Gå til innhold

Er innekatt dyreplageri?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Diskuterer temaet med noen på jobb, greit å høre deres meninger om dette. 

Anonymkode: 707da...d41

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du spør folk som har utekatter mener de at det er dyreplageri, mens folk som har innekatt synes ikke at det er det.

• Nyttig 1
Skrevet

Ja, det syns jeg og jeg har selv hatt innekatt. 

Anonymkode: 00fbc...d7c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jepp. 

Anonymkode: 3f19c...4c7

• Nyttig 2
Skrevet (endret)

Alt kjæledyrhold er vel strengt tatt mer eller mindre dyreplageri. 

Endret av Brunello
Skrevet

Til en viss grad. Ingen liker å bli innesperret. Men om man går med bånd daglig, så er det ikke verre enn hvordan mange hunder har det. 

Anonymkode: 38ac3...ba0

Skrevet

Med mindre man går tur med de og sånt så synes jeg det er på kanten, ja. Men det er heller ikke helt greit å ha utelatt sånn egentlig. 

Men, det kommer jo litt an på. Hvor mye plass har man, har man en eller flere katter, hvor villig er man til å innrede godt (masse hyller på veggene så kattene kan klatre og herje litt rundt om kring), hvor mye leker man med og aktiviserer kattene osv.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri hatt katt og skal aldri ha det heller. 

Men ja, jeg synes det er litt dyreplageri. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg ser at mange reagerer sterkt på temaet innekatt, og det skjønner jeg godt.

Instinktivt ønsker jo alle at dyr skal ha det best mulig.

For meg handler dette egentlig ikke om "inne vs. ute", men om hvilke faktiske vilkår katten lever under.

Slik situasjonen er i dag, flommer hjelpeorganisasjonene over av katter som ikke er chippet, vaksinert eller kastrert. Mange havner ute på egen hånd, uten trygghet eller tilsyn.

For slike katter blir “uteliv” fort et liv med sult, sykdom, påkjørsler og ingen som savner dem.

En innekatt kan derimot ha et trygt og rikt liv: med stimulering, lek, kloremuligheter, høyder å utforske og mennesker som faktisk er til stede for dem.

Mange katter trives faktisk bedre med forutsigbare omgivelser enn med risikoen og stresset som følger med utegang i tettbebygde områder.

Så for meg er det ikke dyreplageri å ha innekatt – så lenge man tar ansvar for katten og sørger for et miljø der den får brukt kroppen og sansene sine, og får nok mental og sosial stimulering.

(Jeg møter meg likevel selv i katteluka, for jeg er har unngått å gå til anskaffelse av katt, da jeg er usikker på om det er nettopp plageri :sjenert:)

Endret av Tradegy
  • Liker 5
Skrevet

Nja, kjenner en som har flere slike hellig birma. 5-6stk. Og det er kun én av de som vil ut, og får gå ut. De andre holder seg inne, selv om verandadøra står åpen om sommeren. 

Skrevet

Jeg har en katt som er frivillig inne og en som går ut når han vil. Han som er frivillig inne har det helt supert. Hadde vi tvunget han andre til å være inne, så hadde han blitt helt gal. 

Anonymkode: 0ffd0...cc3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja sier vel seg selv..... ikke bra for psyken fot verken mennesker og dyr

Anonymkode: bfb53...352

• Liker 4
Skrevet

Selvsagt, ja, med unntak av enkelte ihjel-innavlede rasekatter som knapt vet hvilket hull de skal drite ut av.

Anonymkode: 89f7d...535

• Liker 3
Skrevet

Jeg har innekatt. Den har 300kvm å boltre seg på, en hund og leke med, barn å kose med og et par ganger i året kan det slumpe til å komme en mus i huset den kan drepe😝 tror den lever ganske greit altså. 
(grunnen til at den er inne er at vi har en ganske sterkt traffikert veg ved siden av oss. Den forrige katten vår ble påkjørt der og det var så fælt at denne katten må bli inne)

Anonymkode: 8b80b...fbb

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Ja, alle katter bør kunne gå ut!

Anonymkode: 1ee72...597

• Liker 4
Skrevet

Den beste kattevelferden er stor kattegård med flere klatremuligheter, en kattevenn (alternativt kan hund være mye selskap dersom de går godt overens), daglig aktivisering med eier og noen utforkelsesturer i bånd.

Anonymkode: 921ef...3d0

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Ja! Men å ha utelatt i trafikkert område er heller ikke heldig. Katter trives i roligere strøk med katteluke.

Anonymkode: f549e...d0b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...