Gå til innhold

Jeg SKAL ut av hamsterhjulet!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!:)

I går lagde jeg et innleid under «familie»-forumet om at jeg ikke orker hamsterhjulet mer og vil komme meg ut. Jeg fikk ikke de type svar jeg ønsker så prøver på nytt her i stedet, i håp om at folk her tenker mer utenfor boksen.

Jeg orker ikke lenger at jobben skal ta all energien min slik den gjør nå. Jeg jobber som spesialsykepleier og det er ingen andre jobbmuligheter som gjør at jeg kan beholde grei lønn. Slik ting er nå har jeg heller ikke mulighet til å redusere stillingen betraktelig økonomisk. Men jeg «må» ut av hamsterhjulet snart! 

Dette ønsker jeg meg: jeg vil kunne ha mer energi og overskudd i hverdagen slik at jeg kan gi mine barn den oppmerksomheten de fortjener og trenger. Jeg vil ikke vær en mamma som er utkjørt etter jobb og aldri orker å leke eller finne på ting sammen med de. Jeg vil kunne bruke mer tid på barna, aktiviteter sammen med de og å gi de en best mulig oppvekst. Slik ting er nå føler jeg meg mislykket som både mor, kjæreste og arbeidstaker. Alt blir bare gjort halvveis. 

Tipsene jeg fikk i sist post gikk hovedsakelig ut på «fulltidsjobb må man bare» og hvordan jeg må lære meg å nedprioritere barna («du trenger ikke å leke med de, de kan leke selv», «be de ta buss til fotball-trening», «la de gå på Max 1 aktivitet» osv…). Men jeg vil ikke ha tips til hvordan jeg skal få mer tid for meg selv ved å la et få ut over barna. Jeg vil ha konkrete tips til hvordan man faktisk kan komme ut av hamsterhjulet økonomisk. Jeg vil ha kreative tips som kanskje kan funke.

Vi har for eksempel noen bekjente som leide ut huset sitt i et helt år, og som selv campet i naturen hele året. De jobbet da 40% hver i tillegg til at de tjente godt på utleie. På det året sparte de så mye penger som de aldri hadde klart å spare før! Nå skal det sies at de gjor det for eventyr-delen og ikke for økonomien. Og å skulle dra den så langt er kanskje litt for langt, med tanke på at ingen av oss er særlig naturvandt. MEN det er slike type tips og ideer jeg ønsker meg. UTENFOR BOKSEN!

Kanskje har du eller noen du kjenner gjort noe uvanlig og vil dele?

Anonymkode: 9f705...696

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så du vil ha lik lønn men med mindre ansvar og arbeidstid? Jeg vil også gjerne ha det. Tror faktisk alle vil det… de fleste vil vinne i lotto også. Lykke til. Håper det ordner seg. 

Anonymkode: 021e1...79b

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Vel, nå kjenner jeg mange som lever langt utenfor hamsterhjulet og har svært frie liv på ulike vis med veldig lite jobb. Jeg har også mye mer frihet i hverdagen enn standarden. Fellesnevneren for både meg og alle de jeg kjenner er at vi har svært lav pengebruk. Konstruerer man livet sitt litt rundt dette kan man fint komme dit, men hvis du vil ha mer frihet, må du ofre forbruket. Du vil ha "grei lønn", og det er det bare å glemme. De eneste jeg vet om som får i pose og sekk på måten du ber om, er folk som har arvet masse penger. 

Kort fortalt: Ingen MÅ ha fulltidsjobb, men man MÅ ha fulltidsjobb hvis man ønsker gjennomsnittlig forbruk og "grei lønn". 

Anonymkode: 1430c...6de

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

🐹

Anonymkode: 93faa...de3

AnonymBruker
Skrevet

Jobber som sykepleier. Jobber mellom 50-70 prosent..

Jeg ville skrelt ned økonomisk og sett hvor mye du kan gå ned i stilling. Bare 10% merkes godt(synes jeg). 

Ellers må man se på boligsituasjon. Jeg har tenkt mye på om man kunne kjøpt seg en tomannsbolig og leid ut halve. Slik at man bor ekstremt billig. Men har landet på at vi liker vårt rimelige flotte billige gamle hus. Vårt beskjedne boliglån er mye grunnen til at begge voksene i familien kan jobbe redusert. 

Som sykepleier kan man bytte til vikarbyrå og jobbe rotasjon/intenst med bedre lønn. Mer frihet men må da være lengre perioder vekk dra barna. Så det smerter jo også (for mye for min del..)

Anonymkode: f7bb9...2e7

• Liker 2
Skrevet (endret)

Velkommen iblant oss som har funnet veien bort ifra lurendreieriet av "velferdsstaten". 

Du har allerede begynt å finne svarene ved rett og slett å ha begynt Å TENKE UTENFOR BOKSEN, som du selv sier. 

Gratulerer med det. 

For min del har jeg gradvis skiftet mine roller til Thailand som i dag tiltrekker seg likesinnede som deg hele tiden. Etter hvert kommer jeg nok til å bosette med i Kina hvor det daglig dukker opp flere og flere muligheter. 

Som sykepleier kan du sikkert få omsorgsjobber i ekspat-miljøet til å begynne med. Det er også mulighet for å jobbe ved alskens private klinikker.  Du lever for en brøkdel av utgiftene i Norge og skattene er ikke i nærheten. Ellers har Norge og Thailand også en skatteavtale slik at du ikke blir dobbeltbeskattet. 

Dette er ikke en enkel sti å finne og du må bare bedrive "research" for hva funker for deg.  Det er mange andre land som har muligheter også, men Asia virker å være det stedet med mest muligheter. 

I Norge lønner det seg jo knapt å jobbe i forhold til å være sykemeldt. Jeg vet at sykepleiere ofte går ned mye i sykelønn siden de ofte mister tilleggene, noe som gjør at folk i helsevesenet ikke alltid kommer like godt utav det. Uansett, et alternativ er å sykemelde deg. Du kan jo gå et år før du må på AAP. 

En venn av meg brukte et år til å finne utav hva han skule gjøre videre og nå driver han med online helserådgiving. 

Har du forresten funnet ut hvordan det lønner seg å gå over til deltid? Du kan jo evt vurdere sykemelding og deretter kan du og familie i ro og fred vurdere hva som er best. Ofte handler det jo rett og slett om å kutte levekostnader.  En annen mulighet er å finne en jobb med bedre balanse i utkantene og da kan du raskt skaffe deg billig bolig og sitte igjen med endel (avhenger av om du har nedbetalt hus eller ikke) eller iallfall betydelig senke kostnadene. Det er kommuner som betaler godt for sykepleiere med en helt annen byrde enn det som er vanlig.  På små steder kan også barna gjøre mye mer på egen hånd. 

Eventuelt, hvis du boer på et større sted så er det kanskje mulig å jobbe i privat helsetjeneste eller evt kosmetikk, funksjonellmedisin eller skjønnhetsindustrien.  Mange forskjellige veier å gå. 

Vikarbyrå er nevnt og noe jeg også anbefaler. Mye bedre betalt og spesialsykeplelier kan nok lett få mange oppdrag. Se på det som nordsjøturnus med lengre mellomrom. 

Alt er mulig. Bare ikke la normiene fortelle deg noe annet. Husk at det ikke er noen som er flinkere til å lære nye ting enn sykepleiere. 

Endret av AdonisFFM
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan bli sykepleier på oljeplattform. Veldig godt betalt og mer fri.

Eller ta lederstilling og slippe turnus, og ofte følger det med delvis hjemmekontor.

Du kan også gå ned i stilling og fylle på resten av inntekten med noe du kan gjøre hjemmefra, f.eks lage nettkurs, drive med utleie etc.

Dere kan flytte til et sted med billigere boligpriser og levekostnader, f.eks til en annen landsdel. Som sykepleier får du jobb i hele landet. Er du heldig kan dere gå ned i stilling men ha samme overskudd etter lønn. Noen kommuner gir tom ut rimelige/gratis tomter eller andre goder til nye innbyggere. Noen kommuner gir også høy lønn til helsepersonell spesifikt.

Anonymkode: a2698...bb8

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Starte egen bedrift av noe slag. Da må.du investere mer tid i starten, men hvis det går, blir du egen sjef. 

Begynne med sosiale medier. Snapchat, youtube og tiktok betaler, hvos du er villig til å dele mye av deg selv og ditt liv. Folk ønsker å følge autentiske personer nå, ikke striglede instagramliv. 

Flytte til utlandet. Definitivt den "raskeste" måten å få til ønsket ditt på, men den har jo endel ulemper også naturligvis. 

Kutte drastisk ned på utgifter. 

Hvis en av dere er flinke med aksjer, så er det jo ikke så vanskelig å bygge seg opp, men det tar jo også noen år.

Anonymkode: 50b62...fb6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tipper det er kostnader til bolig/transport (personbiler) evt fritidsbolig som er den største utgiftsposten i AS Familien. Nå aner jeg ikke noe om standard på boligen du har i dag. Men å gå ned i boligstandard, rett og slett selge og flytte til noe mindre vil frigjøre kapital. Tilsvarende med bil - gå ned i standard og redusere kostnader. Forsikring både for bolig og bil - vil bli lavere med mindre boareal/eldre biler. Strøm/kommunale avgifter vil også gå ned. Hvor mye disse grepene vil gi i månedlige kostnader må du regne på, og hvor mye dette tilsvarer i stillingsreduksjon for din del. Med mer tid hjemme, vil du sannsynligvis også ha nødvendig tid til å redusere matbudsjettet. Har du mulighet/interesse av å ha drivhus/hage, for dyrking av kortreist mat.  Til høsten - felles skogsturer for å sanke sopp & bær? 

Gjennomgå dagligøkonomien, og reduser ulike ab for mobil, streaming mv. Tilsvarende med dyre fritidsaktiviteter. 

Men disse tiltakene vil jo innebære at partner har de samme ønskene/vil oppnå de samme verdiene. 

Anonymkode: 26739...12e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For å komme seg ut av hamsterhjulet må du se på grunnene til til hvorfor du havnet der, og så fjerne de grunnene.

Den vanligste grunnen til å havne i hamsterhjulet er at man får barn eller boliglån. Da er man litt fanget.

Du har barn, ser jeg, da kan det være vanskelig. Er de gamle nok til å snart kunne jobbe for sine egne penger? Kanskje du kan jobbe hardt frem til da, og investere alle ekstra penger i aksjer/fond, og så gå ned i stillingprosent når ungene er 18 år?

Anonymkode: 17ef2...0cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber 80% som alenemor og klarer meg helt fint. Jobber også i helse. Har ikke råd til dyre ferier, dill og dall, men det hadde jeg heller ikke hatt med 100% stilling.

Anonymkode: 71298...a6e

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En mellomting mellom å flytte i telt og bo «normalt», kan være:

– Varm kroppen istedenfor huset: https://solar.lowtechmagazine.com/2015/02/restoring-the-old-way-of-warming-heating-people-not-places/

- Mikrohus

Det første punktet kan du gjøre hvor som helst, og kan være nyttig lesning dersom du ser muligheten for å redusere strømregningen. Det andre punktet krever at du flytter, men da kan du leve latterlig billig med normal komfort.

Andre ting du kan gjøre, er å identifisere et problem på jobben som kunne vært løst mer effektivt. Da kan du utvikle det på fritiden (lære fra AI å kode og lage roboter) og selge det til bransjen.

Anonymkode: 36047...ffc

AnonymBruker
Skrevet

Tegn deg en inntektsforsikring gjennom If eller et annet selskap, vent til den blir gyldig og gå til legen og lag et gråtkvalt foredrag om at du har møtt veggen og ikke klarer mer, gå sykmeldt et år og så på aap, inntektsforsikringen trer inn og du kan leve i sus og dus med full lønn og all verdens tid til barna dine. Pass på å ha nok tårer til å lure Nav og apparatene du må gjennom. 

You welcome!

Anonymkode: e6292...fe7

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei!:)

I går lagde jeg et innleid under «familie»-forumet om at jeg ikke orker hamsterhjulet mer og vil komme meg ut. Jeg fikk ikke de type svar jeg ønsker så prøver på nytt her i stedet, i håp om at folk her tenker mer utenfor boksen.

Jeg orker ikke lenger at jobben skal ta all energien min slik den gjør nå. Jeg jobber som spesialsykepleier og det er ingen andre jobbmuligheter som gjør at jeg kan beholde grei lønn. Slik ting er nå har jeg heller ikke mulighet til å redusere stillingen betraktelig økonomisk. Men jeg «må» ut av hamsterhjulet snart! 

Dette ønsker jeg meg: jeg vil kunne ha mer energi og overskudd i hverdagen slik at jeg kan gi mine barn den oppmerksomheten de fortjener og trenger. Jeg vil ikke vær en mamma som er utkjørt etter jobb og aldri orker å leke eller finne på ting sammen med de. Jeg vil kunne bruke mer tid på barna, aktiviteter sammen med de og å gi de en best mulig oppvekst. Slik ting er nå føler jeg meg mislykket som både mor, kjæreste og arbeidstaker. Alt blir bare gjort halvveis. 

Tipsene jeg fikk i sist post gikk hovedsakelig ut på «fulltidsjobb må man bare» og hvordan jeg må lære meg å nedprioritere barna («du trenger ikke å leke med de, de kan leke selv», «be de ta buss til fotball-trening», «la de gå på Max 1 aktivitet» osv…). Men jeg vil ikke ha tips til hvordan jeg skal få mer tid for meg selv ved å la et få ut over barna. Jeg vil ha konkrete tips til hvordan man faktisk kan komme ut av hamsterhjulet økonomisk. Jeg vil ha kreative tips som kanskje kan funke.

Vi har for eksempel noen bekjente som leide ut huset sitt i et helt år, og som selv campet i naturen hele året. De jobbet da 40% hver i tillegg til at de tjente godt på utleie. På det året sparte de så mye penger som de aldri hadde klart å spare før! Nå skal det sies at de gjor det for eventyr-delen og ikke for økonomien. Og å skulle dra den så langt er kanskje litt for langt, med tanke på at ingen av oss er særlig naturvandt. MEN det er slike type tips og ideer jeg ønsker meg. UTENFOR BOKSEN!

Kanskje har du eller noen du kjenner gjort noe uvanlig og vil dele?

Anonymkode: 9f705...696

Har du en partner som kan stille opp?

Er camping vogn livet noe for dere?

Kan du slutte og heller leie deg inn?

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tegn deg en inntektsforsikring gjennom If eller et annet selskap, vent til den blir gyldig og gå til legen og lag et gråtkvalt foredrag om at du har møtt veggen og ikke klarer mer, gå sykmeldt et år og så på aap, inntektsforsikringen trer inn og du kan leve i sus og dus med full lønn og all verdens tid til barna dine. Pass på å ha nok tårer til å lure Nav og apparatene du må gjennom. 

You welcome!

Anonymkode: e6292...fe7

Skremmende hvordan folk tenker…

snylte på andre som betaler skatt for at du ikke gidder å jobbe.

skjerpings

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du finner ikke mye utenfor boksen på KG.

Anonymkode: 662d6...ce7

• Nyttig 1
Skrevet

La meg gjette: dere har et digert hus med digert huslån, som gjør at du ikke kan gå ned i lønn.

Flytt. Eller godta situasjonen. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

🐹

Anonymkode: 93faa...de3

Hvorfor linker du til ts sin egen tråd? 

Jeg syns det oser MLM-fisking av begge trådene dine ts. Er det det som er målet ditt? At du plutselig har funnet "løsningen" og ønsker å hjelpe flere? 😂😂 Hamsterhjul og mange av de andre argumentene dine er de mest brukte både hos Forever, Nuskin m.fl og det er ikke løsningen din. Det kommer til å bli en kostbar affære for deg 😅 

Anonymkode: ca609...2ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor linker du til ts sin egen tråd? 

Jeg syns det oser MLM-fisking av begge trådene dine ts. Er det det som er målet ditt? At du plutselig har funnet "løsningen" og ønsker å hjelpe flere? 😂😂 Hamsterhjul og mange av de andre argumentene dine er de mest brukte både hos Forever, Nuskin m.fl og det er ikke løsningen din. Det kommer til å bli en kostbar affære for deg 😅 

Hva er MLM?

Anonymkode: 6139b...913

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva er MLM?

Anonymkode: 6139b...913

Multi level marketing. Godt gammeldags pyramidespill. Derfor jeg refererte til Forever, Nuskin m.fl

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...