får litt "skjerping" i stekeoven etterpå - det gjør fettet mer sprøtt og lettere å spise. På med grilleleentet og sett kjøttet med fettet mest mulig opp midt i ovnen - det skal bare et par minutter til. Ser at mange anbefaler å dampe over poteter - hver sin smak. Personlig synes jeg litt av poenget med en pinnekjøttmiddag er at det er fin kontrast mellom kjøttet og potetene - og da skal det helst være Kerrs Pink-poteter (som har mye "jordsmak/poetsmak") som er godt dampet - disse er melne. Men det er jo smak og beghag, samt tradisjon. Anonymkode: 6c44d...e18
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #19 Skrevet 11. desember 2025 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Ser at mange anbefaler å dampe over poteter - hver sin smak. Personlig synes jeg litt av poenget med en pinnekjøttmiddag er at det er fin kontrast mellom kjøttet og potetene - og da skal det helst være Kerrs Pink-poteter (som har mye "jordsmak/poetsmak") som er godt dampet - disse er melne. Men det er jo smak og beghag, samt tradisjon. Anonymkode: 6c44d...e18 Det uthevede: Helt enig! Og jeg vil legge til: Det skal også være en kontrast mellom kjøttet og kålrabistappen. Mange bruker dampekraft i den også, og da vil jo alt på tallerkenen først og fremst smake pinnekjøtt. Nei, sier jeg! Ha en fløteskvett og masse smør i stappen i stedet - da får man den rette kontrasten der også. Anonymkode: 493ea...906 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #20 Skrevet 11. desember 2025 Røkt pinnekjøtt er best Anonymkode: 8ba93...c3f 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå