AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 09:09 #81 Skrevet torsdag kl. 09:09 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan skiller denne ordningen seg egentlig fra ordningen i arbeidslivet? Du har jo bare så og så mange egenmeldingsdager hvert år, før du må oppsøke lege og få sykemelding. Det er jo litt samme greia på vgs, de kan fint være borte og syke, men det begrenser seg hvor mye før det må dokumenteres. Skal ungdommer skjermes fra alt ansvar og komme og gå som de vil på skolen? Anonymkode: e497c...968 Forskjellen er at hvis du får influensa og er borte en uke og i tillegg er i begravelse til din søster en dag det er et lite fag, så får du ikke karakter i det faget hvis du en dag kommer for sent pga eks trafikale problemer eller du er uheldig og forsover deg, eller går til helsesykepleier fordi du sliter med at søstra di er død. Det får man nemlig ikke legeerklæring for. Her samler de gjerne opp småfag til en hel dag og vips, man er syk èn fredag og så er løpet kjørt resten av året. Anonymkode: 88862...89c 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 09:09 #82 Skrevet torsdag kl. 09:09 AnonymBruker skrev (13 timer siden): At de ikke tør å ha fravær bør man jo jobbe med hjemme. Hele poenget er jo at man vurderer selv når man bør holde seg hjemme. Når det nærmer seg grensa, får man legeerklæring om man blir syk igjen. Ikke nødvendig å mane frem katastrofescenarioer. Ved helt spesielle hendelser utenfor elevens kontroll, vil skolen ordne det. Det er mulig å sette karakter med inntil 15% fravær, som rektor avgjør. Og det gjøres jo ved sånt som t-bane. Jeg har også elever som ikke tør å ha fravær. De liker at det står null. Jaja. Jeg har også elever som absolutt må spare fravær, og så kommer det frem på utviklingssamtale at de har planlagt en uke i syden utpå vinteren. Akkurat derfor er de nye reglene innført. Anonymkode: f0f65...4e3 Sønnen min var syk helt i starten av skolen da han faktisk fikk vannkopper.... Vi hadde ikke fått med oss helt de nye reglene, og han fikk varsel om å ikke få karakter i 4 fag ganske kjapt. Og man kan ikke garantere at rektor avgjør fravær i positiv favør for eleven. Og for ikke å snakke om alle fagene hvor lærer aldri er tilstede, men da klarer de på mirakuløst vis likevel gi karakter til elevene... Min sønn har 2 timer med gym i uken. Læreren som har dem opprinnelig, har aldri vært der... De har nesten aldri lærer, og er det lærere, så er det forskjellige lærere for hver gang som ikke tar fravær en gang. Likevel får min sønn 5 i gym for dette semesteret... At noen reiser på ferie osv. bør tas individuelt med dem, og ikke straffe en hel gruppe over en lav sko! Anonymkode: 4f7a1...e52 4 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 09:11 #83 Skrevet torsdag kl. 09:11 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Men er de 10 % i hvert fag per halvår, eller gjelder det for hele året sett under ett? Jenta mi her sier at det halveres nå over nyttår?? Anonymkode: fa4a0...693 Det gjelder 10 pst for ett år, og du «mister» ikke opparbeidet fravær når nytt semester starter. 5 timer i september og 5 timer i februar teller altså like mye inn på fraværsgrensa. (Fraværet mellomregnes ikke på samme måte som før, fordi fravær i seg selv ikke lenger er grunnlag for ikke vurdering i første termin, bare til standpunkt (eller avsluttende karakter i fag de har over flere år, f.eks norsk). Anonymkode: 1a0d7...6c1 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 09:15 #84 Skrevet torsdag kl. 09:15 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Her må vi foreldre kjøre de i full fart for å ikke fravær.. Hva med de som begynner tidlig? Anonymkode: a0bf1...911 Ja, vi er også heldig ettersom far i huset har fleksibel jobb. Bare denne uken har hun blitt kjørt to ganger fordi bussen var forsinket og hun da ikke rekker andre og tredje bussbytte - og da kommer 2-3 timer for sent til skolen... Anonymkode: 88862...89c 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:08 #85 Skrevet torsdag kl. 10:08 læreren til vår gutt, han går TIP. Han sier at folk kan være hjemme om man har spydd og har feber/klarer ikke å komme til skolen. og om man er hos Legen/tannlege/kjøretime eller noe annet, så markerer han fraværet som dokumentert, så det telles ikke på fraværsgrensa, det telles bare på vitnemålet. Vi bor i innlandet Anonymkode: 40987...58d
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:56 #86 Skrevet torsdag kl. 10:56 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): læreren til vår gutt, han går TIP. Han sier at folk kan være hjemme om man har spydd og har feber/klarer ikke å komme til skolen. og om man er hos Legen/tannlege/kjøretime eller noe annet, så markerer han fraværet som dokumentert, så det telles ikke på fraværsgrensa, det telles bare på vitnemålet. Vi bor i innlandet Anonymkode: 40987...58d Veldig rart. For det er nasjonale regler. OG uansett om det er dokumentert eller ikke, så går det på fraværsgrensen, det er bare det at om du har nådd 10% MÅ du ha legeerklæring for å ikke stryke/få ikke vurdert. Anonymkode: ca870...085
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 14:47 #87 Skrevet torsdag kl. 14:47 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Veldig rart. For det er nasjonale regler. OG uansett om det er dokumentert eller ikke, så går det på fraværsgrensen, det er bare det at om du har nådd 10% MÅ du ha legeerklæring for å ikke stryke/få ikke vurdert. Anonymkode: ca870...085 Vi var på foreldremøte (Vi foreldre, sønnen vår og han) og han sa at så lenge vi foreldre skriver en medlidng samme dag som f.eks "Idag har (navn) legetime klokka 12:00", eller på kjøretime så legger han fraværet som "Annet læring" eller hva han kalte det. Fordi man trenger jo lappen, eneste kriterie til kjøretime var at eleven viste dokumentasjon på det. Eg hugser ikke mer av hva han sa. Og når vi såg på fraværsbobla på foreldresamtala var jo alt på 0%, selvom sønnen vår har noe fravær i Naturfag og Gym og litt programfag. Anonymkode: 40987...58d
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 14:54 #88 Skrevet torsdag kl. 14:54 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg forstår det ikke - 10% fravær er jo skyhøyt! De er på vei ut i arbeidslivet, og der er det de færreste som har 10% fravær i hvertfall. Med 190 skoledager i løpet av et år, så er 10% hele 19 dager.. Så forstår jeg at det kan slå uheldig ut i små fag, men om et fag har 1 time i uka så må du fortsatt være borte 4 ganger av den samme dagen for å komme opp i 10%. Synes det er en fin overgang til arbeidslivet jeg - er man syk med feber og oppkast så holder man seg hjemme, er man forkjølet eller har litt vondt i hodet når man våkner, så prøver man seg gjennom dagen. Det er veldig mange større trusler for oppvoksende ungdom enn å ikke kunne ha mer enn 19 dagers fravær i løpet av et år. Hvem har egentlig 19 dagers korttidsfravær i løpet av et år? I mange bedrifter har man jo ikke så mange egenmeldingsdager en gang. Anonymkode: ce187...e4e Du forstår ikke. 2 ganger fravær i gym gir "ikke grunnlag for karakter". Anonymkode: b7b9b...cd1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:29 #89 Skrevet torsdag kl. 15:29 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Vi var på foreldremøte (Vi foreldre, sønnen vår og han) og han sa at så lenge vi foreldre skriver en medlidng samme dag som f.eks "Idag har (navn) legetime klokka 12:00", eller på kjøretime så legger han fraværet som "Annet læring" eller hva han kalte det. Fordi man trenger jo lappen, eneste kriterie til kjøretime var at eleven viste dokumentasjon på det. Eg hugser ikke mer av hva han sa. Og når vi såg på fraværsbobla på foreldresamtala var jo alt på 0%, selvom sønnen vår har noe fravær i Naturfag og Gym og litt programfag. Anonymkode: 40987...58d Dette sa lærer til sønnen her og når han gikk på den linja. Også innlandet. Her og var de veldig opptatt av at ungdom var avhengig av å ha førerkort når de skulle ut som lærling. Her så sa og lærer at de mente alle elever på yrkesfag burde få lappen via skolen Anonymkode: 6e81d...36d
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:42 #90 Skrevet torsdag kl. 15:42 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Ja jentene her tørr ikke være hjemme. Hun hadde en viktig legetime vi tvang henne på. Og er da oppe i 4 prosent i samfunnsfag ( 2 timer ) nå avlyser hun både tannlege, kjeveortoped og alt mulig. Hun tørr heller ikke være hjemme når syk. Vil tvinge henne om hun får feber eller oppkast. Ender med å sove hele dagen etter skolen syk og så tilbake dagen etter: redd de går på en smell. Læreren er hjemme rett som det er med hodepine, vondt i skuldra og viljen. Syns det er respektløst mot ungdommen vår . Anonymkode: ab621...8ff Det er da ikke læreren sin skyld at politikerne innførte denne fraværsgrensa. En slik respektløs tone kan du spare deg for. Hva vet du om årsakene til at læreren sin ungdommen din er syk? Ta deg sammen og vær et bedre forbilde. Anonymkode: 55f73...675 1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:44 #91 Skrevet torsdag kl. 15:44 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Du forstår ikke. 2 ganger fravær i gym gir "ikke grunnlag for karakter". Anonymkode: b7b9b...cd1 Ja, men blir de syke etter 10% er det bare å skaffe legeerklæring. 10 % er høyt ja. Det hadde aldri blitt akseptert i arbeidslivet. Slutt å sy puter under armene på ungdommen deres! Anonymkode: 55f73...675 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:51 #92 Skrevet torsdag kl. 15:51 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg forstår det ikke - 10% fravær er jo skyhøyt! De er på vei ut i arbeidslivet, og der er det de færreste som har 10% fravær i hvertfall. Med 190 skoledager i løpet av et år, så er 10% hele 19 dager.. Så forstår jeg at det kan slå uheldig ut i små fag, men om et fag har 1 time i uka så må du fortsatt være borte 4 ganger av den samme dagen for å komme opp i 10%. Synes det er en fin overgang til arbeidslivet jeg - er man syk med feber og oppkast så holder man seg hjemme, er man forkjølet eller har litt vondt i hodet når man våkner, så prøver man seg gjennom dagen. Det er veldig mange større trusler for oppvoksende ungdom enn å ikke kunne ha mer enn 19 dagers fravær i løpet av et år. Hvem har egentlig 19 dagers korttidsfravær i løpet av et år? I mange bedrifter har man jo ikke så mange egenmeldingsdager en gang. Anonymkode: ce187...e4e Som flere påpeker, så handler ikke dette om totalt fravær. Det handler om antall skoletimer fravær i hvert enkelt fag. Det vil si at om alle timer i et fag er lagt på en og samme ukedag, så kan det være nok å være syk 1-2 dager, for å gå over 10% fravær i det faget. Du kan altså være så uheldig å få omgangssyke og være sengeliggende i 2 dager etter hverandre, og gå glipp av torsdag og fredag, og så risikere å ikke kunne være borte en torsdag eller fredag til dette halvåret, for da mister du karaktergrunnlaget i de fagene du bare har på torsdager og fredager. (Og om du da har flere småfag med 2-3 timer totalt pr uke i disse, som er på disse dagene, så er du ute og kjøre i samtlige småfag.) Det er altså KRISE å være syk en dag du har gym. Men helt greit å være syk en dag du har norsk. Det er uansett ingen som har mulighet til å være borte 19 hele dager i løpet av et skoleår. For det er ikke mulig å få til 19 dager jevnt fordelt på alle fag. Det høres heldigvis ut som om de har forbedret dette litt fra 2026, slik at elevene har litt mer fleksibilitet, ved at det telles over året som helhet, og ikke pr halvår. Slik det har vært til nå, så var det helt krise om man ble syk og hadde noen dager fravær i løpet av vårhalvåret. Anonymkode: c1d5d...e0f
anonym35445 Skrevet torsdag kl. 15:56 #93 Skrevet torsdag kl. 15:56 (endret) AnonymBruker skrev (20 timer siden): Har barn på vgs. og på grunn av fraværsgrensa kommer de dauklein på skolen. Med feber eller har spydd på natta. Er jo helt håpløst . Så nå hangler halve klassen. Er det sånn overalt ? Lærerne har jo sikkert 40 prosent fravær så langt i år. De skal kunne være hjemme, men elvene må ofte helsa Anonymkode: ab621...8ff Går mye sykdom rundt alle plasser nå. Jeg er i praksis i barnehage og her er alle voksne på avdelingen jeg jobber på + en del barn blitt forkjøla/syke. Endret torsdag kl. 15:57 av anonym35445
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:59 #94 Skrevet torsdag kl. 15:59 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Har barn på vgs. og på grunn av fraværsgrensa kommer de dauklein på skolen. Med feber eller har spydd på natta. Er jo helt håpløst . Så nå hangler halve klassen. Er det sånn overalt ? Lærerne har jo sikkert 40 prosent fravær så langt i år. De skal kunne være hjemme, men elvene må ofte helsa Anonymkode: ab621...8ff Jeg tror dere har uflaks med lærerdemografien på skolen deres altså. På min skole er fraværet blant de ansatte ca 3 % og LANGT under elevenes. Anonymkode: 5a1c6...788 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:01 #95 Skrevet torsdag kl. 16:01 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Ja jentene her tørr ikke være hjemme. Hun hadde en viktig legetime vi tvang henne på. Og er da oppe i 4 prosent i samfunnsfag ( 2 timer ) nå avlyser hun både tannlege, kjeveortoped og alt mulig. Hun tørr heller ikke være hjemme når syk. Vil tvinge henne om hun får feber eller oppkast. Ender med å sove hele dagen etter skolen syk og så tilbake dagen etter: redd de går på en smell. Læreren er hjemme rett som det er med hodepine, vondt i skuldra og viljen. Syns det er respektløst mot ungdommen vår . Anonymkode: ab621...8ff Enig !! Ikke vgs her, men barneskolen. Kontaktlærer er borte hele tiden.. Anonymkode: abb66...497
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:04 #96 Skrevet torsdag kl. 16:04 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det er da ikke læreren sin skyld at politikerne innførte denne fraværsgrensa. En slik respektløs tone kan du spare deg for. Hva vet du om årsakene til at læreren sin ungdommen din er syk? Ta deg sammen og vær et bedre forbilde. Anonymkode: 55f73...675 Herregud hvorfor tar du den tonen? Og rett på personangrep ? Har du ikke en bedre måte å skrive på? Anonymkode: abb66...497
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:08 #97 Skrevet torsdag kl. 16:08 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det stemmer jo ikke? https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/skole-og-opplaring/rundskriv-om-fravarsgrensen/3.-hva-omfattes-av-fravarsgrensen Anonymkode: e3f84...586 En del fastleger tar ikke i mot timer for å gi dokumentasjon før elevene har oversteget 10%, og de spør om dette når man ringer. Ungdommene trenger ikke helsehjelp, de trenger attest, og det får de om de har oversteget 10%. I teorien kan man ordne attester på fravær før 10% i fall man skulle bekke 10% i løpet av året, men jeg skjønner fastlegene som setter ned foten, all den tid ungdommer uten behov for helsehjelp opptar timene de som faktisk har behov for helsehjelp. Alternativet da er å betale på nettjenestene som tilbyr video og fraværsattest og ikke bryr seg om prosentsatsen, men det igjen skaper et klasseskille så de som har dårligst råd ikke har råd til å få være syk hjemme i fred, men må dra på skolen og smitte resten. De med ressurser klarer seg. Anonymkode: 2a08f...083
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:09 #98 Skrevet torsdag kl. 16:09 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg forstår det ikke - 10% fravær er jo skyhøyt! De er på vei ut i arbeidslivet, og der er det de færreste som har 10% fravær i hvertfall. Med 190 skoledager i løpet av et år, så er 10% hele 19 dager.. Så forstår jeg at det kan slå uheldig ut i små fag, men om et fag har 1 time i uka så må du fortsatt være borte 4 ganger av den samme dagen for å komme opp i 10%. Synes det er en fin overgang til arbeidslivet jeg - er man syk med feber og oppkast så holder man seg hjemme, er man forkjølet eller har litt vondt i hodet når man våkner, så prøver man seg gjennom dagen. Det er veldig mange større trusler for oppvoksende ungdom enn å ikke kunne ha mer enn 19 dagers fravær i løpet av et år. Hvem har egentlig 19 dagers korttidsfravær i løpet av et år? I mange bedrifter har man jo ikke så mange egenmeldingsdager en gang. Anonymkode: ce187...e4e Nå gjelder reglene kronisk sykdom også da, ikke bare korttidsfravær. Og vgs er litt annerledes organisert enn arbeidslivet altså. Fagdag f.eks i et lite fag kan gi varsel etter èn dags fravær. Anonymkode: 2a08f...083
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:11 #99 Skrevet torsdag kl. 16:11 AnonymBruker skrev (17 timer siden): I fjor var barnet mitt borte i fire hele dager pga sykdom. Det førte til umiddelbart brev fra fylkeskommunen om at barnet risikerte å ikke få karakter i to fag. Begge to var store fag, tror det var engelsk og norsk. «Heldigvis» var han såpass syk at han havnet på legevakta, og fikk legeerklæring så fraværet ble strøket. Det var med fjorårets regler. Nå i år hadde det ikke blitt det. Når de tipper 10% må de ha legeerklæring på absolutt alt fravær. Vi har fastlege i en annen by (pga fullt). Dvs at han ikke kommer seg dit uten at vi kjører ham dit. Det vil si at jeg enten må ta en hel dag fri fra jobben (pendler), eller mannen min må ta en halv dag fri. Han er lege, så da må han ironisk nok avlyse timene til 3-5 pasienter fordi han må skaffe sønnen en helt unødvendig legeerklæring. 🤣 Fastlegen hans nekter å skrive erklæring uten oppmøte (noe noen leger synes er helt ok). Anonymkode: f8757...b2b Betal for fraværsattest på nett da, det koster 299 kr eller noe i den gata. Anonymkode: 2a08f...083
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:19 #100 Skrevet torsdag kl. 16:19 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det er ti prosent, men per fag. Dermed veldig fort gjort å nå fraværsgrensa. Dessuten får de ikke levere legeerklæring før de har nådd de ti prosentene, så om t-banen er forsinka en dag deretter kan de stryke på den bakgrunn. Anonymkode: a52f3...80c Skolen plikter å ta imot dokumentasjon på gyldig fravær fra dag 1, jf rundskrivets pkt 3.3.2; «Selv om dokumentasjon fra helsepersonell først får betydning for helserelatert fravær som overstiger ti prosent, må skolen ta imot det eleven leverer som dokumentasjon.» Hvorfor så mange påstår at man ikke kan levere legeerklæring aner jeg ikke. Anonymkode: 0882c...f52
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå